پیام سپاهان

آخرين مطالب

نمایشگاه آداب سفره داری صفوی، عامل پیوند تاریخ فرهنگ غذایی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- فرهنگ غذایی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های آشپزی، علاقه مندی ها، اطلاعات عمومی، اعتقادها، ممنوعیت‌ها و چگونگی تولید و مصرف غذا در جامعه و برخاسته از تاریخ و ویژگی‌های اجتماعی، جغرافیایی، اقتصادی، جمعیتی، فرهنگی و مذهبی آنهاست و می‌توان، شیوه‌های زندگی و رفتاری و باورهای مردم را از آن استخراج کرد.

بر اساس فرهنگ غذایی ایرانی‌ها، غذا و سُفره از دیرباز تا به امروز از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و حتی این اعتقاد و باور عمومی وجود دارد که غذا، نعمت خداست و بی احترامی به آن، مورد نکوهش قرار می‌گیرد.

در سده اخیر به دلیل گسترش شهر نشینی و صنعتی شدن جوامع، سبک زندگی و همچنین مصرف غذایی مردم در سراسر دنیا از جمله ایران، تغییر کرده و کمتر می‌توان آثاری از فرهنگ غذایی کهن آنها را دید.

این در حالی است که به گفته استادان و محققان، ایران دارای فرهنگ غذایی غنی و بسیار متنوعی است که می‌توان با احیا کردن آن علاوه بر آگاهی بخشیدن به مردم در تهیه و مصرف غذای سالم، از این ظرفیت برای توسعه مباحثی مانند گردشگری غذا نیز استفاده کرد.

برگزاری این نمایشگاه، فرصت خوبی را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا با فرهنگ غذایی و رسم پذیرایی و ارزش‌ها و میراث تاریخی و فرهنگی سرزمین خود در سده‌های گذشته آشنا شوند و پیوندی بین دیروز و امروز است.

چگونگی فرهنگ عمومی غذایی، عوامل شکل گیری، رویه تغذیه و آداب آن در این دوران، چگونگی این آداب در دربار صفوی، ظروف ویژه پذیرایی، سرو غذا، شیوه نشستن و خوردن آن، مشاغل و اماکن مربوطه و نسخه‌های خطی مرتبط، مطالبی است که در این نمایشگاه به آنها پاسخ داده می‌شود.

یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این نمایشگاه، اطلاعات خوبی درباره مشاغل و مناصب مختلف برای آماده کردن غذا در کاخ صفویه در اختیار مردم قرار می‌دهد به طوری که بسیاری از این مباحث برای ما تازگی داشت.

مجید بهرامی با بیان اینکه در بخشی از نمایشگاه غذاهای دوره صفوی به همان روش قدیمی، تهیه شده بود، افزود: شربت‌هایی نیز از آن دوره معرفی و تهیه شده بود که بازدیدکنندگان با پرداخت هزینه می‌توانستند آنها را بخرند.

 

وی، برپایی این قبیل نمایشگاه‌ها را اقدام بسیار خوبی برای آشنایی هرچه بیشتر مردم با فرهنگ غنی و اصیل ایرانی دانست و تاکید کرد: بهتر است این نمایشگاه‌ها به تعداد بیشتر و در مکان‌های عمومی که رفت و آمد مردم بیشتر است، برگزار شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه نمایشگاه "آداب سفره داری و مهمان‌پذیری دربار صفوی" دوم تیر در کاخ موزه چهلستون پایان یافت، اظهار داشت: این نمایشگاه برای نخستین بار در کشور با هدف کارآفرینی در عرصه فرهنگ و هنر برپا شد و به منظور استفاده از رویکردهای خلاقانه سعی در احیا، بازسازی و اشاعه ارزش‌ها و میراث رو به زوال و فراموشی دارد.

مرضیه حکمت افزود: این نمایشگاه با همکاری دانشجویان رشته موزه و گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه معاونت پژوهشی دانشگاه هنر اصفهان، پژوهشگران و کارشناسان تاریخ ایران از دانشگاه اصفهان، مرکز اسناد و کتابخانه ملی در اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی استان برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه میراث معنوی فراموش شده در بخش فرهنگ غذایی احیا شده است، تصریح کرد: برگزارکنندگان نمایشگاه هدف‌های رفتاری، عاطفی و آموزشی را در این نمایشگاه دنبال می‌کنند و گروه هدف آنها، عامه مردم هستند.

حکمت با اشاره به اینکه تقویت موزه گردانی از اهداف برپایی این نمایشگاه است، اضافه کرد: چهار بخش برای این نمایشگاه تعریف شده که بخش نخست شامل عوامل زمینه ساز است یعنی درباره خصوصیت دولت صفوی و اینکه چه تأثیری در آداب غذایی داشته است، اطلاع رسانی می‌شود.

وی، بخش دوم را وجود فتوت نامه‌های مذهب شیعه و اسناد تاریخی ذکر و تصریح کرد: در این نمایشگاه فتوت نامه سلطانی معرفی شده که مطالعه آن گویای چگونگی بافت اجتماعی کشور در عهد صفوی و شکل گیری شیعه است به عنوان مثال از این دوران این موضوع رواج یافت که مردم به هنگام خوردن آب، " یا حسین " می‌گویند.

فتوت‌نامه، عنوان آثاری منظوم و منثور با صبغه عرفانی و باطنی‌، در تعلیم و شرح آداب، رسم‌ها، اعتقادات و اخلاقیات در آئین فتوّت یا جوانمردی است.

این استاد دانشگاه، بخش سوم نمایشگاه را گروه شاهد یعنی مردم عادی خواند و گفت: در این بخش هدف نمایشگاه این است که مردم را با تفاوت‌های آداب سفره داری و فرهنگ غذایی در دیروز و امروز آشنا کنند.


حکمت با بیان اینکه در بخش چهارم نیز به معرفی روش‌های غذا خوردن در دربار صفوی از شاه گرفته تا سایر اعضای دربار، پرداخته شده است، افزود: 23 شغل و منصب در ارتباط با تولید و توزیع غذا در دربار صفوی شناسایی شده است از جمله حلواچی باشی، سلاخ باشی، انباردار باشی، تحویل دار و سفره چی باشی.

وی با اشاره به اینکه در بخش رفتاری، در این نمایشگاه علاوه بر اینکه روش پخت غذاهای تاریخی ایران مانند آش اوماج و خورشت یخنی و تهیه برخی شربت‌ها مانند شاه عباسی معرفی شده است، تاکید کرد: ما در صدد هستیم تا حس غرور ملی مردم افزایش یابد.

حکمت با تاکید بر اینکه مردم کشورمان دچار فقر مشهود درباره فرهنگ غذایی هستند، گفت: آنقدر که مردم با شخصیت‌های خارجی مانند یانگوم در سریال‌های کره‌ای آشنا هستند با فرهنگ غذایی و تاریخی خودمان آشنایی ندارند.

مدیر گروه موزه دانشگاه هنر اصفهان افزود: برای رفع این مساله، در این نمایشگاه چندین نسخه خطی و قدیمی از آداب سفره داری گذشته در معرض دید مردم قرار گرفته از جمله 2 کتاب " کارنامه " و " ماده الحیات " که درباره آشپزی در دربارهای ایران در 400 سال گذشته است.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال بر اساس اسناد تاریخی، در زمان شاه اسماعیل، اغلب خوراکی‌ها با گوشت طبخ می‌شد، ادامه داد: اما در دوران شاه عباس، بیشتر غذاهای درباری با دانه‌ها، حبوبات و مغزیجات طبخ می‌شد و غذاهایی مانند مرصع پلو، کشمش پلو، باقالی پلو و آلبالو پلو رواج داشت.

حکمت با اشاره به اینکه بر اساس اسناد تاریخی، ایرانیان در گذشته 2 وعده غذایی اصلی یعنی صبحانه و شام داشتند، خاطرنشان کرد: گنجاندن نهار به عنوان وعده غذایی اصلی از زمان قاجار و بر اساس الگوهای اروپایی وارد کشورمان شد.

وی با تاکید بر اینکه ما دارای گنجینه عظیمی از دانش تاریخی بویژه در بخش فرهنگ غذایی هستیم، تصریح کرد: لازم است بین مردم و این دانش، ارتباط برقرار و مطالب تاریخی به گونه‌ای بیان شود که برای مردم، قابل درک و تصور باشد و در این نمایشگاه تلاش شد تا این امر اتفاق بیفتد.

یک کارشناس و پژوهشگر تاریخ ایران و فرهنگ غذایی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برپایی نمایشگاه آداب سفره داری و مهمانپذیری دربار صفوی باعث آشنا شدن مردم با ارزش غذایی دوران گذشته و تأثیر آن در بهداشت و سلامت غذایی افراد نیز می‌شود.

مهشید سادات اصلاحی با بیان اینکه انواع غذا در مراسم مختلف مانند عزاداری‌ها و جشن‌ها در این نمایشگاه معرفی شده است، افزود: همه مطالب و غذاهای موجود در نمایشگاه از نسخه‌های خطی و قدیمی و سفرنامه‌ها استخراج شده است.


وی با اشاره به اینکه انواع شربت‌ها و لقمه‌های غذایی و شاهی عصر صفوی نیز در کافه‌ای که در کنار نمایشگاه، راه اندازی شد، ارائه شده است، خاطرنشان کرد: در صدد هستیم تا این قبیل نمایشگاه‌ها گسترش یابد و فرهنگ غذایی کشورمان در دوره‌های مختلف به مردم معرفی شود.

اصلاحی با بیان اینکه در پایان نامه دانشگاهی خود درباره موضوع خوراک دوره قاجار تحقیق کرده است، تاکید کرد: این کار به بسیاری از سوالات مردم درباره فرهنگ، سبک زندگی و آداب گذشتگان در زمینه غذا خوردن پاسخ می‌دهد و حتی می‌تواند منجر به احیا شدن آنها شود.

نمایشگاه آداب سفره داری و مهمانپذیری دربار صفوی از 23 خرداد در کاخ موزه چهلستون برپا و تا دوم ماه تیر پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/101680/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

امداد رسانی به 245 فرد گرفتار در سیلاب استان اصفهان

آخرین وضعیت شهرستان‌های اصفهان پس از بارش‌های رگباری شب گذشته

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز - اصفهان

نخستین یادواره و کنگره شهدای منطقه یک اصفهان برگزار می‌شود

واژگونی اتوبوس در استان اصفهان با 11 مصدوم

(ویدئو) بهترین اتفاقی که این روزها می‌توانست در اصفهان بیفتد!

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

Phi-3 رونمایی شد؛ کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

رقیب سرسخت ایران در عراق

آخرین جمع بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه ها

اجرای عملیات احداث وتکمیل کمربندی آران و بیدگل به طول 46 کیلومتر

فیلم/ سیل و آبگرفتگی در یزد و اصفهان

آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس

گشایش نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال بسیجیان استان در درچه

سیلابی شدن معابر شهری کاشان

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

پاس کروزها را گل کنید

امدادرسانی هلال احمر اصفهان به 245 فرد گرفتار در سیلاب

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

فاز دوم ساخت بیمارستان تأمین‌اجتماعی مهاباد کلید خورد

11 مصدوم در حادثه انحراف اتوبوس در محورمیمه به گلپایگان

تدوین 61 رقابت قهرمانی کشور در تقویم ورزش کارگری کشور برای سالجاری

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلف در آزادراه شیراز اصفهان

روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات

برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودرو‌ها

واژگونی اتوبوس در موته 11 مصدوم داشت

واژگونی اتوبوس در میمه با 12 مصدوم

صفحه نخست روزنامه های اصفهان در پنجم اردیبهشت 1403

اصفهان صاحب ظرفیت‌های ناشناخته زیادی است

جاده‌ها لغزنده است رانندگان احتیاط کنند

اصفهان و پورتو؛ خواهرانی از جنس کاشی‌های آبی با دوستی 500 ساله

برگزاری 350 برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان

ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می شود

اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد

اعمال محدودیت تردد ناشی از سیل در کاشان

کلاهبرداری سایبری با ترفند وام فرزندآوری در اصفهان

اعطای زمین رایگان به 464 مشمول طرح جوانی جمعیت در بهارستان

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ارزان‌ترین گوشی ناتینگ احتمالاً به‌زودی رونمایی می‌شود

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی 2 سال

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان