پیام سپاهان

آخرين مطالب

روز شهرداری، فرصتی برای بررسی و تفکر بهتر در مدیریت شهری مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهرها به عنوان نهادهای حاکمیتی مردم می‌توانند دو بازوی اجرایی و سیاستگذاری و نظارتی قدرتمند در مدیریت شهری و به تبع آن تحقق اهداف محلی و کلان شهری و بهینه‌سازی زندگی شهروندان باشند.

14 تیرماه به عنوان روز شهرداری‌ها در سالنامه رسمی کشور نامگذاری شده است. هدف شورای عالی انقلاب فرهنگی از چنین نامگذاری، آشنایی جامعه با عملکرد و خدمات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ارتقا منزلت آنها، افزایش همدلی و تعامل مردم با مدیریت شهری و روستایی و اطلاع رسانی در راستای آشنایی با رویکردها، سیاست‌ها و برنامه‌های کشور در ارتباط با مدیریت شهری و روستایی عنوان شده است.
این روز می‌تواند فرصتی برای بررسی و تفکر در موضوع مدیریت شهری باشد. مدیریتی که بر بستر دموکراسی شکل می‌گیرد و باید به دور از سیاست زدگی باشد.
هر جامعه‌ای با توجه به ساختار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی خود تلقی ویژه ای از مدیریت شهری دارد ولی بی شک هدف همه مدیریت‌های شهری در جهان، ایجاد شرایط بهینه زندگی برای شهروندان است.
مدیران شهری اعم از شهرداران و اعضای شوراهای شهر باید به خوبی این نکته را درک کنند که شهر با همه زیر ساخت‌های آن امانتی در دستان این مدیران است، بنابراین باید مدیران شهری فارغ از گرایش‌های سیاسی در راه ساماندهی، برنامه ریزی و نظارت بر شهر بکوشند.
وظیفه مدیران شهری ایجاد عدالت اجتماعی، کالبدی، منابع و امکانات در شهر است.
مدیریت شهر را باید جدی گرفت خواه این مدیریت در عرصه اجرایی به نام شهرداری و خواه در عرصه سیاست گذاری و نظارتی به نام شورای شهر باشد.
باید بپذیریم تمام رویدادهای خوب و بد، آبادانی‌ها و عقب افتادگی‌های یک شهر به مدیران آن باز می‌گردد و نقش شوراهای اسلامی شهرها که وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها را دارند پررنگ‌تر است.
عملکرد مناسب شوراها موجب تحقق اهداف محلی شهرها می‌شود
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص عملکرد شوراها به عنوان نهادی ناظر بر شهرداری گفت: شوراهای اسلامی شهرها نهادهای حکومتی محلی هستند که عمر کوتاهی دارند و حدود بیست سالی است که ما شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را در کشور داریم.
امیراحمد زندآورپور افزود: شوراهای اسلامی به عنوان یکی از اصول اساسی حاکمیت مردم بر کشور نسبت به سایر مسائل، به طور تقریبی جایگاه خود را در کشور به دست آوردند اما نه به آن صورتی که باید جایگاه قانونی، منطقی و اصلی خود را به دست آورند.
وی با اشاره به اینکه عمر بیست ساله شوراها برای نهادینه ساختن قانون شوراها در کشور، زمان کمی است ادامه داد: اگر بخواهیم با دیدی خوشبینانه به موضوع نگاه کنیم رضایتمندی نسبت به شوراها وجود دارد ولی این میزان کفایت نمی‌کند.
وی دلیل نهادینه نشدن قانون شوراها را وجود اشکالات، مغایرت‌ها و معایب در قوانین مرتبط با شوراها دانست و تصریح کرد: هنوز نقاط ضعف بسیاری در شوراها داریم و باید گفت که تاکنون روند بدی نبوده ولی روند قابل قبولی را نیز طی نکرده‌ایم.
عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان با ابراز امیدواری از اینکه در آینده بیشتر به موضوع شوراها پرداخته شود خاطرنشان کرد: بسترهای خوبی برای شوراها در کشور به ویژه در کلانشهرها مهیا و ساز وکارهای مناسبی تعریف شده است و روند روبه رشدی دارد.
وی با تاکید بر اینکه دوره‌های مختلف شوراهای اسلامی شهرها مکمل یکدیگرند افزود: به قطع دوره اول شورای اسلامی شهرها نواقص بیشتری را داشتند که در دوره دوم پختگی بیشتری به دست آوردند و به تناسب تا اکنون که در دوره پنجم قرار داریم شورای شهر دارای انسجام بیشتری شده است.
زندآورپور ابراز امیدواری کرد: شوراها بتوانند با عملکرد مناسب خود در راستای تحقق اهداف محلی شهرها گام بردارند.
شورای شهر تبدیل به شورای شهرداری شد
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز درباره عملکرد شوراها گفت: معتقدم شورای اسلامی شهرها هنوز به لحاظ قوه قانونی و قوانینی که محرکه عملکرد شوراهاست دچار نواقصی است و متأسفانه قوانین به کمک شوراهای شهر نیامده و به طور کامل خود را نشان نداده است.
کوروش محمدی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در زمان حاضر مدیریت یکپارچه شهری در شهرها وجود ندارد افزود: اکنون شهرداری و شورای شهر صرفاً بر مبنای مدیریت هماهنگ شده کار می‌کنند و مدیریت هماهنگی مبتنی بر خواسته‌ها، سلایق و میزان مشارکت دستگاه هاست.
وی اضافه کرد: بنابراین شورای اسلامی شهر به موجب این مدیریت هماهنگی صرفاً می‌تواند بر حوزه شهرداری، سازمان‌ها و حوزه‌های مرتبط با شهرداری مدیریت و نفوذ داشته باشد و در ارتباط با سایر دستگاه‌ها و خدماتی که در شهر به شهروندان ارائه می‌شود شورای شهر وظیفه کارکردی مستقیمی ندارد.
وی این موضوع را نقطه ضعفی برای محدود ساختن شوراها و تبدیل شوراهای شهر به شوراهای شهرداری دانست و تصریح کرد: قوانین دست و پا شکسته موجود، یک سری وظایفی در حیطه بهداشت و درمان، مسائل فرهنگی شهر و نظارت بر سایر دستگاه‌ها را مطرح کرده اما این وظایف با وظایف کارکردی و مستقیم شوراها فاصله زیادی دارد. و نظارت بازوی اجرایی ندارد.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان اظهار داشت: بخشی از توفیق نیافتن شوراها در مدیریت و حکمرانی محلی و نیز بومی سازی مدیریت به نقص قوانین در شوراها باز می‌گردد که باید در آینده حل شود تا شوراها بتوانند به درستی ایفای نقش کنند.
مدیریت شهری از سیاسی کاری اجتناب کند
محمدی با اشاره به اینکه اگر مجموعه مدیریت شهر به شوراها سپرده شود می‌توان بهتر برای سرنوشت شهروندان تصمیم گیری کرد گفت: شوراها به هیچ عنوان نباید به مباحث سیاسی بپردازند و ورود به مباحث سیاسی کار هیچ دستگاهی نیست به ویژه شوراها که خدمات وسیعی در حوزه مدیریت شهری را دنبال می‌کنند.
وی تاکید کرد: با ورود شوراها به مباحث سیاسی، با مسائل مربوط به مردم و شهروندان برخوردهای سلیقه‌ای شده و بخشی از مردم از خدمات محروم و برخی نادیده گرفته می‌شوند در حالی که وظیفه شوراها خدماتی و نظارتی است و باید در کنار مردم بوده و آنها را یکپارچه ببینند.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه وجود دید سیاسی در شوراها مانع این می‌شود که نگاهی عادلانه به همه مردم داشته باشیم تصریح کرد: شورا در این زمینه تلاش کرده اما خواه ناخواه در این مسیر مشکلاتی وجود داشته ولی آنچه در شورای پنجم اصفهان می‌بینیم بیشترین تلاش برای جلوگیری از سیاسی کاری شده است.
وی شوراها را نماد حضور مردم در مدیریت شهری دانست و ادامه داد: اینکه مردم در تعیین بخش‌هایی از مدیریت شهری تأثیرگذار هستند نعمتی است که باید به درستی مدیریت و از آن استفاده شود.
محمدی افزود: معتقدم اگر مدیریت شهر به صورت یکپارچه بود شوراها بهتر عمل می‌کردند.
مردم و اعضای شورای شهر به وظایف و اختیارات قانونی شورا آشنا نیستند
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای می‌توان به عملکرد پنج دوره شوراهای شهر داد گفت: با توجه به اینکه نزدیک به 20 سال از شروع به کار شورای اسلامی شهرها در کشور می‌گذرد و عدم آشنایی مردم نسبت به نوع و وظیفه شوراها و حتی اعضای شورای شهر نسبت به وظایف و اختیارات قانونی که در اختیار داشتند، نمی‌توانیم نمره خوبی را به عملکرد شوراهای شهر در کشور بدهیم.
نصیر ملت افزود: شوراها در صورتی می‌توانند موفق و پاسخگوی مطالبات مردم باشند و در تحقق حکمرانی شهری خوب عمل کنند که از حیطه اختیارات گسترده‌تری برخوردار باشند.
وی با اشاره به اینکه آنچه که در کشور به عنوان مدیریت شهری سراغ داریم صرفاً مدیریت شهرداری و فعالیت‌های مرتبط با آن است خاطرنشان کرد: مدیریت شهری در مدیریت یکپارچه سایر دستگاه‌های اجرایی و فعالیت‌های اداری شهر و حتی بحث امنیت شهر و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعال نیست زیرا از لحاظ قانونی آنچه که برای شورای شهر تعریف شده بسیار محدود است.
عضو کمیسیون اقتصاد شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: نبود مدیریت یکپارچه شهری شاید به نبود ضمانت اجرایی و تعریف نشدن امکان همراهی دیگر دستگاه‌ها با شورا و شهرداری در مدیریت شهر بازگردد.
وی در انتخاب اعضای شورای شهر، حاکم بودن فضای سیاسی شوراها موجب شده تا کمتر شاهد انتخاب‌های تخصصی مربوط به مدیریت شهری باشیم بیان کرد: نوع فرآیند انتخابات و حضور مردم برای انتخاب اعضای شوراها باید از فضای سیاسی خارج شود.
ملت افزود: من اعتقاد دارم گروه‌ها و احزاب و افکار سیاسی که به انتخابات شوراها ورود پیدا می‌کنند صرفاً باید نگاه و مشی تفکرشان موجب معرفی کاندیداهایی باشد که در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری صاحب تخصص باشند.
وی تاکیدکرد: هر گروه سیاسی که وارد شورا می‌شود باید تفکرش در نوع عملکردش و منویات آن مشخص باشد نه اینکه شورا را فرصت و محلی برای فعالیت‌های سیاسی قرار دهد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای فعالیت‌های سیاسی جایگاه‌های زیادی وجود دارد ولی شوراهای شهر باید درگیر فعالیت‌های مرتبط با مدیریت شهری باشند و اگر شورا درگیر مسائل سیاسی شد از فعالیت‌های اصلی خود باز می‌ماند و موجب موفق نشدن در رسالت اصلی خود می‌شود.
وی اظهار داشت: پیگیری و تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس این امکان را مهیا می‌کند که مدیریت شهری بتواند در تمامی ارکانی که برای هدایت یک شهر نیازمند ارتباط با یکدیگرند اشراف و احاطه کامل داشته باشد.
ملت ادامه داد: باید دستگاه‌های اجرایی بدون هماهنگی با یکدیگر نتوانند کاری انجام دهند و همه این دستگاه‌ها در راستای یک هدف مشترک ذیل یک مدیریت واحد، برنامه ریزی، سیاستگذاری و فعالیتشان را بتوانند پیش ببرند.
وی معتقد است شوراها در نظارت درست بر عملکرد شهرداری خیلی موفق نبوده‌اند زیرا ضعف در قوانین و نیز کم تجربگی شوراها این امکان را فراهم نساخته است و ناپختگی موجب عدم احاطه و اشرافیت کامل برای نظارت بر مدیریت شهری است.
عضو کمیسیون اقتصاد شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: بدنه مدیریت شهری نیز در مقابل آن مقاومت کرده و تحت شرایط و راهکارهای مختلف امکان نظارت کامل بر عملکرد شهرداری را ایجاد نکرده است ولی امیدواریم هرچه جلوتر می‌رویم با تجربه تر شدن شوراها و ارتباط عمیق‌تر بین مدیریت شهری و شوراها این نظارت کامل‌تر شود.
اعتماد مردم به عملکرد شهرداری و شوراها صد درصدی نیست
وی در پاسخ به این سوال که امروز مردم تا چه حد به شورا و شهرداری اعتماد دارند نیز گفت: اعتماد مردم به شوراها نسبی است، زمانی که شوراها دچار ضعف کمتری بوده و عملکرد موفق داشته‌اند این اعتماد بیشتر بوده و برعکس، بنابراین این اعتماد کاملاً با نوع فعالیت و عملکرد شوراها مرتبط است.
ملت ادامه داد: اما به واسطه اینکه شوراها نتوانسته‌اند در انجام وظایف خود به صورت صددرصد عمل کنند اعتماد مردمی هم هنوز صددرصدی نیست.
7135/6026/‏

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/102756/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد