پیام سپاهان

آخرين مطالب

چطوری افغانی؟! مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - دیروقت است. بیرون می‌روم و عابران را می‌بینم که با نگاه‌هایی سنگین به خروج افغانستانی‌ها از خانه تاریخی صفوی نگاه می‌کنند. موتوری با سرعت رد می‌شود و با صدای بلند می‌گوید: «چطوری افغانی؟». می‌گوید و دور می‌شود، بی‌آنکه بداند، چه چیزی پشت سر خود جا گذاشته است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، نزدیک غروب است و خیابان‌ها و کوچه‌ها خلوت؛ آن‌قدر خلوت که لحظه‌ای گمان می‌کنی حیات بشری وجود ندارد. فضای شهری خیابان خاقانی با سایر نقاط شهر فرق دارد؛ معماری ساختمان‌ها مدرن است و پاساژها و مغازه‌هایی بسته با تابلوی برندهای معروف جهان به چشم می‌خورد.
درِ قدیمی خانه‌ای که ظاهر بیرونی آن با بقیه بناها تفاوت دارد نظرم را جلب می‌کند. بالای در آن نوشته: «خانه تاریخی صفوی» تا خیالم را راحت کند که مسیر را درست آمده‌ام.
ورودی دالان، پوستری با عنوان «پروژه افغانستان» خبر از سرّ درون خانه می‌دهد. تابلوهای نقاشی زکریا علیزاده در دل تاریکی دالان خودنمایی می‌کند؛ تابلوهایی که صورت آدم‌های قاب شده آن، با ظاهر مردم ایران اندکی فرق دارد؛ تابلوهایی فاقد رنگ شاد، با تم و زمینه مشکی.
وجه مشترک همه تابلوها، نگاه‌های حسرت‌زده و پر از اندوه است. از آن حسرت‌های قاب شده می‌گذرم و حیاط، رخ پرطراوتش را به من نشان می‌دهد. آنجا جوانانی با ظاهر آراسته ایستاده‌اند؛ جوانانی با صورت‌هایی شبیه همان چهره‌های قاب شده. گویی اقلیم، اقلیم آن‌هاست. حس حضور در کشوری دیگر به من دست می‌دهد وقتی می‌بینم به‌جز مسئول کافه و چند پیشخدمت، همه افغانستانی هستند.
روز جهانی پناهنده، بهانه‌ای شده تا برای چند روز هم که شده آن‌ها، در خانه صفوی، افغانستانی دیگر داشته باشند. سه دختر با لباس‌های محلی و شور و شر فراوان، در حال معرفی صنایع‌دستی این کشور هستند. اسم یکی را می‌پرسم. از بردن نام حقیقی‌اش امتناع می‌کند و می‌گوید: شما بگو بخت آور. دو دختر دیگر، با خنده خطابش می‌کنند: اسم بهتری نبود؟!

یکی از آن‌ها پیش‌دستی می‌کند و می‌گوید: اسم افغانستانی‌ها هم مثل اسم ایرانی‌هاست؛ آمنه، فاطمه، حسن، حسین و ... اما توی سریال‌های ایرانی اسم ما را شنبه و یکشنبه انتخاب می‌کنند! اسم‌هایی که دیگر در بین افغانستانی‌ها طرفدار ندارد و کمتر کسی انتخابشان می‌کند. توی هر فیلمی که یک افغانستانی هست یا مجرم است یا بدبخت و در القای شیوه بیان ما هم دچار اشتباهات فاحش می‌شوند مثلاً از زبان ما می‌گویند: چَ کار وَکِنی؟ درحالی‌که هیچ‌کدام از ما حتی در جمع‌های صمیمی این‌گونه حرف نمی‌زنیم.
او اسم مستعارش را آمنه انتخاب می‌کند. می‌پرسم زادگاهت کجاست؟ کشورت را تابه‌حال دیده‌ای؟ جواب می‌دهد: اصلیتم از غزنی جاغوری است. یک‌ساله بودم که با خانواده به ایران آمدیم. سال 1395 به افغانستان رفتیم اما امنیت کافی برقرار نبود به همین خاطر دوباره به ایران برگشتیم.
آمنه با لبخندی تلخ ادامه می‌دهد: ما افغانی‌های مقیم ایران، از اینجا رانده و از آنجا مانده‌ایم! نه مردم ساکن افغانستان ما را قبول دارند و نه ایرانی‌ها! هر دو می‌گویند شما متعلق به ما نیستید و به آن‌یکی کشور تعلق دارید.
سمیرا، دختر دیگری که ظاهری مدرن دارد و به قول خودش عاشق مد است، می‌گوید: اگر با این ظاهر وارد افغانستان بشوم، قطعاً با من بد رفتار خواهند کرد.
سمیرا اهل مزار شریف است و از نقاط مشترک فرهنگی بین افغانستان و ایران برایم حرف می‌زند. عکس‌های سفره هفت میوه جشن نوروز امسال را نشانم می‌دهد و می‌گوید: علیرغم وجود جشن‌ها و آیین‌های مشترک بین ایران و افغانستان، متأسفانه تصور ایرانیان از ما درست نیست. وقتی مردم می‌فهمند من افغانستانی هستم باورشان نمی‌شود! انتظار دارند یک دختر بدبخت با ظاهر شلخته را ببینند که روی لباس‌هایش خاک نشسته، نه من امروزی را. هر چند فرهنگ حاکم بر کشور افغانستان زن‌ستیز است، ولی زنان افغان با وجود چنین محدودیت‌هایی پابه‌پای مردان در اجتماع حضور فعال دارند.
از سمیرا می‌پرسم دلش برای کشورش تنگ‌شده؟ پاسخ می‌دهد: به‌شدت. حس تعلق خاصی به کشوری که تا حالا ندیده‌ام دارم ولی ترس از نبود امنیت و آزادی، میل به بازگشت را در من می‌کشد.
امروز قرار است لالایی افغانستانی در خانه صفوی طنین‌انداز شود. فردی، از شرکت‌کنندگان تقاضا می‌کنند تا در جایگاه حاضر شوند. وارد ایوان خانه صفوی می‌شوم، جایی که صندلی‌های پلاستیکی قرمزش با دکور قرمزرنگ صحنه، همخوانی پیداکرده.
سکوتی عجیب حکم‌فرماست. چراغ‌ها خاموش می‌شود، زمان می‌ایستد، عکس‌هایی از کشور افغانستان و مردمانش روی صحنه نمایان می‌شود و ناگهان، لالایی سوزناکی پخش می‌شود. لالایی‌ای که گویش دیگری دارد اما برای من آشناست، انگار متعلق به خود من است.
حس کودکی را دارم که مادرش برایش لالایی می‌خواند. صدای گریه‌ای آهسته، مرا از عالم خودم بیرون می‌کشد. 
سه نفر از شاعران افغانستانی مقیم ایران می‌آیند و با همان گویش دل‌چسب، به ایراد شعر با مضمون‌های آزادی، تاریخ افغانستان و رؤیای کودکی می‌پردازند؛ فصل مشترک تمام آن‌ها حسرت و امیدی ازدست‌رفته به آینده است. 
از یکی از شرکت‌کنندگان، درباره اهمیت برگزاری این‌گونه برنامه‌ها برای معرفی فرهنگ افغانستان به مردم ایران می‌پرسم. با ابراز تأسف می‌گوید: مردم ایران گوشی برای شنیدن و فراگیری تاریخ خود ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند به قول خودشان تاریخ و فرهنگ کشور بیگانه‌ای چون ما را فراگیرند. نگاه کنید؛ به‌غیراز عوامل برگزاری این برنامه، تنها ایرانی‌ای که در مراسم امشب شرکت کرده، شما هستید!

این مشکل فقط مربوط به این مراسم نیست، در دانشگاه هم ‌زمانی که ما بچه‌های افغانستانی می‌خواستیم نمایشگاهی برای شناخت فرهنگ افغانستان بگذاریم، با تمسخر شدید دانشجویان روبرو شدیم و علیرغم تلاش‌هایی که در برگزاری و تأمین محتوای نمایشگاه شد، به تعداد انگشتان دست هم مخاطب یا بهتر بگویم دانشجوی ایرانی شرکت نکرد. 
نجمه یکی دیگر از شرکت‌کنندگان است که اصالتاً کابلی است. زمانی که مادرش باردار او بوده با خانواده به ایران عزیمت کرده‌اند؛ متولد ایران است اما ترس، رهایش نکرده: «خانواده‌ام با ترس زندگی می‌کنند چون هرلحظه امکان دارد شرایط به‌گونه‌ای باشد که بخواهند همه ما را به افغانستان بازگردانند.»
نجمه، از تبعیض‌ها و تمسخرها خسته است. او می‌گوید: اکثر مردم ایران با ما برخورد بدی دارند. هر جا می‌خواهیم به کمبودی اعتراض یا ابراز وجود کنیم با جمله «افغانی‌ها برایمان آدم شده‌اند» مواجه می‌شویم. من متولد ایران هستم ولی شهروند این کشور و شهر نیستم. نمی‌توانم به مکان‌های تفریحی اصفهان همچون خوانسار، سمیرم و... بروم چون ورود افغانی به این شهرها غیرمجاز است. اگر در هر کشوری به‌غیراز ایران به دنیا می‌آمدم از امکانات برابر همچون سایر شهروندان برخوردار بودم. 
متأسفانه در افغانستان هم ما موردپذیرش نیستیم و می‌گویند شما ایرانی هستید! من الان نمی‌دانم ایرانی هستم یا افغانی؟ ولی هر چه هستم به فرزند خودم، فرهنگ هر دو کشور را یاد خواهم داد.
دیروقت است، می‌خواهند در خانه صفوی را ببندند. بیرون می‌روم و عابران را می‌بینم که با نگاه‌هایی سنگین به خروج افغانستانی‌ها از این خانه تاریخی نگاه می‌کنند. موتوری با سرعت رد می‌شود و با صدای بلند می‌گوید: چطوری افغانی؟ می‌گوید و دور می‌شود، بی‌آنکه بداند چه چیزی پشت سر خود جا می‌گذارد.
به گزارش ایسنا، خانه صفوی، تا پنجم تیرماه میزبان سه نمایشگاه تحت عنوان «پروژه افغانستان» است؛ نمایشگاه‌های «فرهنگ و مردم‌شناسی»، «صنایع‌دستی و فولکلور» افغانستان و بالاخره نمایشگاهی از نقاشی‌های زکریا علیزاده، هنرمند افغانستانی. این روزها، گوشه گوشه این خانه می‌شود نشست و به درد دل‌های افغانستانی‌ها مقیم اصفهان گوش کرد. می توان گوش کرد و آن ها را جور دیگر دید.
گزارش از: کوروش دیباج- خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایسنا-منطقه اصفهان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/101606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا

نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل + فیلم

ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

اجرای 12 عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری

پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره

تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش 100 درصدی تولید خودرو

نقش اصلی رسانه‌ها اعتمادسازی، ترویج امید و افزایش رضایت‌مندی مردم است

حیات طیبه در خودنمایی نسیت، بلکه در اخلاص و پاکی است

پر شدن سیل بند‌ها بر اثر بارش باران شهروندان آران و بیدگل را شگفت زده کرد + فیلم

درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

صادرات بیش از 5 میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود

لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن

آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت

فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان

بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم

قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

آژیر قرمز در اصفهان؛ ترک های اصفهان، به میراث هم رسید

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است