پیام سپاهان

آخرين مطالب

/یادداشت/

حیای مردان، زمینه ساز حجاب و عفاف در زنان اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - بی تردید مردان با ایمان و با حیایی که نگاه خود را از نامحرمان فرو می بندند، زمینه ای را فراهم می آورند تا زنان به حجاب و عفاف خود بیشتر ترغیب شوند و بی دلیل نیست که خداوند ابتدا مردان را به کنترل نگاهشان امر می کند. 
این روزها هر وقت صحبت از حجاب به میان می آید همه نگاه‌ها و انتقادات متوجه زن می شود و هیچ حرفی در خصوص حفظ حیا و عفاف در مردان زده نمی شود و رعایت عفت در پوشش، نگاه، کلام و رفتار مردان به حال خود رها شده است. همین موضوع احساس تبعیض قائل شدن بین زن و مرد در جامعه را به وجود آورده و باعث شده این سوال در ذهن برخی از زنان بوجود آید که چرا مردان باید از هر جهت در جامعه آزاد باشند و زنان خود را باید برای اینکه مردان به گناه نیافتند بپوشانند؟!
باید اذعان کرد، اگر در یک جامعه فقط از بانوان انتظار داشت رعایت حجاب و عفاف را مدنظر قرار دهند و مردان به حال خود رها شوند آن جامعه نمی‎تواند در موضوع حجاب و عفاف موفق عمل کند.
تجربه نشان داده در طول تاریخ هرگاه مردان جامعه‌ای برای عفت، حیا و حجاب ارزش قائل بوده‌اند زنان آن جامعه نیز با حیا و با عفت بوده‌اند. بی شک در جامعه ای که به حجاب و عفاف هم از جانب بانوان و هم از جانب آقایان اهمیت داده می‎شود آن جامعه از بسیاری آسیب‎ها و معضلات اجتماعی مصون می‎ماند.
کنترل نگاه های هوس آلود
بی دلیل نیست که قرآن کریم پیش از آنکه به زنان دستور پوشش و رعایت حجاب داده باشد به مردان امر کرده که حجابی در مقابل چشمانشان قرار دهند.
خداوند در آیه 30 سوره نور می‌فرمایند: «به مردان مؤمن بگو چشم‌های خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند.» این آیه می‌گوید که مردان باید غضّ بصر داشته باشند. بر همین اساس است که در احکام شرعی، بخشی به نام احکام نگاه‌ وجود دارد که مفصل است. مثلا آقایان مجاز نیستند حتی به محارم خود- البته به غیراز همسر- نیز با قصد لذت نگاه کنند چه برسد به غیرمحارم و نامحرمان، یا مثلا در مورد نگاه به غیرمحارم حتی اگر بدون قصد لذت باشد تنها به دست‌ها و صورت اشکالی ندارد و به غیراز دست‌ها و صورت نیز حرام است. این موضوع نگاه‌کردن یکی از مصداق‌های مهم عفاف مردانه است.
تفاوت نگاه کردن با دیدن
نگاه کردن با دیدن فرق دارد. دیدن، نگاهی گذرا و بدون هدف است که اغلب دارای عنصر توجه و دقت نیست، چنان که از فرد بعد از آن سوال شود که آن رفتار یا حادثه را دیده یا ندیده است، قطعاً جواب خواهد داد ندیده و یا اگر دیده حواسش به تمام زوایای آن نبوده است اما نگاه کردن دارای هدف خاص و با دقت و توجه خاصی همراه است. از نگاه کردن فرد بهره دیگری می جوید و قصد ویژه ای در آن نهفته است.
متاسفانه امروزه یکی از معضل های رفتاری در جامعه ما از بین رفتن حیا در نوع نگاه کردن مردان است. وقتی خانم بد پوششی در خیابان با آرایش های غلیظ و ظاهری زننده راه می رود برخی از آقایان او را با نگاه های هوس آلود خود نشانه می روند، نه نگاهی که خیال کنی گذرا باشد، بلکه نگاهی کاملاً دقیق و همه جانبه است و یا بهتر است بگوییم در بسیاری از این دست نگاه ها حجب و حیایی وجود ندارد.
روان‌شناسان بر این عقیده اند که «چشم چرانی» یک نوع انحراف روانی است و فرد چشم‌چران هرگز با چند ساعت چشم‌چرانی در روز قانع نمی‌شود و با ادامه‌ی این روند به بیماری روانی دیگر به نام (vojeurisme) مبتلا خواهد شد.
متاسفانه مردان جامعه ما یادشان رفته است که در تعالیم دینی، در قرآن و احادیث معصومان(ع) بارها و بارها سفارش شده است که مردان چشمان خود را به زیر بیندازند و نگاه به زنان نامحرم نکنند که نگاه هوس آلود تیری از تیرهای شیطان است.
البته اگر از بسیاری از این آقایان پرسیده شود که چرا نگاهی از سر کنجکاوی زیاد به خانم ها می کنند، آنها در پاسخ می گویند پوشش بد این خانم باعث می شود که به او نگاه کنم؟! پس بنابر این نتیجه می گیریم که هم مردان باید چشمان خود را بر نامحرمان بپوشانند و هم خانم ها با حجاب و پوشش مناسب در جامعه ظاهر شوند.
حجاب و عفاف تنها مختص زنان نیست
در حقیقت باید گفت: حجاب و عفاف مختص زنان نیست و باید هم مرد و هم زن هر دو هم پوشش مناسب داشته و هم با حیا و عفیف باشند. در همین راستا یک رفتارشناس، با بیان اینکه عفاف و حجاب تنها به زنان اختصاص ندارد می گوید: مردان باید هم در کلام، نگاه و رفتار عفاف مردانه داشته باشند و با رعایت ضوابط و معیارهای پوشش، مرزهای حجاب مردانه را مراعات کنند.
"مجید ابهری"، یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای رعایت عفاف مردانه را ایجاد و افزایش امنیت اجتماعی در جامعه می داند و تاکید می کند: امنیت اجتماعی مبنای امنیت روانی و فرهنگی آحاد یک جامعه است. خودداری از آزارهای کلامی و فیزیکی علیه زنان در معابر یکی از نمادهای عفاف مردانه است.
این رفتارشناس تصریح کرد: رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و سایر ابزارهای فرهنگی و اجتماعی باید در خدمت اشاعه عفاف و حجاب قرار بگیرند. نقش الگوهای رفتاری و گروه‌های مرجع فرهنگی نیز در این زمینه غیر قابل انکار است.
دستاورد حیای مردان برای جامعه
یکی از مهمترین دستاورد حیا، حجاب و عفاف در مردان را باید در حقیقت زمینه سازی برای ایجاد حجاب و عفاف در زنان دانست. طبیعی است وقتی فروشنده ای جنسی را که عرضه می کند مشتری نداشته باشد بعد از مدتی از فروش آن پشیمان شده و دیگر آن را عرضه نمی کند. خانم های بد پوشش و بی حجاب هم وقتی ببینند که در جامعه مردان اهمیتی به آن ها نمی دهند و هیچ نگاهی زیبایی های آن ها را تعقیب نمی کند کم کم از کرده خود پشیمان می شوند.
مشاهدات ما از رفتار مردان در مقابل افراد بد پوشش در جامعه نشان می دهد وقتی چنین شخصی به مغازه، سینما، بیمارستان، مراکز دولتی، تاکسی و اتوبوس و ... می رود مردان نه تنها به آن ها بی اعتنا و بی توجه نیستند، بلکه او را بیشتر از یک فرد با حجاب و چادری تحویل می گیرند و کارش را راه می اندازند که همین رفتار مردان انگیزه ای ایجاد می کند تا این گونه زنان کار نا پسند خود را ادامه دهند.
حجاب مردان باید چگونه باشد؟
فقها می‌گویند که نپوشاندن هرکجای بدن توسط مردان به قصد به حرام انداختن دیگران حرام است. حتی برهنه‌کردن بدن به قصد لذت و ریبه در مقابل محارم (به استثنای همسر) یا مردان دیگر هم حرام است.
واضح‌تر می‌توان گفت که مثلا اگر مردی لباس خیلی تنگ و آستین کوتاهی بپوشد تا باعث ایجاد لذت در یک زن محرم (جز همسر) یا نامحرم شود کار حرامی انجام داده و حجابی را که مورد نظر اسلام است رعایت نکرده. حتی اگر قصدش ایجاد لذت نباشد، ولی بداند که پوشیدن این لباس باعث نگاه همراه با لذت نامحرم می‌شود احتیاط مستحب آن است که آن طور لباس نپوشد.
متأسفانه امروزه بخشی از بازار پوشاک کشور در قبضه لباس‌های نامتعارف مردانه است که پوشیدن آنها می‌تواند باعث ایجاد فساد یا‌‌ همان نگاه همراه با لذت یا ریبه در زنان محرم یا نامحرم شود. اغلب لباس‌ها و شلوارهای تنگ، شلوارهای جین پاره و چاک‌چاک، تی‌شرت‌های آستین‌حلقه‌ای منقش به انواع و اقسام تصاویر نامتعارف و غیراخلاقی، شلوارهایی با فاق خیلی کوتاه یا خیلی بلند، لباس‌هایی با یقه‌های بسیار برهنه‌تر از حد معمول و… نمونه‌هایی از لباس‌هایی هستند که مردان باید حواسشان باشد که‌ مصداق لباس‌هایی نباشند که شرع در مورد پوشیدن آنها حکم به احتیاط داده است.
نقش مردان در حجاب همسران و دخترانشان
حتما دیده اید پدرومادرانی را که وقتی مشکلی دنیوی برای یکی ازفرزندان آنها رخ می دهد، چگونه خود را به آب و آتش می زنند تا آن را حل کنند واین حاکی از مسئولیت پذیری آنهاست و این ویژگی شامل همه افرادی است که فرزندان خود را دوست می دارند و علاقمند به خوشبختی آنها دردنیا هستند .
باید گفت، اولیایی که ازایمان واعتقاد دینی لازم برخوردارند ، علاوه براین که درمقابل مشکلات دنیوی فرزندان خود احساس مسئولیت می کنند به همان اندازه و بلکه بیشتر از آن در مقابل سعادت اخروی آنان مسئولیت می پذیرند و اگر چیزی سعادت اخروی فرزندانشان را تهدید کند برای رفع آن با تمام وجود کوشش می کنند .
مسئولیت پذیری درمقابل اعضای خانواده یک آموزه قرآنی است وعمل به مقتضای آن ، عمل به یک وظیفه دینی به شمار می آید . قرآن کریم درآیه 6 سوره تحریم می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید ، خود وخانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان و سنگ ها است، نگه دارید» پس بر مرد به عنوان سرپرست خانواده لازم است اعضای خانواده اش را به سوی تقوا و طاعت الهی سوق دهد وآنها را از معاصی بازدارد و درچنین صورتی است که به وظیفه ایمانی خود در برابر خانواده اش عمل کرده است .
با این وصف وظیفه مردان دربرابر حجاب همسران و دخترانشان نیز روشن می شود بنابراین، مردان با ایمان، که غیرتمندی از نشانه های آنهاست، تحت هیچ شرایطی نباید به زنان و دخترانشان اجازه دهند که راه انحرافی بی حجابی را بپیمایند و با بی حجابی خود باعث انحراف دیگران شوند.
مسلم است که اگر هر مردی همسر و یا دختر خود را به رعایت حجاب و عفاف در جامعه ترغیب و تشویق کرده و از عرضه زیبایی هایش برای دیگر مردان نا محرم در جامعه برحذر بدارد قطعاً جامعه ای سالم و پاک خواهیم داشت که مردان و زنان آن راه بندگی خداوند و نیل به کمال و سعادت را طی می کنند و از اطاعت فرامین شیطان که برابر نص صریح قرآن کریم بزرگترین دشمن انسان است سر باز می زنند.
در پایان این یادداشت از همه مردان و زنان جامعه ایرانی خود تقاضا دارم کمی در مورد این موضوع تامل کنند که اگر بنده خداوند یکتا هستند که این همه جهان هستی را به این زیبایی خلق کرده و اگر همانطور که روزی از هیچ ما را به وجود آورده دوباره ما را از خاک بیرون خواهد آورد و به حساب و کتاب اعمالمان رسیدگی خواهد کرد و اگر قبول داریم که پیامبر اسلام و اهل بیت او بهترین بندگان خداوند در روی زمین بوند پس با خود تصمیم بگیریم که مطیع امر پروردگارمان باشیم و راه و روش پیامبر، ائمه اطهار و اولیای صالحان را در پیش بگیریم تا در روز قیامت سعادت شده و همنشین خوبان درگاه خداوند باشیم نه همنشین کافران و گمراهان که مغضوب خداوند قرار گرفتند. از همین امروز سبک زندگی خود را تغییر دهیم و تیپ و ظاهر خود را به شکل انسان های پاک و صالح درآوریم نه به شکل انسان هایی که مورد پسند خداوند و رسول اکرم (ص) و ائمه معصومان (ع) نیستند.
یادداشت از: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی – فرمانده انتظامی استان اصفهان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/103358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد