پیام سپاهان

آخرين مطالب

همراه با سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان؛

قصه، نجاتمان می‌دهد فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - «بالاخره مرگ فامیل مرا درست تلفظ می‌کند!» مدرس کارگاه، این جمله را گفت و برای معرفی خود، روی تابلو نوشت: «حدیث لَزَر غلامی» 
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، کارگاه «کسب‌وکار قصه در صنعت سینما» در حاشیه برگزاری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، صبح امروز (29 مردادماه) در سالن عالی‌قاپوی سینما ساحل برگزار شد. 
حدیث لزر غلامی، مدرس این کارگاه، پس‌ از آن که از حاضران خواست برای یکدیگر قصه بسازند، گفت: در قصه، درست و غلط و واقعی و غیرواقعی نداریم و هر چیزی که قصه‌گو می‌سازد و می‌نویسد، واقعیت محض اوست، فقط به این شرط که باورپذیر باشد. از دوران هزارویک‌شب قدرت نجات جان یک فرد با قصه وجود داشته و در جهان امروز هم قدرت ماورایی قصه، انکارناپذیر است.
این نویسنده با اشاره به این نکته که ما چیزهایی را به یاد می‌سپاریم که قصه‌ای پشت آن وجود داشته باشد، قصه را دارای افسون دانست و تأکید کرد: هیچ‌چیز وجود ندارد، جز جهانی که با قصه ساخته می‌شود.
لزر غلامی، با گریزی به این امر که کسب‌وکار مبتنی بر قصه می‌تواند مخاطب را افسون کند، ادامه داد: کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به‌شرط درک افسونشان، موفق می‌شوند؛ چراکه بیان قصه به مخاطب آن‌ها حس وفاداری می‌دهد و موجب می‌شود سرنوشت این کسب‌وکار را دنبال کنند و هر جا دنبال کردن و لایک کردن و جمع شدن مخاطب باشد، پول هم همان‌جاست.
این فیلم‌نامه‌نویس، هشت قانون طلایی را برای کسب‌وکارهای کوچکی که می‌خواهند بر مبنای قصه پیش بروند برشمرد و درباره تک‌تک این قانون‌ها سخن گفت: نخستین اصل این است که پیچیده نباشیم و از سادگی ایده‌هایمان خجالت نکشیم. 
وی افزود: برای کسب‌وکاری که می‌خواهد بر اساس قصه پیش برود، یک ایده کافی است، به شرطی که آن ایده، درست و درخشان باشد. در جشنواره کودک آنلاین، 1600 ایده به دست ما رسید که از بین آن‌ها 40 ایده انتخاب شد و صاحبان این ایده‌ها فرصت داشتند در عرض 2 تا 3 دقیقه ایده خود را برای داوران و سرمایه‌گذاران شرح بدهند تا نظر آن‌ها را برای کمک به تولید این ایده جلب کنند. یکی از کودکان ایده ساده‌ای داشت و برای معرفی هم آن را خیلی ساده نقاشی کرد! اما همین سادگی و اشتیاق او موجب شد که سرمایه‌گذار برای تولید سه قسمت بر اساس این ایده اعلام آمادگی کند.
برنده‌ لوح زرین و دیپلم افتخار از جشنواره‌ی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دومین قانون طلایی کسب‌وکارهای قصه محور را شبیه نبودن به دیگران اما پیروی کردن از الگوهای موفق معرفی کرد و گفت: بعد از موفقیت «دیرین دیرین» عمده ایده‌هایی که برای ساخت یک وب سری مطرح می‌شود، همان دیرین دیرین است اما قانون شماره دو به ما می‌گوید که نباید «دیرین دیرین» باشیم.
لزر غلامی یادآور شد که تجربه زیسته شامل همه خوانده‌ها، دیده‌ها، شنیده‌ها و زیستن‌های فرد است و برای پرهیز از شبیه دیگران بودن باید به این تجربه زیسته تکیه کرد.
«تک‌موضوعی بودن» و «از راه دیگری رفتن» قانون‌های سوم و چهارمی نام گرفتند که این مدرس بیان کرد، با این توضیح که نباید مخاطب را گیج کنیم، باید خوراک فکری مشخصی به او بدهیم و همچنین بهتر است اولین چیزهایی که به ذهنمان می‌رسد کنار بگذاریم و راه‌ها و زوایای دیگر را ببینیم.
عضو هیئت‌داوران بخش «وب سری» سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان خطاب به حاضران گفت: قانون پنجم داشتن بیزینس پلن است. به این معنی که یا باید خودتان ذهن اقتصادی داشته باشید و یا از کسی که این هوش را دارد مشورت بگیرید چون قصه‌ای که بیزینس پلن نداشته باشد نمی‌تواند در فضای وب راه خود را پیدا کند. ساخت هشتگ، شعار، جلب نظر اسپانسر و گرفتن تبلیغات و... نیز از جمله راه‌هایی است که می‌توان با آن به یک بیزینس پلن رسید.
لزر غلامی، خاطر نشان کرد که ما نباید ابتدا یک محصول را بسازیم بعد امیدوار باشیم فروش و یا بازدید خوبی داشته باشد تا بتوانیم عروسک، ماگ، کتاب و دیگر اقلام وابسته به آن را تولید کنیم. بلکه باید قانون ششم، یعنی مرچن دایز را جدی بگیریم.
وی «مرچن دایز» را ابزاری که حول محور یک ایده شکل می‌گیرد تعبیر کرد و گفت: اینکه انیمیشنی به نام «فروزن» یک‌گوشه دنیا ساخته می‌شود و دخترک هشت‌ساله‌ای آن سر دنیا، پایش را توی یک کفش می‌کند که برای من تولدی با تم فروزن بگیرید، یعنی سازنده این انیمیشن از همان ابتدای کار به مرچن دایز ایده خود توجه داشته است.
این منتور وب سری، «فکر کردن به قالب‌های دیگر» و «اجرا در ابعاد کوچک و گسترش تدریجی ایده» را از دیگر قوانین طلایی کسب‌وکارهای مبتنی بر قصه معرفی کرد و به همه یادآور شد که تا ایده‌ای را اجرا نکنید آن را نمی‌شناسید و نقاط قوت و ضعف آن برایتان آشکار نمی‌شود.
لزر غلامی، جذابیت را عامل اصلی همه آثار هنری دانست و علت اهمیت آن را نیز در این موارد خلاصه کرد: توقع مخاطب امروز بالا رفته، حق انتخاب دارد و به‌راحتی شما را حذف خواهد کرد. بنابراین باید به بازخورد سریعی که امکان ارائه آن توسط کامنت‌ها فراهم‌شده توجه کرد و مخاطب را نادان فرض نکرد. چراکه ورود به دنیای جدید، قصه‌های جدید را می‌طلبد.
در بخش دیگری از این کارگاه که تا ساعت 16 ادامه داشت نیز وی درباره پادکست‌ها، اینتر اکتیو بوک‌ها، ویژگی‌های دنیای جدید، VR، AR و Game Story Base توضیحاتی را بیان کرد.
کد خبرنگار: 13038
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/108618/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

تیراندازی به چند شئ پرنده انجام شد

فصل گل وگلاب کاشان دیدنی است

تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

کنایه سنگین حسام الدین آشنا به اسرائیلی ها: موشک یا موش کوچک؟!

حال خوب اصفهانی ها در آخرین جمعه فرودین

حادثه اصفهان از خارج از کشور اتفاق افتاده است یا داخل؟

خرابکاری با با ریز پرنده‌های پیتزا بَر+ عکس و فیلم

اولین تصاویر از اضطراب و وحشت عجیب امروز اصفهانی‌ها!

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند هوایی + فیلم

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

(ویدئو) واکنش جالب مردم اصفهان به ماجرای ریز پرنده‌ها

واکنش جالب مردم اصفهان به فعال شدن سامانه پدافند هوایی

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر درباره حادثه اصفهان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان

زندگی در اصفهان جاری است

تصاویر جالب از استراحت زیر سایه پل خواجو/ عکس

طعنه بن گویر به گزارش‌ها درباره انفجار‌های اصفهان: مسخره است

تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان

فرمانده کل ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر و عضو کنست درباره حادثه اصفهان

امیر موسوی: تیراندازی سامانه‌های پدافند هوایی اصفهان به شی مشکوک

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

شنیده‌شدن صدای شلیک در قهجاورستان اصفهان

تصاویر جدید از مقابله پدافند هوایی با حملات پهپادی اسرائیل | ویدئو

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

لحظه هدف قرار گرفتن آنچه که گفته می‌شود ریزپرنده بوده، در آسمان اصفهان (فیلم)

ببینید/ امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان وجود ندارد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

تکمیلی بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

جدیدترین تصاویر از وضعیت فرودگاه اصفهان

جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور تکذیب شد

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

تکذیب تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی

واکنش‌های جهانی به حادثه اصفهان/ عمان محکوم کرد