پیام سپاهان

آخرين مطالب

چرا در امر صادرات شکست خورده‌ایم؟ مقالات

چرا در امر صادرات شکست خورده‌ایم؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رئیس کل گمرک با بیان اینکه روند صعودی صادرات غیرنفتی ایران ادامه دارد، گفت: آمار تجارت خارجی کشور در هشت ماهه سال‌جاری حاکی از تبادل 97 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 44 میلیارد و 600 میلیون دلار است.
 مهدی میراشرفی، در این باره اظهار داشت: میزان واردات کالا در هشت ماه سال جاری 21 میلیون و 800 هزار تن بودکه از این رقم 15 میلیون و 200 هزار تن آن را کالا‌های اساسی تشکیل می‌دهد.
وی افزود: ارزش کل واردات کالا در این مدت 23 میلیارد و 100 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن یک درصد و ارزش 18 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
رییس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: همچنین بیش از 75 میلیون تن کالا به ارزش 21 میلیارد و 500 میلیون دلار بالغ بر سه برابر میزان واردات، صادرات انجام شده که از نظر وزنی 14 درصد و ارزش 19 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
میراشرفی گفت: همان‌طور که در ماه‌های قبل نیز اعلام کردیم، خوشبختانه روند کاهندگی صادرات ایران در هر ماه به شرایط عادی نزدیک می‌شود و امیدواریم که تا پایان سال شرایط بهتری در صادرات داشته باشیم.
وی در مورد کشور‌های عمده مقاصد صادراتی ایران نیز تصریح کرد: عراق با پنج میلیارد و 300 میلیون دلار در رتبه اول، چین با همین میزان در مقام دوم، امارات متحده عربی با 2 میلیارد و 700 میلیون دلار سوم، ترکیه با یک میلیارد و 600 میلیون دلار چهارم و افغانستان با یک میلیارد و 500 میلیون دلار در جایگاه بعدی قرار دارند.
میراشرفی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت آبان ماه، قرار گرفتن محصول پسته در مقام چهارم کالا‌های صادراتی ایران است و با توجه به اینکه میانگین ارزش کالا‌های صادراتی ایران هر کیلو حدود 30 سنت است، پسته هر کیلو 6 دلار و بالاتر صادر شده و این نشان می‌دهد که در اقلام عمده صادراتی، محصولات کشاورزی و در رأس آن پسته سهم خوبی دارند.
وی با اشاره به ترکیب کالا‌های وارداتی نیز اظهار داشت: کشور‌های مبدأ واردات شامل چین با 6 میلیارد دلار، امارات با پنج میلیارد و 400 میلیون دلار، ترکیه با 2 میلیارد و 600 میلیون دلار، هند با یک میلیارد و 400 میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و یکصد میلیون دلار بوده‌اند.
صادرات با کاهش 19 درصدی همراه بوده است
یحیی آل اسحاق رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه کرونا باعث شده که میزان تجارت خارجی کشور‌های مختلف تا 30 درصد با افت همراه شود، گفت: برای کشورمان نیز این میزان به طور متوسط 19 درصد بوده که البته این آمار در ماه‌های مهر و آبان ماه با بهبود همراه بوده، این در حالی است که باید با برنامه ریزی‌هایی که انجام می‌شود، وضعیت صادرات را بهبود بخشید، زیرا که اقتصاد کشورمان نیاز دارد، تا میزان صادرات غیر نفتی افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه تولید کشور به هیچ عنوان صادرات محور نیست، افزود: سالهاست که گفته می‌شود، این شیوه مدیریت و برنامه ریزی به هیج عنوان جوابگوی اهداف صادراتی کشور نیست، همواره تولید برای داخل انجام می‌شود و نه خارج، شما به عنوان مثال صنعت خودرو را نگاه کنید، به هیج عنوان قابلیت صادراتی را ندارد، نه از لحاظ تنوع محصول، نه قیمت و کیفیت، حتی در کشور‌های منطقه ما چندین سال پیش صادرات خودرو داشتیم، اما الان همین نیز قطع شده است، سایر محصولات صنعتی نیز به همین منوال است و صادراتی نیست.
آل اسحاق اظهار داشت: ما هنوز شیوه‌هایی که در دهه‌های گذشته برای صادرات استفاده می‌کردیم را الان نیز همان‌ها را در دستور کار قرار داریم، در صورتی که از تغییرات شیوه‌های بازاریابی شما بگیرید تا نحوه مذاکرات و... ما نتوانسته ایم، به خوبی عمل کنیم، نتیجه این می‌شود که مدت‌هاست که شریک جدید تجاری که بتواند به عنوان مقصد صادراتی ما باشد، را پیدا نکرده ایم، کافی است که شما نگاهی به لیست کشور‌هایی که بیشترین صادرات ایران به آنجا انجام شده، بیندازید، تا متوجه شوید، که همگی این کشور‌ها ثابت هستند و مورد جدیدی به آن‌ها اضافه نشده است.
وزیر اسبق بازرگانی با تاکید بر اینکه دیپلماسی سیاسی باید در خدمات تجارت خارجی باشد، بیان داشت: متاسفانه در کشورما همه امور سیاست زده است و نمی‌توان بین دیپلماسی اقتصادی و سیاست خارجی توازن برقرار کرد، در حال حاضر بسیاری از کشور‌های مبنای مراودات سیاسی خود را بر اساسی سود و منفعت اقتصادی می‌گذارند، ولی این موضوع در کشور ما برعکس است و اقتصاد تابعی از سیاست است و تا زمانی که این موضوع جاری باشد، ما نمی‌توانیم توقعی داشته باشیم، که صادرات کشور شکوفا شود، این دو موضوع مانند دو بال در کنار یکدیگر باید عمل کنند، تا اقتصاد یک کشور پیشرفت کند، اما در کشور ما همیشه سیاست چیرگی بر اقتصاد و مسائل مرتبط با آن داشته است.
خودکفایی صرف فایده ندارد
این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: این امر تا آن جا مهم و حیاتی است که برخی‌ها در گذشته پیشنهاد داده اند که وزارت خارجه و بازرگانی در هم ادغام شوند، تا بتواند مسائل صادرات را در یک جا راهبری کرد، برای همین موضوع نیز است که در ساختار وزارت خارجه معاونت دیپلماسی اقتصادی نیز ایجاد شده، اما متاسفانه این معاونت چندان فعال نیست، چرا که این معاونت باید با وزارت خانه‌های اقتصادی و همچنین اتاق بازرگانی هماهنگ باشد، رایزنی‌های اقتصادی بتواند به سهولت و سرعت انجام شود، اما در عمل چنین موضوعی محقق نشده است.
آل اسحاق همچنین با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائل که در حوزه تجارت خارجی باید بسبار به آن اهمیت داد، هماهنگی در صادرات و واردات است، گفت: همیشه این تصور وجود داشته که اگر میزان واردات کم شود و در زمینه تولیدات به خودکفایی برسیم، این موضوع بسیار امر مثبت و خوبی است، اما به اعتقاد بنده این مسئله صحیح نیست، بلکه واردات باید هماهنگ با تولیدِ صادرات محور باشد، در غیر این صورت، موفقیت حاصل نمی‌شود، باید به این نکته توجه کرد که مسئله اصلی خلق ارزش افزوده و کسب درآمد از طریق صادرات است.
وی افزود: اینکه ما تنها به خودکفایی دست پیدا کنیم، اما آن خودکفایی به صادرات منتهی نشود، مفید فایده نخواهد بود، ما باید بدانیم که مزیت‌های اقتصادی با توجه به شرایط کشور چیست، بعد بر روی آن‌ها برنامه ریزی کنیم و واردات را نیز متناسب با آن طرحی کنیم، تا در نهایت خروجی این کار یک صادرات موفق و ادامه دار باشد، در غیر این صورت نمی‌توان به یک تجارت خارجی موفق و با ارزش افزوده بالا دست یافت.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/203624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

بایدن در آستانه شکست؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

واکنش اردوغان به حادثه اصفهان

ترقه بازی اصفهان توان واقعی اسرائیل را نشان داد

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

راهپیمایی نماز گزاران جمعه بهارستان در حمایت از عملیات وعده صادق

نظر وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت

راهپیمایی مردم شهرستان‌های استان اصفهان در حمایت از عملیات موفق وعده صادق + فیلم

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان چه گفت؟ ضعیف نه! بی‌خاصیت

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

برگزاری راهپیمایی حمایت از وعده صادق بعد از اقامه نماز جمعه در چرمهین + فیلم

رژیم جعلی اسرائیل به دنبال جبران آبروی بر باد رفته خود است

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

«مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت

خودنمایی بهار در دل طبیعت منطقه بن رود قمصر + فیلم

عملیات « وعده صادق» مرکز ثقل رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد

موضع اردوغان درباره حادثه اصفهان

واکنش جواد ظریف به حادثه امنیتی اصفهان

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

واکنش جالب سخنگوی دولت به خبر خرابکاری ریز پرنده‌های رژیم صهیونیستی

درگیری‌های لفظی میان مقامات صهیونیست درباره ریزپرنده‌ها بالا گرفت

امام جمعه اصفهان : هیمنه رژیم صهیونیستی از بین رفته است

اسرائیل اگر دست از پا خطا کند سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان

خط و نشان فرمانده ارشد نظامی ایران برای اسرائیل: آماده هرنوع برخوردی هستیم

دنیا پیام عملیات غرورآفرین وعده صادق را دریافت کرد

جزئیات مقابله پدافندهوایی ارتش با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌های اسرائیلی + فیلم