پیام سپاهان

آخرين مطالب

بهره گیری انرژی خورشیدی و بادی در اصفهان نیازمند مدیریت و برنامه ریزی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- لزوم بهره‌گیری از انرژی خورشیدی با توجه به پیامدهای حاصل از بکارگیری انبوه سوخت‌های فسیلی و انتشار کربن راهکاری مهم برای رفع و یا کاهش بحران‌های زیست محیطی است که استان اصفهان باید برای سرمایه گذاری این امر مهم ، تدابیر ویژه ای اتخاذ کند. 

سالهاست که رویکرد جهانی با توجه به انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای، گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی مضر، پیدایش بیماری های لاعلاج یا صعب العلاج، به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، نو، پاک و زیست محیطی از جمله انرژی خورشیدی بوده است.

از سوی دیگر امروزه از انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مهمترین منابع و صورت انرژی یاد می‌شود، زیرا اساس استفاده از انرژی خورشیدی آزاد است و دیگر هیچ کشوری نیاز به هزینه کردن برای استفاده از این انرژی را ندارد.

از طرفی دیگر به دلیل اینکه انرژی خورشیدی برای کل جهان نامحدود و بی‌حد و حصر می‌باشد به عنوان انرژی دائم در دسترس مطرح است.

یکی از شاخص‌ترین انواع انرژی‌هایی که با انرژی خورشیدی تولید می‌شود الکتریسیته یا همان برق است، انرژی که قابلیت تبدیل به انواع دیگر انرژی‌ها را دارد و می‌توان گفت بیشترین کارکرد را در جوامع بشری دارد..
کشور چهار فصل ایران با موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، زمینه تولید انواع انرژی‌های تجدید پذیر از جمله بادی، آبی، خورشیدی دارد و می تواند انرژی‌های مورد نیاز را به پاک‌ترین روش‌ها تولید کند.
در استان اصفهان با توجه به کاهش نزولات آسمانی، تغییرات اقلیمی و بحران خشکسالی، دو روش انرژی خورشیدی و بادی به عنوان بهترین گزینه‌ها برای تولید انرژی ارزیابی شده و وجود 300 روز آفتابی با زاویه مناسب تابش خورشید، این نوع انرژی را مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین روش برای تولید برق و دیگر انواع انرژی مورد تاکید قرار می‌دهد.
طبق برآوردهای وزارت نیرو تاکنون ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده در کشور 200 مگاوات تعیین شده و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های آتی افزایش حدود 300، 700 و یکهزار مگاوات ظرفیت در دستور کار این وزارت خانه قرار گرفته است..

در بررسی‌های انجام شده حدود 60 هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی خورشیدی ،15 هزار مگاوات انرژی بادی و بیش از 2 هزار و 500 مگاوات انرژی “بیوزیست” در ایران وجود دارد که در مقایسه با 76 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی رقم بالایی است اما با این وجود از این ظرفیت آنطور که باید استفاده نمی‌شود.

به اعتقاد کارشناسان حوزه انرژی های نو ، میزان تولید انرژی یکی از فاکتورهای تأثیر گذار در رتبه اقتصادی و توسعه کشورهاست و در این میان ایران با توجه به ظرفیت های موجود، توان تولید انرژِوخورشیدی را دارد.

ایران از کشورهای خشک و کم باران جهان است و در زمان حاضر سطح بیابان ها، کویر ها و شنزارهای کشور 34 میلیون هکتار و مراتع فقیرکویری 16 میلیون هکتار برآورد می شود که در مجموع می توان گفتً 30 درصد مساحت ایران را این بخش های تشکیل می دهد.

صاحبان امر معتقدند که اگر 50 درصد مساحت 50 میلیون هکتاری ایران قابل استفاده برای نیروگاه های خورشیدی باشد و 20 درصد این مساحت بابت تأسیسات و تجهیزات قدرت و انتقال و زیرساخت های برق مورد نیاز باشد، حدود 30 درصد این مساحت یعنی حدود 150 هزار کیلومتر مربع این مساحت توان بالقوه تولید 30 هزار گیگاوات ساعت برق را دارد.

این در حالی است که کشور ما از نظر فرهنگ استفاده سرانه انرژی جایگاه مطلوبی ندارد به طوری که ما به طور تقریبی به اندازه چین یک میلیارد نفری گاز مصرف می کنیم و به اندازه یک کشور 200 میلیون نفری برق مصرف می کنیم.

مصرف بی رویه و فرهنگ غلط ساختاری به حدی است که کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت ادامه داشتن این روند ایران در یکصد سال آینده چیزی برای سوزاندن و فروختن و مصرف کردن ندارد.

کارشناسان حوزه انرژی های نو بر این باورند که  2 راه پیش پای تغییر وضعیت کشور وجود دارد که راه اول تغییر نگرش و فرهنگ جامعه در استفاده درست از انرژی و منابع طبیعی و راه دوم سرمایه گذاری برای یافتن راه هایی برای بدست آوردن انرژی رایگان و پایدار و تمیز است.

مزایای استفاده از انرژی خورشیدی  در بحث حمل و نقل سالم، محیط زیست پاک و اقتصاد به صرفه بسیار مهم است که در این راستا با توجه به گستردگی و سودآوری حوزه حمل و نقل ، استفاده از خودروهای برقی، قطارهای تندرو برقی، اتوبوس‌های برقی و سایر وسیله‌های نقلیه عمومی راهکار بسیار مهمی در بحث درآمدزایی و افزایش راندمان سیستم حمل و نقل عمومی است.

همچنین استفاده از  نیروگاه‌های خورشیدی باعث کاهش آلودگی هوا، انتشار گازهای گل خانه‌ای و کمک به بهبود وضعیت آب و هوایی، حفظ منابع آبی، استفاده از تکنولوژی روز برای تصفیه آب و برگشت به چرخه مصرف می‌شود.

در مجموع بنا به تاکید صاحب نظران این حوزه،  با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، با تغییر رویکرد کلان به سمت انرژی خورشیدی و پوشش بیشتر مساحت بیابان‌ها و کویرهای ایران با نیروگاه‌های خورشیدی و موارد مطرح شده می‌توان یک انقلابی را در اقتصاد ایران ایجاد کرد.

فرهنگ استفاده از انرژی های پاک گامی موثر برای دستیابی به برق پایدار است

مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: فرهنگ‌سازی در توسعه استفاده از انرژی‌های پاک به همراه آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص درست مصرف کردن گام‌های اساسی برای داشتن برق پایدار و باکیفیت خواهد بود.

حمیدرضا پیرپیران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امید است با ایجاد سلول‌های خورشیدی در کنار مباحث مدیریت مصرف بتوانیم تابستان 98 را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

وی به سه دیدگاه در حوزه صنعت برق اشاره کرد و گفت: این دیدگاه‌ها شامل نگاه صنعت برق با شاخص برق برای همه، برق برای جامعه دیجیتال و برق با کربن کم وجود دارد که شرکت توزیع برق اصفهان درگزینه اول توانسته برقی باکیفیت را برای تمام شهروندان ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: شاخص دوم برق دیجیتال است که شرکت توزیع برق اصفهان با ایجاد استراتژی توانسته این مهم را محقق کند و شاخص سوم که تولید برق با کربن کم است را مورد توجه و دقت قرار داده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 29 میلیارد تن کربن در جهان تولید می‌شود که 6 درصد در بخش خانگی، 23 درصد در بخش حمل و نقل، 25 درصد در بخش صنعت، 41 درصد در بخش تولید برق و گرما و در سایر مصارف 5 درصد کربن تولید می‌شود.

وی پیش بینی کرد که در سال 2005 این میزان به 50 میلیارد تن در سال برسد و بر این اساس باید برای داشتن محیطی سالم تلاش شود و با بکارگیری تمام توان در بخش های مختلف بتوان سهم بیشتری از انرژی پاک را تولید کرد.

متوسط تولید انرژی پاک در اصفهان 2/‏2 کیلو وات ساعت است

پیرپیران، متوسط تولید سالانه انرژی پاک در اصفهان را 2/‏2 کیلو وات ساعت عنوان کرد و گفت: می توان بر این اساس اصفهان را به عنوان شهر خورشیدی نامید.

وی خاطرنشان کرد: کشور ژاپن از نیمی از تابش خورشید که در کشور ما وجود دارد بهره‌مند است و کشور اسپانیا نزدیک به 80 درصد این تابش را شامل می‌شود. اگر کلان‌شهر اصفهان را نسبت به دنیا و کشور بررسی کنیم، میزان تابش در جهان 9/3 و در کشور 1/5 و در اصفهان 8/5 است. این اعداد و ارقام شرایط بسیار مناسب شهر اصفهان را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که انرژی یک ساعت تابش خورشید معادل مصرف یک سال کل جهان است، گفت: متاسفانه توسعه این صنعت در تولید انرژی الکتریکی کند بوده است.، زیرا اگر مقایسه‌ای داشته باشیم در سال 2007، 40 هزار مگاوات از انرژی خورشید استفاده شده و در سال 2015 این عدد به 50 هزار مگاوات رسیده که تنها 25 درصد افزایش داشته است، ولی در سال 2018 این عدد 100 هزار مگاوات بوده که نشان می‌دهد با گذشت زمان اهمیت این انرژی بیش از پیش درک شده است.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو نیز تا پایان سال 96 خوب عمل کرد ولی از سال 97 این روند کند شد و امروز ما شاهد مشوق‌های قابل قبولی از سمت وزارت نیرو هستیم، به طوری که با نصب و خرید تضمینی 20 ساله انرژی خورشیدی، فرهنگ‌سازی مناسب همراه با پشتوانه‌ای قوی را برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته و مناسباتی ایجاد شده که نرخ پایه با نرخ تورم تغییر کرده، به طوری که در سال جاری 50 درصد نرخ پایه خرید الکتریکی افزایش یافته است.

وی ارتباط و تعامل با سازمان‌ها و ارگان‌های استانی را یکی از مهم‌ترین راه‌های برون‌رفت از خاموشی مطرح کرد و گفت: بر این اساس تفاهم‌نامه هایی با شهرداری و دیگر دستگاه ها از جمله بهزیستی، آبفا، فنی و حرفه ای و… منعقد شده تا بستر مناسبی را به منظور امکان سنجی، تعریف و تدوین راهکارهای استراتژیک، چارچوب ها و قوانین و مقررات فراهم کند تا سرعت و سهولت بیشتری در پیشبرد اهداف تعیین شده حاصل شود.

تفاهم نامه توسعه انرژی­های تجدیدپذیر بین شرکت توزیع برق و شهرداری اصفهان منعقد می شود

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به چشم انداز شهرداری اصفهان برای تولید و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر گفت: تفاهم نامه توسعه انرژی های تجدید پذیر  بین شرکت توزیع برق و شهرداری اصفهان به زودی منعقد می شود تا اقدامات مدیریت شهری برای تشویق مردم به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر توسعه پیدا کند.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین با هدف توسعه استفاده از انرژی تجدید پذیر

27 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید 300 کیلو وات انرژی در شهر اصفهان احداث شده است.

وی اظهار داشت: برای احداث بزرگترین سایت انرژی خورشیدی در استان اصفهان، با سرمایه گذار بخش خصوصی وارد مذاکره شده ایم تا با سرمایه گذاری 10 میلیارد تومانی، این سایت برای تأمین انرژی خورشیدی مورد نیاز تاسیسات شهری اصفهان، احداث شود.

معاون خدمات شهری اصفهان با اشاره به چشم انداز شهرداری اصفهان برای تولید و استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر گفت: دورنمای این مهم تولید انرژی خورشیدی و کاهش مصرف انرژی الکتریکی است که به عنوان راهبردی برای استفاده از توان بخش خصوصی، در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است..

وی شهرداری را بزرگترین مصرف کننده انرژی در شهر اصفهان با هزار و 200 اشتراک برق دانست و گفت: بر همین اساس سالانه 90 هزار مگاوات برق با هزینه 120 میلیارد ریال در مجموعه شهرداری اصفهان صرف خدمات رسانی به شهر و شهروندان می شود..

امیری افزود: این میزان برق، صرف تأمین انرژی مورد نیاز 350 پارک شهری، 280 سامانه آبرسانی، 380 آبنما، 150 طرح نورپردازی شهری و 350 سرویس بهداشت عمومی در کلانشهر اصفهان می شود.

وی تصریح کرد: در شهر اصفهان 43 هزار پایه روشنایی وجود دارد که اگر بتوان از طریق انرژی خورشیدی، برق مورد نیاز آن ها را تولید کرد، صرفه جویی بالایی به دنبال خواهد داشت.

هم اکنون بنابر آمار موجود بخش های خانگی 23 درصد، صنعت 32 درصد ، کشاورزی 14 درصد ، عمومی 12 درصد ، روشنایی معابر چهار درصد و سایر مصارف هفت درصد انرژی الکترونیکی را در ایران به خود اختصاص دادند. 
آمارهای موجود می گوید میزان تابش متوسط روزانه آفتاب در ایران به چهار کیلووات ساعت بر متر مربع می رسد و متوسط تعداد ساعات آفتابی، از 2 هزار و 800 ساعت در سال بیشتر است. 
به تاکید کارشناسان، ایران امروز با توجه به اتمام سوخت های فسیلی در آینده نزدیک، نیازمند برنامه ای مدون در جهت ارتقا استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر است که برای تحقق این مهم باید راهکارهای اساسی اتخاذ شود. 
منابع تامین کننده انرژی را می توان در سه گروه عمده انرژی های فسیلی، انرژی هسته ای و انرژی های تجدید پذیر (باد، خورشید و ...) طبقه بندی کرد. 
به باور کارشناسان استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر نه آلودگی ها و تخریب های زیست محیطی انرژی های فسیلی و هسته ای را دارند و نه پایان پذیر و تمام شدنی هستند. 
اگرچه در سال های اخیر فعالیت در زمینه انرژی خورشیدی در ایران منجمله استان اصفهان گسترش یافته اما واقعیت این است که ظرفیت تولیدی کشور ما بسیار بیشتر از این حرف‌هاست بنابراین ضروری است راهبردهای اصولی برای استفاده بیشتر از این منابع تدوین شود. 
براساس آمارهای وزارت نیرو، ظرفیت کنونی نصب شده نیروگاهی کشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر فقط یک درصد سبد انرژی کشور است و پیش بینی می شود در افق 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد. 
ظرفیت کنونی نیروگاهی کشور در مجموع، افزون بر 75 هزار مگاوات است که از این نظر، ایران در رتبه نخست منطقه و چهاردهم جهان قرار دارد. 
در منابع دیگر کل ظرفیت منصوب به نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور 243 مگاوات عنوان شده است که حدود 158 مگاوات آن نیروگاه‌های بادی و بقیه نیروگاه‌های خورشیدی، برق آبی کوچک و زیست توده تشکیل می دهند. 
در لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، ساخت 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید برنامه ریزی شده است که 16هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه های گازی موجود به سیکل ترکیبی، سه هزار مگاوات آن با ساخت نیروگاه های تولید پراکنده، DG(نیروگاه تولید پراکنده) و CHP (تولید همزمان برق و حرارت) و پنج هزار مگاوات دیگر آن با ساخت نیروگاه های تجدیدپذیربادی و فوتوولتائیک (خورشیدی) تامین خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/106977/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک نمایش مسخره

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

هوای 5 شهر اصفهان سالم است

از جذب موفق طرح‌های برون‌دانشگاهی تا برپایی راهیان پیشرفت در حوزه فناوری

پیشبینی قهرمان لیگ از زبان اسطوره فوتبال اصفهان

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان