پیام سپاهان

آخرين مطالب

اظهارات مربوط به قانونی و غیر قانونی بودن پژوهشگاه شاخص پژوه در دانشگاه اصفهان سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- رییس پژوهشگاه شاخص‌ پژوه اصفهان مخالفت با مجموعه اش را با ارایه مستندات صحیح ندانست اما در مقابل مسوولان دانشگاه اصفهان فعالیت آن را در این مرکز علمی غیر قانونی می داند.

شماری از دانشجویان و چند تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان روز دوشنبه هفته جاری در اعتراض به حضور پژوهشگاه شاخص پژوه در محوطه این دانشگاه، اقدام به راهپیمایی کردند.
امیر محمودزاده رییس پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان روز پنجشنبه در واکنش به این راهپیمایی دانشجویان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مخالفت با این مجموعه ماهیتی سیاسی دارد و غرض ورزی دارد و از زمان تغییر ریاست دانشگاه کلید خورده است.
وی افزود: این پژوهشگاه در نظام رتبه بندی "multiRank" در سه سال متوالی جزو 18 دانشگاه برتر ایرانی بوده که اطلاعات و مستندات آن بر روی سایت این نظام رتبه بندی موجود است، اما مسئولان مربوطه به جای پذیرش حقیقت، بطور کلی ماهیت این رتبه بندی را زیر سوال می‌برند و با ترغیب دانشجویان، راهپیمایی اعتراضی در دانشگاه اصفهان راه می‌اندازند.
وی اضافه کرد: بر فرض که این نظام رتبه بندی معتبر نباشد، باید دانست که نام پژوهشگاه شاخص پژوه در بین 82 مؤسسه علمی ایرانی ثبت شده در نظام معتبر رتبه بندی تایمز هم وجود دارد که این افتخاری است برای ما و جالب توجه آقای دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام، که مدام به این نظام رتبه بندی تکیه می‌کند.
رئیس این پژوهشگاه تصریح کرد: حتی اگر این رتبه بندی معتبر نباشد، همین که در بین هزاران دانشگاه و پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی خصوصی و دولتی کشور، پژوهشگاهی خصوصی چون شاخص پژوه، به این سطح از بلوغ رسیده باشد و این اعتماد به نفس و توانمندی را در خود داشته که در این رنکینگ‌های بین المللی نامش به چشم بخورد قابل توجه است و نشان از توانمندی و نگرش بین المللی این پژوهشگاه و مسئولان این پژوهشگاه دارد.
محمودزاده اظهارداشت: هزاران مؤسسه خصوصی در ایران هست که خود را در حد و اندازه شرکت در این رتبه بندی ها نمی‌بینند که حتی اقدام به ثبت نام در چنین رتبه بندی‌هایی کنند.
وی ادامه داد: اگر مسئولان وزارت علوم چنین رتبه بندی را قبول ندارند، آیا بحث رتبه بندی خود را نیز قبول ندارند؟
رئیس این پژوهشگاه گفت: این مجموعه در رتبه بندی مؤسسات و پژوهشگاه‌های آموزش عالی کل کشور، که توسط وزارت علوم صورت می‌پذیرد، در معیارهایی چون سرانه در آمد حاصل از تجاری سازی، سرانه طرح‌های پژوهشی برون سازمانی، سرانه قراردادهای منعقد شده جدید، سرانه اختراعات ثبت شده در مراجع علمی و معتبر داخلی و بین المللی، سرانه اکتشاف و نظریه‌های بدیع و سرانه کتاب‌های چاپ شده رتبه اول را در بین سایر مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری وابسته به وزارت علوم، کسب کرد.
محمودزاده تاکید کرد: مستندات آن اگر توسط وزارت علوم هنوز امحا نشده باشد، بر روی سایت وزارت علوم موجود است.
در همین ارتباط، روابط عمومی دانشگاه اصفهان توضیحات ذیل را ارایه کرد که متن آن آمده است: دانشگاه اصفهان مکرر اعلام کرده که انحلال این پژوهشگاه و مخالفت با حضور این پژوهشگاه منحله در زمین دانشگاه هیچ گونه منشا سیاسی ندارد، زیرا بر اساس قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب مجلس شورای اسلامی، ارزیابی مستمر فعالیت هرگونه واحد آموزش عالی و یا مؤسسه تحقیقاتی (اعم از دولتی و غیردولتی) و جلوگیری از ادامه فعالیت، تعلیق فعالیت و یا انحلال هر یک از آن‌ها در صورت تخلف از ضوابط و یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت بر اساس اساسنامه‌های مصوب، بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
این روابط عمومی اضافه کرده است: بنابراین انحلال پژوهشگاه شاخص پژوه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام و اعلام شده و دانشگاه مرجعیت قانونی و دخالتی در این مورد نداشته است بنا بر مشهودات و مستندات و برخلاف ادعا، مخالفت با حضور و فعالیت آن پژوهشگاه هیچ‌گونه ماهیت سیاسی ندارد و به هیچ وجه کشمکش سیاسی نیست زیرا، هیأت امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان عالی‌ترین رکن و مرجع تصمیم‌گیری بوده و مصوبات آن با امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ و جنبه قانونی و اجرایی دارد.
در ادامه این متن تصریح شد از آن جایی که هرگونه دخل و تصرف در زمین و در فضای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و واگذاری آن به سایر نهادهای دولتی و غیردولتی مستلزم تصویب در هیأت امنای دانشگاه است به صراحت اعلام می‌دارد قرارداد واگذاری استیجاری زمین دانشگاه به پژوهشگاه منحله شاخص پژوه هیچ مصوبه‌ای از هیأت امنای دانشگاه اصفهان ندارد و ابلاغی از سوی وزارت دریافت نشده است.
این روابط عمومی دانشگاه اضافه کرده است: در تاریخ 91/4/7 بدون اخذ مجوز هیأت امناء قراردادی بین رییس سابق دانشگاه اصفهان و پژوهشگاه منحله شاخص پژوه مبنی بر احداث چهار بلوک ساختمانی به مساحت هفت هزار متر مربع در زمین دانشگاه اصفهان منعقد شده است در این قرارداد مقرر شده که چهار بلوک ساختمانی به مساحت حدود هفت هزار متر مربع احداث و 2 بلوک را به دانشگاه اصفهان تحویل و 2 بلوک را این پژوهشگاه به صورت استیجاری مورد بهره‌برداری قرار دهد، از جمع چهار بلوک سه بلوک را به اتمام رساندند که یکی از بلوک‌ها را ‎خود مورد بهره‌برداری قرار داده و دانشگاه اصفهان به جای اینکه 2 بلوک با مساحت 3 هزار و 500 متر مربع را در اختیار بگیرد فقط یک بلوک به مساحت هزار و 500 متر مربع را در اختیار گرفته است.
روابط عمومی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: متعاقب آن جلسات متعددی در دانشگاه اصفهان تشکیل شد، ولی متأسفانه به دلیل کارشکنی‌های مختلف پژوهشگاه منحله، تاکنون توافقات و مصوبات این جلسات اجرایی نشد و نشان می‌دهد مسوولان آن اراده‌ای بر این مبنا نداشته و در پی خریدن زمان هستند تا در آینده شاید بتوانند منافعی را برای خود تضمین کنند.
دانشگاه اصفهان یادآور شد در دنیا موسسات مختلفی وجود دارند که اغلب خصوصی هستند و نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها را دنبال می‌کنند. آن دسته از این موسسات که معتبر هستند دارای ملاک‌های رتبه بندی با وزن‌های متفاوت هستند که ضمن جابجایی در رتبه دانشگاه‌های بزرگ و معتبر این جابجایی قابل توجه نیست و به طور عموم دانشگاه‌های معتبر در یک محدوده واقع می‌شوند. اما برخی موسسات رتبه بندی وجود دارند که اعتبار چندانی نداشته و دانشگاه‌های بزرگ در آنها ثبت نام نکرده و یا اطلاعات خودشان را وارد نمی‌کنند. عدم حضور و نبودن نام برخی دانشگاه‌های بزرگ و شناخته شده برای مردم ایران که در نظام رتبه بندی موسسه Multirank و برعکس نام برخی موسسات بی نام و نشان در این لیست جای تردید، حرف و بحث داشته که قضاوت را در درجه اول به مردم شریف ایران می‌گذاریم.
این روابط عمومی مطالب واهی و کذب از طرف برخی افراد منتسب به این پژوهشگاه منحله، دانشگاه اصفهان حق قانونی خود می‌داند که موضوع را از مجاری قانونی تا حصول نتیجه پیگیری کند.
دانشگاه اصفهان با حدود 13 هزار دانشجو و 660 عضو هیأت علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.
6020/‏6026/‏

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/102066/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز جمعه تا دوشنبه

نذر کاشی برای توسعه حرم سید الشهدا (ع) در کاشان

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

درگذشت مادر شهید قاسمی ابوزیدآبادی

جریمه 60 میلیونی پرسپولیس به دلیل اتفاقات عجیب اصفهان

ایرانی‌ترین غیرایرانی

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

رسوایی 99 درصدی

آشیانه سری

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی

شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

تشییع و خاکسپاری مادر شهید قاسمی در آران و بیدگل

مبارزه با «سِن گندم» در 12 هزار هکتار از اراضی استان

احداث 86 کیلومتر راه روستایی طی سال 1402 در استان اصفهان

ورود بیش از 3800 معلم به مدارس ابتدایی در استان

رفع 48 نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

خسارت بارش‌های بهاره به 6 هزار هکتار از مزارع استان

گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی

پست اینستاگرامی عجیب مادر امیر تتلو ؛ شکر که درهای به ظاهر ناگشودنی بر روی تتلو گشوده شد (عکس)

فوت جوان 30 ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

هم‌افزایی شهرداران کلان‌شهرها در توسعه فرهنگ رضوی در ایام دهه کرامت

طبیعتِ تماشایی بهارِ میمه

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

راهپیمایی مردم اصفهان در حمایت از مردم غزه

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

بارش‌های فروردین به بیش از 6 هزار هکتار مزارع اصفهان خسارت زد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آغاز سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی

1مصدوم و 3 حادثه دیده درسانحه رانندگی محور میاندوآب- مهاباد

یک کشته و یک مصدوم بر اثر حادثه واژگونی نیسان در میمه

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

جدال بر سر تعطیلی شنبه‌ها/ از بخش خصوصی اصرار؛ از مجلس انکار!

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام

رئیس جدید جامعه هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان گلستان معرفی شد