پیام سپاهان

آخرين مطالب

سومین جشنواره بین‌المللی شعر نهج‌البلاغه در ایستگاه آخر فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- مسعود رجایی، مدیر بنیاد قرآن و نهج‌البلاغه در آیین اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی شعر نهج‌البلاغه «بهشت بیان» که در سالن موسسه اهل‌بیت (ع) برگزار شد، به خوانش متن پیام ارسالی آیت‌الله مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان پرداخت. در این متن آمده بود:

«جشنواره بین‌المللی نهج‌البلاغه را که به‌منظور بهره‌گیری از زبان فاخر شعر و ادب فارسی در راستای ترویج معارف والا و تعالیم حیات‌بخش کتاب مقدس نهج‌البلاغه برگزار می‌گردد، گرامی می‌داریم. امید می‌بریم که سعی شاعران، فرهیختگان و متصدیان این جشنواره در پیشگاه باکرامت امیر مؤمنان (ع) به بهترین وجه پذیرفته شود. آموزه‌های انسان‌ساز نهج‌البلاغه و هم گفتمان سرنوشت‌ساز غدیر که اینک جشنواره شما شاعران و ادیبان در آستانه آن عید بزرگ برگزارشده است باید همواره با بهره‌گیری از زبان‌های گوناگون علمی و پژوهشی، تبلیغی، ترویجی و نیز هنری و ادبی توصیف و تبیین شود. کتاب شریف نهج‌البلاغه  مشتمل بر تعالیم عالیه است که نیاز امروزه جامعه ماست و اگر با همت علمی و ذوق ادبی به آن پرداخته شود ظرفیت عظیمی برای تحول فرهنگی و اخلاقی ایجاد خواهد کرد.

رخ داد مبارک و سرنوشت‌ساز غدیر نیز در زمان و دوره خود در اثر همدستی جمع به یک فرهنگ جاری و واحد تبدیل نشد و ازاین‌رو اگرچه سخنی بزرگ و حادثه‌ای میمون و عظیم بود اما با دسیسه‌های دشمنان حق و حقیقت در مسیر تاریخ و زمان به‌زودی به دست فراموشی سپرده شد و جریان‌های منحرفی تمام توان خود را بکار گرفتند تا این حادثه بااهمیت به حاشیه رانده شود و غدیر مسکوت بماند و شد، آنچه شد. 

اکنون باید همه عالمان، حقیقت جویان و فرهیختگان توان علمی و ظرفیت فرهنگی خود را در مسیر احیا و توسعه فرهنگ غدیر و آموزه‌های نهج‌البلاغه به‌کارگیرند تا به یاری خداوند تعالی و عنایت امیرمؤمنان، علی (ع) جامعه‌ای هر چه نزدیک‌تر با آن فرهنگ و تعابیر حیات‌بخش و انسان‌ساز داشته باشیم.»

سپس، متن پیام ارسالی آیت‌الله دین‌پرور، نماینده ولی‌فقیه و رئیس  بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه قرائت شد که خلاصه‌ای از آن به شرح زیر است:

«علی (ع) امام فصاحت و سید البلغاء است که درباره آن حضرت گفته‌اند، سخنان او دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق است. عبدالحمید کاتب که از بزرگان عرب اهل ادب است می‌گوید هفتاد خطبه از خطبه‌های علی را حفظ کردم، پس چشمه‌های ادب جوشید و جوشید...
 
نکته مهم در شعر و ادب محتوایی است که منتقل می‌شود. در میان شاعران و ادیبان کسانی هستند که هنر خود را در راه تمجید از پادشاهان و زورمداران ثبت کرده و با بیان هنر خود در خدمت ظلم قرار می‌گیرند و درواقع هنر خود را به درهم و دینار می‌فروشند و یا در راه کسب شهرت و مقام بوده و یا زمان و موقعیت جامعه را نشناخته و در وادی غفلت و بی‌خبری شعر می‌گویند اما شاعران و ادیبان بسیاری نیز هستند که هنر و ذوق خداداد خود را در راه گسترش حق، عدالت، رادمردی، خدمت به بشریت و مقابله با ظلم و ظالم بکار گرفته و بزرگ‌ترین خدمت را به جامعه بشری انجام می‌دهند و حتی از خطر و مرگ هم استقبال می‌کنند، مانند حکیم سنایی غزنوی و ناصرخسرو.

شاعران متعهد شیعی در طول تاریخ همواره از مکتب ولایت الهام داشته و دفاع کرده‌اند و با سراییدن شعرهای پرمغز و کوبنده، مردم را به این منشأ نورانی رهنمود کردند و در مقابل حاکمان ستمگر و ظالمان از خدا بی‌خبر ایستاده و رسالت خود را ادا کرده‌اند.

گاهی یک شعر و یا یک قصیده هنری پرمحتوا و مناسب زمانه، از لشکری پرقدرت و مجهز به سلاح‌های مدرن اثرگذارتر است و بر ارکان ظلم و فسق هجوم برده و آن را درهم می‌کوبد. علامه شریف رضی، رضوان‌الله تعالی علیه که در عراق گرفتار خلفای بنی‌عباس بود و زیر بار حکومت ظالمانه آن‌ها نمی‌رفت در مقابل تهدید و ارعاب آنان سرود: آیا ذلت نیست که در دیار ظلمت دشمنان باشم درحالی‌که در مصر خلیفه عربی زندگی می‌کند؟ و یا در شعر دیگر خطاب به خلیفه عباسی می‌گوید: تند نروید، ما در مقام فرقی نداریم و به یکدیگر نزدیک هستیم تنها فرقی که با شما داریم بر سر خلافت است. خلافت تو را امتیاز بخشید و این مال خودت نیست. این اسم و عنوانی است که همانند طوقی بر گردن تو آویخته‌اند و من از آن برکنار و دور هستم.

اما امروز رسالت شاعران در دنیای معاصر بیش از گذشته است زیرا در دنیایی که استکبار، شمشیر ستم را از رو بسته و بدون هیچ ملاحظه‌ای به جنگ مظلومان و ملت‌های مستضعف آمده است نقش مهم‌تری را بر عهده‌دارند.

ذوق و قریحه شعری که لطف الهی است باید در خدمت رشد و تعالی مردم، گسترش عدالت و مبارزه با ظلم بکار گرفته شود و باید با الهام از سخن و سیره امیر مؤمنان به جنگ دشمن رفت. 

ادیبان و شاعرانی که امروز در رابطه با کلام آن حضرت نهج‌البلاغه شریف ذوق و قریحه خود را بکار گرفته و با توجه به ابعاد شخصیت و صفات عدالت شگفت‌انگیز امیر مؤمنان زبان به شعر سروده‌اند، انسانیت و اخلاق را به دنیا اعلام می‌دارند و از میان هزاران موضوع، واژه و شخصیت‌ها به امام توجه دارند و هنر خود را دراین‌باره به منصه بروز و ظهور رسانده‌اند که این نشانه آگاهی، تفکر و بلوغ مسئولیت آن‌ها است.»

 آیین اختتامیه این جشنواره با شعرخوانی شاعران برگزیده کشورهای ایران، کنگو و هند و تقدیر از آنان همراه بود و سرودی نیز توسط کودکان جامعه المصطفی در این مراسم اجرا شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/108558/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

تمدید قرار داد مربی دروازه‌بانان تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان

بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

قیمت طلا، سکه و ارز 6 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه دوباره جهشی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

آموزش تفکیک پسماند به بیش از 1000 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

رقابت بیش از 64 هزار اصفهانی در مارتن کنکور 1403

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

مهار 80 درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم

استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان

اصفهان، اقلیم معناست