پیام سپاهان

آخرين مطالب

و عندهُ، کلماتی که ما نمی‌دانیم... اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- در اطلاعیه دبیرخانه این جشنواره آمده است: بی‌شک کتاب شریف نهج‌البلاغه سرمایه عظیمی در دست پیروان آن حضرت است. کتابی که در برابر آن، بزرگان کلام زانو زده‌اند و همین بس که جرج جرداق مسیحی می‌گوید: «علی (ع) نقشه راه بشریت را 1400 سال قبل ترسیم  نموده است.»

اما ما غافلیم و همین غفلت ما باعث شده تا جامعه از پرتوهای کلمات نورانی آن امام همام  دور شود و از آن چشمه  زلال رحمت فاصله  بگیرد. اگر بخواهیم از این خواب غفلت بیدار شویم  باید به  کلام  حضرتش که  نقشه راه بشریت است رو بیاوریم  و کلام امیر بیان را سرلوحه زندگی خود قرار داده  تا در راه سعادت قرار گیریم.

بنیاد قران و نهج‌البلاغه در راستای ترویج فرهنگ اهل‌بیت عصمت و طهارت خصوصاً نهج‌البلاغه، اولین فراخوان جشنواره شعر نهج‌البلاغه را دی‌ماه سال 1395 در سطح استان صادر و فروردین 1396 مراسم اختتامیه  را با حضور جمع کثیری از علما و اهالی ادب‌ دوست استان اصفهان برگزار کرد. شاعران برگزیده و شایسته تقدیر نیز دل نوشته‌های خو را قرائت کردند و در پایان از همگی  تقدیر شد.

پس‌ از آن فراخوان دومین دوره جشنواره همان سال، در سطح سراسری منتشر شد و شاعران از سراسر میهن عزیز اسلامی، سرودهای خود را پیرامون کتاب شریف نهج‌البلاغه به دبیرخانه ارسال کردند.

تعداد آثار به نسبت جشنواره نخست به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داشت، به‌ طوری‌که بیش از  400 اثر به دبیرخانه ارسال و پس از بررسی تیم داوری، تعداد پنج  اثر حائز رتبه برگزیده و پنج اثر شایسته تقدیر شد و در اردیبهشت 1397 در شهر اصفهان، خاستگاه ادب و هنر، اختتامیه دومین دوره جشنواره با حضور جمع کثیری از شعرا و علما برگزار شد.

امسال نیز به فضل الهی  قصد داریم این جشنواره را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم. از فراخوان سومین دوره جشنواره بین‌المللی شعر نهج‌البلاغه فرودین ماه سال جاری در بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه در تهران با حضور آیت‌الله دین‌پرور، نماینده مقام معظم رهبری رونمایی و سپس توسط جامعه المصطفی به بیش هشتاد کشور ارسال شد. در پی آن، تعداد بی‌شماری آثار ارزشمند به دبیرخانه دائمی در اصفهان رسید.

موضوعات این جشنواره، نخست، جایگاه کتاب شریف نهج‌البلاغه پس از کلام‌الله مجید و دوم نقش محوری توحید و عدالت و سوم، اهمیت الگوپذیری از کتاب نهج‌البلاغه است.

یکی از روش‌های آشنایی با کلام مولای متقیان، علی علیه‌السلام زبان هنر است و بهترین نوع هنر شعر. اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) عنایت زیادی به شعر ولایی داشته‌اند و همیشه شعرا را مورد عنایت خود قرار می‌دادند. حسان بن ثابت، اولین شاعری بود که  در عهد اسلام  شعر می‌سرود و پیامبر او را مشمول دعای خویش گردانیده، به او فرمودند تا زمانی که با اشعارت ما را یاری می‌دهی به‌وسیله‌ روح‌القدس تائید می‌شوی و بعدازآن هزاران شاعر که با اشعار خود دین عزیز اسلام را یاری می‌دهند؛ همانند سید حمیری کمیت بن زیاد اسدی و دعبل خزاعی و فرزدق ها، تا عصر معاصر ما.

از آغاز انقلاب اسلامی ایران تا کنون به‌صورت حرفه‌ای جشنواره شعری درخور، در خصوص نهج‌البلاغه برگزار  نشده بود. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «عزیزان با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید. نهج‌البلاغه، خیلی بیدارکننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است. در جلساتتان، با نهج‌البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌وسلامه علیه انس پیدا کنید. اگر خدای متعال توفیق داد و یک‌قدم جلو رفتید، آن‌وقت با صحیفه‌ سجادیه - که علی‌الظاهر فقط کتاب دعاست؛ اما آن‌هم مثل نهج‌البلاغه، کتاب درس و کتاب حکمت و کتاب عبرت و کتاب راهنمای زندگی سعادتمندانه‌ی انسان است - انس بگیرید.»

جشنواره بهشت بیان جلوه  شکوهمند دلدادگی و ارادت و تجسم بارز میثاق اهالی شعر و ادب پارسی به ساحت مقدس امیر کلام مولی‌الموحدین علی (ع) در تبیین مبانی و ارزش‌های فرهنگ علوی است.

جشنواره بهشت بیان فرصتی مغتنم در تعلیم و تعلم و رونق و تعالی شعر و ادب پارسی،  و ادای دین شاعران ولایی ایران عزیز به ساحت قدسی پیشوای شیعیان حضرت علی (ع) است.

نحوه برگزاری این جشنواره، پس از اتمام مهلت ارسال آثار که 10 مردادماه سال جاری است به این شرح است: تمام آثار توسط دبیرخانه جمع‌آوری و تحویل دبیر علمی جشنواره، عباس شاهزیدی متخلص به خروش می‌شود و ایشان پس از ارائه به هیئت‌داوران، از بین این آثار، پنج نفر را برگزیده و دو نفر را شایسته تقدیر معرفی می‌کنند.

شرایط ارسال متعاقباً اعلام و مراسم اختتامیه نیز در دهه ولایت، هم‌زمان با ایام عید سعید غدیر با تجلیل از برگزیدگان در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

دبیرخانه سومین جشنواره بین‌المللی شعر نهج‌البلاغه «بهشت بیان»

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/102986/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

حضور 5 بانوی ووشو کار سپاهانی در رقابت‌های جام جهانی

برگزاری 40 ویژه‌برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 12

خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند

یک فوتی در تصادف محور ارومیه - مهاباد

در محضر آیت‌الله درچه‌ای هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان

گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن

دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف با فرمانداران تعامل کنند

پایان انتخابات چالش برانگیز؛ تیغ تیغ‌ساز بُرنده ماند

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!

بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش

جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم

بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست

طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان

صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است

تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم

اطلاع‌رسانی سبد خدمات سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک

مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان اصفهان در حال برگزاری است

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

قیمت طلا و سکه کاهشی می شود؟

امام صادقی ها باید مسئولیت فقر را بر عهده بگیرند/ رشد 6درصدی ادعایی دولت رئیسی پس کجاست؟

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم

(ویدیو) مقایسه قبل و بعد محل پرتابه اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان

شرکت 28 کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک

تصاویر ماهواره‌ای از رادار پایگاه هشتم شکاری اصفهان

هوای 4 شهر اصفهان قابل قبول است

4 فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد

تکلیف جانشین مدافع محروم پرسپولیس مشخص شد

انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه 5 اصفهان

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

کی بود کی بود من نبودم؟!

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز