پیام سپاهان

آخرين مطالب

دفاع مقدس، روایتِ عصر عاشقی مقالات

دفاع مقدس، روایتِ عصر عاشقی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- کمتر واژه ای است که بیکران معنا از آن بجوشد، از دلدادگی تا وارستگی، از خاک تا افلاک، از خاکریز تا سیم خاردار، از خلوص تا شهادت، براستی رمز این نبرد غرورآفرین چه بود که تاریخ تا همیشه به حرمت آن ایستاده است.

به گزارش ایرنا، چگونه می توان آن همه شور و سرمستی دل ها را آنگاه که زیر رگبار باروت و خمپاره در جست و جوی معبود به خود می لرزید یافت، آن روزهای پرالتهاب مگر از کدام تقویم سر برآورده بودند که تا سال ها بعد همچنان پیش ساحت چشم ها تداعی می شود.
روزهایی که دل ها درست شبیه جبهه ها خاکی بود، نه ادعایی بود و نه اسارت ها و دلبستگی های امروز، آنقدر که "سبکبالان خرامیدند و رفتند"، آنقدر که "شهدا ماندند و زمان ما را با خود برد."
چه رمزی در ورای این حماسه نهفته است که هنوز "کربلا کربلا ما داریم می آییم" در گوش جان ها شنیده می شود، هنوز حوالی خزان که می شود یاد آن روزگارانِ سرشار از گلوله و خاکریز و شقایق، بند دل ها را می لرزاند.
هنوز پژواک" الله اکبر" رزمنده ها از دور به گوش می رسد، شاید باورش کمی سخت باشد اما هنوز صدای موج آرام کارون آن هنگام که شیرمردان میهن به دل آب زده اند به گوش می رسد، هنوز یاد شلمچه، خرمشهر و فکه حتی سنگرها، نماز شب ها و بغض نیمه شب مردان خدا در پستوی خاطرات نقش می بندد.
از نخلستان های جنوب تا مدرسه های زخمی از خمپاره، از قرچ قرچ تانک های بعثی ها در کوچه و گذر خونین شهر، از صدای آشنای بیسیمچی تا نوای گرم سرودها و حماسه سرایی ها، وه که چه قدر همه چیز زنده و نزدیک است، گویی این رزمنامه سراسر شوریدگی هر لحظه از مبدا معرفت سروده می شود.
دفاع مقدس موسم روییدن لاله ها در ابدیت است، هنگامه بازگشت به روزهایی که جبهه و پشت جبهه یکرنگ بیشتر نداشت، روزهایی که زن و مرد، کوچک و بزرگ و پیر و جوان با اراده ای پولادین و برآمده از غیرت و همت ایستادند تا قطعه خاکی از میهن به یغما نرود.
در وصف آن همه شوریده حالی چه می توان گفت وقتی هنوز پس از گذر از آن سال ها، درست وقتی در خود و روزمرگی ها گم می شویم کاروان شهدا می آید تا خود را بیابیم تا راه را بیراهه نرویم، آری هنوز نام کوچه ها قرارگاه عاشقی است، کوچه هایی که بر سر در هر یک لاله ای روییده تا بار دیگر باور کنیم "شهید زنده است"
این بزنگاه عاشقی، یادآور پیکار و مجاهدت دلاورمردانی است که تنها سلاحشان در برابر هجمه بزرگترین قدرت های جهان، ایمان ، شجاعت و اشتیاق به شهادت بود، رزمندگانی که زیر آوار گلوله های بی امان دشمن شاهکار بی نطیر دفاع مقدس را خلق کردند.
آن روزها که فرزندان ایران از گوشه و کنار جغرافیا و از کاخ های مجلل تا خانه های محقر در دور افتاده ترین روستاها خود را به جبهه ها رساندند، یکرنگ شدند و چون قطره به دریای بیکران شهادت پیوستند، آنها که تا به امروز نشانی از پیکرهایشان نیست، گویی از اسارت تن نیز رها شدند و رفتند تا جاودانه شوند.
در این دریای معرفت و شهادت ، نام و یاد 22 هزار و 529 شهید 50 هزار جانباز و سه هزار و 557 نفر آزاده استان اصفهان نیز در گاهشمار دفاع مقدس می درخشد.
امسال افزون بر 2 هزار برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس در این استان برگزار می شود که بیشتر آنها با توجه به شیوع کرونا، بصورت مجازی و در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا خواهد شد.
فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان با بیان این مطلب به ایرنا گفت: برپایی رزمایش مومنانه و رسیدگی به محرومان با عنوان رزق شهدا و توزیع 23 هزار بسته نوشت افزار برای دانش آموزان به تعداد شهدای استان، اختصاص یک هفته به هر شهرستان برای معرفی شهرستان در دفاع مقدس و برپایی نمایشگاه چهل سالگی دفاع مقدس از مهمترین برنامه ها در اصفهان است.
سردارمجتبی فداء ادامه داد: در شرایطی که امروز از همه طرف آماج تهدیدات و حملات تمام عیار دشمن قرار داریم و دشمنان ما آرایش جنگی کاملی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، رسانه‌ای، فضای مجازی و جنگ روانی و ترکیبی را علیه کشور ما به راه انداخته اند، ضرورت دارد که الگوی دفاع مقدس سرمشق ما قرار بگیرد.
جمهوری اسلامی در پرتو دفاع مقدس برگ زرین بر افتخاراتش افزود
به گفته وی جمهوری اسلامی به پرتو دفاع مقدس در ابعاد و مراحل مختلف توانست برگ زرین و درخشان دیگری را در طول انقلاب اسلامی، به افتخارات خود بیافزاید.
فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان خاطرنشان کرد: ظرفیت بازدارندگی دفاعی در پرتو دفاع مقدس در منطقه و کشورمان ایجاد شد و امروز ایران اسلامی به سطحی از توان و قدرت بازدارنگی رسیده که امکان هرگونه تهدیدی را از این نظام سلب کرده است.
وی با بیان اینکه عملکرد ما در دفاع مقدس نقطه اطمینان بخشی برای اداره کشور در شرایط کنونی است ، تصریح کرد: کشوری که بواسطه شرایط پسا کرونا درگیر برخی مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است، با استفاده از فرهنگ و ظرفیت‌های دفاع مقدس و مدیریت‌های جهادی و انقلابی و ایثارگرانه ما را در اداره هر چه بهتر کشور کمک و یاری می کند.
فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) اصفهان افزود: تجربه سالهای گذشته نشان داده که آمریکایی‌ها، غربی‌ها و کشورهای اروپایی قابل اعتماد نیستند و فرهنگ و ایثار و مقاومت هشت سال دفاع مقدس به ما می آموزد که مقاومت فعال و ایستادگی و حضور در صحنه در مقابل زیادی خواهی های آمریکای جهانخوار و قلدر و کشورهای هم پیمان با او بواسطه مقاومت فعال نمی‌توانند اقدام و حرکتی علیه جمهوری اسلامی انجام دهند.
ضرورت آشنا کردن نسل امروز به سیره شهیدان و ایثارگران
استاندار اصفهان که جوانان را مخاطبان اصلی برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس می داند، به ایرنا گفت:رسالت ما آشنا کردن نسل امروز با روحیه و سیره شهیدان و ایثارگران است.
عباس رضایی با اشاره به اینکه در این منطقه سردارانی مانند خرازی‌ها، کاظمی‌ها و همت‌ها بزرگ شدند و شخصیت‌هایی مانند عباس بابایی‌ها و صیاد دل‌ها شکل گرفتند، گفت: امروز باید رسالت و وظیفه خود را در قبال روح شهیدان، جانبازان، ایثارگران، فرماندهان و سرداران انجام دهیم و علاوه بر بزرگداشت آنها، ارزش‌های والای دوران دفاع مقدس را به‌عنوان تذکر برای خود و دیگران بازگو کنیم.
وی با بیان اینکه امروز هم برای رویارویی با نظام سلطه در جنگ هستیم، تاکید کرد: دید و نگرش ما دفاع از نظام الهی است و تا زمانیکه توان و عزم و و اراده ما از دفاع از ارزش‌ها باشد نظام سلطه نمی‌نشیند.
رضایی افزود: نظام سلطه همواره قصد مبارزه با نظام‌های الهی را دارد که این موضوع منحصر به امروز نیست و برای فردا هم وجود دارد بنابراین باید آمادگی لازم را برای مقابله با نظام سلطه داشته باشیم.
آیین‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس هر سال از سی و یکم شهریور و همزمان با سالروز آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال 1359 در نقاط مختلف کشور آغاز می‌شود.
نزدیک به 300 هزار رزمنده از استان اصفهان در جنگ تحمیلی شرکت کردند و این استان در هشت سال دفاع مقدس حدود 23 هزار و 500 شهید تقدیم کرده است. 
برچسب‌ها
جنگ تحمیلی دفاع مقدس اصفهان اقتدار 40
پروندهٔ خبری
چهلمین سال دفاع مقدس

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/179679/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 33 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

تصاویری از فرودگاه اصفهان و رفع محدودیت‌‎های پرواز

اولین عکس از محل برخورد موشک‌ به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

فوری/ واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان +جزئیات مهم

فوری/ واکنش فرمانده کل ارتش به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان +جزئیات مهم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان بیانیه داد

خیلی تاثیرگذار بود!

توضیح فرمانده کل ارتش درباره صدای انفجار شنیده شده در اصفهان: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد/ رژیم صهیونیستی قبلاً واکنش ما را دیده است

فیلم/ وضعیت فرودگاه اصفهان پس از بازگشت تمام پروازها

پیروزی تیم هندبال سپاهان در هفته هجدهم لیگ برتر

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان + عکس

واکنش فرمانده کل ارتش به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان /رژیم صهیونیستی قبلاً واکنش ما را دیده است

کنایه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به ترقه بازی امروز در اصفهان

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

قیمت بیت کوین تا این کانال سقوط کرد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان

(عکس) تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

آژانس اتمی: هیچ آسیبی به تأسیسات هسته‌ای ایران نرسیده است

کدام عوامل ریزپرنده ها را در اصفهان به پرواز درآوردند؟

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان

بازگشت پرواز‌های فرودگاه اصفهان به حالت عادی

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

گرانفروشی مسکن ملی در شاهین شهر اصفهان

اطلاع‌رسانی آژانس درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای ایران بعد از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آژانس انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است

وضعیت شهر اصفهان عادی است

(ویدئو) وضعیت اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

ببینید | واکنش مردم به ادعای اسرائیل پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در اصفهان | ویدئو

هوای اصفهان ناسالم است/ شاخص زرین‌شهر و قهجاورستان بر مدار قرمز

ارتش: هیچ آسیبی به تجهیزات، نیروی انسانی و اماکن اصفهان وارد نشده است

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان!

هوای اصفهان در برخی مناطق ناسالم برای همه

حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

علت شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان چه بود؟ | حادثه اصفهان خسارتی به همراه داشت؟

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

انهدام سه ریز پرنده در اصفهان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

(ویدئو) تصاویری از اطراف پایگاه شکاری و فرودگاه اصفهان

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

تشکیل جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران تکذیب شد