پیام سپاهان

آخرين مطالب

رنج سفر در مسیر ناهموار مرنجاب مقالات

رنج سفر در مسیر ناهموار مرنجاب
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - کاشان- ایرنا- دریافت عوارض قابل توجه بدون ارائه کوچکترین خدماتی در ابتدای ورود به کویر مرنجاب که نامناسب ترین جاده کشور می تواند نام بگیرد، در سکوت مسئولان صدای اعتراضی مردم را به شرایط این منطقه درآورده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، منطقه نمونه گردشگری مرنجاب در فاصله نزدیک به 50 کیلومتری شمال شهرستان آران و بیدگل به دلیل اعتدال نسبی هوا و تنوع گونه های جانوری و پوشش گیاهی از زیباترین نقاط کویری ایران است و این تشنه بکر بر تارک داشته های خود به چهار تحفه ارزشمند کاروانسرای شاه عباسی، دریاچه نمک، جزیره سرگردان و تپه های شنی می بالد.
کویر مرنجاب به استناد برخی آمار جز در فصل تابستان که به علت گرمای هوا با کاهش محسوس گردشگر مواجه است، سالانه میزبان حدود بیش از 100 هزار نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی می باشد اما برای بسیاری از آنها همان سفر نخست به سفر آخر تبدیل می شود.
گردشگری در کویر مرنجاب با آغاز فصل پائیز رونق می گیرد و طی تعطیلات پایان هفته هزاران خودروی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی برای دمی آسایش از هیاهوی زندگی شهری به منطقه سفر می کنند اما پس از طی کیلومترها ناگهان به تابلوی ایستی در ابتدای جاده خاکی و ناهموار مرنجاب می رسند که باید به ازای هر دستگاه خودروی کوچک و بزرگ عوارض 100 تا 400 هزار ریالی پرداخت کنند.
نبود امکانات رفاهی، بهداشتی، خدمات امدادی و انتظامی در کنار مسیری ناهموار با آسفالت نامناسب و انسداد بخش هایی از راه با ماسه های روان موجب شده تا دریافت عوارض در ورودی منطقه نمونه گردشگری کویر مرنجاب به مسئله ای شگفت آور تبدیل شود و این پرسش ها را به ذهن متبادر کند:
منطق دریافت عوارض از خودروهای ورودی به این منطقه چیست؟
چه خدماتی در قبال این عوارض به مردم ارائه می شود؟
پول هایی که از مسافران و گردشگران در این سال ها به عنوان ورودیه کویر مرنجاب دریافت شده، در چه محل یا محل هایی هزینه شده است؟
** عوارض بالای جاده ای خطرناک در دل کویر
عوارض ورود به مرنجاب از آن جهت نجومی می نماید که هیچ خدمتی در برابر آن ارائه نمی شود!
فرهاد شایان، یکی از گردشگران تهرانی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ابتدای جاده خاکی مرنجاب با نصب تابلوی ایستی تقاضای ورودیه به مبلغ 100 هزار ریال شد که با دلگرمی به ارائه خدمات در مسیر یا مقصد، با کمال میل مبلغ را پرداختم اما در نهایت تنها جاده ای خراب با دست اندازهای زیاد بود که در بخش هایی نیز با ماسه پوشیده شده است.
سعید وکیلی شهروند همدانی نیز بیان کرد: همراه جمعی از اقوام برای بازدید از منطقه مرنجاب به این شهرستان سفر کردیم و پس از پرداخت ورودیه وارد جاده خاکی شده اما پس از طی نزدیک به 10 کیلومتر از ادامه راه منصرف شدیم زیرا ادامه مسیر نیز همین شرایط را داشت و باید نزدیک به 40 کیلومتر دیگر هم می رفتیم.
وی افزود: پس از پرداخت عوارض نجومی در ابتدای جاده خاکی هیچ گونه نقشه، اطلاعات و راهنمایی از وضعیت منطقه و مسیر داده نشد وگرنه وارد مسیر نمی شدیم.
سراج محمدی اهل کاشان از دیگر افرادی است که برای گذران تعطیلات آخر هفته به منطقه نمونه گردشگری کویر مرنجاب سفر کرده بود.
وی نیز با انتقاد از وضعیت نامناسب جاده به خبرنگار ایرنا گفت: چند دستگاه خورو برای بازدید از کمپ بین راهی تنها 6 کیلومتر در جاده مرنجاب طی کرده و مبلغ هنگفتی به عنوان ورودیه پرداخت کردیم.
او اضافه کرد: منطقه به رغم برخورداری از جاذبه های طبیعی و تاریخی که می تواند خستگی را از تن هر گردشگری بیرون کند، به دلیل نبود امکانات زیرساختی تجربه خاطره انگیزی نیست در حالی که با برنامه ریزی درست می تواند به رونق صنعت گردشگری کمک کند.
علیرضا وکیل، یکی از اهالی شهرستان آران و بیدگل هم عنوان کرد: گردشگران که بیشتر آنها به منطقه آشنایی ندارند، بارها با خودرو در تل ماسه ها گرفتارشدند که سردرگمی، ساعت ها معطلی و دیگر مسائل که برای میهمانان رخ می دهد، به هیچ وجه در شان نام و آوازه این شهرستان نیست.
*** وجاهت قانونی؟! دریافت عوارض برای ورود به بیابان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل هم در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: مبنای قانونی اصل دریافت ورودیه و مبلغ دریافتی را از سال 1394 تا کنون که این مسئولیت را برعهده دارم، برای اینجانب روشن نشده و کسی توضیحی ارائه نداده است.
'جواد صدیقیان' افزود: احتمال تغییر مبلغ ورودیه بر اساس نظر مسئولان گردشگری استان هم وجود دارد که البته این احتمال نیازمند طی شدن روند قانونی و تصویب در شورای بخش و تایید مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان می باشد.
وی با تائید شرایط نامناسب جاده مرنجاب بیان کرد: شکی در این زمینه نیست اما شرایط این منطقه از گذشته اندکی بهبود یافته که هزینه آن هم از دریافتی در ورودیه کویر مرنجاب تامین شده است که البته باید دریافت و پرداخت ها همه شفاف سازی شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل همچنین گفت: کویر مرنجاب از سوی دولت پیشین منطقه نمونه گردشگری معرفی اما پس از تصویب، ردیف بودجه ای برای آن تعریف نشد که باید سازمان میراث فرهنگی از سوی کمیته طبیعت گردی جاده مرنجاب را تعریف کرده و با اعتبارات ملی نسبت به ساماندهی آن اقدام کند.
** ساماندهی مسیر مرنجاب نیازمند 100 میلیارد ریال اعتبار
کویر مرنجاب را به واقع می توان از نظر کاستی ها منطقه ای نمونه نامید که همه مشکلات موجود در مناطق گردشگری کشور را به صورت یکجا در خود جای داده است.
جلسه های بسیاری در سال های گذشته با موضوع ساماندهی و بررسی وضعیت کویر مرنجاب برگزار و بر مشکلات موجود و رفع سریع آنها تاکید شده اما شرایط کنونی نشان می دهد که هیچ یک از بررسی ها و پیگیری ها منجر به خروجی قابل دفاعی حتی در حد اصلاح مسیر نشده است.
رئیس اداره راه و شهرسازی آران و بیدگل در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: جاده مرنجاب در حوزه راه های وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد و از این رو مسئولیتی در این زمینه برعهده این مجموعه در شهرستان نیست.
'مجتبی آراسته' افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با وجود این محدودیت ها برای رفاه حال گردشگران اقدام هایی سال گذشته انجام داد که نصب علائم و مسیرنما با اعتبار افزون بر 500 میلیون ریال تسطیح جاده با ماشین های راهسازی از جمله آنهاست.
وی بیان کرد: تنها راه ساماندهی اساسی جاده مرنجاب قرار گرفتن این جاده در حوزه راه های روستایی است که باید این مسیر ابتدا زیرسازی شود و سپس با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی نسبت به آسفالت مسیر اقدام صورت گیرد.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آران و بیدگل در ادامه هزینه ساماندهی این جاده 45 کیلومتری را بیش از 100 میلیارد ریال تخمین زد.
*** مرنجاب منطقه ای بدون مسئول و متولی
به گزارش خبرنگار ایرنا، جلسه های بسیاری برای رسیدگی به وضعیت نابسامان منطقه نمونه گردشگری کویر مرنجاب تشکیل شده اما هیچ یک کمترین خروجی نداشته و بازدیدهای گاه و بی گاه مسئولان هم تا کنون دردی را درمان نکرده است چرا که در نهایت هیچ مجموعه ای سینه سپر کرده و مسئولیت این منطقه را نمی پذیرد.
کویر مرنجاب از نظر فقر امکانات به واقع منطقه ای نمونه در کشور است و با توجه به نبود هیچ یک از خدمات و کمک های امدادی، باز هم شاهد حضور علاقه مندان به طبیعت کویری و تفریحاتی همچون آفرود و سافاری می باشد.
حضور در این منطقه آن هم در چنین شرایط می تواند به جای خاطره ای خوش، حادثه ای تلخ را برای خانواده ها به یادگار بگذارد؛ همچنان که در سال های گذشته شاهد مفقود شدن گردشگران نابلد در کویر و یا واژگونی خودروها در مسیر بوده ایم که البته تعداد حواث رخ داده از شمار خارج است.
برخی کارشناسان قرار گرفتن مسیر کویر مرنجاب در حوزه راه های روستایی کشور، واگذاری مدیریت جاده به شرکتی مسئولیت پذیر، استقرار نیروهای امدادی، انتظامی و خدماتی، پخش نقشه های راهنما و نصب سطل های زباله در مسیر را از جمله راهکارها برای مدیریت شرایط کنونی عنوان می کنند.
اما پیش از همه اینها، مشکل آنجاست که از سویی کویر آنقدر ندار می باشد که تجهیز آن بدون کمک های ملی دشوار می نماید و از این رو رغبتی در این زمینه وجود ندارد اما از سوی دیگر دریافت مبالغ هنگفت از محل ورود به کویر مانع هر گونه اطلاع رسانی دقیق در مورد شرایط موجود است.
این روزها بسیاری با شنیدن نام کویر مرنجاب صدها کیلومتر رنج سفر را به جان بخرند اما با حضور در منطقه آن هم بدون هیچ یک از امکانات مورد نیاز، در وسط بیابان سرگردان شوند که خود ضد تبلیغی برای صنعت گردشگری این منطقه محسوب می شود.
گزارش از: حسین منصوری فر** انتشاردهنده: محمد ملا حمزه زاده
7472/8123

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/13797/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده‌شدن صدای انفجار در این شهر اصفهان

بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان