پیام سپاهان

آخرين مطالب

نفس‌هایی که با گرانی ماسک تنگ می‌شود اقتصادی

نفس‌هایی که با گرانی ماسک تنگ می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان شیوع کرونا موجب تغییر سبک زندگی افراد و حتی پوشش آنها شده است و امروز ماسک یکی از الزامات افراد در زمان خروج از منزل و حضور در اماکن عمومی به شمار می رود و به نوعی ماسک نیز در سبد اصلی خرید مردم قرار گرفته و حداقل نمی توان تا زمان توزیع همگانی واکسن و جلوگیری کامل از شیوع این ویروس، آن را از لیست هزینه های خانواده ها حذف کنیم.

با شیوع ویروس کرونا استفاده از برخی تجهیزات پزشکی همچون ماسک، دستکش، الکل، مواد ضدعفونی کننده و ... در بین مردم افزایش یافت و به خصوص از همان ابتدای این بیماری تاکنون، تاکید وزارت بهداشت و کادر درمان کشور بر خودمراقبتی و استفاده از ماسک به هنگام خروج از منزل و حضور در اماکن عمومی است، اما امروز بسیاری از مردم نه تنها از کمبود ماسک بلکه از هزینه بالای آن گلایه دارند و معتقدند با درآمدهای اندک، خرید ماسک نیز به هزینه های آنها اضافه شده و با وجودی که توصیه های پزشکی تاکید بر این دارد که ماسک به خصوص ماسک های سه لایه طی روز چندین بار عوض شود، اما بسیاری از افراد می گویند به دلیل هزینه بالای آن، تنها یک مرتبه در روز ماسک های خود به دور می اندازند.
خانم جوانی که در یکی از کلینیک های دندانپزشکی مشغول به فعالیت است به ایسنا، می گوید: هزینه‌های خرید ماسک بسیار زیاد است و بسته 50 تایی ماسک سه لایی 120 هزار تومان شده است، در حالیکه پیش از این با قیمت کمتری ماسک تهیه می کردم.
او می گوید: من و همسرم معمولا روزی دو ماسک استفاده می کنیم و اگر چندین نوبت از منزل خارج شویم و یا به مهمانی برویم ماسک مان را عوض می کنیم. البته برخی مواقع ماسک فیلترداری که در درمانگاه استفاده می کنم را بعد از شستشو در منزل، به همسرم می دهم.
مرد جوانی هم با اشاره به افزایش قیمت ماسک ، می گوید: متاسفانه مدتی است که ماسک به صورت جعبه ای در بازار نیست و داروخانه ها به صورت تکی و محدود عرضه می کنند که کفاف من و همسرم که شاغل هستیم را، نمی دهد.
او ادامه می دهد: از زمان شیوع کرونا ماسک را به صورت جعبه ای خرید می کنم و اگر بسته 50 تایی تهیه کنم برای یک ماه کافی نیست و بسته 100 تایی هم به آخر ماه نرسیده باز هم تمام می شود و در هر مرتبه بسته های ماسک را 45، 54، 68 تا 75 هزار تومان خریداری کردم اما اکنون که برای خرید ماسک مراجعه کردم قیمت آن حدود 100 هزار تومان می شود که البته در بازار موجود نیست.
خانم دیگری می گوید : چند روز پیش بسته 10 تایی ماسک را بعد از سر زدن به چند داروخانه 25 هزار تومان خریداری کردم، پزشکان می گویند ماسک را بعد از هر نوبت استفاده چهارساعته، دور بیندازید و از ماسک جدید استفاده کنید، اما واقعا این موضوع، امکان پذیر نیست و اگر در ماه من به تنهایی 30 عدد ماسک استفاده کنم هزینه آن 75 هزار تومان می شود، در حالیکه من و همسرم بیرون منزل شاغل هستیم و این هزینه دو برابر است.
او ادامه می دهد: البته همسرم از ماسک N95 استفاده می کند، ولی این ماسک بسیار گرم و حتی باعث خفگی می شود.
مرد میانسالی نیز می گوید : مدتی پیش چند عدد ماسک سه لایه فیلتردار را با قیمت تکی 10 هزار تومان خرید کردم و هر دو هفته یکبار از هر کدام استفاده و بعد از هر نوبت استفاده شستشو می کنم و همسرم نیز خانه دار است و رفت و آمد زیادی به بیرون منزل ندارد و همان ابتدای کرونا یک ماسک N95 برایش تهیه کردم که بعد از هر نوبت استفاده، آن را شستشو می کند.
خانم جوانی که کارمند یکی از ادارات است ، از میزان مصرف خانواده سه نفره خود می گوید: از همان ابتدای شیوع کرونا و اجباری شدن ماسک، خود را ملزم به استفاده از ماسک کردم و با توجه به شاغل بودن در بیرون منزل در طول روز، ماسک را از خود دور نمی کنم.
او ادامه می دهد: بسته های ماسک 50 تایی ابتدا 42 هزار تومان، 50 هزار و امروز نزدیک به 100 هزار تومان شده است و حتی برخی همکارانم با این ادعا که ماسک باکیفیت خریده اند، هر بسته ماسک را پیش از این گرانی تا 90 هزار تومان خریده بودند.
او با انتقاد از افزایش قیمت ماسک و نایاب شدن آن در بازار، می گوید: قیمت ماسک روز به روز در حال افزایش است‌ و این توانایی را ندارم که در روز چندین مرحله از ماسک جدید استفاده کنم و با وجودی که یک نوبت در روز ماسک خود را دور می اندازم هزینه زیادی برای خرید آن متقبل می شوم، چرا که خواهرم نیز بیرون منزل شاغل است از سوی دیگر تمایلی به استفاده از ماسک های پارچه ای ندارم.
مرد جوانی هم می گوید : اوایل کرونا، اجرای مصوبه دورکاری موجب شده بود هزینه زیادی برای ماسک نکنم اما طی دو ماه گذشته با توجه به فعالیت در بیرون منزل و به دلیل اینکه مراجعات به اداره ما زیاد است، ناچار به استفاده از ماسک هستم که این موجب تحمیل هزینه بالایی در زندگی ام شده است، همچنین برای دخترم پیش از این ماسک فیلتردار می خریدم که با افزایش قیمت آن، اکنون نیز امکان آن را ندارم.
خانم جوانی که به گفته خودش ترجیح به استفاده از ماسک جراحی دارد و از ماسک های پارچه ای استفاده نمی کند، می گوید: روز گذشته به چند داروخانه در خیابان آمادگاه که مرکز پزشکی اصفهان است، سر زدم و هیچ کدام به غیر از ماسک پارچه ای، ماسک دیگری نداشتند، اما اعلام کردند که قیمت هر ماسک سه لایه 1750 تومان است با این وجود موجودی در داروخانه ندارند و از یکی از مغازه های تجهیزات پزشکی دو عدد ماسک را 4 هزار تومان خریداری کردم.
فروشنده یکی از داروخانه های اصفهان نیز به ایسنا ، می گوید: توزیع ماسک در بین داروخانه ها بسیار محدود شده و مدتی اصلا ماسک توزیع نشده است، بنابراین آنچه موجود است را با محدودیت به مردم عرضه می کنیم.
مرد میانسالی هم می گوید: با مراجعه به داروخانه ای یک جعبه ماسک 50 تایی را 75 هزار تومان می فروخت با این شرط که حتما سه عدد ماسک پارچه ای خریداری کنیم که در مجموع هزینه آنها 100 هزار تومان می شد.
اجبار در استفاده ماسک موجب افزایش قیمت شد
مدیرعامل یکی از شرکت های فروش تجهیزات پزشکی اصفهان نیز در این باره به ایسنا، می گوید: جهت تامین ماسک های سه لایه استاندارد در معاونت غذا و دارو سیکلی به عنوان چرخه تولید و توزیع تشکیل شده که مراکز بهداشت و درمان تمام تولیدکنندگان تحت نظارت هستند.
او با تاکید بر اینکه خط تولید، نرم افزار، انبار و ... شرکت های تولید ماسک تحت کنترل است و یک لیست سه ستونه برای فروش این اقلام همچون ماسک ابتدا با اولویت مراکز درمانی و بیمارستان های دولتی، سپس خصوصی و بعد مراکز درمانی دیگر همچون دندانپزشکی ها، فیزیوتراپی ها و ... و در مرحله بعدی مطب ها تشکیل شده است که قیمت ماسک برای توزیع کننده 700 تومان و برای مصرف کننده 800 تومان است و داروخانه ها نیز با 10 درصد سود بالاتر می توانند ماسک را بفروشند.
او تاکید می کند: در این پروسه توزیع ماسک بیمارستان ها بر عهده معاونت غذا و دارو و توزیع ماسک مطب ها از طریق نظام پزشکی انجام می شود، همچنین معاونت درمان ماسک بیمارستان های خصوصی و بیمارستان های تحت حمایت یک دستگاه را با قیمت 700 تا 800 تومان عرضه می کند.
او ادامه می دهد: از سوی دیگر برخی شرکت های تجهیزات پزشکی برای کمک به معاونت غذا و دارو، قرار است برخی اقلام و تجهیزات پزشکی همچون ماسک را توزیع کنند که این کار در اصفهان به صورت پایلوت کشور انجام می شود.
این فروشنده درباره وضعیت توزیع ماسک در بازار برای عموم مردم نیز، توضیح می دهد: مطابق تصمیمات اتخاذی قیمت هر ماسک سه لایه در بازار به صورت غیرحمایتی و آزاد و بدون بسته بندی خاص بین 1200 و 1250 تومان و فروش با جعبه 1500 تومان بود، اما طی چند روز اخیر که استفاده از ماسک اجباری شده شاهد افزایش قیمت ماسک هستیم.
او با اشاره به افزایش قیمت پارچه ماسک نیز، می گوید: پیش از این قیمت یک متر پارچه مخصوص ماسک سه لایه، 1200 تومان بود که اکنون به 2100 تومان افزایش یافته است و به نظر می رسد تولید این پارچه در کشور کاهش یافته است، این درحالیست که تولید آن در انحصار یک شرکت در کشور است.
فروش تکی ماسک جوابگوی نیاز مردم نیست
این فروشنده تجهیزات پزشکی با بیان اینکه تولیدکنندگانی که تامین ماسک مراکز درمانی را انجام می دهند تحت نظارت وزارت بهداشت، پارچه مورد نیاز با قیمت مشخص در اختیار آنها قرار گرفته و ماسک از آنها خریداری می شود، اما امروز شرکت های متفرقه و آزاد تولید ماسک، ناچارند پارچه ماسک را با قیمت بالایی تهیه کنند.
او با بیان اینکه پیش از شیوع کرونا قیمت هر عدد ماسک سه لایه بین 140 تا 180 و سپس به 400 تا 600 تومان افزایش یافت که اکنون به دلیل افزایش تقاضا قیمت آن بالاتر است، می گوید: اصولا داروخانه ها موظف هستند یک بسته 50 تایی ماسک را بین 70 تا 75 هزار تومان عرضه کنند، از سوی دیگر معاونت غذا و دارو با تعریف بخش دیگر و بدون واسطه قید کرده که شرکت های تولیدی، ماسک را مستقیم به دست داروخانه ها برسانند.
مدیریکی از شرکت های تجهیزات پزشکی اصفهان تصریح می کند: متاسفانه امروز داروخانه ها از فروش دریغ می کنند و ماسک را دو تایی یا چهارتایی می فروشند که جوابگوی نیاز مردم نیست.
او با تاکید بر اینکه اصفهان به غیر از تامین ماسک مورد نیاز خود تامین کننده ماسک 25 استان دیگر است، می گوید: خوشبختانه اصفهان در تامین ماسک سه لایه خوب عمل کرده و چند تولیدکننده جدید نیز وارد چرخه تولید ماسک شده اند.
او همچنین اضافه کرد: قیمت ماسک 95N خارجی 45 هزار تومان است که در بازار بسیار محدود است و نوع دیگر ماسک با استاندارد و تولید چین با عنوان KN95 نیز در بازار با قیمت کمتر وجود دارد، همچنین قیمت برخی ماسک های بدون سوپات بین 25 تا 35 هزار تومان است و از سوی دیگر برخی ماسک ها به صورت کارگاهی به صورت ضخیم و باکیفیت پایین تولید می شود که تنفس در آن سخت است.
این فروشنده تجهیزات پزشکی تاکید می کند: در ایران همچنان اولویت تامین ماسک پُر کردن انبارهای سیستم درمان است تا مردم، چراکه تمام آمارهای تولید و توزیع در اختیار وزارت بهداشت است و اگر کسی غیر از اینها فعالیت کند، مجرم شناخته می شود.
او همچنین یادآور می شود: یکی از تولیدکنندگان ماسک که به تازگی خط تولید خود را از چین آورده است، در دقیقه توان تولید 70 ماسک را دارد که در ماه می تواند تولیدکننده سه میلیون ماسک باشد.
در کمبود ماسک شکی نیست
یکی از تولیدکنندگان ماسک، پنبه هیدروفیل و باند در اصفهان در خصوص آخرین وضعیت تولید ماسک و دلایل افزایش قیمت آن به ایسنا، می گوید: شکی نیست که به دلیل افزایش مصرف و اجبار دولت، اکنون با کمبود ماسک مواجه هستیم، اما خوشبختانه اصفهان به عنوان نخستین تولیدکننده ماسک در کشور، تولید بالایی دارد و حتی فروش بالاتری به دیگر شهرها و استان های کشور دارد، اما مشکل تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه ماسک است.
محمد اخباریه با بیان اینکه به عنوان تولیدکننده ماسک روزانه توان تولید 120 هزار ماسک را دارد، اما به دلیل کمبود مواد اولیه چنین امکانی نیست، توضیح می دهد: در حال حاضر تولید پارچه ماسک تنها در انحصار دو شرکت است و به نظر می رسد در تامین مواد اولیه خود هم مشکلی ندارند، اما متاسفانه در شبکه توزیع پارچه های ماسک اکنون شاهد برخی روابط هستیم.
او درباره مشکلات کمبود ماسک در اصفهان، گفت: طی چند روز گذشته با جلسات مختلف غذا و داروی اصفهان با تولیدکنندگان ماسک استان، به نظر می رسد مشکل کمبود ماسک در استان تا حدودی مرتفع شود و تامین ماسک اصفهان نسبت به دیگر استان ها در اولویت قرار گیرد.
این تولیدکننده ماسک با بیان اینکه مطابق آمارهای موجود در 6 ماه نخست سال گذشته میزان تولید ماسک در استان روزانه 150 هزار عدد بود، تاکید می کند: با توجه به گسترش و ابتلای ویروس کرونا جهش مصرف ماسک میلیونی شده است، با این وجود اکنون نسبت به ماه های نخست پیک کرونا شرایط تولید ماسک در اصفهان بهتر شده است.
اخباریه با تاکید بر اینکه اصفهان با دستگاه های تولید داخل، در تولید ماسک طی سال جاری نسبت به سال گذشته جهش بالایی داشته است، اظهار می کند: هزینه یک خط تولید کامل ماسک بدون احتساب هزینه های جانبی، کارگر و ... بین 700 تا یک میلیارد تومان است که نمونه مشابه خارجی آن دو برابر و حتی بیشتر است.
تعطیلی برخی کارخانجات ماسک به دلیل کمبود مواد اولیه
از سوی دیگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان درباره دلایل کمبود و افزایش قیمت ماسک در اصفهان، به ایسنا، می گوید: با اجباری شدن و الزام استفاده از ماسک و به دنبال آن با افزایش مصرف، قیمت ماسک سه لایه در بازار بالاتر رفته و اکنون دچار کمبود هستیم، البته در تولید و تامین ماسک پارچه ای در اصفهان هیچ کمبود و مشکلی نداریم.
حسن قاضی عسگر با بیان اینکه در حال حاضر تنها دو کارخانه در یزد و ملایر تولیدکننده لایه میانی ماسک های سه لایه هستند، اظهار می کند: متاسفانه اخیرا این دو کارخانه اعلام کرده اند که اولویت توزیع در استان خود را دارند و در استان های دیگر توزیع ندارند که این موجب تعطیلی برخی کارخانجات تولید ماسک استان شده است.
او با بیان اینکه اصفهان ظرفیت تولید روزانه یک میلیون ماسک را دارد، تاکید می کند: برای رفع این مشکل قرار است کارخانه تولید این لایه از ماسک در اصفهان ایجاد شود، اما به دلیل تحریم ها هنوز دستگاه آن وارد نشده است با این وجود در آخرین اقدام قرار است با وارد کردن این دستگاه از سوی برخی تجار، مشکل تامین و کمبود ماسک در اصفهان را حل کنیم.
وی تاکید کرد: میزان تولید ماسک در ایران به قدری افزایش یافته که برخی سهمیه ها در تامین مواد اولیه حذف شده و این موجب تعطیلی کارخانه های تولید ماسک شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک یکی از الزامات زندگی افراد است، می گوید: خط تولید ماسک در کشور پیچیده نیست و دستگاه های آن طراحی شده و در اشل های کوچک تولید می کنند و امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات توزیع ماسک حل شود.
او همچنین با بیان اینکه بخشی از دلیل افزایش قیمت ماسک به دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو برمی گردد، توضیح می دهد: امروز در اصفهان بسیاری قادر به تولید ماسک هستند، اما هنوز از سوی این دو نهاد تاییدهای لازم را دریافت نکرده اند، اما با پیگیری های لازم به دنبال تسریع در تولید ماسک هستیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/159505/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

تمدید قرار داد مربی دروازه‌بانان تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان

بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

قیمت طلا، سکه و ارز 6 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه دوباره جهشی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

آموزش تفکیک پسماند به بیش از 1000 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

رقابت بیش از 64 هزار اصفهانی در مارتن کنکور 1403

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

مهار 80 درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم

استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان

اصفهان، اقلیم معناست

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم؛ با تعطیلی جمعه هم مخالفم! / نماینده‌ها اگر خسته هستند، مجلس را تعطیل کنند

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

هوای اصفهان و 6 شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی

آغاز رقابت 64 هزار و 719 داوطلب در استان اصفهان

هوای اصفهان و 5 شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی