گسستن از ریشهها، آفت سینمای ایران
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - کارگردان فیلم «من زالم» گفت: متأسفانه گسستی بین ما و ریشههایمان ایجادشده که بههیچوجه به سیاستگذاریها ارتباط ندارد؛ بلکه این کارگردانان و مخاطبان هستند که باید تلاش بیشتری برای شناخت و مطالعه درباره این ریشهها و اسطورهها صرف کنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، هومن نادری، که بهتازگی جایزه بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی را در سومین جشنواره ملی فیلم کوتاه موج کیش برای فیلم «من زالم» دریافت کرده، در نشست تخصصی «اسطوره و سینما» که شنبه (10 شهریورماه) به همت پاتوق فیلم کوتاه اصفهان در پردیس سینمایی سیتی سنتر برگزار شد، اظهار کرد: پروژه «من زالم» با خواندن فیلمنامهای به نام «من پسر بدی نیستم» شروع شد؛ فیلمنامهای که در آن به مسئله کودکآزاری و مداخله اورژانس اجتماعی پرداختهشده بود. سال 96 با بازخوانی مجدد این فیلمنامه، ایده استفاده از اسطوره زال به ذهنم رسید و «من زالم» به این شکل ساخته شد.
وی با اشاره به موضوع این نشست ادامه داد: نزدیک بودن مضمون اسطوره با شخصیت اصلی داستان، موردی است که باید در استفاده از اسطوره به آن توجه کرد و هر چه این نزدیکی بیشتر باشد استفاده از اسطوره کارآمدتر است. در فیلم «من زالم»، شخصیت دانیال با همان زال اسطورهای اشتراک دارد و به همین دلیل اگر کسی درباره اسطوره زال اطلاعات نداشته باشد پیام و مفهوم اصلی فیلم را درنمییابد.
نادری، با اشاره به سبکهای مختلف در پایانبندی فیلمها، گفت: سه نوع پایانبندی در فیلمها وجود دارد؛ پایان باز که متعلق به سینمای مدرن است، پایان بسته که متعلق به سینمای کلاسیک است و پایانبندی معلق، که نمونه آن را در فیلم «من زالم» میتوان دید.
وی تصریح کرد: اسطورهها در اکثر فیلمها، به دلیل عدم رعایت اصل نزدیکی مضمون مانند درختان و گلهای بیریشهای هستند که از محیطی به محیط دیگر منتقل و کاشته شدهاند و همین امر باعث میشود که معنای فیلم بهدرستی انتقال پیدا نکند. به همین دلیل فیلمساز باید ابتدا اسطوره را درست بشناسد و سپس شرایط آن را با شرایط فعلی فیلم خود آداپته کند.
این کارگردان، شناخت مخاطب و کارگردان از اسطوره را بسیار مهم دانست و گفت: نمیتوان بهطورقطع گفت که کارگردان و مخاطب سینمای ایران از اسطوره بیاطلاع است، اما متأسفانه گسستی بین ما و ریشههایمان ایجادشده که بههیچوجه به سیاستگذاریها ارتباط ندارد بلکه این کارگردانان و مخاطبان هستند که باید تلاش بیشتری برای شناخت و مطالعه درباره این ریشهها و اسطورهها صرف کنند.
نادری با اشاره به فیلمهای «کشتن گوزن مقدس» و «کتاب سبز» ادامه داد: در این فیلمها مضمون اسطوره به بهترین شکل ممکن با شخصیت اصلی داستان نزدیک شده و دلیل اصلی آن نیز به اشراف فیلمساز بر اسطوره برمیگردد.
وی افزود: در بین کارگردانان ایرانی، بهرام بیضایی اشراف کاملی بر اسطورههای ایرانی و بینالنهرین دارد و در فیلم «وقتی همه خوابیم» بهخوبی از این اسطورهها استفاده کرده است.
کارگردان «من زالم» مهمترین کارکرد اسطوره را خلق ایده برای فیلمساز دانست و تأکید کرد که اسطورهها منبع الهاماند. او همچنین نوید داد که در ساخت فیلم بعدی خود نیز از اسطوره استفاده میکند.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/110212/