پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدیر مدرسه تبلیغ بین‌الملل ناصریه:

مسجد امام اصفهان مزین به کتیبه‌های تاریخی درباره اثبات ولایت است سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - مدیر مدرسه تبلیغ بین‌الملل ناصریه گفت: مسجد امام اصفهان مزین به کتیبه‌های تاریخی درباره اثبات ولایت است و باید از ظرفیت این کتیبه‌ها برای معرفی غدیر و ولایت به گردشگران بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار مهر ، غدیر برکه‌ای است که تشنگی مسلمانان سرگردان در صحرای پس از پیامبر را سیراب می‌کند؛ اینجاست که عده‌ای در سراب این صحرا به دنبال مسیر انحرافی رفتند و از اصل راه پیامبر خود دور افتاده و تا به امروز از شدت آوارگی و پریشان دلی رنج می‌برند اما عده‌ای دیگر که در کنار همین برکه با آخرین فرستاده‌ خداوند، پیمان و عهدی راسخ بستند که تا انتها با علی (ع) و قرآن بمانند و در طول مسیر از وجود ایشان به‌عنوان راهبری امین، امامی معصوم و امیری بی‌نظیر بهره گیرند تا راه را گم نکنند و به سر منزل مقصود برسند.
غدیر تنها یک روز نیست، غدیر کلید تاریخ اسلام استT شیعه‌ی قرن بیستم، تنها موظف به حفظ اعتقادات و عمل به آن‌ها نیست چراکه موظف به اعلان و ابلاغ جهانی این واقعه نیز هست.
مرکز گردشگری اسلامی ناصریه تحت اشراف معاونت تبلیغ حوزه علمیه اصفهان سالیان متمادی است که در دهه امامت و ولایت اقدام به برگزاری برنامه‌های متعدد و متنوعی جهت معرفی گردشگران داخلی و خارجی می‌نماید.
تبیین رویداد غدیر در مدرسه علمیه ناصریه برای گردشگران
مدیر مدرسه تبلیغ بین‌الملل ناصریه در این ارتباط در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به رسالت مدرسه ناصریه در عرصه گردشگری مذهبی و همچنین ضرورت معرفی و بزرگداشت روز عید غدیر، پس از برگزاری جلسات هم‌اندیشی با صاحب‌نظران عرصه تبلیغ بین‌الملل و دریافت نظرات و پیشنهادهای فعالین فرهنگی، تصمیم گرفته شد که مجموعه ناصریه با همکاری گروه‌های فرهنگی آتش به اختیار و با ایجاد هماهنگی برای جلوگیری از هدر رفت نیروی انسانی و مالی، در دهه امامت و ولایت به برپایی برنامه‌های متنوع و اثربخش برای تبیین این رویداد عظیم تاریخی و مهم اقدام نماید.
حجت الاسلام محسن اخوان با بیان اینکه اهم برنامه‌های اجرا برپایی جلسات گفتگو محور با توریست‌ها به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی و عربی است، ابراز داشت: در ایام منتهی به عید ولایت امیرالمؤمنین (ع) ، بیش از 65 جلسه گفتگوی چهره به چهره توسط روحانیون مسلط به زبان‌های خارجی با موضوعات مختلف دینی مرتبت با واقعه ی تاریخی غدیر از جمله: تفاوت شیعه و سنی، روش رسانه ای بیان جانشینی حضرت امیر المومنین، تفاوت ولایت و خلافت، ویژگی های مکتب سیاسی تشیع و غیره برگزار شد که قریب به یک هزار توریست‌ از کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، چین، ژاپن و کشورهای عربی در این برنامه شرکت کردند.
جای خالی ارائه محتوای مکتوب کنار گفتگوهای چهره به چهره با گردشگران احساس می‌شود
وی با بیان اینکه توزیع بروشورهای اطلاع رسانی همواره در کنار گفتگوهای چهره به چهره و حضوری با مخاطبین، به ویژه در عرصه بین‌الملل، جای خالی ارائه محتوای مکتوب احساس می‌شود، ابراز داشت: این کمبود محتوایی شاید به خاطر گرایش بیش از پیش افراد به فضای مجازی و دیجیتال است که دیگر از جایگاه قبلی و اصلی خود برخوردار نبوده و این در حالی است محتواهای ارایه شده نیز عمدتاً محصور در بروشورهای تبلیغاتی می‌شود.
مدیر مدرسه تبلیغ بین‌الملل ناصریه تاکید کرد: با توجه به این مطلب تولید، طراحی مناسب و توزیع این محتوا در کنار برنامه ی گفتگوی بی واسطه با روحانیون در اولویت های برنامه ای واحد تحقیق و پژوهش این مرکز قرار گرفته است.
وی بیان داشت: تاکنون با ارایه و توزیع بیش از ده ها عنوان بروشور و تراکت در موضوعات مختلف و مناسبت‌های گوناگون از جمله عید غدیر، میلاد حضرت مسیح (ع)، معرفی و شبهات بیان شده در موردحجاب، اربعین، مراسم اعتکاف، ایام محرم، ماه رمضان، حقوق بشر در اسلام، مسلمانان بزرگترین قربانی تروریسم، حقیقت داعش و گروه‌های افراطی و غیره توانسته‌ایم تا حدودی نیاز مخاطبین را نسبت به سؤالات ذهنی‌شان در کنار برنامه گفتگو محور، پاسخگو باشیم.
اطعام روز غدیر نذری دادن و اطعام به‌عنوان یکی از سنت‌های مورد تأکید اسلام است
اخوان با اشاره به اینکه در روز عید غدیر، نذری دادن و اطعام به‌عنوان یکی از سنت‌های مورد تأکید اسلام است، گفت: جالب اینکه روش پیامبر در یوم الانذار برای اعلام دعوت عمومی خود که در آنجا نیز باز حضرت علی علیه‌السلام با آن سن کم خود از حضرت رسول اعلام حمایت همه جانبه نمودند و همچنین در روایات وارده در مورد نحوه بزرگداشت عید غدیر که از ائمه معصوم وارد شده است، بر اطعام و نذری در روز عید غدیر سفارش و تأکید زیادی نموده‌ان چراکه این روش راهی برای به دست آوردن دوستان و برادران بیشتر و عاملی برای استحکام پیوندهای اجتماعی است.
وی تاکید کرد: اطعام موجب تقویت صفت کرامت در بانیان و عاملان این عمل پسندیده نیز می‌شود. در فرهنگ و آیین ایرانیان نیز مهمان‌نوازی از اصول اولیه رفتاری در برخورد با دیگران و در مناسبت‌های مختلف محسوب می‌شود. به همین جهت با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط جمعی از خیرین و بانیان اطعام روز عید غدیر، توریست‌هایی که در این روز از مسجد امام بازدید می‌نمودند و همچنین سایر گردشگران خارجی حاضر در میدان تاریخی نقش‌جهان، از این اطعام و نذر همگانی استفاده کردند.
اغلب گردشگران خارجی درک واضحی از نذری و ایستگاه صلواتی ندارند
مدیر مدرسه تبلیغ بین‌الملل ناصریه با اشاره به اینکه گردشگران خارجی پس از گفتو گو با مبلغین زبان‌دان در این مورد به افزایش سطح آگاهی و شناخت این واقعه مهم و متفاوت در بین مسلمانان دست‌یافته و جسم و جان خور را نیز متبرک به غذای نذری مورد سفارش در این روز نمودند، گفت: اجرای این برنامه باعث ثبت خاطره‌ای به‌یادماندنی از این اقدام شد، برگزاری ایستگاه‌های صلواتی اغلب گردشگران خارجی درک واضحی از نذری و ایستگاه صلواتی ندارند و یا برپایی این برنامه‌ها را محدود به مخاطبین خاصی می‌دانند.
وی اظهار داشت: علاوه بر اینکه گرمای تابستان امسال و تفاوت جسمی گردشگران اروپایی و آسیایی نیاز شدیدی به رفع عطش برای آن‌ها احساس می‌شد که با توجه به این نیاز، اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی در ایام دهه امامت و ولایت، در بین گردشگران خارجی به عمل آمد، این برنامه نیز علاوه بر معرفی فرهنگ، سبک زندگی، نوشیدنی‌های حلال ایرانی به ارتباط مناسب و مؤثرتری با توریست‌ها منجر شد.
اخوان گفت: گردشگرانی که با شربت سنتی خنک مواجه می‌شدند در واکنش‌های بعدی خود، علت این پذیرایی را می‌پرسیدند؛ که خود سر آغازی برای برقراری گفت و گو و بیان سؤالات خود در مورد روز غدیر از روحانیون مستقر در مجموعه می‌شد.
اهدای گل همواره نمادی برای بیان صلح و دعوت به آرامش است
وی با بیان اینکه اهدای گل همواره نمادی برای بیان صلح و دعوت به آرامش و همچنین اظهار محبت و دوستی بوده است؛چ، بیان دشت: پس از بررسی‌های صورت گرفته در کارگروه تبلیغی مدرسه ناصریه، گروه فرهنگی ملکا (متشکل از فعالین آتش به اختیار و از نخبگان فرهنگی جوان) با همکاری این مدرسه به اجرای برنامه اهداء صدها شاخه گل در کنار هدایای فرهنگی دیگر جهت بزرگداشت این واقعه عظیم و تاریخ‌ساز در اماکن پر تردد شهر اصفهان از جمله میدان نقش‌جهان، مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ عالی‌قاپو، مسجد جامع عباسی، گذر چهارباغ اصفهان، باغ‌موزه چهل‌ستون و برخی دیگر از اماکنی که عمدتاً مسافرین و گردشگران خارجی در آن مکان‌ها حضور بیشتری داشتند اقدام شد.
مدیر مدرسه تبلیغ بین‌الملل ناصریه با بیان اینکه غرفه خطاطی یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های دهه امامت و ولایت که مورد استقبال بسیار زیاد گردشگران خارجی قرار گرفت، تاکید کرد: حضور و استفاده در غرفه خطاطی این مجموعه تبلیغی و گردشگری بود که طلاب متبحر و هنرمند علاوه بر خطاطی نام زیبای امیرالمؤمنین علیه‌السلام و صفات و اذکار مرتبط با ایشان، نام توریست‌ها را با خطوط اصیل ایرانی به نگارش در می‌آورد و جهت یادگاری به آن‌ها اهدا می‌شد.
گردشگران خارجی به صورت زنده و واضح مبهوت هنر خوشنویسی ایرانی می‌شدند
اخوان تاکید کرد: گردشگران خارجی به صورت زنده و واضح مبهوت هنر خوشنویسی ایرانی می‌شدند و در طی مدت استفاده از ای برنامه سؤالات خود را در مورد کتیبه‌های مسجد امام از خطاطان و هنرمندان این غرفه می‌پرسیدند که با ترجمه تنها یکی از کتیبه‌های گنبد خانه اصلی مسجد امام به عمق در هم آمیختگی هنر و مبانی اعتقادی اسلامی پی می‌بردند.
وی با اشاره به وجود کتیبه‌هایی در مسجد امام اصفهان درباره جایگاه ولایت تصریح کرد: لازم است کتیبه‌های مسجد امام اصفهان که مشتمل بر روایات متعدد اثبات ولایت و جایگاه حضرت علی (ع) است، به زبان‌های انگلیسی، اسپانیولی، فرانسوی ترجمه و با طراحی مناسبی در اختیار گردشگران خارجی قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/108640/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اهدای 14 سری جهیزیه به 14 زوج زیر پوشش بهزیستی در اصفهان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است

آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل

نمایشگاه بین‌المللی صنایع وابسته فرش ماشینی برگزار می‌شود

بهره برداری از زورخانه ده ونک

افتتاح بخشی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

«امیدآفرینی» بهترین اسلحه برای مبارزه در جنگ ترکیبی دشمن است

اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان

کاشت 200 اصله نهال در گلپایگان

برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

تعامل مسئله‌محور می‌تواند راه نجات سازمان‌ها و رسانه‌ها باشد

سیل از 4 طرف کاشان را محاصره کرد

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم

صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه

مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایدار‎ی‌های محلی در اصفهان/ هوا گرم‌تر می‌شود

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

ارز حج 1403 تأمین شد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا

نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل + فیلم

ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

اجرای 12 عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری

پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است