پیام سپاهان

آخرين مطالب

71 مطبوعه نامطبوع! مقالات

71 مطبوعه نامطبوع!
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«جهان صنعت» توقیف شد. روزنامه‌ای اقتصادی که مرور مطالبش به‌ روشنی نشان از این داشت که حاصل کار تحریریه‌ای متعهد و کاردان است که دغدغه جامعه و حرف‌هایی گفتنی در سیاست دارد، نسبت به فرهنگ بی‌تفاوت نیست و دلسوز است برای سلامت جسمی و روانی شهروندان. حالا اما آن‌طورکه میانه هفته‌ای که گذشت، در اخبار و مطبوعات خواندیم، دست‌کم تا اطلاع ثانونی نباید منتظر باشیم که روی پیشخوان کیوسک‌های مطبوعاتی و البته اینجا و آنجا در فضای مجازی از این مطبوعه بشنویم و بخوانیمش. انتظاری که البته در پی صحبتی که این چند روز، با همکاران‌مان در تحریریه «جهان‌صنعت» داشتیم، امید می‌رود چندان به درازا نکشد. چه آنکه ظاهرا انتشار جزییاتی از آمار کرونا به‌ نقل از کارشناسی که به عنوان عضو ستاد کرونا محل رجوع رسانه‌هاست، علت این تصمیم عجیب بوده است؛ آن‌هم در شرایطی که آنچه در گزارش و گفت‌وگوی «جهان‌صنعت» آمده، پیش از این، به‌دفعات، نه فقط در مطبوعات و رسانه‌های مکتوب وابسته به بخش خصوصی که حتی در رادیوی سراسری کشور و از جانب همین منبع تکرار شده بود. هیات نظارت بر مطبوعات اما تا این لحظه سرنوشتی متفاوت از آنچه امید مطبوعاتی به آن است، برای این مطبوعه رقم زده؛ آن‌هم در حالی که اگرچه به‌ موجب قانون مطبوعات، هیات نظارت بر مطبوعات قادر است در شرایطی خاص سرنوشت مطبوعات را از حیث حیات و ممات (انتشار و توقیف انتشار) تعیین کند و بعضا همچون دستگاه قضایی که از این حیث وجاهت قانونی دارد، می‌تواند احیانا درصورت بروز تخلفاتی خاص از قوانین، حکم به توقیف مطبوعه‌ای بدهد یا مطبوعه موقوفه‌ای را رفع توقیف کند اما اولا آنچه حالا این اختیارات را به هیات نظارت بر مطبوعات داده، تنها چندسالی است در پی اصلاح قانون مطبوعات، جنبه قانونی پیدا کرده درثانی و البته به ‌مراتب مهم‌تر از مورد نخست، ایرادها و ابهامات اساسی و انتقادهایی جدی به‌ لحاظ حقوقی و البته الزامات و ملاحظات مطبوعاتی به این اختیارات وارد است. موضوعی که از قضا توقیف روز دوشنبه «جهان‌صنعت» باعث شده بار دیگر به بحث داغ حقوقدانان حوزه رسانه و همین‌طور فعالان مطبوعاتی تبدیل شود.
چنان‌که کامبیز نوروزی، روزنامه‌نگار و حقوقدان در یادداشتی که در شماره پیشین «اعتماد» به طبع رسید، به تفصیل به دو ایراد قانونی ناشی از افزایش اختیارات هیات نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و توقیف مطبوعات توسط این هیات را نخست، به این دلیل که «تشخیص جرم فقط در صلاحیت مرجع قضایی است» و «هیات نظارت بر مطبوعات مطلقا مرجع قضایی نیست» و درنتیجه نمی‌تواند رسانه‌ای در تضاد آشکار با اصول حقوق اساسی ملت، از حق انتشار محروم کند و دوم از آنجا که ذی‌نفع در جریان توقیف یک مطبوعه، «صاحب امتیاز و مدیر مسوول از یکی از مهم‌ترین حق‌های اساسی ملت، یعنی حق دفاع محروم است»، درنتیجه تصمیم‌گیری و اجرای حکم توسط این هیات؛ آن‌هم در غیاب مدیرمسوول و صاحب‌امتیاز مطبوعه، «نقصی بزرگ» و تخطی از قانون بوده که باید اصلاح شود. آنچه اما ورای بحث از توقیف «جهان‌صنعت» محل بحث و گفت‌وگوی اصحاب رسانه، حقوقدانان و شاید مهم‌تر از هر دو گروه، مخاطبان و خوانندگان مطبوعات یا به تعبیری افکار عمومی قرار گرفته نه فقط توقیف این یک مطبوعه که تاریخ توقیف مطبوعات است. حالا «جهان‌صنعت» در شرایطی پس از حدود 17سال حیات در جامعه مطبوعات کشور، با توقیف دست‌وپنجه نرم می‌کند که اصلاحاتی که کامبیز نوروزی و بسیاری از دیگر روزنامه‌نگاران و حقوقدانان به آن معترضند، سال 79 در قانون مطبوعات رقم خورده و اختیاراتی جهت توقیف مطبوعات در اختیار هیات نظارت بر مطبوعات قرار داده است. یعنی درست همزمان با آخرین سال از دهه‌ای که به «بهار مطبوعات» شهره است؛ بهاری که البته در پی آنچه همان زمان با نقش‌آفرینی سعید مرتضوی به «توقیف فله‌ای مطبوعات» معروف شد، برخی از خزانش نیز گفته‌اند و اکنون در عصر شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی و شهروند خبرنگارها، درحالی که طیفی با بدبینی از پایان زمستان مطبوعات می‌نالند، برخی نیز به بهاری دیگر خوشبین‌اند. 
حالا 36 سال از عمر قانون مطبوعات و بیش از 4 دهه از پیروزی انقلابی که شعارش، شعار عدالت و استقلال بود و البته آزادی- آزادی بیان و مطبوعات- می‌گذرد. اما «جهان‌صنعت» به هیچ عنوان اولین مطبوعه توقیف شده در این سال‌ها نیست و از قضا هفتاد و یکمی است. این ‌را فهرست بلندبالای مطبوعات توقیف‌شده از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون به ما می‌گویند. فهرستی که البته تا ابتدای همین هفته نیز نام 70 رسانه را شامل می‌شد اما حالا یک عضو تازه در جمع توقیف‌شدگان دارد. 71 مطبوعه‌ای که از روزنامه تا هفته‌نامه و دوهفته‌نامه و ماهنامه و فصلنامه و گاهنامه را شامل می‌شود و درک عمق فاجعه آنگاه کامل خواهد بود که با نگاهی به جزییات توقیف این 70 مطبوعه باید به این مهم نیز توجه داشته باشیم که بسیاری از آنها، نه یک نوبت، بلکه دو یا چند بار طعم تلخ توقیف و توبیخ را چشیده‌اند؛ آن‌هم به جرم نشر و پخش خبر و عرق ریختن برای آگاهی جامعه. در این میان وقتی فهرست 71 مطبوعه‌ای که حدود 42 سال گذشته توقیف شده‌اند را بالا و پایین کنیم، به‌روشنی درمی‌یابیم که بازه زمانی انتشار مطبوعات با میزان توقیف آنها نسبتی مستقیم دارد و به این اعتبار، هرچه مطبوعات منظم‌تر و در بازه زمانی کوتاه‌تر نسبت به شماره قبل منتشر شوند، احتمال توقیف بالاتری نیز دارند. آماری که خروجی آن، این است که سهم بالاتری از توقیف مطبوعات به روزنامه‌ها می‌رسد.
چنان‌که حالا با توقیف «جهان‌صنعت»، تعداد روزنامه‌هایی که این سال‌ها توقیف شده به عدد 38 رسیده و این یعنی بیش از 53 درصد از مطبوعات توقیف‌شده از ابتدای انقلاب تاکنون را روزنامه‌ها تشکیل می‌دهند. این درحالی است که میان فهرست 71 مطبوعه توقیف‌شده این سال‌ها، نام 10 هفته‌نامه نیز به چشم می‌آید و در مرحله بعد، نوبت به دوهفته‌نامه، ماهنامه و فصلنامه می‌رسد. چنان‌که در این فهرست 71 مطبوعه توقیف شده، نام 9 ماهنامه (8 ماهنامه و یک دوماهنامه)، 3دوهفته‌نامه و 2 فصلنامه به چشم می‌آید. علاوه بر این البته مهر توقیف روی نام 9نشریه، گاهنامه و مطبوعات اینترنتی و پایگاه خبری نیز خط انداخته است. علاوه بر این روزنامه‌های «شرق»، «اعتماد»، «بهار»، «حیات نو»، «نشاط» و البته هفته‌نامه «شهروند امروز» ازجمله مطبوعاتی هستند که بیش از یک بار طعم تلخ توقیف را چشیده‌اند. طعمی تلخ که حالا نه‌تنها تحریریه «جهان‌صنعت» بلکه باتوجه به نزدیکی این تصمیم با «روز خبرنگار» کام جامعه مطبوعات را تلخ کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/168798/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری کشور در اصفهان هستیم

آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری در اصفهان هستیم

مدیران جدید شهرداری اصفهان منصوب شدند +سوابق

غرق شدگی پسربچه 4 ساله در استخر باغ و تصادف زنجیره‌ای با 10 مصدوم

تشریح عملکرد اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کاشان در سال گذشته

تصادف زنجیره‌ای اتوبان ذوب‌آهن با 7 مصدوم

تصادف زنجیره‌ای در اتوبان ذوب‌آهن با 7 مصدوم

رگبار باران و باد شدید در 9 استان | ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته آینده

برنامه سینماهای اصفهان امروز پنجشنبه 30 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک تا دوم اردیبهشت در اصفهان دایر است

نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک تا 2 اردیبهشت در اصفهان دایر است

آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

2 تصادف زنجیره‌ای در اصفهان 17 مصدوم داشت

مصدومیت دو تن در سانحه رانندگی محور مهاباد- سردشت

11 مصدوم در تصادف محور نقده _مهاباد

رفع 48 نقطه پرتصادف جاده های استان اصفهان در سال 1402

عناوین روزنامه‌های روز پنجشنبه 30 فروردین 1403

غرق شدگی پسربچه و تصادف زنجیره‌ای با 10 مصدوم

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است

هوای اصفهان آلوده است

اینفوگرافیک | احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان

ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان‌های جنوب شرق کشور

تکریم معلمان در خور شان آنان باشد

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

قتل همسر اول به‌علت اختلافات خانوادگی در فلاورجان

میزان بارش‌ها در استان اصفهان اعلام شد

کشف یک سنگ قبر از دوره صفوی در کاشان

سپاهان 1 - ذوب آهن صفر؛ برتری سپاهان در داربی معوقه اصفهان

‌‌رژه روز ارتش در اصفهان

غرق‌شدگی پسربچه 4 ساله در استخر باغ و تصادف زنجیره‌ای با 10 مصدوم

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

رفع مشکل ترافیکی ساکنان همجوار پایانه مسافربری جی از ابتدای اردیبهشت 1403

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 30 فروردین 1403+ جدول

اجرای روکش آسفالت گرم و لکه گیری 246 کیلومتر از جاده های استان اصفهان در سال گذشته

اتفاق غیرمنتظره در دربی اصفهان

«آخوندی» مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان شد

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز پنجشنبه 30 فروردین 1403

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 30 فروردین 1403 + جدول

مغانلو متخصص گلزنی در دربی اصفهان (ویدیو)

نماینده مردم اصفهان: از نظرات نخبگان استفاده خواهیم کرد

توزیع اسکناس درشت، تورم را بالا می برد؟

غرق شدگی پسربچه 4 ساله در استخر باغ / تصادف زنجیره‌ای در محدوده پل تمدن با 10 مصدوم

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد