پیام سپاهان

آخرين مطالب

اصفهان، تماشاگه جهانی صنایع دستی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- برخورداری از تنوع منحصر به فرد صنایع دستی در اقصی نقاط اصفهان، این کهن دیار پر رمز و راز را به تماشاگه جهانی صنایع دستی تبدیل کرده است.

در گذر از عرصه‌های کویری حیرت انگیز شرق اصفهان تا کوهستان‌های دل انگیز در غرب، به هر دیاری که می رسیم پنجره چشم‌ها به دنیایی عظیمی از دست ساخته‌های بی بدیل گشوده می‌شود.
حصیر بافی، پارچه‌های سنتی، گلیم، کرباس و پلاس در خور و بیابانک، عبابافی، قالی بافی، ریسندگی و کوزه گری در نائین، میناکاری، سنگ تراشی و قالی بافی در اردستان و در تمامی نقاط استان تا چشم کار می‌کند با غنای اندیشه در هم آمیخته است.
در آران و بیدگل نمایشگاهی از شعر بافی، زری بافی، چادر شب بافی، گلیم بافی، شال بافی، قالی بافی، منبت، نقاشی روی شیشه، سراجی سنتی و سفالگری چشم‌ها را به چیره دستی هنرمندان این خطه خیره می‌کند.
نطنز خطه گیوه بافی، چاقو سازی، چینی، سفال و سرامیک‌های سنتی، خراطی و فرش دستباف است. سرزمینی که به بلندای تاریخ کهن خویش تکیه زده است.
"برخوار " نام دیاری دیگر در اصفهان است که مبل سازی، کاشی سنتی، منبت کاری و پارچه قلمکار آن شهرت دارد.
شهرضا مهد جاری شدن ذوق به روی تن بی جان خاک است. سرزمینی که سفالگری، سرامیک سازی، سنگ بری و ریسندگی در آن رواج دارد.
به شاهین شهر و میمه که می رسیم قلمزنی، منبت، معرق، مینا کاری، سرامیک، آئینه کاری، چرم دوزی، تابلو فرش، زیورآلات، نقاشی و طراحی روی پارچه معرف مهارت هنرمندان این دیار است.
هنرمندان خمینی شهری با منبت، قلمزنی، مینا، سفالگری، نساجی سنتی و هنرهای چوبی نقش خاطره بر لوح فرهنگ می‌زنند.
در فلاورجان قالی بافی، منبت کاری، خاتم سازی و سرمه دوزی با رقص دستان ماهر خلق می‌شود.
کمی آن طرف تر در مبارکه؛ شهر صنایع ماشینی همچنان لطافت ذوق و مهارت زنان و مردان خوش قریحه در رشته‌های قلمزنی، میناکاری، معرق، دوخت چرم، دوخت‌های سنتی، گلیم بافی و تابلوفرش در دود و دم مدرنیزه به چشم می‌آید.
در دهاقان نیز شمع سازی، مینیاتور، قلمزنی، عروسک سازی، میناکاری و چرم دوزی نماد بالندگی هنر و اندیشه است.
قلمزنی، مسگری، طناب پیچی، قالی بافی، تذهیب و منبت کاری لنجان نیز چکیده‌ای از فرهنگ و اصالت زنان و مردان خوش ذوق این دیار را به نمایش می‌گذارد.
کاشان، این دیار کهن معطر به رایحه گلاب نیز مجموعه‌ای متنوع از صنایع دستی قدیمی و نوین را تولید می‌کند.
شعربافی، چادر شب بافی، گیوه بافی، قلاب بافی، سفال نقش برجسته، کاشی معقلی، آهک بری، لایه چینی، کار بندی، مسگری، ملیله سازی، معرق چوب، گره چینی، حجاری سنتی، تذهیب، رو دوزی های الحاقی، رفوگری، چاپ باتیک، کاشی هفت رنگ، سراجی سنتی، ساروج بری، رسمی بندی، آئینه کاری، قلمزنی، خراطی، منبت، مشبک چوب، پاپیه ماشه، نقاشی گل و مرغ، نقاشی پشت شیشه، رنگرزی سنتی، مخمل بافی، زیلو بافی، عروسک بافی، سفال چرخی، کاشی معرق، معرق چرم، گچبُری سنتی، یزدی بندی، آجر کاری، مشبک فلز، ساز سازی سنتی، معرق منبت، تراش سنگ‌های قیمتی، طراحی سنتی، نگارگری ایرانی و ابریشم کشی از جمله هنرهای دستی در کاشان است.
در نجف آباد نیز هنرهایی مانند قالی بافی، لوده بافی، گیوه دوزی، قفل و کلید سازی، چاقو سازی و نمدمالی رواج دارد.
در آغاز حرکت به سمت غرب استان به تیران و کرون می رسیم. سرزمینی که زنگوله سازی آن شهرت جهانی دارد و صنایع دستی دیگری مانند چرم دوزی، ترمه بافی، قلاب بافی، صنایع چوبی، سفره قلمکار، سفالگری و ماشته بافی در آن تولید می‌شود.
گلپایگان یکی دیگر از شهرستان‌های اصفهان است که هنرهایی چون منبت، معرق، چرم دوزی، سنگ تراشی و مشبک در آن وجود دارد.
در مجاورت آن به خوانسار می رسیم. قاشق تراشی، قالی بافی، تابلو فرش، بافت فرش ذهنی (فرش ویستی)، ملیله دوزی، گل سازی، خیاطی، عروسک سازی، چرم دوزی یا سراجی سنتی، سرمه دوزی، قلاب بافی، نخ کشی سنتی، سکمه دوزی، معرق و پیکره تراشی، مروال بافی یا سبد بافی و کنف دوزی از مهم‌ترین دست سازه‌های این منطقه است.
با نزدیک شدن به مناطق کوهستانی و معتدل استان اصفهان؛ تنوع شگفت آوری دیگر از صنایع دستی به چشم می‌آید که ریشه در تاریخ و فرهنگ گذشته این مناطق دارد.
در فریدن، این دیار هوای پاک، در گذشته انواع بافته‌های داری، گلیم بافی، جاجیم، ماشته، چنته، تاچه، جوال، خورجین و پاپوش تولید می شده که تلاش برای احیای آنها ادامه دارد. در حال حاضر هنرمندان این خطه به چرم دوزی، معرق، منبت، سرمه دوزی - ملیله دوزی و نگارگری مشغولند.
فرش بافی، جاجیم بافی و خرسک بافی در چادگان و سبد بافی و قالیبافی در فریدونشهر از مهم‌ترین دست آفریده‌های بومی این مناطق محسوب می‌شود.
جاجیم بافی نیز بتازگی در بوئین میاندشت احیا شده است و در کنار آن تابلو فرش، لباس محلی، قلاب بافی، منبت کاری، خیاطی، عروسک بافی، چرم دوزی و گونی بافی نیز رواج دارد.
در سفر به گوشه و کنار اصفهان، این "هنر" و "هنرمند" است که تار و پود تنوع فرهنگی را در هم می‌آمیزد تا طیف گسترده‌ای از هنرهای دستی پدیدار شود.
شاید به همین دلیل است که اصفهان با دارا بودن یک سوم صنایع دستی جهان و نیمی از صنایع دستی کشور به "شهر صنایع دستی جهان" مشهور است. این غنای هنری و فرهنگی، ظرفیتی مهم است که می‌تواند سکوی پرش بلندی به سوی رونق اقتصادی و کاهش بیکاری در این استان باشد.
شهر اصفهان در سال 94 از سوی یونسکو به عنوان نخستین عضو شبکه جهانی شهرهای خلاق (معتبرترین شبکه جهانی) در عرصه صنایع دستی و هنرهای مردمی معرفی شد و به عضویت این شبکه درآمد.
استان اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی کانون تولید بهترین و ناب‌ترین صنایع دستی است که با تبلیغ و معرفی این تولیدات می‌توان شاهد پدیدار شدن افقی نو و متفاوت در رونق این بخش بود.
استان اصفهان به لحاظ حجم، 60 در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
هنرمندان صنایع دستی، ذخایر معنوی کشور
رئیس حوزه هنری اصفهان در گفت و گو با ایرنا، هنرمندان صنایع دستی را ذخایر معنوی کشور برشمرد و تصریح کرد: باید به تربیت هنرمندان و شاگردان ممتاز در رشته‌های مختلف هنرهای دستی توسط استادان ماهر و چیره دست اقدام شود.
وی از تهیه و آماده سازی دانشنامه هنرهای سنتی استان با محوریت این نهاد و با همکاری جمعی از استادهای رشته‌های مختلف هنری در دانشگاه هنر و بخش‌های مربوطه خبر داد.
مهدی احمدی فر افزود: هدف از تهیه این دانشنامه، زنده نگاه داشتن هنرهای سنتی و صنایع دستی و هنرمندان چیره دست آن است.
وی اظهار داشت: مرحله اولیه ثبت این دانشنامه در اسفند سال گذشته آغاز شد و هم اکنون مرحله مقدماتی نگارش آن در حال آماده سازی است که با دعوت از سایر استادهای رشته‌های هنری و هنرمندان انتظار می‌رود که امیدواریم که در اول تیرماه نگارش آن آغاز شود.
رئیس حوزه هنری استان اصفهان ادامه داد: در این دانشنامه تاکنون 2 هزار عنوان رشته معرفی شده است که 900 رشته آن مربوط به صنایع دستی است.
احمدی فر با اشاره به نامگذاری روزی جهانی برای صنایع دستی به پیشنهاد ایران در سال 2010 میلادی و ثبت آن توسط یونسکو بیان کرد: امید است این اتفاق و مناسبت موجب یافتن جایگاه واقعی این صنعت مهم در جامعه شود.
وی در کنار هم قرار گرفتن هنرهای دستی را موجب هم افزایی و هویت بخشی به یکدیگر و همچنین ارتقای جایگاه معنوی این بخش از صنعت در کشور دانست و گفت: باید شرایط برای ظهور و بروز هنرهای دستی در قالب برپایی نمایشگاه‌های متعدد در شهرها فراهم شود..
رئیس حوزه هنری اصفهان این دیار را مهد صنایع دستی و موزه شهر ایران دانست و گفت: اصفهان صاحب بسیاری از صنایع دستی ایران است و شایسته است که با ساختن نمادهای آن در شهر، ارزش و جایگاه آن برای گردشگران و مهمانان بیشتر نمایان شود.
وی همچنین ارج نهادن به هنرمندان صنایع دستی که از تمام وجود خود برای خلق اثری هنرمندانه و ماندگار و افتخاری برای این کشور مایه می‌گذارند بسیار مهم و مورد تاکید دانست و گفت: تلاش هنرمندان و دست اندرکاران صنایع دستی است که موجب ماندگاری و ارزش این رشته‌های هنری شده است.
ایران در حال تدوین شاخص‌های ثبت بازارهای جهانی صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان به ایرنا، گفت: بیش از 70 هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند که در چهار سال گذشته 40 هزار نفر شناسایی و شناسنامه دار شدند.
فریدون الهیاری با بیان اینکه حوزه صنایع دستی در اقتصاد استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بیان کرد: رویدادهای مهم بین المللی در حوزه صنایع دستی در سال‌های گذشته رخ داد که از جمله پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی در یونسکو، ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در شورای جهانی صنایع دستی و میزبانی اصفهان برای هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی برای اولین بار در ایران بود.
وی خاطرنشان کرد: تعداد آثار هنرمندان در حوزه صنایع دستی و اخذ نشانه یونسکو و نشانه شورای جهانی صنایع دستی قابل ملاحظه است که این استان جایگاه نخست را در این حوزه و جایگاه ویژه ای در کشور کسب کرده است.
اله یاری با اشاره به نقش صنایع دستی در اشتغال و کارآفرینی تاکید کرد: با توجه به شعار امسال رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت رونق تولید، بدون شک صنایع دستی نقش مؤثری در عرصه اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور ایفا می‌کند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اظهار داشت: نمایشگاه‌های تخصصی همزمان با هفته جهانی صنایع دستی در اصفهان و 24 شهرستان این استان برگزار می‌شود.
در تبلیغات صنایع دستی کم کاری می‌شود
استاد دانشگاه هنر اصفهان در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اینکه برخی مشکلات بوجود آمده برای صنایع دستی کشور به هنرمندان و برخی نیز به دولت مربوط است، گفت: هنرمندان طی سال‌های گذشته به تولید صنایع دستی با کیفیت کمتر توجه کرده و نیازها و رضایت مشتری را کمتر مد نظر قرار داده‌اند و تنها به فکر فروش تولیدات خود بوده‌اند.
غلامعلی فیض الهی با بیان اینکه آگاهی از نیاز بازار و سلایق مشتریان برای فروش صنایع دستی بسیار مهم است، افزود: بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی از بازارهای داخلی و خارجی و سلایق مشتریان شناخت ندارند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: این خیلی بد است که هنرمندان ما در نمایشگاه کشوری حضور یابند که ساکنان آن از صنایع دستی ایران شناختی نداشته باشند.
وی با تاکید به اینکه مسئولان در زمینه تبلیغات صنایع دستی و معرفی آنها به کشورهای خارجی کم کاری کرده‌اند، بیان کرد: سفارتخانه‌ها و رایزنان فرهنگی ما در خارج از کشور باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.
فیض الهی تصدی گری دولت در صنایع دستی را به سود این رشته دانست و گفت: تصدی گری دولت باعث خواهد شد تا واردات مواد مورد نیاز صنایع دستی افزایش یابد و این مواد با قیمت تعاونی در اختیار هنرمندان قرار گیرد اما اکنون هنرمندان باید مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کنند.
وی با بیان اینکه گرچه منع تصدی گری دولت در سایر بخش‌ها موجب تقویت بخش خصوصی می‌شود، گفت: اما این رویکرد به صنایع دستی کمک نمی‌کند و به زیان این صنایع است.
این استادکار هنر مینا اضافه کرد: ساخت صنایع دستی هنر است و دولت باید از هنرمندان حمایت کند.
فیض الهی حضور در نمایشگاه‌های بین المللی برای معرفی صنایع دستی و افزایش صادرات این صنایع را بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: برای نفوذ به بازارهای جهانی از طریق ورود به نمایشگاه‌های بین المللی باید برنامه داشته باشیم.
کاهش صادرات صنایع دستی، تقاضا را کاهش می‌دهد
استاد دانشگاه هنر اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه افزایش قیمت مواد اولیه با کیفیت صنایع دستی ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد: کاهش صادرات صنایع دستی، تقاضا را کاهش می‌دهد و به دلیل اینکه قدرت خرید در داخل کم است، تولید کننده مجبور است که قیمت را کاهش دهد.
وی اظهار داشت: چنانچه تولیدکننده مواد اولیه را با قیمت بالا خریداری کرده باشد، کاهش قیمت محصول باعث می‌شود تا قیمت تمام شده تولید گران تمام شود.
فیض الهی بیان کرد: این روند موجب می‌شود تا تولید کننده مجبور شود از مواد اولیه با کیفیت بالا برای ساخت یک کالا استفاده نکند بنابراین تولید صنایع دستی با کیفیت بالا تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
وی آموزش و مهارت را در تولید صنایع دستی با کیفت بالا بسیار مؤثر دانست و گفت: متأسفانه برخی از نهادها از جمله زندان‌ها و کمیته‌های امداد برای اشتغالزایی مددجویان خود اقدام به راه اندازی واحدهای تولید صنایع دستی کردند و از مددجویانی که 2 روز صنایع دستی آموزش دیده‌اند را برای تولید این صنایع به کارگیری می‌کنند و تولیدات آنها ارزش هنری ندارد و به هنر ضربه می‌زند.
حل مشکلات صنایع دستی فراتر از اختیارات میراث فرهنگی است
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در گفت و گو با ایرنا، حل برخی از مشکلات صنایع دستی را فراتر از حیطه این سازمان دانست و گفت: صادرات منسوجات طلا و نقره از حیطه اختیارات این سازمان خارج است و به سیاست‌های کلان پولی و ارزی کشور مربوط می‌شود.
جعفر جعفرصالحی اظهار داشت: براساس ماده 13 و بند 6 قانون بانک مرکزی، سیاستگذاری کلان برای خرید و فروش طلا، نقره و فلزات گرانبها بر عهده این بانک است.
وی با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات در زمینه فلزات گران بها می‌تواند تا چند برابر ارزش آن فلز برای کشور درآمدزایی داشته باشد، گفت: آمار فعالان بخش منسوجات نقره و زیورآلات گسترده نیست و این آمار بطور کامل مشخص است بنابراین بانک مرکزی می‌تواند فعالیت آنها در زمینه واردات و صادرات آن را کنترل کند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث اصفهان بیان کرد: حل این مشکلات در گرو آن است که مسئولان بانک مرکزی طی نشست‌هایی با دست اندرکاران صنایع دستی توجیه شوند.
جعفر صالحی با بیان اینکه باید معافیت‌های گمرکی برای واردات و صادرات صنایع دستی در بخش فلزات گرانبها در نظر گرفته شود، گفت: معتقدیم صنایع دستی در بخش گمرک و بانکی باید با نگاه ویژه ای مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه پیش از سال 96 پشتوانه قانونی برای صنایع دستی وجود نداشت، اظهار داشت: اما با تصویب قانون حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنعت فرش در اواخر سال 96 این امیدواری بوجود آمد که مطالبات قانونی فعالان صنایع دستی با جدیت بیشتری پیگیری شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید وارد عمل شود و تسهیلاتی را برای واردات مواد اولیه صنایع دستی و صادرات آن در نظر گیرد.
برای توسعه صنایع دستی نهادها باید هم افزایی کنند
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در ادامه به ارتباط دستگاه‌های اجرایی با این معاونت اشاره کرد و گفت: حد و مرزهای دستگاه‌ها در استان به درستی تعریف نشده است و این ضعف در ارتباط با صنایع دستی اصفهان وجود دارد.
وی تصریح کرد: احساس می‌شود در بسیاری از موارد در زمینه صنایع دستی این موضوع دچار مشکل است.
جعفرصالحی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مرتبط با صنایع دستی بین دستگاهی است، اضافه کرد: دستگاه‌های استان برای انجام هر رویدادی که مرتبط با صنایع دستی اصفهان است باید با معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی هماهنگ باشند.
وی با استقبال از فعالیت دستگاه‌ها در حوزه صنایع دستی گفت: این دستگاه‌ها باید با معاونت صنایع دستی این اداره کل هماهنگ باشند تا از هدر رفتن انرژی و هزینه جلوگیری شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ظرفیت‌های این استان برای تولید و عرضه صنایع دستی را بالا ارزیابی کرد و افزود: اما در بحث‌های اجرایی متأسفانه دستگاه‌ها جزیره‌ای عمل می‌کنند.
وی درباره ضعف تبلیغاتی برای معرفی صنایع دستی اصفهان به جهانیان گفت: ما در حد بضاعت خود برای تبلیغ صنایع دستی تلاش کرده‌ایم اما برای تبلیغ این صنایع به سایر ملت‌ها به همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه و رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور نیاز داریم.
جعفرصالحی درباره اقدام‌های معاونت صنایع دستی اداره کل میراث برای پیوستن رشته‌های صنایع دستی که در اتحادیه‌های صنفی دیگر قرار داده شده‌اند به اتحادیه این صنف، گفت: طبق اعلام اتحادیه صنایع دستی استان 14 رسته صنایع دستی به سایر اتحادیه‌های صنفی واگذار شده است.
وی اظهار داشت: برای پیوستن این رسته‌ها به اتحادیه صنایع دستی استان یک ماه قبل با اداره صنعت، معدن و تجارت مکاتبه کردیم و منتظر پاسخ هستیم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان درباره اقدام برای جلوگیری از عرضه صنایع دستی بی کیفیت گفت: دستگاه‌ها قبل از هرگونه فعالیت در زمینه صنایع دستی باید مجوز خود را از این معاونت دریافت کنند و در مواردی از ادامه فعالیت برخی از واحدهای تولیدی فاقد مجوز وابسته به ارگان‌ها و یا بخش خصوصی جلوگیری کرده‌ایم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در عین حال گفت: هنرمندان و فعالان صنایع دستی باید چشم و گوش این معاونت و اتحادیه صنف خود باشند و در صورت مشاهده تخلف موارد را گزارش کنند.
ضرورت استفاده از فناوری با حفظ اصالت در صنایع دستی
یک کارشناس هنر در گفت و گو با ایرنا، در این خصوص اظهار داشت: کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد شغل، سرمایه گذاری اندک و بهره وری بالا از نتایج پرداختن به تولید صنایع دستی است.
باقر یوسفیان عدم تبلیغات و بازاریابی داخلی و خارجی، نبود افراد متخصص، نبود مراکز اطلاعاتی، فقدان نوآوری، شناخت نداشتن کافی و مناسب از بازارهای داخلی و جهانی (بازار هدف)، مواد اولیه نامرغوب، عدم انجام تحقیقات بازاریابی، نبود راهبرد صادرات، بسته‌بندی و عدم استفاده از راهبرد قیمت گذاری و سلایق مشتریان، توجه نکردن به سطح کیفی تولید و نبود نوآوری در محصولات تولیدی را از مهم‌ترین مشکلات بخش صنایع دستی استان برشمرد.
وی افزود: استفاده از فناوری روز در تولیدات صنایع دستی با حفظ اصالت‌های این هنر و تشویق بخش خصوصی به‌منظور سرمایه گذاری در این بخش به‌ویژه برای ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و صادرات کالاها همچنین شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از راهکارهای توسعه این بخش است.
به گزارش ایرنا، یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان از 28 تا 31 خرداد در محل نمایشگاه‌های بین المللی استان برگزار خواهد شد.
در استان اصفهان 40 هزار هنرمند صنایع دستی شناسایی شده و از 299 رشته صنایع دستی کشور، 199 رشته به این استان اختصاص دارد.
شورای جهانی صنایع دستی، روز 14 شهریور 1394، اصفهان را از بین 6 شهر جهان که نامزد ثبت جهانی صنایع دستی شده بودند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزید.
صنایع دستی، پس از جنگ جهانی دوم، با محتوای هنری و فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت، در دهم ژوئن (بیستم خرداد) سال 1964 میلادی نخستین همایش جهانی با شرکت مسؤولان اجرایی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از 40 کشور جهان، در نیویورک برگزار شد، در قطعنامه پایانی آن همایش، تأسیس «شورای جهانی صنایع دستی»، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب و سالروز برگزاری این همایش، به عنوان «روز جهانی صنایع دستی» نامگذاری شد.
صنایع دستی، به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود که محصول آن‌ها به طور عمده با استفاده از مواد اولیه بومی، به کمک دست و ابزار دستی ساخته می‌شود. در هر یک از فرآورده‌های این صنایع، ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده، به نحوی تجلی می‌یابد و همین عامل، وجه تمایز اصلی اینگونه محصول‌ها از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه‌ای است.
  

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/100875/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتورسیکلت برقی در 1403

فیلم| واکنش‌های طنز به ساقط شدن ریزپرنده‌های اسرائیل در اصفهان

آب شرب پایدار 42روستای گلپایگان تأمین شد

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

اتفاقی که در اصفهان افتاد پرواز 2 یا 3 کوادکوپتر اسباب‌بازی بود

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

اصفهان در وضعیت قابل قبول

اکبرپور با گل به اصفهان می‌رود

غرق شدگی مردی جوان در اصفهان

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (اول اردیبهشت 1403)

ترقه بازی!

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم است

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 1 اردیبهشت 1403 + جدول