پیام سپاهان

آخرين مطالب

2 برابر شدن اعتبار پژوهشی دانشگاه اصفهان نسبت به پارسال علمی

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: امسال 26 میلیارد تومان بودجه پژوهشی به دانشگاه اصفهان تخصیص یافت که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، امیر رحیمی امروز (یکشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: در کشور پژوهشی که سازمان یافته و همه گیر شده باشد کمتر از 25 سال عمر دارد. به این معنی که پژوهش امروزه اهمیت جدی پیدا کرده و کمتر از ربع قرن درگیر بحث پژوهش هستیم. البته در این میان دانشگاه هایی که به این عرصه ورد پیدا کردند فراز و نشیب های منطقی داشته اند.
وی گفت: شایسته بود که دقیق تر عمل می کردیم تا سرعت پیشرفت مان بیشتر باشد. حرکت به سوی پژوهش هدفمند از سال 84 در کشور جدی شد که طلیعه اش انتشار مقالاتی توسط اعضای هیات علمی بود و در این راستا رشد خوبی دیده شد.
رحیمی گفت: هم اکنون در عرصه پژوهش های هدفمند حائز رتبه زیر 20 در دنیا هستیم. از سال 1392 نیز با بحثی به نام کیفیت و مسئله محور کردن پژوهش روبرو بودیم. آمار تولید مقالات بالا رفت، اما این آمار در راستای پوشش نیاز هیات علمی دانشگاه ها بود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به ابتذال گفتمان در حوزه تجاری سازی ادامه داد: رتبه خوبی در برون داده های پژوهشی داریم، اما زمانی که بحث سنجش کیفی مطرح می شود رتبه خوبی در دنیا نداریم. بسیاری صحبت از تجاری سازی می کنند، اما معتقد هستند حتی با ادبیات اولیه این موضوع آشنا نیستیم. به طور قطع نخبگان جوان می توانند موثر باشند، اما بدون شک شرط اولیه برای توسعه فناوری در کشور است اعضای هیات علمی هستند.
رحیمی با طرح این سوال که چرا اعضای هیات علمی به این موضوع ورود نکردند، اضافه کرد: البته من این امر را ضعف نمی دانم زیرا زمان زیادی نیست که در این حوزه ورود کردیم. هیات علمی قشر باهوش کشور است و تا به حال هر آنچه از هیات علمی خواسته شده آنها نیز خواسته را برآورده کرده اند.
وی افزود: در این چند ساله سعی کردیم فقط مدرک دست مردم بدهیم که نتیجه اش به ابتذال کشیده شدن دانشگاه بود. در این میان آیین نامه هایی وجود داشت که اعضای هیات علمی برای ارتقا به سمت تولید مقالات بروند و 5 دانشجوی دکترا بپذیرند که این آمار فراتر از استاندارد بین المللی است. اگر در کشور همه چیز فدای پول شود نباید انتظار داشت دانشگاه کیفیتش را حفظ کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه هیات علمی ها در شاخه های علمی خودشان عمق لازم را نداشتند، ادامه داد: به دلیل پراکنده کاری هایی که از اعضای هیات علمی خواسته شد آنها نتوانستند در شاخه های علمی خودشان عمق پیدا کنند. خوشبختانه در دانشگاه های برتر در قالب نقشه راه تحقیقاتی سعی شده تا برنامه ای 5 ساله از اعضای هیات علمی بگیرند که مبتنی بر توسعه کشور، برنامه ارایه دهند.
وی در همین خصوص گفت: به این معنا که در آخر 5 سال، افراد متخصصی داشته باشیم که نیاز صنعت را پاسخگو باشند. البته باز هم تاکید می کنم هیات علمی در گذشته مطابق سیاست های تعیین شده پیش رفته است.
رحیمی افزود: در حوزه کیفی سازی سیاست گذاری هایی لحاظ شده و خوشبختانه همراهی اعضای هیات علمی را داشته ایم. البته این را بگویم هر چیزی که به صورت برون داد چاپ می شود نمی توان گفت اثر بدی است. مقالاتی که در 10 درصد مجلات اولیه چاپ شوند خوب است و کشور به آن نیاز دارد. اما در سه چهار سال گذشته صرفا با دادن مدارک ارشد و دکترا به سمتی رفته ایم که دانشجویان در هر مجله ای مقاله چاپ کنند.
وی افزود: البته دانشگاه اصفهان از این کار پرهیز کرد و مجلات را دسته بندی و از چاپ مقالات در مجلات بی کیفیت جلوگیری شد. خوشبختانه بعد از سه سال بالای 70 مقاله در سال 2017 داشتیم که در 10 درصد مجلات برتر قرار گرفته است. قطعا این کار یک تحقیق هدفمند و مسئله محور است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به تلاش برای موضوعاتی که جامعه به آن نیاز دارد تصریح کرد: با توجه به اهمیت محیط زیست و همچنین ظرفیتی که در دانشگاه اصفهان وجود دارد در این حوزه ورود کردیم و توانستیم این را بقبولانیم که دادن آمار و ارقام غلط به مردم اشتباه است.
رحیمی گفت: در سال گذشته پروژه تهیه سیاهه آلودگی هوا امضا شده و دانشگاه اصفهان نیز در این خصوص سرمایه گذاری کرده است. دولت در سال 1397 در حوزه آب و محیط زیست سرمایه گذاری خوبی داشته و از دانشگاه اصفهان دعوت شده تا نقش جدی در پروژه های کلان کشور داشته باشد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نیازهای مقطعی جامعه و صنعت را هم پاسخ خواهیم داد ادامه داد: در 3 سال گذشته 4 مرکز پژوهشی تقاضا محور با نام های رستا، خیر ماندگار، امنیت پژوهی و مرکز اپتیک داشته ایم.
وی با بیان اینکه تا قبل از سال 2013 در هیچ نظام رتبه بندی نبودیم ادامه داد: کار پر زحمتی صورت گرفت و آن هم بحث ورود به نظام رتبه بندی بود. امروزه در نظام رتبه بندی لایدن رتبه 798 دنیا و در آسیا رتبه 269 و در کشور نیز رتبه خوبی داریم. در نظام رتبه بندی در کشور رتبه 8 را داریم و در دنیا رتبه 630.
رحیمی افزود: همچنین در نظام رتبه بندی سایمگو رتبه 596 را داریم. در سال گذشته نیز یک سوم آثارمان با همکاری اساتید خارجی بوده است و همچنین 8 پژوهشکده موفق در حوزه ها صنایع نفت و گاز اقتصاد، علوم جغرافیا مدیریت انرژی محیط زیست روانشناسی صنعتی و سازمانی داریم و مراکزی که فعال نبودند را بسته ایم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ادامه داد: 300 طرح جاری پژوهشی فعال داریم که حدود 3 و نیم میلیارد تومان ارزش مالی دارد. 50 طرح نیز در سال 1396 قرارداد بسته شده که عمدتا پروژه های کلان بوده است. به لحاظ کمی نمی خواهیم آمارمان زیاد شود و بیشتر به دنبال پروژه های ملی بیشتری ورود کنیم.
رحیمی اضافه کرد: در 15 سال گذشته هیچگاه تزریق بودجه جهت خرید تجهیزات به روز انجام نشده است. در دو سه سال اخیر ما چند تجهیزات استراتژیک خریداری کردیم. همچنین با دانشگاه های دیگر مبادله تجهیزات داشته ایم. رقم 2 و نیم میلیارد تومان در حوزه تجهیزات خرید داشتیم و تا آخر امسال 8 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات اختصاص می دهیم.
وی گفت: امسال نیز 26 میلیارد تومان بودجه پژوهشی داشتیم که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. امروزه بدهی به هیات علمی نداریم و خوشبختانه در حال حاضر جهت گیری ها درست است و اتهام زدن به دانشگاه غیر منصفانه است.
رحیمی درخصوص تخلفات پژوهشی افزود: به اعتقاد آمار، دانشگاه اصفهان جدی ترین دانشگاه در مقابل با تخلفات بوده است و تا امروز 70 پرونده را بررسی کرده ایم که علاوه بر بحث رسیدگی به تخلفات به موازات آن موضوع فرهنگ سازی را هم پیگیری کرده ایم. در دو سه سال اخیر کارگاه های ویژه تخلفات پژوهشی برای دانشجویان ارشد و دکترا گذاشته ایم که متاسفانه به دلیل مدرک گرایی و آموزش توده وار در کشور این تخلفات بالا رفت.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد مقالات گفت: 90 درصد مقالات کار مشترک اساتید و دانشجویان است و آثار بین المللی در حوزه علوم انسانی 5 درصد بوده است. البته این رقم رقم بدی نیست زیرا در برخی حوزه ها اختلاف نظرهایی با دنیا داریم. به عنوان مثال در حوزه علوم انسانی در 10 سال گذشته از کل کشور تنها 110 مقاله چاپ شده و ماهیت رشته های علوم انسانی عموما داخلی است.
رحیمی با بیان اینکه تعیین ظرفیت های ما هدفمند است، افزود: اعتقاد من ورود به دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد برای تربیت دانشجویان ارشد و دکترا غلط است و نباید به هر کسی مدرک دکترا داد.
وی با اشاره به گلوگاه هایی که در حوزه پژوهش وجود دارد و برای کشور عیب است گفت: تردد مراکز باعث شده که اندک بودجه های این حوزه پخش شود و نتوان کار جدی صورت داد. خوشبختانه در این دولت جلوی رشد دانشگاه های غیرانتفاعی گرفته شد و اکنون بالای 200 هزار صندلی خالی داریم.
رحیمی گفت: استقبال مردم از این دانشگاه ها کمتر شده و می توان گفت جامعه به عقلانیت رسیده است، اما متاسفانه به اندازه چین دانشگاه داریم.
کد خبرنگار: 13041
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/15176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

نشانه‌ای برای اتحاد درونی بازیکنان سپاهان (عکس)

عملیات عمرانی با «مَنقاش» در اصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

حواشی دربی اصفهان در روزی که سپاهان از بحران فاصله گرفت +فیلم

تخصیص 550 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

لیگ برتر فوتبال ایران؛ برتری سپاهان در شهرآورد اصفهان

انسداد 20 محور روستایی در شمال سیستان و بلوچستان

روزی که نباشم هواداران تشویقم می‌کنند/ با وجود پیروزی مقابل ذوب‌آهن مانند بازنده‌ها بودیم

ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی

نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است

تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه

کیفیت دربی اصفهان راضی‌کننده نبود/ باتوجه به فاصله کم بازی‌ها به ریکاوری ذهنی نیازمندیم

کشف یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان

محمد ربیعی: این مدل بازی باب میل من نیست؛ دربی اصفهان باید جذاب‌تر باشد

آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

مورایس: سپاهان شایسته بُرد در شهرآورد اصفهان بود

اوسمار ویرا در حال تماشای دربی اصفهان / فیلم

وظایف فرهنگی23 دستگاه در زمینه حجاب وعفاف

تعطیلی کاخ عالی‌قاپو اصفهان در 30 فروردین

راهپیمایی مردمی در حمایت از عملیات موفق وعده صادق سپاه

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند + فیلم

سپاهان فاتح شهرآورد دیار زاینده‌رود

برتری سپاهان مقابل ذوب آهن در دربی معوقه اصفهان

تحویل 450 کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان

شهریار مغانلو ترک عادت نکرد؛ گلزنی در دربی اصفهان

ربیعی: سعی کردیم کمتر به سپاهان موقعیت بدهیم

معدوم کردن 6 تن فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در خمینی شهر

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

حال خوب مردم در روزهای پایانی فروردین

صحبت‌های محمد ربیعی سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان:

مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم

مراسم رژه نیروهای مسلح دراصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام