پیام سپاهان

آخرين مطالب

افزایش شرکت‌های فناور در اصفهان، گامی بلند در اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی

افزایش شرکت‌های فناور در اصفهان، گامی بلند در اقتصاد دانش‌بنیان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - تعداد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیش از 60 درصد افزایش یافت که گامی بلند در جهت تحقق اقتصاد دانش‌محور و غیر نفتی، تولید محصولات فناورانه و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود.

شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصاد غیر نفتی، ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی و پیشرفت هر کشوری ایفا می‌کنند به گونه‌ای که از آنها به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد یاد می‌شود.
شرکت‌های دانش بنیان (Knowledge enterprise)، موسسه‌های خصوصی یا تعاونی هستند که به‌منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه(شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان (به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط) تشکیل می‌شود.
شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از دهه 80 در کشورمان و از جمله در استان اصفهان کلید خورد و امروز بر اساس آخرین آمار بیش از 9 هزار شرکت فناور و دانش بنیان در سراسر کشور فعال است که پنج هزار و 128 واحد از میان آنها بطور رسمی بعنوان شرکت دانش بنیان ثبت شده‌اند.
به گفته کارشناسان، عبور تعداد شرکت‌های دانش بنیان از پنج هزار واحد و ایجاد 60 هزار فرصت شغلی در آنها می‌تواند آغازگر عصری جدید در اقتصاد و تولید ملی کشور باشد؛ عصری که در آن مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها جایگزین روش‌های سنتی در اقتصاد خواهند شد.
اصفهان به عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را به وجود آورد حدود 10 درصد از واحدهای فناور و دانش‌بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان کشور در این زمینه است.
اصفهان با برخورداری از تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور، مامنی برای رشد و توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز اقدام‌ها و حمایت‌های بسیاری برای افزایش آنها صورت گرفت.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است؛ این شهرک فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 به‌طور جدی با راه‌اندازی اولین مرکز رشد در کشور و با هدف حمایت و هدایت شرکت‌های کوچک و نوپا دانش‌بنیانی که ایده‌های نوآورانه و فناورانه داشتند، آغاز کرد و به عنوان حلقه‌ی واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه به توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است.
این شهرک دارای سه پارک علم و فناوری، هشت مرکز رشد فناوری، پنج مرکز نوآوری و شکوفایی و مرکز علم و فناوری کودکان و نوجوانان در 520 هکتار است.
افزایش 60 درصدی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در اصفهان
با تلاش‌ها و اقدام‌های صورت گرفته در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، تعداد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از 337 واحد در سال 92 به 541 واحد در پایان سال 98 رسید که افزایش 60 درصدی را در این شاخص نشان می‌دهد.
بر اساس آمار و اطلاعات عملکرد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، تعداد این شرکت‌ها در سال 92 حدود 337 واحد بود که در سال 96 به 507 واحد و در سال 98 به 541 واحد رسید.
17 درصد این شرکت‌ها در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزار، 17 درصد در زمینه ساخت و تولید، 14 درصد در زمینه برق، الکترونیک، قدرت، کنترل و مخابرات، 12 درصد در زمینه کشاورزی، آب، محیط زیست و صنایع غذایی، 11 درصد در زمینه شیمی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، هفت درصد در زمینه مواد پیشرفته و متالورژی صنعتی و 6 درصد در زمینه هنر و سایر شرکت‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند پزشکی و پیرا پزشکی، خدمات آزمایشگاهی و مهندسی، دارویی، زیست فناوری، عمران، فناوری غذایی، فولاد، نانو، اپتیک و لیزر فعالند.
این شرکت‌ها در زمان حاضر شامل 97 شرکت در مرحله رشد مقدماتی، 203 شرکت در مرکز رشد و 241 شرکت در پارک علم و فناوری هستند و با گردش مالی 2 هزار و 50 میلیارد تومان، زمینه اشتغال هفت هزار و 361 دانش آموخته دانشگاهی را فراهم کردند.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تا کنون از یکهزار و 630 طرح پژوهشی و فناوری این شرکت‌ها حمایت کرده و یکهزار و 460 محصول فناورانه توسط این شرکت‌ها تجاری‌سازی شده است.
افزایش 37 درصدی اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی
یکی از ویژگی‌های بارز شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بالا بودن اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در آن است بطوریکه میزان آن از سال 92 تا پایان 98 معادل 37 درصد افزایش یافت.
اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی در این شرکت‌ها در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال 92 حدود پنج هزار و 345 نفر، در سال 96 حدود 6 هزار و 839 نفر و در سال 98 حدود هفت هزار و 361 نفر بود.
در زمان حاضر از بین دانش‌آموختگان شاغل در این مجموعه، سه هزار و 981 نفر دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، یکهزار و 816 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و 493 نفر دارای تحصیلات دکترا هستند؛ همچنین چهار هزار و 459 نفر آنها در پارک‌های علم و فناوری، 2 هزار و 241 نفر در مراکز رشد و 661 نفر در مرکز رشد مقدماتی مشغول کار هستند.
حدود 45 درصد از شاغلان در این واحدها، بانوان تحصیلکرده هستند؛ هزینه ایجاد هر شغل برای یک دانش آموخته در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یک سوم هزینه ایجاد شغل در کشور و نرخ موفقیت این شرکت‌ها 75 درصد است درحالیکه این میانگین در خارج شهرک 10 درصد است.
افزایش 77 درصدی فروش محصولات فناورانه در دولت دوازدهم
بررسی آمار و اطلاعات عملکرد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نشان می‌دهد که میزان فروش دستاوردها و محصولات فناورانه شرکت‌های فناور و دانش بنیان مستقر در آن در سال‌های گذشته روند افزایشی داشته و در دولت دوازدهم از سال 96 تا پایان 98 رشدی معادل 77 درصد داشته است.
مجموعه فروش دستاوردها و محصولات فناورانه این شرکت‌ها در سال 94 حدود 504 میلیارد تومان، سال 96 حدود 583 میلیارد تومان و در سال 98 حدود یکهزار و 36 میلیارد تومان بوده است.
گردش مالی شرکت‌های فناور و دانش بنیان اصفهان نیز در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سیر صعودی داشت که بیشترین افزایش آن مربوط به سال‌های 97 و 98 است؛ گردش مالی این شرکت‌ها در سال 94 حدود یکهزار و 235 میلیارد تومان بود که در سال 96 به حدود یکهزار و 391 میلیارد تومان و در سال 97 به حدود یکهزار و 470 میلیارد تومان رسید و در سال 98 با رشد بسیار خوبی مواجه شد و به 2 هزار و 53 میلیارد تومان رسید.
حجم قراردادهای پژوهشی و فناوری شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز از 174 میلیارد تومان در سال 94 به 194 میلیارد تومان در سال 96 و 354 میلیارد تومان در سال 98 افزایش یافت.
ارزش صادرات فناوری‌ها و خدمات صادر شده شرکت‌های دانش بنیان اصفهان در سال های 94 تا 96 نیز با توجه به گشایش‌های بین‌المللی که اتفاق افتاد از 3.6 میلیون دلار به 12.7 میلیون دلار افزایش یافت اما پس از آن با توجه به تشدید تحریم‌ها به 5.2 میلیون دلار در سال 98 رسید.
به گفته مشاور رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، یکی از مهمترین دستاوردهای شرکت‌های فناور و دانش بنیان در چند سال اخیر، رشد فروش محصولات آنها بویژه در 2 سال گذشته بود.
حسن خاکباز در گفت و گو با ایرنا افزود: این امر نشان‌دهنده حمایت از تولید داخل بویژه در شرایط تشدید تحریم‌ها بود و بسیاری از صنایع و شرکت‌ها مواد مورد نیاز خود را از شرکت‌های دانش بنیان داخلی تامین می کنند.
وی خاطرنشان کرد: زمانیکه فروش محصولات این شرکت‌ها افزایش یابد میزان گردش مالی آنها نیز بالا می‌رود که این امر در 2 سال گذشته مشهود است.
در زمان حاضر از مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، یکهزار و 89 میلیارد تومان مربوط به بخش خصوصی (شرکت‌های فناور و دانش بنیان) و 250 میلیارد تومان مربوط به بخش دولتی (شهرک) است؛ همچنین 128 هزار متر مربع از ساخت و سازها در این شهرک مربوط به بخش خصوصی و 47 هزار و 200 متر مربع مربوط به بخش دولتی است.
زیربنای ساختمان‌های در دست احداث و بهره‌برداری شده توسط شرکت‌های فناور و دانش بنیان در سال 92 حدود 51 هزار متر مربع بود که در سال 96 به 118 هزار و 200 متر مربع و در سال 98 به 128 هزار متر مربع رسید.
به گفته رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرک و شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان، سه برابر دولت است و در این زمینه رتبه نخست را در کشور داریم.
جعفر قیصری افزود: اگر کشور به سمت توسعه این شرکت ها و واحدها حرکت کند و صنایع، مردم و مسئولان از فناوری‌ها و محصولات آنها استفاده کنند، این گردش مالی و اشتغال ناشی از آن چند برابر و مشکل بیکاری حل می‌شود.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توجه ویژه‌ای به بخش پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور داشتند، خاطرنشان کرد: بودجه آنها در سال 98 تا 70 درصد نسبت به سال 97 افزایش یافت.
وی حمایت‌های مستقیم شهرک از شرکت‌های دانش بنیان را توانمندسازی، طرح‌های صنعتی‌سازی، توسعه فناوری، ایده‌محوری و نیمه صنعتی‌سازی و حمایت‌های غیر مستقیم را مشاوره، آموزش، شرکت در نمایشگاه‌ها، زیرساخت ها، شبکه اینترنت و فضای کاری عنوان کرد.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یک مرکز شناخته شده در منطقه و دنیا، تاثیر بسزایی در تعاملات بین‌المللی دارد و سال 97 نیز میزبان سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری بود که نزدیک به 500 شرکت کننده از 50 کشور در آن حضور داشتند و افزون بر 150 نفر از آنها، مدعوین کشورهای خارجی بودند.
همچنین «ایرنیا بوکووا» مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در سال 93 از این مجموعه بازدید کرد و پس از آن در پیامی خطاب به استاندار اصفهان، گفت: کارآفرینی زنان و جوانان در عرصه علم و فناوری در ایران ستودنی است که شاهد یک نمونه عالی آن در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بودم.
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دارای برنامه های راهبردی است که اهداف برنامه سوم آن که از سال 1397 تا 1401 می‌باشد، توسعه کمی و کیفی واحدهای فناور مستقر، تبدیل شدن به یکی از پنج مجموعه اقتصادی برتر استان اصفهان، توسعه کمی و کیفی خدمات و حمایت‌های قابل ارایه مادی و معنوی به واحدهای فناور مستقر، بین‌المللی‌سازی شهرک و واحدهای فناور مستقر و بهبود مستمر در نحوه انجام فعالیت‌های شهرک و افزایش توانمندی‌های ساختاری و سازمانی آن است.
برچسب‌ها
شرکت دانش بنیان اصفهان پارک علم و فناوری

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/157318/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

(تصاویر) نمایشگاه خودرو و موتورسیکلت‌ در اصفهان

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

نخستین واکنش مقامات اسرائیل به اتفاقات اصفهان

واکنش آژانس انرژی اتمی به حمله امروز صبح در اصفهان

حادثه اصفهان/ واکنش‌های بین‌المللی چه بود؟

عکسی از تغییر مسیر پروازها از آسمان ایران همزمان با حوادث اصفهان

پشت‌پرده ماجرای انفجار در اصفهان چه بود؟

بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

تصاویری از وضعیت در اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان

واکنش صداوسیما به انفجار صبح امروز اصفهان: جنگ روانی است | فیلم

آزرده خاطر شدن رانندگان از روکش آسفالت فرسوده در جاده اصفهان - کاشان + فیلم

(تصاویر) امروز در اصفهان

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافندی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان

عمان حمله ادعایی اسرائیل را محکوم کرد

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

خط و نشان صریح فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

بخشی از طنزها در فضای مجازی درباره خسارت شدید حمله دیشب ریزپرنده ها به اصفهان (عکس)

واکنش چین به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی

فیلم فعال شدن پدافندها برای هدف قرار دادن ریز پرنده‌ها در اصفهان

قهجاورستان کجای اصفهان است؟

فرمانده ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

تشییع وخاکسپاری پیکر مادر شهیدان حدادیان در کوهپایه

امیر حیدری: «وعده صادق» تحقق آیات سوره عنکبوت بود/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی عمل کرد

فیلم شبکه خبر از وضعیت خیابان‌های شهر بعد از حوادث بامدادی

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / فرمانده‌کل ارتش: انفجار مربوط به تیراندازی پدافند به شئ مشکوکی بوده

تداوم خدمات‌رسانی در فرودگاه و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان

ایتالیا خواستار «کاهش تنش مطلق» در خاورمیانه است

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟

واکنش‌ های بین‌المللی به حادثه اصفهان؛ عمان: اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم / انگلیس:کاهش تنش‌ها ضروری است/ هلند: از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم

واکنش یک کاربر عرب‌ به حادثه اصفهان (عکس)

اظهارات فرمانده کل ارتش درباره جزئیات حادثه امروز اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

تیراندازی به چند شئ پرنده انجام شد

فصل گل وگلاب کاشان دیدنی است

تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

کنایه سنگین حسام الدین آشنا به اسرائیلی ها: موشک یا موش کوچک؟!

حال خوب اصفهانی ها در آخرین جمعه فرودین

حادثه اصفهان از خارج از کشور اتفاق افتاده است یا داخل؟

خرابکاری با با ریز پرنده‌های پیتزا بَر+ عکس و فیلم

اولین تصاویر از اضطراب و وحشت عجیب امروز اصفهانی‌ها!

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند هوایی + فیلم

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج