پیام سپاهان

آخرين مطالب

مهره چینی های بایدن مقالات

مهره چینی های بایدن
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات آمریکا که از سوی رسانه‌ها پیروز این انتخابات و رییس‌جمهوری منتخب اعلام شده، در حال چیدن اعضای کابینه دولت آینده آمریکاست. او تکلیف وزارت خارجه دولتش را مشخص و تونی بلینکن 58‌ساله را وزیر خارجه و جیک سالیوان را به‌عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید معرفی کرد.
«اوبامای کوچک» در وزارت خارجه بایدن
جو بایدن در سال‌2015 درباره بلینکن، او را ستاره واقعی که قادر به ایجاد روابط دیپلماتیک قوی است، توصیف کرده بود. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت اوباما هم که بلینکن دو سال معاون وی بود، درباره او گفته بود که بلینکن توانایی رسیدن به اجماع در طیف گسترده‌ای از مسائل چالشی مربوط به سیاست را دارد. با این اوصاف شاید بلینکن را بتوان فردی دانست که برخلاف سلف خود یعنی پمپئو، علاقه کمتری به یکجانبه‌گرایی در سیاست بین‌الملل دارد. همین توجه به چندجانبه‌گرایی نیز باعث شده تا همگان او را با عنوان «اوبامای کوچک» بشناسند. 
 در دهه‌1990 در دولت بیل کلینتون، استیون اوکسمن، معاون اروپا و کانادای وزیر خارجه، بلینکن را استخدام کرد و وی وارد وزارت خارجه شد. در همین دولت، کلینتون عموی تونی، آلن را به‌عنوان سفیر آمریکا در بلژیک و سپس پدر وی را به‌عنوان سفیر آمریکا در مجارستان انتخاب کرد. مدتی بعد رابرت بورستین، نویسنده سخنرانی‌های کلینتون، بلینکن را به شورای امنیت‌ملی آورد و وی نویسنده سخنرانی‌های رییس‌جمهوری در زمینه سیاست خارجی شد.
بلینکن در سال‌2002 به کمیته روابط خارجی سنا رفت و مدیر کارکنان این کمیته شد. زمانی که وی در این کمیته بود با سناتور بایدن و اوباما آشنا شد. در سال‌2008 نیز در کمپین ریاست جمهوری بایدن حضور داشت و بعد از اینکه به‌عنوان معاون رییس‌جمهوری انتخاب شد، به‌عنوان مشاور امنیت ملی معاون رییس‌جمهوری مشغول به کار شد تا اینکه در 25‌ژانویه‌2013 توسط اوباما به‌‌عنوان معاون مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری منصوب شد. بلینکن بعدها در تیم امنیت ملی اوباما باقی ماند و به انتقادات درباره استراتژی در سوریه پاسخ می‌داد. بلینکن یکی از طراحان استراتژی اوباما درمبارزه با داعش نیز محسوب می‌شد.
مرد مرموز مذاکرات هسته‌ای
چهره بعدی که رسانه‌ها درباره او نیز بسیار گفته‌اند، چهره جوانی است که قرار است در دولت بایدن سمت مشاورت امنیت ملی کاخ سفید را به عهده بگیرد؛ جیک سالیوان یکی از چهره‌های مرموز و در عین مؤثر در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5. او یکی از دو مقام آمریکایی بود که در سال‌2012 زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در مسقط عمان را فراهم کرد. او که هم اکنون 44‌سال سن دارد و در دولت اوباما دستیار امنیتی بایدن، معاون رییس‌جمهوری بود با به عهده گرفتن سمت مشاوره امنیت ملی کاخ سفید در دولت بایدن، به جوان‌ترین مشاور امنیت ملی در دولت‌های آمریکا از دولت آیزنهاور به این سو تبدیل خواهد شد. 
سالیوان همچنین یکی از چهره‌های بسیار نزدیک به هیلاری کلینتون به شمار می‌آید. هیلاری چند سال پیش در مصاحبه‌ای درباره اینکه چرا سالیوان را برای حضور در تیم مذاکره‌کننده آمریکا برای انجام گفت‌وگوهای محرمانه با ایران انتخاب کرده بود به نیویورک‌تایمز گفت: «او نسبت به کسان دیگری که می‌شد به این مذاکرات فرستاد تجربیات زیادی نداشت، ولی از اطمینان کامل من برخوردار بود و به جهت اینکه شناخته شده نبود، می‌توانست بدون آنکه توجه زیادی جلب کند به سفر برود و برگردد.» سالیوان جریان رقابت‌های اولیه انتخاباتی‌2008 جیک سالیوان ابتدا از نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات حمایت کرد و در تیم او به‌عنوان مشاور ارشد وارد فعالیت شد اما سپس در جریان انتخابات عمومی به تیم باراک اوباما پیوست و مشاور ارشد این تیم شد. به‌دنبال پیروزی باراک اوباما در انتخابات و انتصاب هیلاری کلینتون به سمت وزارت خارجه سالیوان در وزارت‌خارجه مشغول به کار شد و به گفته آسوشیتد‌پرس به سرعت به یکی از مشاوران مورد اعتماد خانم کلینتون تبدیل شد. 
بلینکن؛ فرد مورد اعتماد جمهوری‌خواهان
قهرمانپور، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با اشاره به ویژگی‌های کارکردی و اندیشه‌ای آنتونی بلینکن گزینه بایدن برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا، اظهار داشت: بلینکن جزو دیپلمات‌های سرشناس وزارت خارجه آمریکاست و پله‌های ترقی را در همین وزارتخانه طی کرده است. او که در خانواده‌ای دیپلمات بزرگ شده، پیش‌تر سفیر آمریکا در مجارستان بوده است. وی با بیان اینکه بلینکن بیش از آنکه فردی سیاسی باشد، تکنوکرات است، تاکید کرد: با اینکه او جزو حزب دموکرات است اما پیش‌تر عضو گروهی بود که جمهوری‌خواهان برای تحقیق و تفحص درباره پسر آقای بایدن انتخاب کرده بودند؛ یعنی از این منظر، مورد اعتماد جمهوری‌خواهان نیز هست. او عمدتاً به میانه‌روی مشهور است. وی با اشاره به دیدگاه بلینکن در حوزه سیاست خارجی گفت: او بیشتر طرفدار چندجانبه‌گرایی یعنی طرفدار دادن نقش بیشتر به متحدان آمریکا و نهادهای بین‌المللی مثل ناتو، سازمان ملل و توافق‌هایی مانند توافق پاریس است اما باید ببینیم که وقتی پست وزارت خارجه را می‌گیرد، چگونه عمل می‌کند. قهرمانپور با اشاره به دیدگاه بلینکن به ایران گفت: او در زمان جان کری، معاون وزیر خارجه آمریکا بود و در جریان ریز مذاکرات هسته‌ای و نحوه به ثمررسیدن برجام است. یکی از مسائلی که برای او مطرح می‌شود، همین تسلط بر برجام است و نشان می‌دهد که برای تیم بایدن، مساله برجام و خاورمیانه مهم است. قهرمانپور با اشاره به رویکرد انتقادآمیز بلینکن نسبت به سیاست دولت ترامپ در قبال ایران، گفت: او قبلاً گفته بود که دلیل اینکه ایران به تعهدات خود در برجام عمل نکرد، این بود که ترامپ از برجام خارج شد؛ البته معلوم نیست این انتقاد بلینکن، به‌خاطر حمایت از ایران بوده یا به‌خاطر انتقاد از برجام در صحنه داخلی آمریکا. قهرمانپور با اشاره به جوانی بلینکن و جیک سالیوان نیز گفت: آقای بایدن چون خودش سن بالایی دارد و از طرفی چون در انتخابات‌2020 سه جناح حزب دموکرات ائتلاف کردند، سعی دارد که پست‌ها را به‌طور متوازن میان این سه جناح تقسیم کند و کارها را بیشتر به آن‌ها بسپارد. از طرف دیگر چون دولت بایدن به احتمال زیاد یک دوره‌ای خواهد بود(با‌توجه به سن بالای بایدن) شخص بایدن تلاش دارد تا مسوولیت‌های دولتش را بیشتر به افراد جوان و باانگیزه بدهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/203636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | واکنش مردم به ادعای اسرائیل پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در اصفهان | ویدئو

هوای اصفهان ناسالم است/ شاخص زرین‌شهر و قهجاورستان بر مدار قرمز

ارتش: هیچ آسیبی به تجهیزات، نیروی انسانی و اماکن اصفهان وارد نشده است

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان!

هوای اصفهان در برخی مناطق ناسالم برای همه

حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

علت شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان چه بود؟ | حادثه اصفهان خسارتی به همراه داشت؟

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

انهدام سه ریز پرنده در اصفهان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

(ویدئو) تصاویری از اطراف پایگاه شکاری و فرودگاه اصفهان

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

تشکیل جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران تکذیب شد

(ویدئو) تصاویری از وضعیت پایگاه شکاری و فرودگاه اصفهان

مادر شهیدان بیژن و داوود حدادی آسمانی شد

عکس | تصویر جعلی رسانه صهیونیستی با خبر کذب انفجار در اصفهان

بلوفی که باعث تمسخر کاربران شد | اسرائیلی ها آنقدر بزرگنمایی کردند که فورا خودشان ترسیدند ... !

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

بلوف صهیونیست‌ها آژیر قرمز در اراضی اشغالی را به صدا درآورد

حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در استان

(ویدئو) از سرگیری پروازها در فرودگاه اصفهان

افشای تصویر جعلی رسانه اسرائیلی با خبر کذب انفجار در اصفهان | عکس

تاکسیرانی دررفع ترافیک شهری نقش موثری دارد/تجلیل ازرانندگان منضبط

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

پایان یکه تازی اردوغان؟

وضعیت اصفهان کاملا عادی است

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

فیلم/ لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان

صدای شنیده شده در شرق اصفهان مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشتیم

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (31 فروردین 1403)

علت شنیده شدن صدا ی انفجار در اصفهان چه بود؟ | حادثه اصفهان خسارتی به همراه داشت؟

جزئیات صدای انفجار در اصفهان | کار اسرائیل بود؟

فیلم/ آرامش کامل در سطح شهر اصفهان

(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

صدای شنیده شده در شرق اصفهان ناشی از شلیک پدافند هوایی

واکنش شورای عالی امنیت ملی به ادعای حمله خارجی به اصفهان

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

توضیح مقام ارشد ارتش درباره حادثه در اصفهان

تهاجم خارجی علیه ایران صورت گرفته است؟ | واکنش رسانه آمریکایی

عملیات اصفهان نوعی فرافکنی آمریکا بود