پیام سپاهان

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می‌دهد؛

بی‌آبیِ اصفهانی‌ها در سالِ پر بارش مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - می گویند ذخیره سد زاینده رود دوباره مطلوب شده، اما طی یک هفته آینده این دومین روزی است که در گرمای تابستان، بی آب هستیم. این گفته یکی از شهروندان از قطعی آب منزلشان است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، بارش‌های بالاتر از حد نرمال طی بهار امسال در کشور و به خصوص سرچشمه زاینده رود موجب ذخیره خوب این سد شد، تا جایی که بنابر اعلام شرکت آب منطقه ای ذخیره سد زاینده رود در حال حاضر بیش از 820 میلیون مترمکعب است، اگر چه مدیران این شرکت طی بهار امسال در مصاحبه های خود بارها اعلام کردند که تابستان امسال همانند سال گذشته مشکلی در تامین آب شرب اصفهان نداریم، اما موضوع صرفه جویی آب همچنان در دستور کار است، با این وجود طی دو هفته گذشته شهروندان اصفهانی در نقاط مختلف شهر از جمله ملک شهر، بزرگمهر، فروغی، بهارستان و ... بارها و بارها از افت فشار و قطعی آب گلایه داشته اند.
یکی از شهروندان در محدوده خیابان بزرگمهر، به خبرنگار ایسنا، گفت" متاسفانه طی دو هفته گذشته و درست در اوج گرما آب به طور کامل قطع می شود و حتی تا نیمه های شب نیز درگیر قطعی آب هستیم".
شهروند دیگری در خیابان فروغی اصفهان نیز با همین گلایه می گوید "متاسفانه در ساعات مختلف روز با افت شدید فشار و بعضا قطعی آب مواجه هستیم و در پیگیری از شرکت آب جواب درستی دریافت نکرده ایم".
شهروند دیگری در خیابان هشت بهشت با گلایه می گوید: سال گذشته بهانه ذخیره اندک سد زاینده رود بود، اما امسال بارش ها مناسب بود و در اخبار ذخیره آب سد مناسب گزارش می شود، اما در اوج گرما با قطعی آب مواجه می شویم.
اگرچه میزان قطعی آب در اصفهان به گستردگی تابستان سال گذشته نیست، اما شهروندان در ساعات مختلف روز با افت فشار و قطعی آب به خصوص در طبقات بالای منازل مواجه می شوند.
البته که مدیران آب اصفهان بر این تاکید دارند که تقریبا در 9 ماه سال و تا دمای 33 درجه در تامین آب شرب مردم مشکلی نداریم، اما با بالا رفتن دمای هوا به بیش از 33 درجه پنج درصد نیاز آبی اصفهان افزایش می‌یابد و در شرایطی که سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ تنها قادر به تامین 12 مترمکعب تامین آب است، در این شرایط شاهد کمبود دو و نیم تا سه مترمکعب آب بر ثانیه در سامانه هستیم که باید با مدیریت مصرف و فشار، شرایط را پشت سر گذاشت.
گلایه مردم از افت شدید و قطعی آب در حالی با افزایش گرمای هوا بیشتر می‌شود که بنابر اعلام شرکت آب و فاضلاب اصفهان، شبکه آبرسانی شهر اصفهان و سامانه 56 شهر و 300 روستا مجهز به سامانه هوشمند تله متری است که موجب توزیع میلیمتری آب می شود و تمام نقاط شهر مجهز به ایستگاه آنلاین مدیریت فشار است.
البته هفته گذشته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در جمع خبرنگاران آب پاکی را روی دست مردم ریخت و تاکید کرد: حتی اگر سد زاینده رود هم سرریز کند، اگر سامانه دوم آبرسانی اصفهان در مدار نباشد، ظرفیت سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ همچنان دچار کمبود است، چرا که افق سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ در سال 86 به اتمام رسیده است و بعد از این سال باید طرح دیگری وارد مدار می شد.
به گفته امینی، در حالیکه اجرای این سامانه باید در سال 86 به اتمام و تحویلِ شرکت آب و فاضلاب اصفهان می شد، اما به دلایل اداری و برخی مجوزها این پروژه مهم هنوز به اتمام نرسیده است. البته باید توجه داشت که این طرح به عنوان طرح پدافند غیرعامل بعد از اتمام موجب حل مشکل جمعیت چهار میلیونی استان اصفهان می شود.
او البته تاکید کرد: با وجود کمبود آب اصلاً جیره بندی آب نداریم و با مدیریت مصرف و توزیع تابستان را با خیال راحت پشت سر می گذاریم.
سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در پاسخ به گلایه مردم نسبت به افت فشار و قطعی آب در مناطق مختلف اصفهان، می گوید: با توجه به منابع تامین آب، شرکت آبفا پیش از این نیز قطعی و افت فشار آب را در پیک مصرف تابستان و زمانی که دما به صورت مستمر بالای 35 درجه باشد، پیش بینی کرده بود.
به گفته علی اکبر بنی طبا، حداکثر ظرفیت اسمی تصفیه خانه باباشیخعلی اصفهان حدود 10.3 مترمکعب در ثانیه است که می توانیم استفاده و وارد شبکه توزیع آب کنیم، همچنین حدود 1.2 مترمکعب نیز از منابع چاه ها تامین می شود و در مجموع حداکثر ظرفیت تامین آب شرب 56 شهر و بیش از 300 روستا در حوزه آبرسانی اصفهان بزرگ به میزان 11.5 مترمکعب بر ثانیه از زاینده رود بهره مند می شوند.
وی افزود: در پیک مصرف با توجه به موجودی 11.5 مترمکعب بر ثانیه بین 2.5 تا 3 مترمکعب بر ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم چرا که در پیک مصرف در فصل تابستان بین 14 تا 14.5 متر مکعب میزان مصرف است و ما دچار کمبود می شویم.
وی اظهار کرد: اگر دمای هوا 33 درصد باشد منابع آبی موجود تکافوی نیاز ما را می دهد، اما در دمای هوا بیشتر با توجه به اینکه سیستم های برودتی وارد مدار می شود و تبخیر آب بالاتر می رود منابع موجود اصفهان دیگر تکافوی نیاز مردم نخواهد بود.
سخنگوی شرکت آبفای استان تاکید کرد: چاره ای نداریم که تا زمان تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ از منابع محلی و چاه ها استفاده کنیم، البته استفاده از چاه ها به منزله این نیست که در کیفیت آب شرب مردم اختلال ایجاد شود، به طور قطع آب موجود از شاخص های لازم برای شرب و بهداشت برخوردار است و وضعیت آن از سوی دستگاه نظارتی و مرکز بهداشت بررسی می شود و کیفیت آب هیچ مشکلی ندارد.
وی با بیان اینکه در مجموع برداشت ما از چاه ها 1200 لیتر بر ثانیه است در حالی که 10 هزار و 300 لیتر آب از تصفیه خانه باباشیخعلی تامین می شود، تاکید کرد: در این شرایط و در فصل گرم ناچار به استفاده از منابع محلی هستیم، چرا که از ابتدای هفته نخست تیرماه با افت فشار و قطعی آب در برخی نقاط شهر و شهرستان ها مواجه بودیم. 
بنی طبا در خصوص مدیریت مصرف نیز، تصریح کرد: شهروندان باید مطابق سال گذشته که 7 درصد کاهش مصرف آب نسبت به سال 96 داشتند، امسال نیز این روند حفظ کنند و جاری بودن زاینده رود را چراغ سبزی برای عدم مدیریت مصرف تلقی نکنند و اگر همانند سال گذشته رفتار کنند، گذر از گرمای تابستان به راحتی میسر خواهد بود، با این وجود انتظار می رود که سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ هر چه سریعتر راه اندازی شود.
وی با تاکید بر اینکه شرکت آبفا در ارتباط با سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ کوتاهی نکرده است، گفت: شرکت های آبفای شهری متولی تامین آب نیستند و مجری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ شرکت آب منطقه ای است و باید از این مجموعه مطالبه گری کرد.
بنی طبا گفت: امیدواریم با تلاش صورت گرفته آسیب های ناشی از کمبود آب و محدودیت منابع آبی به حداقل کاهش یابد و با بهره برداری از این سامانه در سال های آینده با مشکل مواجه نشویم. البته در شرایطی که مردم دچار کمبود و افت فشار آب هستند می توانند نسبت به تهیه ذخایر استراتژیک آب یا همان پمپ آب اقدام کنند. 
وی به شهروندان توصیه کرد تا از مخازن ذخیره آب استفاده کنند به این دلیل که پمپ های داخل منازل یکی از مخازن استراتژیک هستند و به منابع آبی ذخیره اصفهان کمک می کنند.
سخنگوی شرکت آبفای اصفهان تاکید کرد: تازمانی که تامین آب شرب اصفهان در شرایط مطلوبی قرار نگیرد، به صورت موکد برای انشعابات مسکونی و غیرمسکونی، استفاده از این مخازن را تاکید می کنیم که البته شهروندان بعد از نصب مخازن، باید اقدام به نصب پمپ کنند.
گزارش از ریحانه سجادی-خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/102422/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟