پیام سپاهان

آخرين مطالب

نگاه مشترک جراید اصفهان به وضعیت زاینده رود و پیش بینی های هواشناسی مقالات

نگاه مشترک جراید اصفهان به وضعیت زاینده رود و پیش بینی های هواشناسی
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - جراید استان اصفهان در شماره روز یکشنبه خود، وضعیت زاینده رود، تصمیم برای بازگشایی این رودخانه و پیش بینی های هواشناسی برای بارندگی را به عنوان موضوعات مورد بررسی برگزیده اند.
روزنامه "زاینده رود" در مطلبی با عنوان "زاینده رود، شاید وقتی دیگر" در شماره روز یکشنبه نوشت: طی سال های اخیر با کاهش بارندگی مسئله آب در استان اصفهان به عنوان منطقه ای خشک و نیمه خشک به داستانی هزار لایه تبدیل شده است و این دغدغه برای مردم شرق اصفهان که به تمام معنا در حال تجربه خشکسالی هستند، حیاتی‌تر به نظر می‌رسد و به‌تبع آن توجه به تقسیم بندی آب زاینده رود دغدغه همیشگی آنهاست، در این مناطق دیگر بحث صنایع در میان نیست بلکه مسئله اساسی در این میان حیات و زندگی روزمره است؛ چرا که حتی کشاورزی هم در این مناطق رو به خاموشی نهاده است، این در حالی است که هنوز تکلیف تقسیم نامه شیخ بهایی مشخص نشده است و حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در اظهار نظری خواستار تعیین تکلیف تقسیم نامه شیخ بهایی یک بار برای همیشه شد و ادامه داد: در خصوص طرح بن- بروجن نامه نوشته ایم و شدیدا پیگیر این موضوع هستیم و طبق مصوبه 9 ماده ای با این طرح برخورد خواهیم کرد.
ادامه این مطلب حاکیست: از سوی دیگر نماینده هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان، با انتقاد از وجود بارندگی نرمال در سرچشمه ها گفت: متاسفانه معلوم نیست آب این بارندگی ها و تونل اول کوهرنگ که حق کشاورزان است به کجا می رود؟ هر چند اگر بگوییم طی این سال ها میزان بارندگی هم کم یا زیاد شده باشد این میزان در بدترین حالت 10 درصد کاهش بارندگی است. این چه وضعی است که ناگهان با کاهش 10درصدی هیچ آبی به شرق اصفهان نمی رسد؟ سید عبدالحسین میرمیران می‌گوید: زاینده‌رود چند سالی است که به این روز افتاده. رفع گرفتاری زاینده‌رود، یک موضوع بخشی، استانی و منطقه ای نیست؛ بلکه موضوعی ملی بوده و متاسفانه مدتی است این موضوع به سمت خارج از مسائل فنی و مالی می رود و درگیر مسائل نامربوط می شود که این مورد پذیرش ما نیست و چند سالی است که کشاورزان در پاییز به حالت بلاتکلیف هستند وی در پایان خواستار تامین 900 میلیون متر مکعب کمبود حوضه شد و افزود: کسانی که امروز سر سفره زاینده رود آمده‌اند را نمی توانید به این راحتی رد کنید.
در ادامه این مطلب آمده است: اینها تنها بخشی از مشکلات و دغدغه های آبی در استان اصفهان است و پیگیری های مکرر مسئولان و نمایندگان استان و شهرستان اصفهان نیز هنوز راه به جایی نبرده و این در حالی است که استاندار جدید اصفهان نیز در ابتدای امر عنوان کرده بود اولویت استانداری مسئله آب خواهد بود و طی هفته اول فعالیت خود چندین جلسه و کارگروه برای حل و تسهیل این موضوع تشکیل داد؛ اما بنا به گفته استاندار سابق مسئله آب مشکلی نیست که طی یکی دو سال پیش آمده باشد؛ بلکه طی چند دهه حادث شده است و نباید انتظار داشت طی یک دوره 4 ساله بتوان آن را حل کرد. این بحران زیست محیطی به عزم ملی نیازمند است و فراتر از استان باید به آن توجه شود، به هر حال استان اصفهان از حیث مسئله آب در وضعیت بحران به سر می برد و با توجه به اینکه از پیشینه ای غنی و موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خاصی برخوردار است، باید به صورت ویژه ای مورد توجه قرار گیرد.
روزنامه "اصفهان زیبا" نیز در گزارشی با عنوان "خزان بارش ­های پاییزی" در شماره روز یکشنبه نوشت: چند روزی است که فصل پاییز از نیمه عبور کرده و هنوز آسمان اصفهان در رحمت خود را برای اهالی نصف جهان باز نکرده است؛ این در حالی است که در این فصل چشم همه به سوی آسمان و بارش برف و باران است. در این بین زندگی کسب و کار کشاورزان اصفهانی بیش از دیگران به بارش های پاییزی گره خورده است. بازگشایی زاینده رود در گرو بارش های پاییزی است و هنوز تاریخی برای زمان بازگشایی آب کشت پاییزه تعیین نشده است.
ادامه این مطلب حاکیست:دیگران هم منتظرند تا باران و برفی بر سر شهر و دیارشان ببارد تا نفسی تازه کنند. با وجود این هیچ گونه بارشی در شهرستان های استان اصفهان صورت نگرفته است. رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان هم عدم بارش در سطح استان و حتی شهرستان های غربی استان را تایید می کند. حسن خدابخش با بیان اینکه تا کنون در سطح استان هیچگونه بارشی نداشته ایم، به «اصفهان زیبا»، می گوید: «پیش بینی هواشناسی استان این بوده که از نیمه آبان ماه بارش ها شروع شود، ولی همچنان بارشی صورت نگرفته است.» خدابخش با بیان اینکه بارش های پاییزی در استان با تاخیر همراه شده است، خاطر نشان می کند: «پیش بینی کنونی ما نشان می دهد، بارش ها از اواخر آبان و اوایل آذر در سطح استان آغاز شود.» این مقام مسئول در هواشناسی اصفهان در ادامه تاکید می کند: «بایستی یک درصد بارش سالانه استان در مهرماه محقق شود، این در حالی است که مهر سال جاری نیز هیچ گونه بارشی نداشتیم.» او تاکید می کند: «مهر سال گذشته در شهرستان هایی مثل کاشان، نطنز، اردستان و...بارش داشتیم.»
در ادامه می خوانیم:تاخیر بارش های پاییزی در حالی رخ می دهد که در صورت تحقق بارش های پیش بینی شده، میزان بارش ها از حد نرمال کمتر می شود. رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان با بیان این مطلب، عنوان می کند: «سال گذشته نیز در پاییز پیش بینی بارش های استان کمتر از حد نرمال بود.» مدیر کل هواشناسی استان نیز در آخرین نشست خبری خود به این موضوع اشاره کرده بود. به گزارش ایسنا، مجید بیجندی، با اشاره به اینکه طی سه ماهه آینده پیش بینی‌ها از بهبود شرایط بارشی در پاییز سال 96 نسبت به 95 خبر می‌دهد، عنوان کرد: اما نسبت به بلند مدت با کاهش 15 درصدی بارش‌ها روبه رو خواهیم بود. بارش‌های پاییزی از اواسط آبان ماه آغاز می‌شود، اما متاسفانه از نظر جاری، نوع میزان بارش و پراکنش به خصوص پراکنش مکانی و زمانی بارش‌های مساعدی نیست. این کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اظهار می کند: « در حال حاضر پیش بینی ما این است که با آغاز بارش های پاییزی، میزان نزولات جوی کمتر از حد نرمال باشد.»
این روزنامه در ادامه مطلب خود افزوده است: واقعیت این است که چند سالی است اصفهان در تمام شهرستان های خود به نوعی با پدیده خشکسالی درگیر است. چندی پیش بود که مدیر کل هواشناسی اصفهان از بروز پیچیده ترین خشکسالی‌های جهان در استان خبر داد. مجید بیجندی اظهار داشت: امروز اصفهان مابین خشکسالی هیدرولوژی و اقتصادی اجتماعی قرار گرفته است که یکی از است. بیجندی همچنین گفت: طی 10 سال اخیر شرایط خشکسالی استمرار داشته است. خروج از این خشکسالی بسیار دشوار بوده و نیازمند سال های ترسالی متمادی است. به گفته مدیر کل هواشناسی اصفهان حدود 5 درصد استان در حالت نرمال بارش قرار دارد و 95 درصد درگیر خشکسالی خفیف تا شدید است. 94 درصد جمعیت استان به طور کلی در خشکسالی بلند مدت زندگی می‌کنند. رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان در خصوص بارش های زمستانی نیز بیان می کند: «الان نمی توانیم در این خصوص پیش بینی دقیق کنیم؛ چرا که هر چه فاصه زمانی پیش بینی از زمان آغاز زمستان بیشتر باشد، پیش بینی ها دور از واقعیت ها خواهد بود.» پاییز امسال گذشته از تاخیر بارش ها یک ویژگی دیگر نیز دارد و آن نوسان دما هوا و به اصطلاح پاییزی نشدن هوای اصفهان در این فصل سال است. با وجود گذشت بیش از 50 روز از آغاز فصل پاییز، همچنان سرمای هوا ملموس نیست. داده های سازمان هواشناسی اصفهان به خوبی این موضوع را تایید می کند. به گفته رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان، دمای هوای استان در مقایسه با میانگین 30 سال اخیر دما،‌ به طور میانگین یک درجه بالاتر است. خدابخش تاکید می کند: «داده های دمایی نشان می دهد، در مقایسه با مدت زمانی مشابه سال گذشته، به طور میانگین دمای هوای استان بیش از یک درجه گرم شده است.» این کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان در خصوص چرایی این افزایش نیز عنوان می کند: « علت اصلی را بایستی در گرم شدن تدریجی زمین و بالطبع گرم شدن دمای هوای کشور و استان جست وجو کرد.» خدابخش البته تاکید می کند: «دیگر از روز گذشته به تدریج دمای هوای سیر نزولی خود را طی می کند، به احتمال زیاد در یکی دو روز اخیر بارش های خفیفی در غرب استان آغاز می شود ولی پیش بینی ما نشان می دهد اوایل آذر نزولات جوی موثر پاییزی باریدن می گیرد.» او می گوید: «بارش های موثر است که مناسب نیاز کشاورزان است و با نفوذ به زمین به رشد کشت پاییزه کمک می کند.»
روزنامه "اصفهان امروز" نیز در مطلبی با عنوان "تصمیم گیری برای بازگشایی زاینده رود؛ اواخر آبان" به نقل از علی بصیرپور معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان، نوشت: افزایش آب خروجی از سد زاینده رود به منظور کشت پاییزه کشاورزان و جاری شدن رودخانه در کلانشهر اصفهان منوط به تصمیم شورای هماهنگی زاینده رود است و تصمیم های این شورا نیز به میزان بارش های دهه سوم آبان و مقدار ورودی آب به سد زاینده رود بستگی دارد، از ابتدای پاییز تاکنون میزان بارش ها در استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان صفر گزارش شده و این شرایط ، وضعیت قرمز را برای سد زاینده رود رقم زده است، هم اکنون میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود 160 میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 میلیون متر مکعب بیشتر، اما نسبت به میانگین بلند مدت بیش از 74 درصد کاهش داشته است.
بصیرپور با اشاره به برگزاری نخستین جلسه " تشریح و ارائه مطالعات حقآبه اراضی آب خور زاینده رود "، هدف از برگزاری این جلسه را تعیین حقآبه های کشاورزی محدوده آبخور حوضه این رودخانه بیان کرد و افزود: مدیران و متولیان شرکت آب منطقه ای، نمایندگان کشاورزان، کارشناسان حوزه آب و مسئولان قضایی در این جلسه حضور داشتند، این جلسات بطور ادواری برگزار و جمع بندی می شود و نتایج این جلسات برای وزارت نیرو ارسال می شود تا بر اساس آن، مقادیر حقآبه های کشاورزی و شرب و صنعت حوضه زاینده رود تعیین شود، تعیین مقادیر حقآبه های کشاورزی طوماری و غیر طوماری نیز بر عهده وزرات نیرو است.
در ادامه این مطلب افزوده شده است: رودخانه زاینده رود برای کشت بهاره کشاورزان، امسال از هفته دوم فروردین در اصفهان جاری شد و این جریان تا خرداد ادامه داشت، سال گذشته نیز رهاسازی آب زاینده رود بمنظور کشت کشاورزان شرق اصفهان از روز سوم بهمن با حجم 60 متر مکعب بر ثانیه آغاز شد و به مدت حدود 22 روز ادامه داشت، سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب و سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان در سال گذشته حدود 28 هزار هکتار بود که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.
شرایط ناگوار خشکسالی امسال دامنگیر حوضه آبریز زاینده رود نیز شده تا جایی که مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی 12 مهر امسال اعلام کرد: در سال آبی جدید، این حوضه با خشکسالی خفیف مواجه است، مهرزاد احسانی همچنین با تاکید براینکه خشکسالی‌های 10 سال گذشته و کاهش بارش‌ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده است تا سد و حوضه‌ آبریز زاینده‌رود در کمبود شدید آبی قرار گیرد، گفت: این منطقه به عنوان یکی از حوضه‌های مهم مورد توجه مسئولان استانی و ستاد آب کشور، در سال آبی 95-96 شاهد بارش‌های متفاوت در بالادست و پایین دست خود بوده است.
بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی، حجم بارش‌های سال آبی 95-96 در پایین دست حوضه آبریز زاینده ‌رود 54 میلی متر بوده و این اعداد و ارقام از کاهش 40 درصدی ریزش‌های جوی منطقه نسبت به متوسط بلندمدت و اُفت 55 درصدی نسبت به سال آبی گذشته حکایت دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/12585/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی