پیام سپاهان

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می‌دهد؛

موبایل از کاهش نرخ دلار بی‌نصیب ماند اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اگرچه طی هفته گذشته نرخ ارز در بازار کاهش یافته، اما قیمت موبایل که تاثیر مستقیمی از نوسانات بازار ارز دارد، تغییری نکرده و فروشندگان بر کمبود محصول در بازار تاکید می کنند و آن را دلیل ارزان نشدن موبایل می دانند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، به دنبال افزایش نرخ ارز از سال گذشته تاکنون و نوسانات آن بازار موبایل نیز همانند دیگر بازارها با افت و خیزهای بسیاری مواجه بوده و است و بازار موبایل اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست. شاید تا پیش از این نوسانات بسیاری از مردم هر دو سال و سه سال یکبار با پیشرفت تکنولوژی موبایل و به روز شدن مدل های آن اقدام به خرید گوشی جدید می کردند، اما از یک سال گذشته شرایط به گونه ای دیگر شده و ریسک و قدرت خرید موبایل در بین مردم کمتر شده است چرا که نه تنها قیمت ها ثبات ندارد، بلکه با افزایش نرخ دلار موبایل گران می شود، اما به گفته بیشتر خریداران بازار زمانی که دلار هم پایین آمد تغییری در بازار موبایل ایجاد نشد و قیمت این کالا افت نکرد و تنها ثابت می ماند. 
در این شرایط به گفته برخی فروشندگان، این روزها خرید موبایل با وجودی که یکی از ضروریات زندگی روزمره است، اما به دلیل نوسانات بازار و افزایش نرخ این کالا با توجه به افزایش نرخ دلار، مردم از خرید صرفه نظر می کنند و به امید کاهش قیمت خرید خود را به روزهای آتی که شاید دلار ارزان شود به تعویق می‌اندازند. 
البته فروشندگان بازار موبایل خیابان فردوسی اصفهان، می گویند: مدتی است که قیمت موبایل ثابت است و اینکه مردم معتقدند گوشی تلفن همراه گران شده به تغییر ارزش پول کشورمان برمی گردد که به دلیل افزایش نرخ تورم، قدرت خرید آنها کاهش یافته است.
فروشنده دیگری می گوید: در حال حاضر عدم تامین تلفن همراه از سوی برخی شرکت‌های واردکننده یکی از مشکلات اساسی بازار موبایل است و گوشی‌ها بیشتر بدون داشتن گارانتی خرید و فروش می‌شوند.
فروشنده دیگری معتقد است که در حال حاضر قیمت‌ موبایل تقریبا ثابت است، اما کاهش ارزش پول کشور به دلیل افزایش نرخ دلار موجب شده برخی مردم تصور کنند موبایل گران شده است.
او می گوید: البته برخی فروشندگان، موبایل را با قیمت‌ بالاتری نسبت به قیمت اصلی آن می‌فروشند، در نتیجه مردم نسبت به بازار اعتماد خود را از دست می‌دهند.
به عقیده فروشندگان موبایل، وضعیت لوازم جانبی تلفن‌های همراه به خصوص در استان اصفهان مساعد است و بازار با هیچگونه کمبودی مواجه نیست.
البته خریداران هم از بی ثباتی بازار می گویند که پیش تر اگر مدل جدیدی وارد بازار می شد، برند قبلی با افت قیمت روبرو می شد، اما امروز این گونه نیست و برندهای جدید و قدیم موبابل قیمت رو به افزایشی دارند.
خانمی می گوید: حدود دو سال است که به دلیل خرابی، قصد تعویض گوشی خود را دارم اما هر روز قیمت ها بالاتر می رود و هر چه در انتظار کاهش قیمت مانده ام، تغییری در بازار ایجاد نشده است.
خریدار دیگری می گوید: شرایط بازار نسبت به سال گذشته بهتر شده است، اما با وجودی که دلار ارزان شد، قیمت موبایل کاهش پیدا نکرد و تقریبا ثابت مانده است و وقتی از فروشندگان علت را جویا می شویم، می گویند که با دلار گران خرید کرده اند نمی توانند ضرر کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان در این باره با رد افزایش نرخ موبایل در بازار به خبرنگار ایسنا، می گوید: قیمت گوشی تلفن همراه به دلیل کاهش قیمت دلار در بازار افت کرده البته از سوی دیگر قدرت خرید مردم کمتر شده است.
حسن میرشمشیری با بیان اینکه گوشی‌های دارای ضمانت در بازار بسیار کمیاب شده اند، ادامه می دهد: هنوز شرکت‌های واردکننده تمام برندها را وارد کشور نکرده‌اند و این فرایند کم کم تکمیل خواهد شد.
وی دلیل کاهش خرید و گرایش مردم به این بازار را عدم تطبیق درآمدهای آنان با قیمت‌ها می‌داند و می‌گوید: خرید موبایل از جمله خرید‌های سنگین خانواده‌ها است، برای مثال اگر خانواده‌ای برای خرید اقدام کند دست کم باید سه میلیون تومان خرج کند که این رقم با درآمد برخی از مردم مطابقت ندارد.
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل اصفهان، درحال حاضر شرکت‌های سامسونگ، هوآوی و نوکیا فعالیت کم و شرکت ال‌جی هیچ گونه فعالیتی در کشور ندارند، درصورت فعال شدن دوباره این شرکت‌ها، خدمات آنها ارائه خواهد شد و سود فروش نیز به جای تعلق گرفتن به عمده فروشان و مغازه داران به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد.
او می افزاید: شرکت‌های سامسونگ و هوآوی بعد از اعمال تحریم‌ها با وجود فعالیت کم، نمایندگی فروش ندارند، درنتیجه هزینه و بار اضافی آنها بر دوش واحدهای صنفی ما است و به این دلیل با ضعف رکود مواجه هستیم، همچنین در خرید کالا نیز به دلیل افزایش قیمت، استقبال کمتری از بازار موبایل مشاهده می‌شود.
به گفته میرشمشیری، برندهای مورد توجه مردم اصفهان در بازار موبایل سامسونگ، هوآوی و نوکیا است و برند اپل را نیز مورد توجه افرادی است که به دنبال سیستم عامل متفاوت و قیمت بالاتر هستند.
وی با تاکید بر وجود استاندارد خرید در فروش موبایل، تصریح می کند: نوسانات نرخ دلار باعث ایجاد تغییر قیمت موبایل نمی‌شود، زیرا از بین صفر تا هفت درصد ضریب سود، اکثرا از بین یک تا 1.5 درصد رقابت می‌شود درنتیجه این نوع رقابت، ضریب رو به پایین دارد. سرانجام با وجود ارائه خدمات و گارانتی توسط واحدهای صنفی، این کالا به دلیل رقابت با ضریب رو به پایین سود چندانی برای واحد صنفی ما ندارد.
رئیس اتحادیه موبایل با بیان اینکه استان اصفهان یکی از واردکنندگان لوازم جانبی موبایل در ایران است، می گوید: باتوجه به سختگیری‌های گمرک اصفهان از سود کلانی که به این شهر و گمرک آن می‌رسد، جلوگیری می‌شود. همچنین با وجود اینکه اصفهان از بزرگترین واردکنندگان است، اما در این شهر هیچ کالایی ترخیص نمی‌شود.
بنابر اعتقاد برخی فعالان بازار موبایل، با وجود کاهش نرخ ارز در هفته گذشته به دلیل عدم تامین نیاز بازار، قیمت تلفن همراه متناسب با افت ارزش دلار، کاهش نیافته است و به طور قطع اگر شرایط مناسبی برای شرکت‌های واردکننده و تأمین‌کننده تلفن همراه فراهم شود، این شرکت‌ها توانایی رفع نیاز بازار را خواهد داشت و شاهد روند نزولی و ثبات قیمت در بازار خواهیم بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/104391/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف تریلی حامل 29 هزار لیتر گازوییل قاچاق در کاشان

عمارت کوشک امیرسلیمانی حریم دار شد/ زندان هارون الرشید در مسیر گردشگری تهران

جاده ابریشم تجارت جهانی را نجات می دهد؟

کرامت‌بخشی بهترین روش در بازدهی امور فرهنگی است

بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد درگذشت سهراب سپهری

هم‌نشست مجسمەسازی مفاخر در مهاباد آغاز شد

اطلاعیه قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

کلافگی رانندگان از رانندگی در جاده فرسوده آران و بیدگل - ابوزیدآباد + فیلم

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل نشانه پایان تنش‌هاست

لزوم شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان در سن‌پترزبورگ

سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

ضرورت توجه به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و امام رضا (ع) در دهه کرامت

3800 معلم کلاس ابتدایی در اصفهان ارزیابی می‌شوند

بازداشت شهردار و عضو شورای نسیم‌شهر

حریق توأم با انفجار در اصفهان/ اطفا ادامه دارد

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

قانون شکنی در اصفهان: آمار بالای بارهای کامیون با کرایه کمتر از تعرفه قانونی

جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

نباید از اجرای برنامه ترکیبی و تلفیقی دهه کرامت غافل شد

افزایش 32 درصدی شاخص اعدای عضو در اصفهان

شهردار یکی از شهرهای تهران بازداشت شد

«ریز پرنده‌های»‌ منهدم شده در اصفهان بیش از هرچیز یک جوک نظامی بود

پیک نیک اصفهانی‌ها کنار زاینده رود در روز حادثه!

تساوی فوتسالیست‌های فولاد هرمزگان در دیداری خارج از خانه

کربکندی: شاید سهمیه آسیایی سپاهان به مخاطره بیفتد

یکم اردیبهشت روز شهدای ورزشکار

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

شبکه 12 تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

7 نکته مهم درباره ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک در آسمان اصفهان

تغییرات در مجموعه شهرداری اصفهان رو به پایان است/ لزوم توجه به دیپلماسی مالی

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت