پیام سپاهان

آخرين مطالب

اقدامات انجام شده از تشدید آلودگی هوای اصفهان جلوگیری کرد اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - با ادامه پدیده گرد و غبار و ریزگردها، کیفیت هوای اصفهان در روز یکشنبه هنوز در وضعیت ناسالم قرار دارد اما به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، اقدام های انجام شده از تشدید این آلودگی جلوگیری کرد.

از نیمه شب جمعه تا شنبه 25 خرداد، بخش‌های مرکزی، شمال و شرق اصفهان دچار کاهش کیفیت هوا شد و شاخص کیفی هوا به مرز 300 (AQI) و وضعیت خطرناک رسید. مسئولان مربوطه و کارشناسان در لحظات اولیه، منبع این آلایندگی را کانون‌های گرد و خاک در استان‌های همجوار از جمله در سمنان و یزد اعلام کردند.
اداره کل هواشناسی اصفهان روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: " به‌سبب افزایش سرعت باد شرقی در اواخر وقت جمعه، پدیده گردوخاک در اکثر مناطق استان به‌ویژه نواحی شمال‌شرق، شرق و مرکز استان شکل گرفت و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا نیمه اول روز یکشنبه ادامه یابد و موجب کاهش کیفیت هوا شود".
بر این اساس، امروز یکشنبه نیز هوای اصفهان و تعدادی از شهرهای استان ناسالم است و طبق اطلاعات مرکز پایش کیفی هوای اداره کل حفاظت از محیط زیست استان، میانگین شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت هفت صبح برابر 186 (AQI) و در وضعیت ناسالم برای عموم قرار دارد.
هوای شهرهای زرین شهر (174)، دولت آباد (168)، شاهین شهر (156)، مبارکه (152) و سگزی (164) نیز امروز یکشنبه در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم است.
مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهرداری اصفهان نیز کیفیت هوای این کلانشهر در 24 ساعت گذشته را 200 (AQI) و ناسالم برای همه افراد گزارش و اعلام کرد: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا نیز خبر از هوای ناسالم برای گروه‌های حساس می‌دهد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هوای اصفهان همچنان ناسالم است اما در مقایسه با دیروز، شاخص کیفی آن بهبود یافته است.
منصور شیشه فروش افزود: هماهنگی، اقدام‌های به موقع و مناسب و مشارکت مردم از دیروز باعث شد تا در پیشگیری از تشدید پدیده افزایش گرد و غبار و ریزگردها در استان اصفهان موفق عمل کنیم.
وی با بیان اینکه وزش باد نیز به کاهش این آلودگی، کمک کرد، گفت: مهدهای کودک و مدارس نیز دیروز و امروز تعطیل بودند و امروز نیز امتحانی در مدارس برگزار نشد.
شیشه فروش با اشاره به اینکه محدودیت فعالیت صنایع آلاینده از دیروز به اجرا گذاشته شد و اداره حفاظت محیط زیست، مسئول نظارت بر آن است، افزود: به اداره‌های محیط زیست و منابع طبیعی نیز تاکید شد که با همکاری استان‌های یزد، قم و سمنان به طور همزمان برنامه‌هایی را برای مهار کانون‌های گرد و غبار بویژه در تابستان اجرا کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: همچنین مقرر شد اداره کل هواشناسی اصفهان نسبت به خرید و نصب تجهیزات و ایستگاه‌های جدید در مناطق کویری جهت کسب اطلاعات بیشتر و پایش آنها اقدام کند.
وی با بیان اینکه پیگیری اجرای طرح جامع کنترل و پیشگیری گرد و غبار در استان توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه مانند منابع طبیعی و محیط زیست مورد تاکید قرار گرفت، اضافه کرد: اداره منابع طبیعی نیز باید اقدام‌های جدی تری برای بیابان زدایی انجام دهد.
شیشه فروش با اشاره به اینکه از دیروز گزارش خاصی مبنی بر افزایش مراجعه و تعداد بیماران اورژانسی در بیمارستان‌ها نداشتیم، تصریح کرد: مردم مشارکت خوبی در عمل به توصیه‌ها داشتند و بر اساس گزارش مدیران مجموعه‌های تفریحی صفه و ناژوان، میزان مراجعه مردم به این مکان‌ها، کاهش بسیاری یافت.
با تقسیم بندی های موجود، 43.7 میلیون هکتار از مساحت کشور جز مناطق بیابانی است؛ 20 میلیون هکتار از زیست سازگان بیابانی تحت تأثیر فرسایش بادی و از این میزان 6.4 میلیون هکتار در محدوده کانون‌های بحرانی است که در 97 شهرستان و 18 استان پراکنده می‌باشد.
به گفته مسؤولان امر 16 کانون ریزگرد در مجموع با مساحت نزدیک به یک میلیون و 90 هزار هکتار در استان اصفهان قرار دارد و بروز این پدیده سالانه بیش از 360 میلیارد ریال به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی از جمله پایگاه‌های نظامی، زمین‌های کشاورزی، راه‌های ارتباطی، شهرک‌های صنعتی و راه آهن زیان وارد می‌کند.
اصفهان، یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور است به طوری که از طرفی در فصول سرد سال به دلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می‌رسد.
شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
3011/‏6026/‏

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/100780/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی