پیام سپاهان

آخرين مطالب

ناکامی ترامپ در عبور از دموکراسی مقالات

ناکامی ترامپ در عبور از دموکراسی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمدحسین لطف‌الهی/ اداره خدمات عمومی امریکا ساعاتی پس از تأیید نهایی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در میشیگان و رد درخواست تیم حقوقی ترامپ از سوی دادگاه عالی پنسیلوانیا اعلام کرد که فرآیند انتقال قدرت به دولت جو بایدن را آغاز می‌کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دونالد ترامپ هنوز معتقد است دموکرات‌ها با تقلب در انتخابات پیروز شده‌اند و تا چندی دیگر با شواهدی که به دادگاه ارایه می‌شود نتایج به نفع او تغییر خواهد کرد.
امیلی مورفی، رییس اداره خدمات عمومی امریکا عصر روز دوشنبه به وقت محلی در نامه‌ای که برای تیم انتقالی جو بایدن ارسال شد، پیروزی کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری را به رسمیت شناخت و از آمادگی این اداره به منظور آغاز روند رسمی انتقال قدرت خبر داد. شبکه خبری سی‌ان‌ان که برای اولین‌بار این خبر را منتشر کرد، نوشت که طی این نامه مورفی تأکید کرده تصمیمش را «بطور مستقل» و «بر اساس شواهد حقوقی» اتخاذ کرده و در این زمینه تاکنون هیچ فشاری بر او از سوی هیچ مقامی در کاخ سفید وارد نشده است. نیویورک تایمز این نوع نگارش را «تلاشی برای رفع اتهام از ترامپ» خوانده و نوشته است که رییس‌جمهور امریکا مایل نیست که ممانعت از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به صورت حقوقی به پای او نوشته شود. ساعاتی بعد دونالد ترامپ در توییتر تصریح کرد که شکست را نپذیرفته اما به دلایلی از جمله مصالح عمومی دستور آغاز فرآیند انتقال قدرت را صادر کرده است. رییس‌جمهور امریکا نوشت: «می‌خواهم از امیلی مورفی، رییس اداره خدمات عمومی به خاطر فداکاری سرسختانه و وفاداری‌اش به کشورمان تشکر کنم. او مورد آزار، تهدید و سوءاستفاده قرار گرفته است و من نمی‌خواهم شاهد وقوع این اتفاقات برای او، خانواده‌اش و کارکنان اداره خدمات عمومی باشم. پرونده ما با قدرت ادامه دارد و ما این مبارزه خوب را ادامه می‌دهیم و معتقدم که پیروز می‌شویم. با وجود این، من در راستای منافع کشورم، توصیه کرده‌ام که امیلی و تیم او کارهای لازم در خصوص پروتکل‌های اولیه را انجام دهند و به تیم خودم هم گفته‌ام همین کار را انجام دهند.» این اولین‌بار از زمان اعلام نتایج انتخابات سوم نوامبر بود که رییس‌جمهور امریکا گامی در راستای انتقال آرام قدرت برداشت و بر اساس قانون به افراد و سازمان‌های تحت امر خود دستور داد تا در این زمینه با تیم انتقالی جو بایدن همکاری کنند. امیلی مورفی گفته است این تصمیم را روز دوشنبه اتخاذ کرده و پدید آمدن برخی مشکلات در پی تأخیر در انتقال قدرت از جمله دلایل این تصمیم‌گیری بود. در واکنش به نامه اداره خدمات عمومی، یوهانس آبراهام مدیر اجرایی تیم انتقالی اعلام کرد که این تصمیم «گامی ضروری برای پایان دادن به چالش‌هایی بود که امنیت امریکا و شهروندانش را تهدید می‌کرد». در بیانیه آّبراهام تصریح شده است که «جو بایدن طی روزهای آینده با مقامات فدرال دولت ترامپ دیدار خواهد کرد تا با آنها پیرامون انتقال قدرت، مقابله با ویروس کرونا و دسترسی فوری به اطلاعات محرمانه امنیت ملی گفت‌وگو کند».
یکی از اولین وزارتخانه‌هایی که فرآیند انتقال قدرت را کلید زد، وزارت دفاع بود. وزارت دفاع امریکا بعد از اعلام اینکه اداره خدمات عمومی امریکا به جو بایدن اطلاع داده که آماده پیشبرد روند انتقال قدرت است، آغاز رویه‌های انتقال قدرت در این وزارتخانه را تایید کرد. پنتاگون دوشنبه به وقت امریکا اعلام کرد: «امروز عصر وزارت دفاع با تیم بایدن- هریس و مسوول تعیین شده آنها برای تیم بررسی وزارت دفاع تماس گرفت و بر اساس تشخیص سازمان خدمات عمومی امریکا ما بلافاصله اجرای طرح خود را برای ارایه پشتیبانی مطابق با اساسنامه، سیاست وزارت دفاع و یادداشت توافق بین کاخ سفید و تیم بایدن-هریس، آغاز می‌کنیم.» بنابر اعلام این وزارتخانه، کارگروه انتقال وزارت دفاع امریکا همه تماس‌های این وزارتخانه با تیم بایدن- هریس را برنامه‌ریزی و هماهنگ خواهد کرد. پنتاگون افزود: «وزارت دفاع آمادگی دارد خدمات و حمایت پسا انتخاباتی را به شکلی حرفه‌ای، منظم و کارآمد که متناسب با انتظارات عمومی از وزارتخانه و تعهد ما به امنیت ملی باشد، فراهم کند.»
جمهوری‌خواهان محلی و مساله دموکراسی
تصمیم آغاز روند انتقال قدرت از سوی دولت ترامپ در حالی اتخاذ شد که یکشنبه شب به وقت محلی تعداد زیادی از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه از جمله برخی اعضای مجلس نمایندگان طی نامه‌ای خطاب به امیلی مورفی خواستار این موضوع شدند و تأکید کردند که تأخیر در انتقال قدرت «تهدیدی برای امنیت ملی امریکا» به حساب می‌آید. این جمهوری‌خواهان ضمن ابراز نگرانی از رفتارهای رییس‌جمهور تصریح کردند که تداوم شرایط موجود به توانایی دولت آینده برای مقابله با پاندمی کرونا و تبعات اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید 19 آسیب می‌رساند و به همین دلیل ضروری است که هر چه زودتر شرایط برای مستقر شدن دولت جدید فراهم شود.نیویورکر معتقد است مقامات محلی حزب جمهوری‌خواه در مجبور کردن حزب به پذیرش نتایج انتخابات نقش موثری داشتند. به نوشته نیویورکر مقامات محلی حزب که اغلب دست‌اندرکار برگزاری انتخابات بودند و به خوبی می‌دانستند که تقلبی رخ نداده در حالی تلاش کردند که نتیجه انتخابات تأیید شود که مقامات ارشد حزب در فاکس نیوز به دفاع از تئوری‌های ترامپ می‌پرداختند و حاضر نبودند تا به کاندیدای پیروز تبریک بگویند. این نشریه تأکید کرده در دهه‌های گذشته نشانه‌های بسیاری از عدم پایبندی به دموکراسی در سران ارشد حزب دیده شده که از جمله آنها می‌توان به «تحت فشار قرار دادن رأی‌دهندگان از طریق نیروهای پلیس» اشاره کرد اما بدنه سنتی و محلی حزب تلاش دارد همچنان به مسائلی نظیر دموکراسی پایبند بماند.همزمان با شدت گرفتن فشارهای برخی هم حزبی‌های جمهوری‌خواه دونالد ترامپ درباره پذیرش شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری، نتیجه نظرسنجی دانشگاه هاروارد از تاکید اکثریت رای‌دهندگان برای اذعان او به پیروزی جو بایدن حکایت دارد. مرکز مطالعات سیاسی امریکا در دانشگاه هاروارد که نظرسنجی‌های ماهیانه انجام می‌دهد، نتیجه یک نظرسنجی تازه از رای‌دهندگان امریکایی درباره بحران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و بلاتکلیفی در خصوص برنده این انتخابات منتشر کرد. بنا بر گزارش پایگاه خبری هیل، طبق نتیجه این نظرسنجی، اکثریت رای‌دهندگان امریکایی اعلام کردند که از نظر آنها انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری منصفانه برگزار شد و دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا باید شکست در برابر جو بایدن را بپذیرد. بر این اساس نزدیک به دو سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه هاروارد اعلام کردند، انتخابات ریاست‌جمهوری، منصفانه برگزار و جو بایدن پیروز شد و 58 درصد هم گفتند، زمان آن فرا رسیده که ترامپ به شکست در انتخابات اذعان کند.
ناکامی حقوقی
رسانه‌های امریکایی دو عامل دیگر را نیز در راستای اتخاذ تصمیم آغاز انتقال قدرت از سوی دولت ترامپ موثر می‌دانند. صبح دوشنبه دادگاه عالی پنسیلوانیا دستور رد درخواست تیم حقوقی دونالد ترامپ را صادر کرد تا هیچ امیدی برای تغییر نتایج این ایالت به نفع کاندیدای شکست خورده باقی نماند. تیم حقوقی رییس‌جمهور امریکا درخواست داشت که حدود 8 هزار رأی در فیلادلفیا که بنابر ادعای آنها امضا یا تاریخ روی برگه رأی مخدوش بود باطل شود اما دادگاه این ادعا را معتبر ندانست و به دلیل نبود شواهد و مدارک کافی درخواست تیم ترامپ رد شد. در میشیگان نیز از میان 4 مقام ارشدی که باید نتایج انتخابات را تأیید می‌کردند (2 جمهوری‌خواه و 2 دموکرات)، 3 نفر رأی به تأیید نتایج انتخابات دادند و یک نفر نیز حاضر نشد نظر خود را اعلام کند تا در پایان نتایج این ایالت به صورت رسمی تأیید و نهایی شود. این اتفاق تیر خلاصی به تلاش‌های حقوقی کارزار ترامپ بود که سعی داشت نتایج را به نفع رییس‌جمهور امریکا بازگرداند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/203628/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) واکنش جالب مردم اصفهان به ماجرای ریز پرنده‌ها

واکنش جالب مردم اصفهان به فعال شدن سامانه پدافند هوایی

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر درباره حادثه اصفهان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان

زندگی در اصفهان جاری است

تصاویر جالب از استراحت زیر سایه پل خواجو/ عکس

طعنه بن گویر به گزارش‌ها درباره انفجار‌های اصفهان: مسخره است

تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان

فرمانده کل ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر و عضو کنست درباره حادثه اصفهان

امیر موسوی: تیراندازی سامانه‌های پدافند هوایی اصفهان به شی مشکوک

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

شنیده‌شدن صدای شلیک در قهجاورستان اصفهان

تصاویر جدید از مقابله پدافند هوایی با حملات پهپادی اسرائیل | ویدئو

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

لحظه هدف قرار گرفتن آنچه که گفته می‌شود ریزپرنده بوده، در آسمان اصفهان (فیلم)

ببینید/ امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان وجود ندارد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

تکمیلی بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

جدیدترین تصاویر از وضعیت فرودگاه اصفهان

جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور تکذیب شد

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

تکذیب تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی

واکنش‌های جهانی به حادثه اصفهان/ عمان محکوم کرد

وضعیت شهر اصفهان عادی است/ادامه پرواز هواپیماها در فرودگاه شهید بهشتی

بن گویر حمله ادعایی به ایران را مورد تمسخر قرار داد

محل برخورد موشک‌ به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

جزئیات ماجرای انفجار در اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

طعنه بن گویر وزیر تندرو اسرائیل به انفجار‌های اصفهان: «مسخره است»

لحظه هدف قرار گرفتن آنچه گفته می‌شود ریزپرنده بوده، در آسمان اصفهان (فیلم)

اولین عکس از محل برخورد ریزپرنده به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

تصاویری از اصفهان ساعاتی بعد از شنیده شدن صدای انفجار

تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد/ پدافند هوایی هوشیار است

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان | از هراس کشورهای اروپایی تا محکومیت توسط عمان

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

شور و شادی مردم اصفهان با سرود «ای ایران» در کنار زاینده‌رود