رعایت قانون و نظم، رافع ترافیک حوالی پایانههای مسافربری شهر اصفهان
اجتماعی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - اصفهان- استقرار پایانههای مسافربری برونشهری در داخل کلانشهر اصفهان با وجود فراهم کردن امکانات رفاهی، معضل ترافیک را بهمراه داشته است که کارشناسان رعایت قانون و نظم را علاوه بر اتخاذ راهکارهای اصولی دیگر تاثیرگذار می دانند.
در کلانشهرهایی مانند اصفهان شاهد استقرار و فعالیت چندین پایانه مسافربری در نقاط و ورودیهای مختلف شهر هستیم که بدون شک با ورود به خیابانهای منتهی به آنها، تجربه ترافیک سنگین را به ویژه در روزهایی مانند تعطیلات نوروز و ساعت شروع کار مدارس و ادارهها داشته اید.
این ترافیکهای سنگین و راهبندان هایی که ایجاد میشود و زمان بسیاری از وقت مردم را تلف میکند به دلیل ورود و خروج اتوبوسهای شرکتهای مسافربری، توقف و تردد خودروهای شخصی، تاکسیها، مسافربرهای شخصی و اتوبوسهای درون شهری است که در بسیاری از مواقع مشاهده میشود حضور نیروهای پلیس راهور نیز چندان به رفع این گره در هم پیچیده کمکی نمیکند.
از طرف دیگر، افزایش جمعیت در کلانشهرها، سفرهای شهری و استفاده از خودروهای شخصی بر دامنه این معضل افزوده است به طوری که هر روز تردد خودروها ی بسیاری را در خیابانها بویژه در مبادی ورودی شهرها شاهد هستیم و وجود پایانههای مسافربری و رفت و آمدهای مسافران نیز بر شلوغی و ترافیک این خیابانها میافزاید.
در کلانشهر اصفهان نیز چندین پایانه مسافربری در درون شهر فعال است از جمله صفه در ورودی جنوبی، کاوه در ورودی شمالی، زاینده رود در غرب و جی در شرق اما ترافیک مقابل پایانههای صفه و کاوه به دلیل موقعیت آنها بیشتر از دیگر پایانهها و سال هاست که تصویر آشفتگی و ترافیک سنگین مقابل این پایانهها برای مردم به عادت تبدیل شده است.
هرچند راه اندازی خط یک قطار شهری از شمال به جنوب اصفهان تا حدودی از بار ترافیکی و معضل استفاده از خودروهای شخصی و تاکسیها کاسته است اما بار افزایش جمعیت و سفرهای شهری به حدی است که بنظر میآید باید راهکار دیگری برای آن اتخاذ کرد.
یکی از شهروندان اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: تردد خودروهای شخصی و سنگین، اتوبوسها و تاکسیها مقابل پایانه مسافربری صفه در جنوب کلانشهر اصفهان بویژه در ساعت ابتدایی صبح از هفت تا هشت باعث ایجاد ترافیک سنگینی میشود.
بابا احمدی با بیان اینکه هر روز برای رفتن به محل کار خود ناچار به عبور از این مکان و ماندن در ترافیک سنگین آن است، افزود: سال هاست این مشکل ادامه دارد و با وجود حضور نیروهای پلیس اما حجم خودروها آنقدر زیاد است که نمیتوان آنها را به راحتی کنترل و هدایت کرد.
وی ادامه داد: مقابله پایانه صفه، تعدادی از خودروها و اتوبوسها قصد خروج از توقفگاه و پارک سوار پایانه صفه را دارند از طرفی تعدادی از خودروها قصد ورود به خیابان هزار جریب و بزرگراه شهید کشوری را دارند به همین دلیل همه آنها در یک نقطه گرفتار میشوند که علاوه بر ایجاد ترافیک و اتلاف وقت، زمینه ساز تصادفهای بسیاری نیز است.
این شهروند به یک حادثه تصادف که سال گذشته در این نقطه اتفاق افتاد اشاره و خاطرنشان کرد: در آن حادثه یک کامیون حامل مواد مشتقات نفتی مقابل ترمینال واژگون شده بود و به دلیل شدت حادثه و ریختن مواد بر کف خیابان، تخلیه آن مکان مدت طولانی به طول انجامید و ترافیک بسیار سنگینی تا اتوبان دستجردی و نزدیک سپاهان شهر و سیتی سنتر ایجاد شد.
یکی دیگر شهروندان اصفهان که ساکن شهرک کاوه است گفت که تردد و توقف اتوبوسهای مسافربری درون و برون شهری و تاکسیها مقابله پایانه کاوه به ویژه در روزهای پایانی سال، همیشه ترافیک سنگینی را ایجاد میکند و باعث نارضایتی مردم شده است.
تقوی با اشاره به اینکه تغییرات خوبی در محوطه روبه روی پایانه کاوه جهت پارک کردن خودروهای شخصی ایجاد شده است، افزود: با وجود این اصلاحات، همچنان شاهد ترافیک و راه بندان مقابل این پایانه هستیم و لازم است مسئولان تدابیر دیگری برای رفع آن مانند نصب و راه اندازی سیستم دوربین مداربسته ثبت تخلف و ایجاد مسیرهای جدید در نظر بگیرند.
رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان درباره این موضوع گفت: از چند سال گذشته به دلایل مختلفی از جمله افزایش استفاده از خودروهای شخصی و جمعیت ساکن در شهر و شهرکهای اطراف اصفهان با ازدیاد حجم تردد خودروها از ورودیهای مختلف مواجه شدهایم.
سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی با اشاره به پایانه مسافربری صفه در جنوب اصفهان، افزود: ترافیک مقابل این پایانه در ساعتهای ابتدایی صبح که مردم قصد رفتن به محل کار یا مدرسه را دارند بسیار زیاد است و پلیس راهور تا کنون اقدامهایی را مانند افزایش تعداد نیروهای پلیس حاضر در محل برای هدایت خودروها و جلوگیری از توقف خودروها در مسیر و افزایش زمان چراغ سبز انجام داد.
چلمقانی با اشاره به اینکه حجم بسیاری از این ترددها مربوط به خروج از بزرگراه شهید دستجردی و ورود به بزرگراه شهید کشوری است، توضیح داد: هیچ نیازی به عبور این خودروها از مقابل پایانه صفه نیست اما بدلیل اینکه هیچ جاده یا کنار گذری برای این موضوع، تعبیه نشده است آنها ناچار به عبور از جلوی پایانه هستند که منجر به تشدید ترافیک میشود.
وی اضافه کرد: احداث یک کنار گذر برای تردد خودروها از بزرگراه شهید دستجردی به سمت شهید کشوری از پشت پارک بانوان، پایانه صفه و مجتمع زیتون جهت کاهش بار ترافیکی این محدوده ضروری است و پلیس راهور آن را به شهرداری اصفهان پیشنهاد کرده است.
چلمقانی خاطرنشان کرد: پارک سوار پایانه صفه برای اتوبوسهای داخل شهری در حال احداث است و در زمان حاضر اتوبوسها ناچار به توقف در کنار خیابان هستند که همین امر و همچنین توقف برخی خودروها و تاکسیهای اینترنتی در کنار پایانه در ترافیک تأثیر میگذارد.
وی، اصلاح هندسی پایانه، کارهای زیرساختی، اضافه کردن ظرفیت پارکینگ پایانه و راه اندازی هرچه زودتر پارک سوار را از دیگر راهکارهای کاهش ترافیک در مقابل پایانهها عنوان کرد.
صفه یکی از پرتردد ترین پایانههای مسافربری اصفهان در جنوب این کلانشهر است که به طور متوسط روزانه حدود یکصد هزار مسافر از آنجا به جا میشوند.
در حالی که برخی راهکارهایی مانند ایجاد کنارگذر را برای کاهش ترافیک مقابل پایانهها پیشنهاد میکنند، یک استاد دانشگاه معتقد است که این معضل، حاصل بی انضباطی ترافیکی است و باید برای آن چارهای اندیشید.
غلامرضا شیران با تاکید بر اینکه از این قبیل مشکلات در کلانشهرها زیاد به چشم میخورد، اظهار داشت: پایانههای مسافربری شهری و برون شهری خدمات مختلفی را به مردم ارائه میکنند و استقرار آنها امری اجتناب ناپذیر است.
وی با بیان اینکه نیروهای پلیس راهور با وجود همه تلاشهای صورت گرفته نمیتوانند همه این بی انضباطیها را کنترل کنند، افزود: لازم است از طریق اعمال بیشتر قانون مانند نصب دوربین و خط کشیهای بیشتر و جریمه سنگین افرادیکه ضوابط راهنمایی رانندگی را رعایت نمیکنند این ترافیک را کاهش داد.
این استاد گروه حمل و نقل دانشگاه اصفهان، راهکارهایی مانند ایجاد کنارگذر را چندان مناسب ندانست و تاکید کرد: این کارها، مستلزم هزینههای زیاد است و به هم زدن توپوگرافی (مکان نگاری) منطقه است در حالی که میتوان با اعمال بهتر و بیشتر قانون و انضباط، این مشکل را حل کرد.
وی با اشاره به اینکه در موارد بسیاری، اتوبوسها برای سوارکردن مسافر یا زدن بار مقابل پایانهها توقف بیجا میکنند، تصریح کرد: اگر آنها بدانند که در صورت توقف حتی چند ثانیهای، جریمه میشوند، دیگر این کار را نمیکنند.
شیران با تاکید بر اینکه شهرداری نباید خود را اسیر احداث کمربندیها یا کنارگذرهای جدید کند و اگر قصد این کار را دارد بهتر است در مبادی خروجی شهر ایجاد شود و نه ورودی.
وی با بیان اینکه رفع همه این مشکلات در گرو آینده نگری و انجام مطالعات جدی است، گفت: در این مطالعات باید مسائلی مانند سطح خدمات، توپوگرافی منطقه و تأسیسات و زیان و فواید آن در نظر گرفته شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره گفت: عدهای برای رفع مشکل ترافیک مقابل پایانههای مسافربری، خروج آنها از شهر را پیشنهاد میکنند درحالی که لزومی به انجام این کار نیست زیرا باید دسترسی به حمل و نقل برای همه فراهم شود.
علیرضا صلواتی با اشاره به اینکه در همه شهرهای توسعه یافته دنیا، ایستگاهها و پایانههای اصلی حمل و نقل در مرکز شهر یا نزدیک آن هستند، افزود: مسافران نباید برای دسترسی به پایانهها، سفرهای مازاد داشته باشند.
وی با بیان اینکه بخشی از معضل ترافیک مقابل پایانههایی مانند کاوه اصفهان به دلیل توقف اتوبوسهای غیر مجاز و عبوری که از شهرهای دیگر می آیند و مسافربرهای شخصی و بدون مجوز است، خاطرنشان کرد: برای این موضوع از پلیس راهور و اداره کل حمل و نقل و پایانههای مسافربری خواستهایم تا برخورد لازم با متخلفان انجام شود.
صلواتی ادامه داد: هرچند به دلیل اینکه بیشتر این اتوبوسها از خارج استان می آیند شاید روشهای برخوردی با آنها چندان کارایی نداشته باشد و حتی آشفتگی ایجاد کند.
وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان، اصلاحات هندسی لازم را در پایانههای مسافربری بمنظور کاهش زمینههای تخلف انجام داده است، اظهار داشت: لازم است اعمال قانون توسط نهادهای مختلف جدی تر گرفته شود.
معاون شهرداری اصفهان به برخی اقدامهای جدید این نهاد اشاره و اضافه کرد: با همکاری اداره کل راه و شهرسازی در حال طراحی مسیری برای ادامه بزرگراه شهید همت تا حلقه حفاظتی و کمربندی شرق اصفهان به سمت جاده قلعه شور هستیم تا مقداری از بار ترافیکی در جنوب کلانشهر اصفهان و بزرگراه شهید دستجردی کاهش یابد.
صلواتی ادامه داد: در غرب اصفهان محور شهید میثمی تا رینگ حفاظتی امتداد مییابد و رینگ سوم به چهارم متصل میشود.
وی تکمیل حلقه کمربندی شرق اصفهان را اولویت شهرداری خواند و خاطرنشان کرد: از اداره کل راه و شهرسازی نیز درخواست همکاری و مجوز برای جدا کردن مبادی ورودی و خروجی پایانهها از جمله صفه را کردهایم به عنوان مثال در پایانه صفه، خروجی مستقیم به سمت بزرگراه دستجردی ایجاد شود تا بار خروجی اتوبوسها و خودروها به سمت پل دفاع مقدس کاهش یابد.
وی، تقویت خطوط قطارشهری و اتوبوس رانی درون شهری را در کاهش ترافیک مقابل پایانهها ضروری دانست و گفت: در زمان حاضر خط یک قطار شهری اصفهان امکان انتقال شهروندان از شمال به جنوب را فراهم کرده و امید است تعداد بیشتری از شهروندان از این امکان حمل و نقل استفاده کنند.
شهر اصفهان 2 میلیون نفر جمعیت دارد و سومین کلانشهر کشور پس از تهران و مشهد محسوب میشود.
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/104484/