پیام سپاهان

آخرين مطالب

«علوي»روستايي سبز به رنگ سادات مقالات

«علوي»روستايي سبز به رنگ سادات
  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d
 در ايران زمين هر خطه‌اي با يک ويژگي خاص معرفي مي‌شود و هر نقطه‌اي از اين خاک پر گهر با درّي ناب که معرف ويژگي‌هاي اقليم خود باشد به اين عرصه گام مي‌نهد.

در خطه کوير مي‌توان اين ويژگي‌ را به صورت مشخص‌تر مشاهده کرد از شهر کاشان که سيلک اين گهواره تمدن تاريخ را در بردارد تا قمصر که همنشيني با گل و گلاب را براي هميشه به نام خود ثبت کرده است؛ حتي اگر از نعمت‌هاي خدادادي نياسر اين آبشار زيبايي کوير چيزي ندانيم به طور حتم از نمک اعلا و مرنجاب پهناور آران و بيدگل تعريف‌ها شنيده‌ايم.

اما شايد ندانيم يکي از جذاب‌ترين روستاهاي کاشان بزرگ، از نعمتي بي‌بديل برخوردار است و آن گره خوردن با واژه دلنشيني به عنوان «سيادت» است؛ «روستاي علوي» روستايي که حتي از نام آن مي‌توان ارادت به آستان آل‌الله اين خطه را به روشني از آن برداشت کرد.

روستاي علوي که به روستاي سادات يا «دارالسيادة»مشهور است يکي از پرتراکم‌ترين مناطق زندگي فرزندان زهرا(س) است.

مسئول ستاد برگزاري مراسم عيد غدير در روستاي دارالسيادة علوي در اين خصوص اظهار مي‌کند: اکثر جمعيت روستاي علوي از سادات هستند و از اين رو هر ساله مراسم‌ باشکوهي در اين روستا برگزار مي‌شود.

سيد هادي مسعودي علوي خاطرنشان مي‌کند: دليل مزين شدن نام اين روستا به علوي وجود تعداد زيادي از سادات در اين مکان بوده است که به اين سادات علويون مي‌گفتند و محوريت تشکيل روستا بوده‌اند و از اين رو مردمان اقليم کاشان و منطقه اردهال، روستاي علوي را به عنوان روستاي سادات مي‌شناسند.

وي ادامه مي‌دهد: در گذشته مردم روستاي علوي در مکاني که اکنون به مهرآباد معروف است سکونت داشته‌اند و به علت قرار داشتن در معرض سيل رودخانه فصلي، به منطقه‌ مسکوني فعلي عزيمت کرده‌اند.

مسئول تشکل دانشجويان و دانش‌آموختگان منطقه اردهال مي‌افزايد: مهرآباد با منطقه‌ مسکوني فعلي در حدود نيم کيلومتر فاصله دارد و بقايايي از زندگي اوليه روستاي علوي در آن باقي نمانده است.

اين مدرس دانشگاه پيام نور بيان مي‌کند: اين روستاي سبز از قديم‌الايام محور تبليغ دين توسط روحانيون سادات و اعزام مبلغ به ساير روستاهاي منطقه بوده است.

مسعودي علوي خاطرنشان مي‌کند: يکي از خطبا و مبلغان نشر ترويج مکتب اهل‌بيت در منطقه اردهال از روستاي دارالسيادة علوي، حضرت آيت‌الله حاج سيد اسدالله مسعودي علوي است که هم‌اکنون امام جماعت حرم حضرت معصومه، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، استاد نمونه حوزه علميه قم و يکي از مبلغان نمونه حج و مسئول مؤسسه در راه حق به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به شور وصف‌ناشدني مردم علوي در شب و روز عيد غدير عنوان مي‌کند: يکي از افتخارات روستاي دارالسيادة علوي که اين روستا را زبانزد خاص و عام کرده است، حضور پرشور جوانان روستا در نماز جماعت و فعاليت‌هاي فرهنگي و قرآني است که به همين دليل روستا در سال‌هاي اخير به عنوان روستاي نمونه استاني مورد تشويق مسئولان قرار گرفته است.

مسئول ستاد برگزاري مراسم عيد غدير در روستاي دارالسيادة علوي تصريح مي‌کند: در دهه ولايت و امامت و عيد سعيد غدير خم شور و اشتياق وصف‌ناشدني در روستاي علوي برقرار است و مراسم جشني به ميزباني سادات برگزار مي‌شود.

وي در خصوص برنامه‌هاي مردم روستاي علوي در شب عيد غدير گفت: از جمله‌ اين آيين‌ها مراسم جشني همراه با قرائت خطبه غدير و پيمان عقد اخوت است.

مسعودي علوي ادامه مي‌دهد: در روز عيد غدير مردم به ديدن بزرگان سادات روستا مي‌روند و از آنها هديه‌اي به عنوان تبرک دريافت مي‌کنند، همچنين در ظهر عيد غدير بعد از اقامه نماز جماعت، تجمع سادات در گلزار شهداء و در جوار مضجع نوراني سيدالسادات روستاي علوي، حضرت سلطان محمود بن امام محمد باقر(ع) صورت مي‌گيرد.

اين فعال فرهنگي با اشاره به اينکه روستاي علوي داراي بيشترين جمعيت سادات در استان اصفهان است، يادآور مي‌شود: در عيد غدير از روستاهاي منطقه مشهد اردهال به ديدار سادات اين روستا مي‌آيند و همچنين مسابقات فرهنگي با موضوع عيد غدير و آشناي جوانان با اين واقعه و توزيع کتاب‌هايي با اين مضمون در بين نسل جوان برگزار مي‌شود.

به گفته وي، در مدت اخير نيز در راستاي ارج نهادن به اهل سيادت، ميدان ورودي اين روستا به نام «ميدان سادات» مزين شده است.

مسعودي علوي با تأکيد بر اينکه روستاي علوي کاشان به دليل وجود شخصيت‌هاي مذهبي که در گذشته خدمات ارزنده‌اي را در منطقه انجام داده‌اند به روستايي مذهبي معروف است، گفت: شخصيت‌هاي برجسته‌ اين روستا مرحوم حاج سيد علي اصغر مسعودي علوي، مرحوم حاج سيد علي اکبر مسعودي علوي و مرحوم حاج سيد کاظم (اخوان) نورالهدي محسوب مي‌شوند.

وي افزود: روستاي علوي منطقه‌‌اي با بيش از 700 سال سابقه‌ تاريخي و جمعيت ثابتي بالغ بر 700 نفر و يک‌هزار و 300 نفر جمعيت متغير است که در 40 کيلومتري شهرستان کاشان و در منطقه اردهال واقع شده است.

مسئول تشکل دانشجويان و دانش آموختگان منطقه اردهال مي‌افزايد: اين روستا قريب به 400 فارغ‌التحصيل و دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي دارد که هشت نفر در مقطع دکتري، 80 نفر در مقطع فوق ليسانس، 260 نفر در مقطع کارشناسي و 45 نفر نيز در مقطع کارداني مشغول به تحصيل هستند.

مسعودي علوي با بيان اينکه حدود 30 نفر از اين افراد در دانشگاه و آموزش و پرورش مشغول تدريس هستند، يادآور مي‌شود: چهره برجسته علمي روستا که در سال‌هاي گذشته به عنوان چهره ماندگار استان قم نيز شناخته شده است، دکتر سيد حسين اخوان علوي است که هم‌اکنون رياست بنياد ملي نخبگان استان قم را بر عهده دارد.

وي با يادآوري ميزباني روستاي علوي از فرزند امام پنجم شيعيان و برادر امامزاده سلطانعلي بن امام محمد باقر(ع) اذعان مي‌کند: خاک اين روستا لياقت پيدا کرده تا پذيراي اين امامزاده بزرگوار در خود باشد و مردم روستاي علوي از اين نعمت بسيار شاکر خداي متعال هستند.

مسعودي علوي در خصوص جايگاه اين امامزاده عظيم‌الشأن مي‌گويد: ايشان به عنوان پيک حضرت سلطانعلي و واسط امام صادق(ع) و حضرت سلطانعلي فعاليت داشته و در واقعه اردهال در رکاب آن حضرت به شهادت مي‌رسند.

وي همچنين با اشاره به فعال بودن مردمان اين روستا در فضاي مجازي متذکر مي‌شود: روستاي علوي در موضوعات مختلف علمي، فرهنگي، تجاري و سرگرمي داراي فعاليت گسترده‌اي در فضاي مجازي است و در سال 91 به عنوان بزرگترين روستاي اينترنتي استان اصفهان معرفي شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/1545/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

42هزار نفر در اصفهان زیرپوشش کلاس‌های سوادآموزی قرار گرفتند

55 تن خشکبار قاچاق از یک انبار در بهارستان کشف شد

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه ها تعطیل است!

افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟

شناسایی 2613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

حوادث شبانه‌روز گذشته در اصفهان 18 مصدوم بر جا گذاشت

منطقه زیبای پامنار خوزستان

اصفهان میزبان بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس

اصفهان میزبان جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان

کشف خشکبار قاچاق 70 میلیاردی در بهارستان

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت‌الله طباطبائی‌نژاد

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

اختصاص سهمیه آرد به نانوایی‌های محور گردشگری کاشان

رقابت‌ 10 هزار نفری ورزشکاران در جام مولای عرشیان

«مصطفی مرادیان‌نژاد» مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان شد

زمین گرد است!

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

قیمت طلا، سکه و ارز 30 فروردین ماه 1403؛ طلا در مرز حساس قیمتی قرار گرفت

طلسم اصفهان: رکورد خاص ذوب آهن شکست!

هوای اصفهان آلوده شد

آغاز ساخت 44 واحدی مسکن محرومان در شهر منظریه شهرضا

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از 15 هزار هکتار از مزارع مهاباد

شب سعدی در کاشان

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

زیرسازی منشعبات خیابان گلشن منطقه دو ارومیه

رفع مشکل ترافیکی ساکنان همجوار پایانه مسافربری جی

انجام همه اقدامات اداری برای تامین مسکن خبرنگاران استان اصفهان

سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

تصادف در جاده نقده - مهاباد 11 مصدوم برجا گذاشت

«شب سعدی» در کاشان برگزار می‌شود

افزایش 700 هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان

احداث خیابان و پارک محلی گرکان در منطقه 10 اصفهان

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

فرصت مذاکره؟

مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان 700 هکتار افزایش یافت

مبارزه با «سِن گندم» در 12 هزار هکتار از اراضی اصفهان انجام می‌شود

2613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان شناسایی شدند

حوادث شبانه‌روز گذشته در اصفهان 18 مصدوم برجا گذاشت

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز