پیام سپاهان

آخرين مطالب

بادِ گروتسک مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- بنابراین عجیب نیست که در دنیای او یک‌تکه گوشت کبابی مانند دختری پتیاره غروب‌ها، سربه‌هوا روی تپّه‌ها راه برود یا صورت «لوسیل» حوضی بی‌ماهی شود. بنیان‌های این جهان لبریز از تخیّل آزاد را می‌توان در توجه او به «مکتب سوررئالیسم» جُست که او را به ملاقات با «آندره برتون» و علاقه به «بنجامین پره» کشاند تا جایی که حتی او خودش را دارای استعداد ذاتی سوررئالیستی می‌دانست؛ استعدادی که بی‌شک در خلاقیت بی‌نظیر او در سوژه‌سازی نوشته‌های سوررئالیستی‌اش آشکار شده است. 

داستان «خیانتی ناگفتنی» یکی از این نوشته‌هاست. جان‌بخشی‌های خارق‌العاده، تخیّل بی‌پروا، تازگی موضوع و خلق کارکردهای تازه از عناصر پیش‌پا افتاده‌ای همچون باد، کاغذ و پنجره نوشته او را، صرف‌نظر از نوشتار نه‌چندان استوارش که اتفاقاً این مسئله نیز از امور مورد توجه سوررئالیست‌هاست، به اثری جالب‌توجه و قابل‌تأمّل تبدیل کرده است که می‌توان در آن رگه‌های حضور اندیشه‌های سوررئالیستی را دید.

این داستان در مورد درگیری یک نویسنده با باد است که در چهار بخش اتفاق می‌افتد.

 در بخش اول نویسنده، هیجان‎زده از تلاش خود برای خلق شاهکار ادبی‌اش می‌گوید که یک سال تمام ساعت‌های زیادی را صرف نوشتنش کرده است. اتاق نویسنده صحنه این افتخار‌آفرینی‌هاست و میز، قفسه کتابخانه، پنجره و حتی عنکبوت کوچکی که در گوشه‌ای تار می‎تند، او را تشویق می‌کنند.

 در این میان بادی که می‌تواند همه‌چیز را به هم بریزد، دشمن اصلی کاغذهای اوست. بخش اول با اعلام یک پیشنهاد به پایان می‌رسد: باد می‌خواهد برای تحسین کار او به اتاقش وارد شود و در ازای آن برایش انواع موسیقی‌ها و عطرها را بیاورد.

بخش دوم با وسوسه نویسنده آغاز می‌شود. او هم تشنه عطرها و موسیقی‌های وعده داده شده است و هم از اینکه شخصیتی به این مهمی به کارش علاقه‎مند شده، به خودش می‌بالد. بنابراین خطر آغاز می‌شود و نویسنده پیشنهاد باد را می‌پذیرد. 

خوشحالی باد هم مخصوص خودِ اوست بنابراین در شهر می‌چرخد. چند درخت را از جا می‌کَنَد. ناقوس‌ها را به صدا درمی‌آورد و خیابان‌ها را به هم می‌ریزد. سرانجام نویسنده پنجره را باز می‌کند و بخش سوم آغاز می‌شود. 

باد درون اتاقِ نویسنده می‌وزد. کاغذها مثل موشی که از گربه‌ای بترسد، ترسیده‌اند و دیوانه‌وار از سر و کول هم بالا می‌روند. وعده موسیقی و عطر نیز تنها بهانه‌ای بوده است که باد خود را به کاغذها برساند. بنابراین باد مثل تردستی ماهر کاغذها را بُر می‌زند و از پنجره به بیرون پرتاب می‌کند، کاغذهایی که دیگر در افق به مرغ‎های دریایی تبدیل شده‌اند.

بخش چهارمِ این داستان کوتاه «انتقام» است که یکی از خلّاقانه‌ترین تصویرها را با خود دارد. باد روی پشت‌بامی خوابیده و نویسنده او را برای همیشه در دام پنجره‌ای زنگ‌زده می‌اندازد و زنجیر می‌کند.

این داستان صرف‌نظر از ایده خلاقانه‎ای که سراسر آن را شکل داده است؛ لبریز از آمیختگی و گره‌خوردگی تخیل و واقعیت است. 

پنجره در بخش اول داستان جزء گروه مشوقین است که سعی می‌کند از کاغذها مراقبت کند. بنابراین وقتی باد در تلاش است دزدانه وارد اتاق شود پنجره، انگشتان قوی و سرسختش را در هم قلّاب می‌کند و او را به تمسخّر می‎گیرد. در بخش دیگر وقتی باد بالاخره از مرز پنجره می‌گذرد و کاغذهای ترسیده را با یک ضربه آنی به بیرون پرتاب می‌کند، پنجره مبهوت، تشبیه زیبایی را خلق می‌کند: دهانِ بزرگِ بازمانده از حیرت! 

سرانجام در بخش آخر چه چیزی می‌تواند بهتر از پنجره‎ای بسته از بادِ همیشه رهای بی‌قید انتقام بگیرد؟ بنابراین نویسنده بادِ بی‌خبر را با پنجره‎ای قدیمی غافلگیر می‌کند و تصویری اعجاب‌آور از بادی را که همیشه در پشت پنجره‎ای مانده، می‌آفریند و به نوعی داستان را به بخش اول داستان که پنجره، مرز ناممکن عبور بود بازمی‌گرداند؛ گویی که ناخودآگاهِ نویسنده دوست دارد داستان به عقب بازگردد و هرگز آن اتفاق نیفتاده باشد.

باد نیز در این داستان از کارکرد اصلی خود دور شده است. باد دیگر مهربان و روینده نیست، بلکه دروغگو و خرابکار است. بنابراین بی‌دلیل با نویسنده وارد دوئل می‌شود و او را می‌آزارد. 

یکی از جالب‌ترین ترکیب‌های داستان نیز مربوط به باد است که نویسنده هوشمندانه صفت گروتسک را برای او برگزیده است که هم تمام دوگانگی و تناقضی را که در این داستان بر عهده اوست نشان می‌دهد و هم به‌خوبی خصیصه اصلی سوررئالیستی ( آمیختگی متناقض‌ها) را به یاد می‌آورد.

ایجاد این شگفتی‎آفرینی‌ها از امور پیش‌پاافتاده در واقع از مهم‌ترین اصول سوررئالیست است که تحت تأثیر نظریات «فروید» به وجود آمده. به‌طور ساده، فروید ذهن را مرکّب از سه بخش می‌داند: اید، ایگو و سوپرایگو. در مراحل اولیه زندگی تنها «اید» است که حکمرانی می‌کند و انسان هیچگونه آگاهی و کنترلی بر آن ندارد. این بخش غریزه‌خواه است و تنها اصل حاکم بر آن لذت‌خواهی است. 

در ادامه زندگی، کودک درمی‌یابد که امکان ارضای تمام لذت‌ها و خواسته‌ها نیست، بنابراین می‎آموزد که خواسته‌هایش را سرکوب کند. با عقب راندن اید، «سوپرایگو»  خلق می‌شود که در واقع این بخش، نقش اخلاقی ضمیرناخوداگاه را بر عهده دارد، اما «ایگو» که نقشی واسطه‌ای و متعادل‌کننده دارد در اثر تماس با جهان خارج شکل می‌گیرد که سعی می‌کند بین تلاش اید برای ارضای فوری و اخلاقی‌گری‎های سوپرایگو و همچنین فشارهای اجتماعی و واقعیت، تعادل برقرار نماید. ایگو در واقع تنها قسمت خودآگاه ذهن ماست که بخش کوچکی از فعالیت‌های آن را بر عهده دارد.

فروید و به دنبال او، سوررئالیست‌ها به بخش ناخودآگاه ذهن که جهانی با قابلیّت و خلاقیّت فراوان است تأکید می‌ورزند. در حقیقت این بخش از ذهن را جزیره‌ای بکر می‌دانند که هر لحظه می‌تواند شگفتی بیافریند. با رشد ایگو، آزادی تخیّل محدود می‌شود و هر چه عقل بیشتر به تبیین امور می‌پردازد، شگفتی کمتر و امور معمول و حل شده بیشتر می‌شوند. بنابراین سوررئال‎ها واقعیتی خیال‌گونه را می‎پذیرند که در آن رؤیا و واقعیت در هم می‌آمیزند. 

باید توجه داشت که پیروان این مکتب، عینیت یعنی جهان خارج و عالم بیرون را رد نمی‌کنند، بلکه مسئله آن‌ها جور دیگر دیدن است که به قول آندره برتون روش خاصی است که می‌تواند واقعیت و رؤیا را در هم حل می‌کند تا یک واقعیت جدید به وجود آورد که برتر از واقعیت‌های عادی است. 

ازآنجایی‌که نویسنده برای خلق این واقعیت‎های غیرعادی تنها ابزار کلمات را در اختیار دارد، مسئله کمی دشوار می‌شود بنابراین آنچه در اغلب آثار سوررئال به چشم می‌خورد در واقع راه‌حل این مشکل یعنی خلق تصاویری است که با کلمه ساخته شده‌اند.

در این داستان نیز بخش‌های به یاد ماندنی اغلب حالتی تصویرگونه دارند که بین واقعیت و خیال فرورفته‌اند. باد و پنجره واقعی‌اند اما باد اسیر در پشت پنجره دیگر یک تصویر فرا واقعی است. کاغذهای سفید رها در باد یک واقعیت عینی است اما مرغ‌های دریایی سفید کاغذی در کرانه آسمان دیگر یک فراواقعیت است و همه این تصاویر به شیوه‌ای ظریف خلق شده‌اند که در گذر داستان و هنگام خوانش آن مخاطب را با خود همراه می‌کنند و برای او باورپذیر می‌شوند. دو نمونه اعلای این تصویر آفرینی‌ها را می‌توان در مورد باد و پنجره دید. 

در مجموع می‌توان گفت که در واقع این داستان کوتاه با خلق تابلوی رنگارنگی از تصاویر بدیع و آمیختگی رؤیا و واقعیت، اثری سوررئالیستی است که دوئل نویسنده با باد را نشان می‌دهد؛ دوئلی که در نهایت دو بازنده بر جا می‌گذارد! 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/110089/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟