پیام سپاهان

آخرين مطالب

چرا آلودگی هوای اصفهان از تهران بیشتر است؟ علمی

چرا آلودگی هوای اصفهان از تهران بیشتر است؟
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان- بیشتر شهرهای بزرگ کشورمان در روزهای سرد سال با معضل آلاینده ها مواجه هستند و نکته قابل توجه در این میان، آلودگی بالای کلانشهر اصفهان در مقایسه با دیگر کلانشهرها از جمله تهران در برخی از این روزهاست.
به گزارش ایرنا، کلانشهر اصفهان در چهار روز از دی ماه سالجاری، آلوده ترین روزهای سال را با شاخص کیفی 152 تا 181 (AQI) و با وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم پشت سر گذاشت بطوریکه مدارس مقطع ابتدایی به دلیل شدت آلودگی هوا به مدت 2 روز تعطیل شدند.
این در حالی است که در همین ایام شاخص کیفی آلودگی هوا در دیگر کلانشهرهای کشور از جمله تهران با وجود آلوده بودن، از اصفهان پایین تر بود.
بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست تهران، شاخص آلودگی هوا در کلانشهر تهران از نهم تا دوازدهم دی امسال بین 115 تا 150 (AQI) قرار داشت در حالیکه همین شاخص در اصفهان در این ایام حتی در برخی ساعات به عدد 200 و وضعیت بنفش (بسیار ناسالم) نزدیک شد.
امروز یکشنبه 24 دی نیز در حالیکه شاخص کیفی هوا در اصفهان 146 (AQI) و در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و نزدیک به وضعیت قرمز قرار دارد، شاخص کیفی هوا در تهران 73 (AQI) و در وضعیت سالم است.
در این میان سوالی که برای بسیاری از مردم بوجود آمده این است که چرا شاخص آلودگی هوا در شهر اصفهان با جمعیت حدود 2 میلیون تَن و تردد حدود 800 هزار دستگاه خودرو در روز در مقایسه با شهری مانند تهران با جمعیتی نزدیک به 9 میلیون تَن و تردد بین سه تا چهار میلیون دستگاه خودرو، در برخی روزها بیشتر است.
کارشناسان زیست محیطی و استادان دانشگاه در پاسخ به این سوال به عوامل متعددی اشاره می کنند از جمله یکی از فعالان زیست محیطی اصفهان که صنایع و ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی را 2 عامل اصلی آلودگی بالای کلانشهر اصفهان عنوان می کند.
دکتر " محمد کوشافر " در گفتگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه کلانشهر اصفهان ویژگی های خاصی دارد که موجب تشدید آلاینده ها در آن می شود، اظهارکرد: این کلانشهر در معرض چند نوع آلودگی شامل آلودگی های شیمیایی ناشی از فعالیت صنایع و نیروگاه ها و تردد خودروها و همچنین آلودگی هایی که به واسطه بحران آب و تشدید فرسایش بادی خاک ایجاد شده اند، قرار دارد.
وی افزود: برخی مناطق از جمله شرق کلانشهر اصفهان، منشاء آلاینده های خاکی است که امکان ترکیب با آلاینده های شیمیایی موجود و تشکیل آلاینده های ثانوی را دارد.
این استاد دانشگاه آزاد اصفهان به پیوستگی زیاد این کلانشهر با صنایع نیز اشاره کرد و گفت: صنایع بسیاری نزدیک به این کلانشهر فعالیت می کنند و در بعضی موارد، قانون عدم فعالیت صنایع در شعاع 50 کیلومتری رعایت نشده است.
به گفته کوشافر، همین امر باعث شده است تا علاوه بر آلودگی های حاصل از صنعت، وسائل نقلیه مرتبط با صنعت نیز در محدوده کلانشهر اصفهان تردد کنند که بر آلودگی هوا می افزاید.
وی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در این موضوع را ویژگی های طبیعی، جغرافیایی و اقلیمی اصفهان، بیان کرد و گفت: این موضوع می تواند باعث تجمیع آلاینده ها در سطح این شهر شود.
کوشافر خاطرنشان کرد: موضوع ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی نباید بهانه ای برای توجیه کردن آلوده بودن هوای کلانشهر اصفهان باشد بلکه اگر می گوییم ویژگی های اقلیمی جغرافیایی اصفهان در تجمیع آلودگی ها موثر است پس باید مطابق با ویژگی های سرزمین نسبت به طراحی الگوی توسعه اقدام می کردیم.
وی با بیان اینکه پیوستگی صنایع به شهر در تهران مانند اصفهان نیست و از نظر جغرافیایی و اقلیمی تهران دارای شرایط بهتری است، تصریح کرد: برای مقایسه دقیق و سنجش آلودگی هوای اصفهان با دیگر شهرها نیاز به داده های آماری و دستگاه ها و تجهیزات بیشتری است.
مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان نیز در گفتگو با ایرنا به نوع آب و هوای اصفهان اشاره کرد و گفت: این کلانشهر از آب و هوای خشک برخوردارست در حالیکه تهران دارای بارندگی و رطوبت بیشتری است.
دکتر " امید غفار پسند " با بیان اینکه خشکی هوا از عوامل تشدید کننده آلودگی است، افزود: علاوه بر این، حجم متنوعی از تزریق کننده های آلودگی هوا از جمله کارگاه های کوچک را در گوشه گوشه شهر و حتی وسط شهر اصفهان داریم.
وی با بیان اینکه براساس مطالعات کمی و کیفی انجام شده با گستره وسیعی از شاخص های آلودگی و ترکیبات شیمیایی در اصفهان مواجه هستیم، اظهار کرد: برای کنترل آلودگی هوا باید به ظرفیت های زیست محیطی شهر نیز توجه شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه توسعه طولی و عرضی کلانشهر اصفهان بصورت علمی نبوده است، تاکید کرد: باتوجه به رشد جمعیت در دهه 60 لازم بود که از ابتدای دهه 70 در گسترش شهرهای بزرگی مانند اصفهان به مسائل زیست محیطی و ظرفیت های آن مانند آب، خاک و هوا نیز توجه می شد.
وی با انتقاد از اینکه هنوز آمار دقیقی از تعداد و نوع خودروها در کلانشهر اصفهان وجود ندارد، افزود: باید مشخص شود که آیا معابر و خیابان های شهر ما هنوز جایی برای خودروهای جدید دارد.
غفار پسند با اشاره به اهمیت مبحث " اقتصاد محیط زیست" افزود: ما هر روز شاهد افزایش تعداد خودروهای شخصی در شهرها هستیم زیرا در کشورمان خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل شده است اما این موضوع را هم باید قبول کنیم که صاحبان خودروها باید بهای آلوده کردن شهرها را نیز بپردازند.
وی همچنین به طرح تحقیقاتی دانشگاه اصفهان با همکاری شهرداری اصفهان اشاره کرد و گفت: در این طرح سیاهه انتشار آلایندگی ها در کلانشهر اصفهان بمنظور تعیین سهم منابع آلاینده ها، تهیه می شود و امید است که تا سال آینده نتایج آن مشخص شود.
غفار پسند از رسانه های اصفهان نیز خواست تا موضوع آلودگی هوا را محدود به یک یا دو ماه از سال نکنند بلکه بطور پیوسته این موضوع و راهکارهای حل این معضل را پیگیری و رصد کنند.
در حالیکه اصفهان در سال های گذشته از آلوده ترین شهرهای کشور بشمار می آید و حتی در برخی روزها، بالاترین شاخص های آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهد باید دید آیا راهکارهایی مانند برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و یا توسعه حمل و نقل عمومی مانند قطار شهری در سال های آینده می تواند این معضل را کمرنگ کند.
گ/3011 / 2093 ** گزارش: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/22081/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان

خط و نشان فرمانده ارشد نظامی ایران برای اسرائیل: آماده هرنوع برخوردی هستیم

دنیا پیام عملیات غرورآفرین وعده صادق را دریافت کرد

جزئیات مقابله پدافندهوایی ارتش با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌های اسرائیلی + فیلم

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهیدان حدادیان در کوهپایه

فرمانده نیروی زمینی ارتش: «وعده صادق»دستاوردهای تاریخی دارد/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی برخورد کرد

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

خسارات جبران ناپذیرعملیات وعده صادق برای رژیم صهیونیستی

مردم اصفهان در حمایت از عملیات وعده صادق راهپیمایی کردند

واکنش‌های بین‌المللی به خرابکاری ناموفق اسرائیل در اصفهان چه بود؟

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

راهپیمایی مردم ورزنه در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

بهای نفت در پی «اقدام اسرائیل علیه ایران» در بازارهای جهانی افزایش یافت

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

ببینید | درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اطراف اصفهان

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در اصفهان

نمایش اوج ذلت اسرائیل و اقتدار ایران در جریان انهدام ریزپرنده‌های صهیونیستی توسط پدافند هوایی کشور

اجرای سرود "ای ایران" در کنار زاینده رود ، پس از اتفاقات دیشب اصفهان (فیلم)

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

فیلم | ارتفاع پست در تاج سد زاینده رود

اقتدار نیروهای مسلح در عملیات وعده صادق یوم‌الله دیگری را در تاریخ ایران اسلامی ثبت کرد

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

(ویدئو) آرامش کامل در اصفهان به روایت گاردین

تصاویر صداوسیما از اتفاقات اصفهان

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

فیلم | آخرین وضعیت ذخیره آب در سد زاینده رود

روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان + فیلم

(ویدیو) جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

خط و نشان فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

طنین مرگ براسرائیل نمازگزاران اصفهان درراهپیمایی حمایت ازمردم غزه

باطل شدن سهمیه آبیاری از زبان کشاورزان نطنز

تداوم شدت ناپایداری‌های همرفتی همراه با رگبار و تندباد در اصفهان / هوا گرم‌تر می‌شود

عملیات وعده صادق ادعای گنبد آهنین را برهم زد

درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان | وزیر امنیت ملی: مسخره بود! + ویدئو

حمایت مردم اردستان از عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق»

تقدیر باشگاه سپاهان از تیم فوتبال و حمایت هواداران

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / نخست وزیر سابق: هیچ کس اینگونه اسرائیل را رسوا نکرده / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد