پیام سپاهان

آخرين مطالب

مبارزه جدی با اعتیاد نیازمند عزم همگانی است سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان با بیان این که مبارزه جدی با اعتیاد نیازمند عزم همکانی است، گفت: اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان ها اولین اولویت در بین پنج آسیب بزرگ اجتماعی در کشور قرار دارد.

رسول خرمیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پنج آسیب شامل اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، فساد اخلاقی و مناطق حاد و بحرانی است که اعتیاد جایگاه ویژه ای را در عرصه آسیب‌های اجتماعی در کشور به خود اختصاص داده است.
وی، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها را در جمعیت 15 تا 64 سال در کشور معادل 5،4 درصد و آمار مصرف کنندگان مستمر مواد را 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر برشمرد و گفت: در جمعیت مصرف کننده مواد، افراد در سنین مختلف، جنسیت‌های متفاوت، مجرد و متأهل، شاغل و بیکار با تحصیلات گوناگون و شهری و روستایی مشاهده می‌شوند.
وی اظهار داشت: تحمیل خسارت و پیامدهای ناشی از مصرف مواد مخدر در ابعاد مختلف به کشور، شامل خسارت‌های بهداشتی از جمله توسعه بیماری‌های جسمانی و روانی، شیوع بیماری های عفونی ایدز، مرگ و میز ناشی از مصرف بیش از اندازه و وجود ناخالصی مواد است.
این مسؤول خسارت‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان‌ها را شامل علت و پایه سایر جرایم و بزهکاری‌ها مانند همسرآزاری 65 درصد، طلاق، 55 درصد، کودک آزاری 30 درصد، قتل عمد 25 درصد، نزاع و خشونت 23 درصد، جرایم منکراتی 20 درصد، جرایم مالی 10 درصد، اخراج موقت و دائم، بیکاری و محرومیت از شغل و از خسارت‌های اقتصادی به بروز خسارت و تحمیل سالیانه چندین هزار میلیارد تومان به بودجه عمومی کشور شامل هزینه‌های فرد مصرف کننده مواد، هزینه‌های جامعه و نیروی کار از دست رفته، هزینه‌های دولت در ابعاد نظامی، انتظامی، قضائی، پیشگیری و درمان برشمرد.
وی خسارت‌های فرهنگی ناشی از این بلای خانمان سوز را شامل شکل گیری باورهای غلط شامل مصرف مواد برای رهایی از استرس، اضطراب، کسب نشاط و لذت کاذب، ابراز وجود، تکمیل اوقات فراغت، رفع اختلالات جنسی، بی خیالی، افزایش کارآیی و رفع خستگی، افزایش توان یادگیری، شب بیداری، تجارب عرفانی و رفع بیماری‌های جنسی عنوان کرد.
خرمیان تصریح کرد: اعتیاد و مصرف مواد مخدر خسارت‌های امنیتی را شامل تهدید جدی علیه حاکمیت ملی و افزایش جرایم سازمان یافته و همچنین خسارت‌های سیاسی مانند ایجاد اپوزیسیون از سوی مخالفان علیه حاکمیت جمهوری اسلامی به منظور کاهش اعتماد به حاکمیت از طریق انتشار اطلاعات دروغین علیه نظام دانست.
وی، تلاش‌های وسیع صورت گرفته در امر مبارزه با مواد مخدر از سوی جمهوری اسلامی ر چهل سال پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ابعاد مختلف شامل مقابله با عرضه مواد مخدر و روان گردان‌ها و پیش سازها و تقدیم سه هزار و 811 شهید و بیش از 12 هزار جانباز عرصه مبارزه با مواد مخدر ایران را موجب آن دانست که اکنون جمهوری اسلامی به عنوان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در سطح بین المللی تبدیل و شناخته شده است.
سرپرست دبیرخانه شورای مواد مخدر اصفهان افزود: در این راستا همچنان اقدامات پیشگیرانه اولیه از اعتیاد شامل با تقویت برنامه‌های اطلاع رسانی، آگاه سازی، سبک فرزند پروری، آموزش مهارت‌های زندگی، تقویت فعالیت‌های ورزشی و هنری، تقویت خدمات مشاوره‌ای و تولید برنامه‌های تلویزیونی برای ارتقای سطح دانش والدین دانش آموزان در مدارس، دانشجویان در دانشگاه‌ها، کارگران در محیط‌های صنعتی و کارکنان در واحدهای اداری بمنظور جلوگیری از گرایش آحاد سالم جامعه به مصرف مواد در کشور و به ویژه اصفهان در حال اجراست.
وی به اقدامات درمانی و حمایت‌های اجتماعی شامل توجه به درمان معتادان مواد مخدر با ایجاد بیش از 9 هزار مرکز درمان و کاهش آسیب، ایجاد یکهزار و 197 مرکز اقامتی میان مدت برای نگهداری و درمان معتادان متقاضی درمان و ساماندهی 116 هزار نفر معتاد متجاهر در مراکز ماده 16 در کشور اشاره کرد.
خرمیان، توسعه مشارکت‌های مردمی و صیانت از معتادان بهبود یافته و همچنین علمی کردن امر مبارزه با بهره گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تصویب و ابلاغ قوانین و همچنین سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر از سوی رهبری را از دیگر اقدامات صورت گرفته و ادامه دار برای مبارزه با مصرف مواد مخدر در کشور برشمرد.
وی میزان کشفیات مواد مخدر در استان را در سال گذشته بیش از 37 تن ذکر کرد و گفت: در سه ماهه امسال افزون بر 11 تن انواع مواد مخدر در استان کشف شده است.
این مسؤول یادآور شد: سال گذشته 25 هزار نفر در ارتباط با مواد مخدر در استان دستگیر شدند که از این تعداد 2 و نیم درصد، زنان بودند.
وی به انهدا 54 باند تهیه و توزیع مواد مخدر در سه ماهه امسال اشاره کرد و گفت: پاکسازی اطراف مدارس و محیط‌های آموزشی در اولویت‌های مهم شورا قرار دارد و در این راستا نیازمند همکاری و اطلاع رسانی مردم هستیم.
خرمیان با بیان اینکه مبارزه جدی با موادمخدر نیازمند عزم همگانی است، گفت در این راستا لازم است مردم در حوزه پیشگیری، آموزش، آگاهی‌بخشی و تغییر نگرش نسبت به این موضوع اقدام کنند.
/ ‏6026/‏6994

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/101988/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم

(ویدیو) مقایسه قبل و بعد محل پرتابه اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان

شرکت 28 کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک

تصاویر ماهواره‌ای از رادار پایگاه هشتم شکاری اصفهان

هوای 4 شهر اصفهان قابل قبول است

4 فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد

تکلیف جانشین مدافع محروم پرسپولیس مشخص شد

انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه 5 اصفهان

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

کی بود کی بود من نبودم؟!

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

نیاز اصفهان روزانه به 640 اهداکننده خون

بارش‌های رگباری باران در گیلان

تکمیل برنامه عملیاتی 1405-1404 ذیل برنامه راهبردی 1410 اصفهان

پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد

کشت‌کلزا در مهاباد 5 برابر افزایش یافت

برخورد 3 تریلی و یک سواری حادثه آفرید

عناوین روزنامه‌های روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان + عکس

بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان

جمع‌آوری پسماندهای جزء ساختمانی در فازهای بعدی اپلیکیشن «اصپاک»

پشمینه رستنی شفابخش دشت‌های اصفهان

راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه

آدمی حسرت سرگردونه

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

کاهش قیمت دلار در راه است؟

با تعطیلی پنجشنبه دستمزد کارگران کم می شود؟

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

رقابت 12 هزار داوطلب آزمون سراسری سال 1403 در دانشگاه صنعتی اصفهان

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 4 اردیبهشت 1403 + جدول

برنامه سینماهای اصفهان امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 4 اردیبهشت 1403+ جدول

هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای اصفهان صادر شد/انیروهای امدادی در حالت آماده باش

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

برخی از مشخصات سری Nova 13 هواوی فاش شد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار