پیام سپاهان

آخرين مطالب

فانتزی پارسی و فراموشی سنت‌ها فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مدیر یک گالری می‌گوید: متأسفانه جمع کثیری از هنرمندان ما راه مدرن شدن را در پیش گرفته‌اند و کارهایشان نه‌تنها خالی از مفهوم هویت ملی است بلکه تنها و تنها تقلید است و تمام.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، هویت ملی همیشه در طول تاریخ به‌عنوان یک موضوع مهم مطرح بوده و تا کنون از زوایای مختلف، با رویکردهای متفاوت به آن پرداخته‌شده است. ابعاد این موضوع به‌قدری مهم بوده که فیلسوفان، جامعه شناسان، انسان شناسان و... هر کدام به دنبال کشف جنبه‌ها و ابعاد گوناگون آن بوده‌اند ولی بااین‌حال، همیشه این سؤالات مطرح بوده که «ما کیستیم؟»، «موجودیت ما چیست؟»، «عناصر تشکیل‌دهنده ما چیست؟» و مهم‌تر از همه، «چه چیزی هویت، کیستی و چیستی ما را مشخص می‌سازد؟»
علوم زیادی مثل روانشناسی، جامعه‌شناسی و... سعی کرده‌اند برای این سؤالات پاسخی بیابند اما وجه مشترک همه پاسخ‌ها را می‌توان در هنر جست. به این دلیل که با وجود گسترش روند جهانی‌شدن، هنوز هنر معاصر دست از پرداختن به این موضوعات برنداشته و امروزه هویت ملی و فرهنگی هر کشوری در آثار هنری هنرمندان آن بالأخص هنر معاصر خلاصه می‌شود اما پرداختن به هویت ملی در کشور ما، با فرهنگ و تمدنی 2500 ساله، تا چه حد، دغدغه هنرمندانمان بوده است؟ 
این روزها نمایشگاهی با عنوان «فانتزی پارسی و فراموشی سنت‌ها» در گالری ماندانا برپاشده است، کیانا کوتاه زاده، مدیر این گالری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون برپایی این نمایشگاه، از هویت ملی و بیگانگی هنرمندان با نمادها و سنت‌های ایران هم سخن گفت. شرح گفته‌های او را در این مجال از نظر می‌گذرانید:
*این گالری قرار بود به مناسبت روز جهانی موزه، نمایشگاه «فراموشی سنت‌ها» و سپس نمایشگاه «فانتزی پارسی» را که برگرفته از داستان‌ها و اساطیر ایران باستان است، برگزار کند اما به دلیل ضعیف بودن آثار ارسالی، این نمایشگاه‌ها در وقت مقرر خود برگزار نشد و هم‌اکنون با دریافت آثاری بیشتر، اقدام به ادغام این دو نمایشگاه در قالب یک نمایشگاه کرده‌ایم.
*وقتی فراخوان دو نمایشگاه منتشر شد، دریافتیم که متأسفانه خیلی از هنرمندان، به‌ویژه هنرمندان جوان با این دو موضوع، بالأخص در آن بخشی که به هویت ایرانی و اسطوره‌های ایران باستان و... مربوط است آشنایی نداشته و به‌نوعی با آن بیگانه هستند. انبوهی از آثار توسط هنرمندان استان اصفهان فرستاده‌شده بود که بررسی شد اما آثاری که در این زمینه باشد بسیار اندک بود و اگر هم وجود داشت بسیار ضعیف.
*فکر می‌کنم دلیل بیگانگی هنرمندان با سنت‌ها و نمادهای ایرانی، به دوری آن‌ها از ادبیات برمی‌گردد؛ خیلی از هنرمندان هیچ‌گونه مطالعه‌ای در حوزه ایران باستان و داستان‌های قدیمی آن نداشته و این یک ضعف بزرگ برای هنرمندان به‌ویژه هنرمندان عرصه تجسمی است. هنرمند باید بتواند تمامی شاخه‌ها را پوشش دهد، تمام موضوعات را درک و سپس اثر خلق کند اما متأسفانه هنرمندان ما این‌طور نیستند و شاید به این خاطر که اکثراً کارهایشان کپی‌برداری شده است.
*خلق اثری که از خود شخص و مرتبط با هویت فرهنگی کشورمان باشد، خیلی کم شده است. اگر به آثار هنری نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم تنها آثار هنری ما در حوزه خطاطی، مفهوم و هویت ملی دارد که آن هم اکثراً با همان مفاهیم گذشته در حال تکرار شدن است و در سایر شاخه‌های هنری شاید عده‌ای انگشت‌شمار در حال فعالیت روی این موضوع و مفهوم هستند.
*شهر اصفهان یک شهر فرهنگی و هنری شناخته می‌شود و در بحث هنر هم مدعی است اما متأسفانه روزبه‌روز در حال فاصله گرفتن از هنری است که دربردارنده مفهوم هویت ملی باشد. تمام هنر اصفهان روی صنایع‌دستی و قسمت تجاری آن خلاصه‌شده است و بیشتر نمایشگاه‌هایی که مرتبط با این حوزه برگزار می‌شود ارائه‌کننده کارهایی ساده و کپی شده است، به همین دلیل مخاطبان این نمایشگاه‌ها کم شده‌اند.
*هنر معاصر می‌تواند بازگشتی به مفهوم هویت ملی و هنر سنتی داشته باشد. حوزه هنر دیجیتال در جهان، کارهایی را تولید می‌کند که به سنت‌ها و باورهای فرهنگی ملت سازنده آن برمی‌گردد. آن‌ها برای حفظ و احیای سنت‌های خود به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند و به‌ویژه در بخش پویانمایی تلاش‌های شایسته‌ای کرده‌اند اما متأسفانه جمع کثیری از هنرمندان ما راه مدرن شدن را در پیش گرفته‌اند و کارهایشان نه‌تنها خالی از مفهوم هویت ملی است بلکه تنها و تنها تقلید است و تمام.
به گزارش ایسنا، نمایشگاه «فانتزی پارسی و فراموشی سنت‌ها» شامل 27 اثر نقاشی با تکنیک‌های آبرنگ، آکریلیک و رنگ‌روغن، 2 عکس و یک میکس مدیا از هنرمندانی چون حشمت‌الله بهزادی، مسعود کی، مسعود وکیلی، محمدجواد حسن‌زاده، نیلوفر مرادیان، مهوان امین نیا، پریدخت یزدان پناه، آرمیتا کوتاه زاده، نسرین رحیمی و کامران سعادتمند است و علاقه‌مندان تا 30 تیرماه فرصت دارند از آن بازدید کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/104394/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟