پیام سپاهان

آخرين مطالب

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی:

تحقق پارلمان آسیایی با همگرایی کشورهای عضو محقق می شود سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- دبیرکل مجمع مجالس آسیایی گفت: تحقق پارلمان آسیایی محقق نمی شود مگر اینکه فرآیند طبیعی همگرایی را کشورهای عضو طی کنند.

محمدرضا مجیدی عصر روز چهارشنبه در نشست خبری مراسم اختتامیه نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی افزود: در دوره‌های مختلف تلاش شده کمیته‌های چهارگانه فرهنگی- اجتماعی، سیاسی - حقوقی، اقتصادی- توسعه پایدار و اداری مالی و 2 شورای اجرایی و مجموعه امور این فرآیند را به صورت تدریجی و با رعایت اصل تدرج دنبال کنیم.
به گفته وی یکی از ارکان تحقق شعار قرن 21 قرن آسیا، دیپلماسی پارلمانی است.
وی اضافه کرد: مجمع مجالس آسیایی به ابتکار نظام جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی، انجمن مجامع پارلمانی آسیا برای صلح به مجمع مجالس آسیایی تنفیذ شد که کارهای بزرگی صورت گرفته و برخی را به این فکر انداخت که به سمت پارلمان آسیا حرکت کنیم.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی ابراز امیدواری کرد با اقدامات مجلس شورای اسلامی و ابتکاراتی که در تأسیس داشته همراهی بخش‌های مختلف مجلس این هدایت را در حوزه مجمع خواهد داشت که بتوانیم به صورت منطقی و در یک فرآیند طبیعی به آرمان وحدت آسیا برسیم.
وی اضافه کرد: یکی از ارکان همگرایی و وحدت آسیا تحقق پارلمان واحد است ولی این امر مستلزم فرآیند طبیعی کار است از این رو تلاش ما با هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و بخش‌های مختلف مجلس و دبیرخانه این است که انتظارات به حقی که امروز در نشست کمیته سیاسی از دبیرخانه اعلام شد، دبیرخانه پشتوانه علمی این فرآیند را عملی کند که بر این اساس 2 رکن دانشگاه و رسانه برای تحقق امر مورد نیاز است.
مجیدی بیان کرد: دانشگاه وظیفه تحلیل محتوا و رسانه پل ارتباطی با افکار عمومی را برعهده دارد و برای پارلمان که نماینده مستقیم مردم هستند باید مردم آسیا به افرادی که رأی می‌دهند به مجالس ملی و در آینده به پارلمان آسیا وقوف کامل نسبت به این هدف بزرگ داشته باشند.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی اظهار داشت: اگر به دنبال وحدت در آسیا هستیم یکی از مهم‌ترین محورهای آن مجالس کشورهاست زیرا آنها ارتباط مستقیم با مردم دارند.
وی با بیان اینکه امکان همگرایی بین ملت‌ها در حوزه‌هایی مانند محیط زیست و انرژی نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است، افزود: کشورهای عضو مجمع باید تلاش کنند در این زمینه‌ها همگرایی بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به حضور نمایندگان 18 کشور در این نشست تصریح کرد: میزان استاندارد حضور کشورها در چنین نشست‌هایی هشت عضو است اما ما امروز شاهد حضور نمایندگان 18 کشور در این نشست بودیم.
پارلمان مشورتی داشته باشیم
عضو کمیته ایران در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه در دسامبر سال 2013 توسط کشور پاکستان بحث تشکیل پارلمان آسیا مطرح شد، افزود: همچنین در جلسات مختلف به این مساله پرداخته شده و به طور تقریبی تمامی اعضای عضو، حساسیت خاصی بر روی این مساله داشتند.
محسن کوهکن با اشاره به اینکه برخی از اعضا موافق هستند که آسیا به سمت همگرایی حرکت کرده و پارلمانی مشابه آنچه در اروپا است، داشته باشد گفت: همچنین نظرات مختلفی در این راستا وجود دارد که تاکید بر اهمیت آن داشتند و آسیا این قاره کهن نیازی به این پارلمان دارد.
عضو کمیته ایران در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه کشورهای آسیایی قومیت، زبان، ادیان، فرهنگ و نوع ارتباط مختلف با خارج از آسیا دارند، افزود: ضمن اینکه در این جلسات تاکید بر این بود که باید در این مسیر قدم برداریم اما دغدغه‌هایی هم داشتند.
وی ادامه داد: دبیرخانه سوالات مهمی را برای کشورها ارسال کرده تا نظرشان را در خصوص تشکیل پارلمان در آسیا که مصوبات آن برای همه پارلمان‌های عضو لازم الاجرا باشد گفته شود یا اینکه پارلمانی با نظر مشورتی باشد یعنی الزام در تبعیت نداشته و برخی از کشورها حق تحفظ داشته باشد.
کوهکن گفت: جمعبندی در دبیرخانه نشان می‌دهد که اکثریت کشورها به دلیل تنوع در دیدگاه، قومیت، نژاد، زبان و ادیانی که در آسیا است باید به سمت پارلمانی پیش بروند که جنبه‌های مشورتی داشته باشد.
وی افزود: برخی از کشورها مطرح کردند که پارلمانی شبیه پارلمان اروپا داشته باشیم اما در موارد محدودی قانون گذاری شود، یعنی موضوعات را احصا کنند و به طور مشخص اگر پارلمان آسیا تشکیل شد در آن موضوعات خاص تصمیم گیری شود.
وی با بیان اینکه در مجموع بررسی‌ها نشان می‌دهد که سه پیشنهاد در این راستا مورد توجه است، بیان کرد: از جمله مشابه پارلمان اروپا تشکیل شود و دیگری که اکثریت بر آن نظر دارند اینکه پارلمان تشکیل شود اما پارلمانی مشورتی باشد همچنین نظر سوم این است که چیزی مابین پارلمان مشورتی و پارلمانی باشد.
عضو کمیته ایران در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی بیان کرد: از دبیرخانه درخواست شد که در این مسیر از تمام نظرات کارشناسان و محققان داخل کشور و کشورهای مختلف آسیایی و فرا قاره ای استفاده شود و پیشنهادی داده شد که در حاشیه تمامی اجلاس‌های پیشرو کارگروه پارلمان آسیا تشکیل شود و نظرات خود را بدهند.
وی با اشاره به اینکه در ابتدای راه هستیم، اظهار داشت: اگر این سنگ بنا گذاشته شود چه مجمع مجالس آسیایی که تاکید بر این داریم که محور بررسی و حرکت به سمت و سوی پارلمان آسیا باید روی ریل گذاری باشد و اگر این اقدام صورت بگیرد بی تأثیر در کاهش واگرایی بین ملت‌ها و دولت‌های قاره آسیا و کمک به هم گرایی بیشتر خواهد بود.
به گزارش ایرنا، مجمع مجالس آسیایی به عنوان بزرگ‌ترین مجمع بعد از IPU که بین المجالس جهانی است، در سطح منطقه‌ای و قاره‌ای است که 56 پارلمان را پوشش می‌دهد و از میان آنها 42 کشور به صورت عضو دائم و 14 کشور عضو ناظر هستند.
نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی روز چهارشنبه با حضور نمایندگانی از حدود 20 کشور در هتل کوثر اصفهان آغاز شد.
9913/6026/‏‏

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/102029/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زیرسازی منشعبات خیابان گلشن منطقه دو ارومیه

رفع مشکل ترافیکی ساکنان همجوار پایانه مسافربری جی

انجام همه اقدامات اداری برای تامین مسکن خبرنگاران استان اصفهان

سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

تصادف در جاده نقده - مهاباد 11 مصدوم برجا گذاشت

«شب سعدی» در کاشان برگزار می‌شود

افزایش 700 هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان

احداث خیابان و پارک محلی گرکان در منطقه 10 اصفهان

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

فرصت مذاکره؟

مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان 700 هکتار افزایش یافت

مبارزه با «سِن گندم» در 12 هزار هکتار از اراضی اصفهان انجام می‌شود

2613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان شناسایی شدند

حوادث شبانه‌روز گذشته در اصفهان 18 مصدوم برجا گذاشت

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

دیدار فوتبال تیم‌های سپاهان اصفهان و ذوب‌آهن اصفهان

«گود و ماه» در 18 زورخانه شهر اصفهان اجرا شد

رفع 48 نقطه پرتصادف جاده‌های استان اصفهان

شعر خوانی دختر شیرین زبان

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

احتمال تغییر در رقم دستمزد 1403 کارگران قوت گرفت؟

تعطیلی پنجشنبه ها شامل کارگران هم می‌شود؟

حادثه برای پسربچه 4ساله در خمینی‌شهر

رفع مشکل ترافیکی ساکنان همجوار پایانه مسافربری جی از اردیبهشت 1403

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

پیشرفت قابل توجه عملیات خطوط انتقال آب فضای سبز در منطقه 8 اصفهان

11 مصدوم در تصادف محور نقده_ مهاباد

آغاز اجرای طرح تکمیل فاضلاب شهرستان کاشان

کشف 40 میلیارد ریال لوازم یدکی احتکاری از انباری در اصفهان

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

کاهش قیمت دلار متوقف شد؟

آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری کشور در اصفهان هستیم

آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری در اصفهان هستیم

مدیران جدید شهرداری اصفهان منصوب شدند +سوابق

غرق شدگی پسربچه 4 ساله در استخر باغ و تصادف زنجیره‌ای با 10 مصدوم

تشریح عملکرد اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کاشان در سال گذشته

تصادف زنجیره‌ای اتوبان ذوب‌آهن با 7 مصدوم

تصادف زنجیره‌ای در اتوبان ذوب‌آهن با 7 مصدوم

رگبار باران و باد شدید در 9 استان | ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته آینده

برنامه سینماهای اصفهان امروز پنجشنبه 30 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک تا دوم اردیبهشت در اصفهان دایر است

نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک تا 2 اردیبهشت در اصفهان دایر است

آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد