پیام سپاهان

آخرين مطالب

تیشه بی‌تفاوتی بر ریشه مسجد جامع هزارساله گلپایگان علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- بناهای تاریخی یادآور زندگی گذشتگانی هستند که با گره زدن نام خود به این آثار تمدن دیار خویش را به رخ سایرین می کشانند. ممکن است در هر خانه، کتاب، قالیچه، شمعدان، دست نوشته و... وجود داشته باشد که با حساسیت خاصی از آن نگهداری می کنیم، چراکه نشان دهنده میراث خانوادگی و ارزش های یک خاندان است، اما چطور می شود که گاها به آثار تاریخی شهر خود بی توجه می شویم، آثاری که بی شک نشان از هویت و قدمت تاریخی شهرمان دارد.

مسجد جامع های تاریخی علاوه بر معماری های منحصر به فردی که دارند، نشان از تدین گذشتگان آن خطه است. شهرستان گلپایگان نیز از وجود مسجد جامعی از زمان سلجوقیان بهره می برد که معماری آن در ایران بی نظیر است، گنبد 8 ضلعی آن برقِ تحسین را در چشم هر رهگذری می نشاند. می گویند حجره های اطراف، شبستان شرقی و... توسط یکی از همسران فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

بخش زیادی از سنگ نگاره های شهرستان گلپایگان که نشان از تمدن چند هزار ساله این منطقه دارد، با بی تدبیری مسئولان در زیر آب های سد تازه احداث کوچری دفن و به "موزه ای دست نیافتنی در آب" تبدیل شد؛ بخش دیگری از سنگ نگاره های این شهرستان نیز به دلیل جابه جایی مرزهای سیاسی در شهرستان خمین قرار گرفته است و تاکنون نشنیده ایم اقدام موثر و قابل توجهی برای این مسئله انجام شده باشد، اما این بار در دل گلپایگان، آنجایی که دیگر نه سدّی احداث شده و نه مورد دست درازی مرزهای سیاسی قرار گرفته، مسجد تاریخی جامع شهر با دید تجاری، تیشه ای بر دل ریشه اش نشسته که اگر هرچه زودتر اقدام موثری انجام نشود در آینده باید آه و افسوس تخریب این بنا را هم در کنج دل خویش بنشانیم.

در سال 94 مغازه هایی که در ضلع شرقی و بیرونی مسجد جامع گلپایگان قرار داشت تخریب و توسط پیمانکار شهرداری شروع به ساخت مجدد آن شد. در همان سال مهدی نوبخت، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان گفته بود؛ "ساخت این واحدهای تجاری با بافت مسجد جامع همخوانی دارد و چون زیبایی بصری نداشتند مورد بازسازی قرار گرفتند". 

همچنین علی فیروزی، رئیس وقت شورای شهر گلپایگان نیز گفته بود؛ "ساخت و ساز واحدهای تجاری آسیبی به بدنه مسجد جامع گلپایگان وارد نمی‌کند".

اما اکنون مسئول فعلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: مسجد جامع گلپایگان یکی از بناهای خیلی مهم و شاخص دوران سلجوقیان است که در تاریخ 9 مرداد 1312 با شماره ثبت 191 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مصطفی قانونی ادامه داد: مسجد جامع گلپایگان دارای بخش های مختلفی از جمله شبستان هایی در ضلع های جنوبی، شمالی و شرقی است. همچنین گنبدخانه قسمت اصلی این مسجد را تشکیل داده که معماری فوق العاده ای در آن دیده می شود. متاسفانه در دهه شصت مغازه هایی به صورت غیر قانونی در قسمت بیرونی و چسبیده به دیواره مسجد جامع ساخته شده که با اجاره آن بتوانند هزینه های مسجد را تامین کنند.

وی افزود: در تمام نقشه های شهری مکان فعلی مغازه ها به عنوان معبر است و مغازه ای وجود ندارد. در گذشته طی تفاهم نامه ای بین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی قرار بر جمع آوری این مغازه ها بوده، اما با پیگیری ها و فشارهایی از داخل شهرستان متاسفانه تفاهم نامه ای امضا می شود که مجددا این مغازه ها ساخته شود، در حالی که میراث با تفاهم نامه جدید مخالف است و مکاتباتی هم مبنی براینکه هر گونه ساخت و ساز و عملیات عمرانی باید به تایید اداره کل میراث برسد، وجود داشته که متاسفانه این کار انجام نشد. 

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان خاطر نشان کرد: هرگونه ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی ممنوع است. از جمله اثر شاخصی مثل مسجد جامع گلپایگان که نمونه معماری آن را در ایران نداریم، اما متاسفانه در شهرستان قدر آن را خیلی ندانسته ایم و آسیب هایی به آن وارد شده است.

وی اضافه کرد: پیمانکار برای احداث مغازه های مذکور مشغول به کار می شود و مجدد از میراث فرهنگی اخطار می گیرد و دستور توقف نیز از کشور برای این پروژه صادر می شود و از طریق دادستان کار متوقف شد که از آن زمان نیز چند سالی می گذرد.

قانونی تصریح کرد: نظر صریح میراث فرهنگی بر تخریب کامل مغازه هایی است که مجدد ساخته شده و نباید ساخت و سازی تحت این عنوان در حریم مسجد جامع داشته باشیم، چرا که این مسجد جامع برند تاریخی شهرستان است، اما متاسفانه اکنون اختلافی وجود دارد و پیمانکار خسارت خود را طلب کرده است.

وی ادامه داد: سال گذشته جلسه ای در فرمانداری با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان، فرماندار، شورای شهر، دادستان، امام جماعت مسجدجامع، هیئت امنا برگزار و مصوب شد که شهرداری گلپایگان مغازه ها را طی یک هفته جمع آوری کند، اما متاسفانه این مصوبه توسط شهرداری اجرایی نشد.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان یادآور شد: متاسفانه در شهرستان همیشه فرصت سوزی داریم، چرا که اگر این مغازه ها تخریب شده بود، می توانستیم امسال بودجه های خوبی برای مرمت مسجد جامع دریافت کنیم.

قانونی در خصوص فشار برای اجرایی شدن این مصوبه توسط شهرداری گلپایگان گفت: فکر نمی کنم هیچ اهرم فشاری قوی تر از وجدان خودمان باشد، چرا که به ضلع شرقی این مسجد که مغازه ها قرار گرفته اند آسیب جدی وارد شده است. در ضلع شرقی مسجد جامع که مغازه ها ساخته شده آب ناودان ها در پشت پِی قرار می گیرد و سبب آسیب به این بخش از مسجد جامع شده و شاهد نم و رطوبت شدید هستیم که عاملی برای نشست و ترک شده است؛ ضمن اینکه مسجد جامع گلپایگان هم بر روی تپه های شنی قرار گرفته است.

وی گفت: امیدواریم شورای اسلامی شهرستان تدبیری اتخاذ کند تا مصوبه ای که در جلسه مذکور در تاریخ 18 دی 97 مبنی بر اینکه "شهرداری گلپایگان ظرف یک هفته نسبت به جمع آوری مغازه های ساخته شده در حریم مسجد جامع اقدام کند"، توسط نماینده شهرداری و نائب رئیس وقت شورای شهر گلپایگان امضا شده را اجرایی کنند.

مسئول میراث فرهنگی گلپایگان خاطر نشان کرد: در آن جلسه مقرر شد برای ساماندهی بافت حریم مسجد جامع 170 میلیون تومان را در اختیار شهرداری گلپایگان قرار دهیم. تصور نمی کنم در حوزه میراث فرهنگی در شهرستان کاری مهم تر از این داشته باشیم. 

همچنین حسین زاهدی، نائب رئیس وقت و رئیس فعلی شورای شهر گلپایگان در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: در آن جلسه مقرر شد که شهرداری گلپایگان مادام العمر پولی را به هیئت امنای مسجد جامع بدهد، در سال اول 30 میلیون تومان و در سال های بعد این مبلغ درصدی افزایش پیدا کند، اما این مورد توسط شهرداری پذیرفته نشد. 

وی در پاسخ به این سوال که "اگر شهرداری این موضوع را قبول ندارد پس چرا در جلسه مصوب شد"، تصریح کرد: در آن جلسه نوشته شد افراد ذیل در جلسه حضور دارند و امضا می کنند!

رئیس شورای شهر گلپایگان با بیان اینکه آن قسمت معبر عمومی است و باید تخریب شود و شهرداری هم دخل و تصرفی در آن نداشته، افزود: حتما با رویکردی جدید با میراث و شهردار جدید موضوع را دنبال می کنیم تا فضای مقابل مسجد جامع همچون قسمتی پشتی آن درست شود، چراکه حفظ مسجد جامع و مابقی میراث برای ما مهم است. 
  مسئول میراث فرهنگی گلپایگان امیدوار است که شورای این شهر در این راستا تدبیری اتخاذ کند، اما حسین زاهدی رئیس شورای شهر می گوید: "در آن جلسه نوشته شد افراد ذیل در جلسه حضور دارند و امضا می کنند! ". اینجاست که باید گفت یک بام و دو هوا. آیا حسین زاهدی از روند صورتجلسه های فرمانداری بی اطلاع است و آن را تنها یک برگه حضور و غیاب می داند و یا فرمانداری مصوبه ای را در این راستا ثبت نکرده است که اگر ثبت نکرده پس آن برگه ای که  از مصوبات آن جلسه در اختیار میراث فرهنگی شهرستان است، چیست؟

مسجد جامع گلپایگان دارای حدود 7 موقوفه از جمله زمین حوزه علمیه امام خمینی(ره) گلپایگان است که می تواند مخارج این مسجد را تامین کند، البته اگر اجاره این موقوفات به روز نیست همت اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان را می طلبد تا از مستاجرین موقوفه ها اجاره های به روز را دریافت کند ضمن اینکه به دلیل تاریخی بودن این بنا تمام مرمت آن برعهده میراث است و احتمالا تنها هزینه ای که برعهده هیئت امنای این مسجد تاریخی است حقوق ماهانه متولی مسجد است. چراکه هزینه آب، برق و گاز مصرفی مساجد هم رایگان است.

و در آخر تخریب مغازه های پای مسجد جامع تاریخی شهرستان گلپایگان که از قدمت هزارساله برخوردار است، نیازمند همتی مضاعف از سوی مسئولان مربوطه شهرستان است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/110088/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رفع مشکل ترافیکی ساکنان همجوار پایانه مسافربری جی از ابتدای اردیبهشت 1403

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 30 فروردین 1403+ جدول

اجرای روکش آسفالت گرم و لکه گیری 246 کیلومتر از جاده های استان اصفهان در سال گذشته

اتفاق غیرمنتظره در دربی اصفهان

«آخوندی» مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان شد

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز پنجشنبه 30 فروردین 1403

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 30 فروردین 1403 + جدول

مغانلو متخصص گلزنی در دربی اصفهان (ویدیو)

نماینده مردم اصفهان: از نظرات نخبگان استفاده خواهیم کرد

توزیع اسکناس درشت، تورم را بالا می برد؟

غرق شدگی پسربچه 4 ساله در استخر باغ / تصادف زنجیره‌ای در محدوده پل تمدن با 10 مصدوم

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

نشانه‌ای برای اتحاد درونی بازیکنان سپاهان (عکس)

عملیات عمرانی با «مَنقاش» در اصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

حواشی دربی اصفهان در روزی که سپاهان از بحران فاصله گرفت +فیلم

تخصیص 550 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

لیگ برتر فوتبال ایران؛ برتری سپاهان در شهرآورد اصفهان

انسداد 20 محور روستایی در شمال سیستان و بلوچستان

روزی که نباشم هواداران تشویقم می‌کنند/ با وجود پیروزی مقابل ذوب‌آهن مانند بازنده‌ها بودیم

ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی

نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است

تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه

کیفیت دربی اصفهان راضی‌کننده نبود/ باتوجه به فاصله کم بازی‌ها به ریکاوری ذهنی نیازمندیم

کشف یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان

محمد ربیعی: این مدل بازی باب میل من نیست؛ دربی اصفهان باید جذاب‌تر باشد

آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

مورایس: سپاهان شایسته بُرد در شهرآورد اصفهان بود

اوسمار ویرا در حال تماشای دربی اصفهان / فیلم

وظایف فرهنگی23 دستگاه در زمینه حجاب وعفاف

تعطیلی کاخ عالی‌قاپو اصفهان در 30 فروردین

راهپیمایی مردمی در حمایت از عملیات موفق وعده صادق سپاه

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند + فیلم

سپاهان فاتح شهرآورد دیار زاینده‌رود