پیام سپاهان

آخرين مطالب

افتتاح پروژه‌های فنی شرکت توزیع برق اصفهان اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان، همزمان با سفر وزیر نیرو به اصفهان و با حضور معاون برق و انرژی وزیر نیرو از جدیدترین پروژه های فنی این شرکت در معاونت بهره برداری خبر داد. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، حمید علاقمندان اولین پروژه را "کاشف" سامانه کنترل اجناس و شناسه فنی تجهیزات معرفی کرد و افزود: نرم افزار کاشف با هدف ثبت و رهگیری تجهیزات شبکه در شرکت توزیع برق استان اصفهان تهیه و پیاده سازی شده است. پروژه کدینگ و رهگیری تجهیزات که زیر ساخت مدیریت دارایی های فیزیکی در شرکت محسوب می شود، شامل دو بخش اصلی کدینگ تجهیزات و بستر نرم افزاری رهگیری (سامانه کاشف) است.
وی ادامه داد: در حال حاضر درج کد دارایی ( Asset ID) بر روی تجهیزات استراتژیک شبکه از جمله مقره‌ها، تابلوها، پایه ها و... الزامی شده است. این کد برای هر تجهیز منحصر به فرد در برگیرنده تولید کننده، نوع تجهیز، تاریخ تولید و شماره سریال بوده و به صورت ماندگار تا پایان عمر مفید تجهیز بر روی آن درج می شود. بدین منظور سامانه کاشف با هدف اصلی ثبت کد تجهیزات و ردیابی تجهیز تعریف شده است، به نحوی که تمام سوابق از ورود تجهیز به انبار تا زمان نصب تجهیز با ذکر موقعیت جغرافیایی نصب، قابل رهگیری است. 
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان افزود: در این سامانه بستر لازم برای ایجاد بانک الکترونیکی از موجودی انبار پیمانکاران و تجهیزات تایید شده پیش بینی شده‌است و پیمانکاران صرفا مجاز به استفاده از تجهیزات تایید شده و موجود در انبار الکترونیکی خود هستند. از دیگر قابلیت های این سامانه می توان به دسترسی سریع و آسان به وندور لیست شرکت و مشخصات فنی تجهیزات در بستر اینترانت داخلی و اینترنت برای نفرات ذیربط از جمله ناظرین و پیمانکاران اشاره کرد .
علاقمندان شروع این پروژه را فروردین ماه 96 و آغاز بهره برداری از آن را اسفند 97 با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ارتباطات آنلاین کاشف با دیگر سامانه ها از جمله ناب، GIS، نت(تعمیرات)، کنترل پروژه، ساپ و نرم افزار جامع مالی اداری برقرار شده است.
وی منافع حاصل از این طرح را ارتقاء سطح کیفی تجهیزات مصرفی در شبکه ها، ارتقاء سطح کیفی اجرای پروژه ها، ارتقاء سطح کیفی بهره برداری از شبکه ها و رصد عملکرد کیفی تولید کنندگان تجهیزات دانست و افزود: از دیگر قابلیت های این سامانه ارائه شاخص های کلیدی مرتبط با کیفیت تجهیزات شبکه، ثبت و جستجوی سوابق تجهیزات بر اساس Asset ID، نمایش موقعیت و رهگیری تجهیزات برروی نقشه مبتنی بر GIS، دسترسی سریع و آسان به لیست تولید کنندگان مجاز تجهیزات، دسترسی سریع و آسان به مشخصات فنی تجهیزات، فرآیند تایید فنی تجهیزات شبکه به صورت کارتابل محور و دارا بودن فرآیند بررسی عیوب تجهیزات شبکه است.
وی درخصوص ماژول بررسی عیبوب تجهیزات حین بهره برداری در سامانه کاشف گفت: شرکت توزیع برق استان اصفهان از اواخر سال 97 نسبت به استقرار بستر نرم افزاری ثبت و پیگیری عیوب تجهیزات قبل و حین بهره برداری به جهت سهولت شناسایی و پیگیری عیوب تجهیزات و ایجاد بانک اطلاعات مناسب اقدام کرده است. این سامانه که بخشی از نرم افزار جامع تجهیزات شرکت توزیع برق استان اصفهان (کاشف) است با لحاظ خواسته های تحلیل علل ریشه ای (RCA) طراحی شده و گزارشات مدیریتی جهت برنامه ریزی و کاهش عیوب تجهیزات در آن پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان درخصوص دومین پروژه با نام "مکمل" گفت: مدیریت بار که به عنوان مدیریت طرف تقاضا نیز شناخته می شود، فرایند تعادل تامین برق در شبکه با تنظیم یا کنترل بار به جای قطع ایستگاه قدرت یا فیدر تعریف تسن که این امر را می‌توان با مداخله مستقیم و هماهنگی با مصرف کنندگان در زمان واقعی، با استفاده از تجهیزات هوشمند و یا با استفاده از تعرفه های خاص برای تغییر رفتار مصرف کننده به دست آورد.
علاقمندان افزود: مدیریت بار اجازه می دهد که برنامه های مشارکت در کاهش تقاضا برای برق در زمان اوج مصرف کاهش یابد (اصلاح پیک) که این کار می‌تواند به نوبه خود هزینه ها را با از بین بردن نیاز به نیروگاه‌های برق قله ای کاهش دهد. مدیریت بار همچنین می‌تواند به کاهش انتشار گازهای مضر (گازهای گلخانه ای و آلاینده) نیز کمک کند؛ زیرا این نیروگاه‌های اوج یا ژنراتورهای پشتیبان، دارای آلودگی زیست محیطی بیشتر و همچنین بازده کاری کمتری نسبت به نیروگاه‌های برق پایه هستند.
مدیرعامل شرکت تزیع برق استان اصفهان از قابلیت های این سامانه به مشاهده لحظه ای تمام تاسیسات شرکت، قابلیت کار در محیط تخصصی و نرم افزار موبایل، قابلیت انواع گزارشات تحلیلی، اطلاع رسانی به هر مشترک مطابق با سناریوهای پیاده سازی شده، اتصال به سامانه ثبت خاموشی ها، مقایسه بار کنونی با بار روز گذشته، مشاهده روند تغییر دما و تاثیرگذاری بر رفتار بار، دارا بودن الزامات تفاهم نامه های مدیریت مصرف، اتصال به بانک مشترکین، اطلاع رسانی آنلاین بر حسب بار مصرفی در مقایسه با دیماند خریداری و تولید همزمان محتوا در محیط دسکتاپ، اندروید و ISO اشاره کرد.
علاقمندان درخصوص پروژه بعدی شرکت با نام "سپنتا" گفت: نرم افزار سپنتا با هدف برنامه ریزی و اجرای انواع بازدید و پایش ( بار و ولتاژ، ترموگرافی، ارت، اولتراسونیک) تجهیزات و تأسیسات، همچنین برنامه ریزی صدور دستور کار اصلاحی و نظارت بر اجرای کلیه فعالیتها با رویکرد مکان محور، در سطح شرکت توزیع برق استان اصفهان تهیه و پیاده سازی شده است. این طرح که زیر ساخت اصلی در مدیریت نگهداری و تعمیرات در شرکت محسوب می شود، شامل ویژگی های منحصر بفردی در کشور بوده که آن را از دیگر نرم افزارهای مشابه نگهداری و تعمیرات در سطح کشور متمایز می کند. 
وی برخی از ویژگی های این سامانه را ایجاد سامانه بر بستر اطلاعات مکانی GIS، رهگیری اقدامات بر اساس سیستم کارتابلی، ارتباط با سامانه ثبت حوادث، بودجه، مالی و حسابداری، انبار، پیمانکاران، پایش و کنترل تجهیزات، اجرای بازدید و پایش (بار و ولتاژ، ترموگرافی، ارت، اولتراسونیک) تجهیزات و تأسیسات بر اساس نظام برنامه ریزی و الویت بندی و با استفاده از تبلت، بازدید دوره ای چراغ های روشنایی معابر بر بستر اطلاعات مکانی GIS ، صدور دستور کار اجرایی بر اساس بازدید و پایش های صورت گرفته، نظارت بر فرایندهای بازدید و اجرا به صورت مکان محور، مدیریت در تخصیص اعتبارات و اجناس انبار جهت صدور انواع دستورکارهای اجرایی، رهگیری اجناس مصرفی در دستور کار براساس کد دارائیAsset ID و ایجاد گزارشات متنوع از وضعیت پایش (بار و ولتاژ، ترموگرافی، ارت، حفاظت، اولتراسونیک)شبکه و تأسیسات برشمرد. 
وی ایجاد آنالیزهای حفاظتی و هارمونیکی متنوع از شبکه و تأسیسات، برنامه ریزی و ارزیابی نظارت عالیه به صورت مکانیزه و بر خط، ایجاد گزارشات متنوع از ارزیابی و نظارت بر عملکرد شهرستان ها به صورت شاخص های کلیدی عملکرد و پارامترهای کیفی، ایجاد گزارشات متنوع از وضعیت خاموشی روشنایی معابر (تجمیع اطلاعات بازدید و گزارشات مردمی) و ایجاد گزارشات اثر بخشی تعمیرات را از دیگر قابلیت های سامانه سپنتا اعلام کرد.
اتوماسیون جامع توزیع (ADMS) پروژه دیگری بود که علاقمندان به معرفی قابلیت ها و ویژگی های آن پرداخت.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: سیستم مدیریت توزیع پیشرفته یا اتوماسیون جامع توزیع یک بستر نرم‌افزاری به منظور مدیریت هوشمند، ایمن و کارآمد در جهت بهینه‌سازی هر چه بیشتر شبکه های توزیع برق بوده که زمینه ایجاد شبکه‌های هوشمند برق را فراهم خواهد ساخت.
علاقمندان افزود: افزایش رضایتمندی مشترکین، کاهش خاموشی‌ها و زمان بازیابی شبکه از دستاوردهای پیاده‌سازی و بکارگیری سیستم اتوماسیون جامع توزیع در صنعت برق است. این سامانه شامل ماژول های SCADA ، سامانه مدیریت شبکه توزیع ( DMS) و سامانه مدیریت خاموشی (OMS) است که جهت دستیابی به عملکرد مناسب، نیازمند پیاده‌سازی ارتباطات گسترده و استاندارد با دیگر سامانه های شرکت توزیع برق است.
وی ادامه داد: این سامانه برای اولین بار و مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا در سطح کشور در شرکت توزیع برق استان اصفهان پیاده سازی شده است و صرفه جویی ارزی زیادی را برای کشور به همراه داشته است. استاندارد استفاده شده برای این سیستم مطابق با پارت سوم از استاندارد IEC61968 تهیه شده است. 
علاقمندان افزود: از امکانات مهم این سامانه مانیتورینگ و کنترل آنلاین است که بار لحظه ای شرکت توزیع برق استان اصفهان و همچنین تمامی شهرستان ها و پست های فوق توزیع و فیدرهای 20 کیلوولت را رویت پذیر ساخته است. این نرم افزار با بسیاری از نرم افزارهای دیگر نظیر نرم افزار حوادث، تعمیرات شبکه، بیلینگ، IVR، کنتورهای فهام ، نرم افزار جامع مشترکین و تعدادی نرم افزار دیگر از طریق دیتا لیک ارتباط برقرار کرده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان از ADMS با عنوان نرم افزار درخت شبکه با نام پیشران نام برد و ادامه داد: این نرم افزار که مطابق با آخرین استانداردها تهیه شده است، توانایی ایجاد ارتباط الکتریکی بین اجزای مختلف شبکه از پست فوق توزیع تا مشترک را دارد و در حقیقت در کنار GIS است که می تواند در تشخیص محل خاموشی و جدا کردن قسمت خاموش، کنترل شبکه، تحلیل شبکه و ارائه آمار مورد نیاز و بسیاری دیگر از کاربردها موثر باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/101169/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد