پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

همراه با سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان؛

درباره "قطار آن شب" فرهنگي

درباره "قطار آن شب"

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - نشست رسانه‌ای فیلم «قطار آن شب» که به بخش فیلم‌های سینمایی و پویانمایی بلند ملی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان راه‌یافته، با حضور عوامل این فیلم در پردیس سینمایی ساحل برگزار شد.
  بهروز رشاد ، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده قطار آن شب در نشست رسانه‌ای این فیلم که دوم شهریورماه در سالن بهمن سینما ساحل برگزار شد با اشاره به اینکه متن این فیلم‌نامه بر اساس قصه‌ای از احمد اکبرپور نوشته‌شده، گفت: کتاب «قطار آن شب» را برای هدیه دادن به فرد دیگری خریده بودم اما خودم خواندم و متوجه شدم که قابلیت تبدیل‌شدن به فیلم‌نامه را دارد. سپس این کار را انجام دادم و با حمیدرضا قطبی برای کارگردانی آن صحبت کردم و در طول مدتی که گذشت با یکدیگر متن آن را کامل کردیم.
وی ادامه داد: داستان احمد اکبرپور 18 صفحه است و ما آن را به یک فیلم‌نامه حدوداً 70 صفحه‌ای تبدیل کرده‌ایم. روانشناسان بزرگ دنیا نیز قصه این اثر را که شهرت جهانی دارد بررسی کرده و به آن صد آفرین گفته‌اند.
رشاد، همچنین اعلام کرد که این فیلم طی 66 روز ساخته و برای آن بالای یک میلیارد هزینه شده است.
حمیدرضا قطبی ، کارگردان این فیلم در ادامه اظهار کرد: بعد از خواندن فیلم‌نامه آقای رشاد، کتاب صوتی آقای اکبرپور را گوش کردم تا آن دو را مقایسه کرده باشم و ببینم در کتاب چه چیزهایی برای استفاده در فیلم وجود دارد. باید بگویم که قصه «قطار آن شب»، پلات فوق‌العاده‌ای داشت و این فیلم نیز مدیون احمد اکبرپور است.
وی ادامه داد: «قطار آن شب» مانند یک قصه شب است و رفت‌وبرگشت‌ها در ساختار فیلم‌نامه شکل‌گرفته. داستان ما هر جایی می‌توانست اتفاق بیفتند اما به دلیل آشنایی با لوکیشن و وجه زیبایی‌شناسی کار، تصمیم گرفتم آن را در شمال ضبط کنم.
قطبی، علت استفاده از جلوه‌های ویژه در فیلم «قطار آن شب» را جدا کردن بخش‌های داستان از یکدیگر دانست و گفت: همه تلاشمان را کردیم تا قصه‌ها در دل هم جا بیفتد و هضم آن برای مخاطب راحت‌تر شود.
کارگردان «قطار آن شب» تصریح کرد: مخاطب این فیلم خانواده‌ها هستند به این معنی که از بچه پنج‌ساله تا نوجوان و بزرگ‌سال می‌توانند با بخش‌های مختلف آن ارتباط برقرار کنند.
وی افزود: پایان این فیلم بسته به ذهنیت کودکانی که در کلاس معلم هستند یا مخاطب می‌تواند تغییر کند و فکر می‌کنم در این فیلم، اینکه اعتماد ازدست‌رفته کودک نسبت به بزرگ‌تر برگشت، از همه‌چیز مهم‌تر بود.
قطبی، در پاسخ به سؤال یکی از منتقدان در خصوص تکرار در فضاسازی «قطار آن شب» گفت: لوکیشن، مدیوم شات، قصه و در کل همه‌چیز می‌تواند تکراری باشد اما کسالت‌بار نبودن اهمیت دارد نه تکرار. ضمن اینکه در این فیلم فقط دو جا تکرار اتفاق می‌افتد که آن هم در جزییات با هم تفاوت‌هایی دارد.
افشین هاشمی ، بازیگر این فیلم نیز در پاسخ به این سؤال که چرا نقش پدر در «قطار آن شب» با تغییر موضع در ابتدا و میانه فیلم روبروست اظهار کرد: در همه نقش‌ها ترکیبی از فیلم‌نامه، نظر کارگردان و بازی بازیگر به شخصیت مسیر می‌دهد و همه این افراد بر پایه کتاب مقدس متن در گروهی یکسان حرکت می‌کنند.
وی در خصوص تفاوت آموزش در درام و مدیوم‌های دیگر گفت: اگر با نگاه آموزشی به درام نگاه کنیم هیچ قصه‌ای اتفاق نمی‌افتد. شورش اولیه با به هم ریختن نظم آغاز می‌شود و اگر جز این باشد قصه جذاب نیست. در درام، مفهوم نهادی در ذهن شکل می‌گیرد کما اینکه تراژدی‌های آموزشی یونان باستان نیز پایانی لزوماً اخلاقی ندارند بلکه تأثیر آن در ذهن مخاطب به یک نتیجه اخلاقی منجر می‌شود.
هاشمی ضمن تأکید بر ضرورت آموزش همه‌جانبه کودکان خاطرنشان کرد: درام موظف به ارائه همه آموزش‌ها نیست به همین دلیل ممکن است یک قصه با بی‌اخلاقی و کارهای خطرناک آغاز شود اما در پایان آن، شخصیت به آرامش روانی برسد. 
بهناز نادری ، بازیگر «قطار آن شب» نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در زادگاهش اصفهان، از اعتماد حمیدرضا قطبی به خودش، که بازیگر تئاتر است تشکر کرد و گفت: شاید به دلیل علاقه به فیلم نتوانم قضاوت درستی داشته باشم اما به نظرم هم فضاسازی کار درست شکل‌گرفته بود و هم اینکه توجه داشته باشیم که لزومی ندارد همه شخصیت‌ها شناسنامه پررنگ داشته باشند و در این فیلم به‌اندازه کافی برای شناخت شخصیت‌ها نشانه هست.
احمد اکبرپور ، نویسنده کتاب «قطار آن شب» که در لحظات پایانی نشست به جمع عوامل فیلم «قطار آن شب» پیوست و در همان آن، با سؤال «قصه کتاب شما چه بود؟» روبرو شد به شوخی گفت: یادم هست کتابی به یکی از هم‌ولایتی‌های شیرازی‌ام هدیه دادم. او گفت کتاب را خودت نوشتی؟ گفتم بله، گفت یعنی از روی یک کتاب نوشتی؟! گفتم نه خودم نوشتم، آن را بخوان. گفت مگر من غریبه‌ام؟ خودت برای من تعریف کن چه نوشته‌ای! حالا حکایت شماست که فیلم را ندیده‌اید و کتاب را هم نخوانده‌اید و از من می‌خواهید قصه را برایتان تعریف کنم!
وی در ادامه اظهار کرد: حمیدرضا قطبی در فیلم «قطار آن شب» روح قصه «قطار آن شب» را حفظ کرده و حتی جاهایی نیز از قصه اصلی پیش‌تر رفته است.
اکبرپور با تأکید بر اینکه میزان فروش ملاک درستی برای قضاوت درباره خوب بودن یک فیلم نیست خاطرنشان کرد: کتاب «قطار آن شب» سال 1378 از سوی نشر چشمه به بازار آمد و به زبان‌های مختلفی مثل انگلیسی، کره‌ای، چینی و ... ترجمه شد و موردتوجه قرار گرفت اما در ایران طی بیست سال سه هزار نسخه آن هم فروش نرفته است! نگاهی به فروش بالای فیلم‌های سینمای ما نشان می‌دهد که ملاک قرار دادن میزان فروش امر درستی برای قضاوت خوب بودن یا بد بودن یک فیلم نیست. من نیز نگران کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم بودم و به آن‌ها گفتم قصه «من نوکر بابام نیستم» 12 بار تجدید چاپ‌شده آن را انتخاب کنید اما آن‌ها اطمینان دادند که قصه «قطار آن شب» را می‌خواهند. 
رضا درستکار ، منتقد حاضر در جمع نیز اعلام کرد: قصه قوی فیلم «قطار آن شب» بیانگر این است که متن قوی و برخورداری پشت سر آن بوده و نویسنده اثر نیز با سبک‌های جاری سیال ذهن آشنایی داشته. در این فیلم مخاطب خود را در فرایند سرنوشت سازی مؤثر می‌داند و شیره و جوهر نویسنده شدن نیز ناخودآگاه به جان او ریخته می‌شود.
به گزارش ایسنا، فیلم «قطار آن شب» روایتگر زندگی معلم نویسنده‌ای است که سر کلاس، قصه دختری که مادر ندارد را برای شاگردانش تعریف می‌کند و همه آن‌ها با هم‌ روند قصه را با تخیل خوش پیش می‌برند. در این فیلم بازیگرانی مثل افشین هاشمی، سیامک صفری، مریم بوبانی، بهناز نادری، بهرام شاکری و بازیگر خردسال، آیلین رشیدیان ایفای نقش می‌کنند. 
کد خبرنگار: 13038
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیش‌ بینی کاهش دمای هوا در هفته آینده

آفت‌هایِ «شرم»

چمران: شهردار تهران باید از مردم عذرخواهی بکند

موزه فوتبال در اصفهان تاسیس می‌شود

جایی که زبان فارسی باعث آشتی با ایران می‌شود

زائران اربعین از پرداخت هزینه‌های اجباری پرهیز کنند

بیست و ششم شهریور با فرهنگ و هنر

تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزش و پرورش اردستان پس از 10 سال

چوب، سنگ، چهارباغ

17 کانون فرهنگی هنری مساجد اردستان دارای کتابخانه است

برپایی نمایشگاه خط و نقاشی در کتابخانه مرکزی اصفهان

"کاسیان"، "کاشیان"، "کِی آشیان"، "کاه فشان" یا "کاشو"؟

کتاب «مهاجر»؛ روایت فرمانده گمنام اصفهانی سپاه همدان

اگر دلتان برای اصفهان می‌سوزد توجه کنید + فیلم

روزشمار برای پایان یک معافیت سربازی

مرمت کاشیهای مسجد سید در اولویت کار میراث فرهنگی اصفهان قرار دارد

حقیقت حمام خسرو آقا را چه کسی فاش می‌کند؟

آخرین خبرها از ثبت ملی تک‌درخت "کیارستمی"

دشمن از آگاهی مردم می ترسد

مرمت کاشیهای مسجد سید در اولویت کار میراث فرهنگی اصفهان قرار دارد

شکایت سازمان حج و زیارت از خانواده‌ رکن‌ آبادی

بیست و چهارم شهریور با فرهنگ و هنر

نخستین دوره مسابقات ملی «کتابت قرآن کریم» در اصفهان برگزار می‌شود

ادامه فیلمبرداری مستند «داستان انار» در شهر «شیان» چین

نمایشگاه «مرغ رُخ» در موزه هنرهای تزیینی اصفهان افتتاح شد

مدیران نیازهای مدارس اصفهان را براساس سند تحول بنیادین برنامه‌ریزی کنند

جزئیات انتقال آب دریای عمان به سه استان شرقی

روایتی از یک عاشقانه تاریخی

تفاوت دین‌داری نخبگان و عامه چیست؟

سوز حنجره‌ها در " حسینیه اعظم تخماقلو " بوئین میاندشت

تفاوت دین‌داری نخبگان و عامه چیست؟

چرا میز کشوری صادرات صنایع‌دستی به اصفهان واگذار شد؟

سامانه جامع تردد برگشت زائران اربعین راه اندازی می‌شود

نهضت حسینی و ممانعت از منکرِ بزرگ

تورِ محرم‌گردی هم آمد، فقط 350هزار تومان!

نذرهایی که اطعام نیست

شمال استان اصفهان، میراث‌دار تاریخ تشیع و فرهنگ حسینی

سیزدهم شهریور با فرهنگ و هنر

ثبت 29 اثرکاشان در فهرست آثار ناملموس کشور

عکاسی واقعی نیازمند مطالعات نظری و کسب تجربه است

ابتکار: مردم را درباره حجاب به جان هم انداخته‌اند

حالِ خوبِ فیلم کوتاه

ممنوعیت ورود گردشگران به ابیانه در روزهای تاسوعا و عاشورا

کتاب " قرآن و امام حسین(ع) " تاملی بر آیات مربوط به اهل بیت(ع)

حالِ خوبِ فیلم کوتاه

فرهنگ، زیربنای توسعه

برخی علما نسبت به اتفاقات خلاف مسیر انقلاب بی تفاوت هستند

سخنان واعظان در ماه محرم باید احیاکننده زندگی فردی و اجتماعی باشد

امام حسین (ع) به جهانیان درس آزادگی داد

گسستن از ریشه‌ها، آفت سینمای ایران