پیام سپاهان

آخرين مطالب

ایجاد 90 هزار شغل، گام جدید دولت برای اشتغالزایی دراستان اصفهان اقتصادی

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان- دولت دوازدهم در سالجاری اجرای طرح های جدیدی مانند "اشتغال فراگیر" را برای اشتغالزایی و با تعهد ایجاد نزدیک به یک میلیون فرصت شغلی در کشور کلید زد که سهم استان اصفهان از این تعهد، حدود 90 هزار شغل است.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان با وجود برخورداری از بیش از 9 هزار واحد صنعتی و تولیدی به دلایل مختلفی با نرخ بیکاری بالاتری نسبت به میانگین کشوری مواجه است به همین دلیل تلاش های بسیاری برای اشتغالزایی و کاهش این نرخ صورت گرفته بطوریکه نرخ بیکاری این استان از 17 درصد در تابستان سال گذشته به 14 درصد در تابستان و 13.7 درصد در پاییز امسال کاهش یافته است.
یکی از مهمترین برنامه های اشتغالزایی استان در سالجاری در راستای طرح جدید دولت با عنوان " اشتغال فراگیر" در بخش ها و رسته های مختلف بوده است.
کارگروه منتخب "ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی" کشور در تیر ماه سالجاری برنامه اشتغال فراگیر را با هدف ایجاد 970 هزار فرصت شغلی در بخش‌های اقتصادی کشور تصویب کرد.
هدف کمی از اجرای این طرح کاهش 0.8 درصدی نرخ بیکاری کشور در سال 1396، حفظ و صیانت از اشتغال نزدیک به 80 درصد از شاغلان موجود کشور(شامل مزد و حقوق بگیران بخش های خصوصی و تعاونی، کارکنان مستقل و کارفرما) و ارتقای مهارت آموزی و اشتغال‌ پذیری بیش از سه میلیون بیکار جویای کار و حداقل 950 هزار نفر تازه وارد به بازارکار عنوان شده است.
برنامه های مختلفی در این طرح دیده شده که از مهمترین آنها می توان به توسعه کسب و کار اشتغال پایدار( تکاپو)، کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، مهارت آموزی در محیط واقعی و حمایت از مشاغل پایدار در روستاها، عشایر و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت اشاره کرد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفت وگو با ایرنا با اشاره به گزارش عملکرد این استان در تحقق برنامه های اشتغالزایی اظهار کرد: تعهد استان اصفهان برای اشتغالزایی در قالب طرح اشتغال فراگیر و سایر برنامه های جدید، حدود 90 هزار شغل است که تا کنون حدود 50 درصد آن تحقق یافته است.
محسن نیرومند افزود: از میزان اشتغالزایی تحقق یافته در استان اصفهان تا کنون حدود 33 هزار شغل در سامانه ای که بمنظور رصد این برنامه ها طراحی شده، ثبت شده و مابقی اطلاعات در حال تکمیل شدن است.
وی با تاکید بر اهمیت اشتغالزایی در استان اصفهان گفت: نرخ بیکاری در استان در تابستان 95 حدود 17.4 درصد بود اما با تلاش های صورت گرفته این نرخ در تابستان سالجاری 3.4 درصد کاهش یافت و به 14 درصد رسید با این وجود هنوز 2.5 درصد از میانگین نرخ بیکاری در کشور، بالاتر است.
وی از جمله دلایل بالا بودن نرخ بیکاری در این استان را بالا بودن نرخ مهاجرت و همچنین خشکسالی عنوان کرد.
نیرومند با بیان اینکه یکهزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زا امسال در قالب طرح توسعه کسب و کار اشتغال پایدار( تکاپو) به استان اصفهان اختصاص یافته است، گفت: این تسهیلات برای ایجاد، توسعه و سرمایه در گردش به شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی پرداخت می شود و سهم استان اصفهان در این بخش ایجاد 53 هزار شغل است.
وی با بیان اینکه در این طرح 13 رسته‌ فعالیت با قابلیت سرمایه گذاری در روستاها و شهرها شناسایی شده است، افزود: این رسته ها شامل تولید محصولات گلخانه ای و گیاهان دارویی، صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، حمل و نقل بین شهری، فناوری اطلاعات، دوخت و تولید پوشاک، قطعه سازی و مجموعه سازی، فرش دستباف، زیورآلات، صنایع معدنی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و صنایع مرتبط با تولید برق از انرژی خورشیدی است.
وی نرخ سود تسهیلات طرح تکاپو را 12 تا 16 درصد اعلام و اضافه کرد: در این طرح، 6 درصد دیگر از سود تسهیلات از محل اعتبارات یارانه ها پرداخت می‌شود.
نیرومند با بیان اینکه کمتر از 50 درصد اعتبارات این طرح در استان جذب شده و لازم است بانک ها برای جذب اعتبارات باقی مانده تلاش کنند، گفت: تا کنون 600 نفر در استان اصفهان برای این طرح ثبت نام کردند که 456 نفر به بانک معرفی شدند.
*** طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی فرصتی برای جوانان تحصیلکرده
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان همچنین با اشاره به اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان جوان دانشگاه ها گفت: سهمیه استان برای ثبت نام در سامانه کارورزی چهار هزار و 725 دانش‌ آموخته دانشگاهی است.
دولت برای اجرای این طرح منابعی تامین کرده است که دانش آموختگان دانشگاهی با مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالا در کارگاه هایی به مدت چهار تا 6 ماه مشغول به کار شوند.
هدف از اجرای این طرح، آموزش و مهارت آموزی است و کارورزان علاوه بر اینکه از مزایای حقوق 30 درصد قانون کار برخوردار خواهند شد، دولت تمام حق بیمه مسئولیت آنان را پرداخت می کند.
استان اصفهان حدود 900 هزار دانش آموخته دانشگاهی دارد که 370 هزار نفر از آنها شاغل، 97 هزار نفر بیکار و 424 هزار نفر غیرفعال هستند.
استان اصفهان رتبه هفدهم کشور را در بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی دارد.
نیرومند با بیان اینکه تا کنون حدود 18 هزار نفر در استان اصفهان برای طرح کارورزی ثبت نام کرده اند، گفت: از این تعداد حدود 600 نفر دارای شرایط کارورزی بودند و نزدیک به 400 نفر پذیرفته شدند.
وی اطلاع رسانی ناکافی، تفکیک نشدن اداره های برای اجرای این طرح، تامین نشدن بودجه پرداخت کمک هزینه آموزشی و ابلاغ و اجرایی نشدن شیوه نامه برای ثبت نام در این طرح را از جمله دلایل استقبال نه چندان بالا از این طرح خواند و گفت: شهرستان سمیرم با 200 درصد جذب کارورزان، بیشترین آمار را برای ثبت نام در این طرح داشتند.
*** عملکرد 106 درصدی اصفهان در طرح مهارت آموزی در محیط واقعی
طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی برای ایجاد فرصت شغلی در بین افراد باسطح تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم در اصناف برنامه ریزی شده و سهم استان اصفهان در این زمینه سه هزار و 680 نفر است.
به گفته مدیر کل تعاون و کار استان اصفهان، این استان با عملکرد 106 درصدی و رتبه چهارم در کشور، برای سه هزار و 900 نفر در این قالب، اشتغالزایی کرده است.
نیرومند افزود: دهاقان با 245 درصد بیشترین آمار را در استان در زمینه مهارت آموزی در محیط کار واقعی دارد.
قانون حمایت از مشاغل پایدار در روستاها، عشایر و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت نیز از برنامه های دولت برای اشتغالزایی در سراسر کشور است.
127 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح به استان اصفهان تخصیص یافته که معادل 3.4 درصد از اعتبار کل استانهاست.
45 درصد از اعتبارات این طرح در بخش کشاورزی، 10 درصد در بخش صنایع کوچک، 15 درصد در بخش خدمات، 10 درصد در قسمت گردشگری و 10 درصد در قسمت سرمایه گذاری در گردش صنعتی مستقر در روستاها ست.
مدیر کل تعاون و کار استان اصفهان به طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نیز اشاره و تصریح کرد: این برنامه نیز از سال های گذشته ادامه داشته و امسال 54 میلیارد تومان اعتبار به این منظور برای استان اصفهان تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه استان اصفهان تا کنون حدود 10 درصد این اعتبار را جذب کرده است، افزود: در قالب این طرح تا کنون یک هزار و 567 پروژه با اعتبار 19 میلیارد تومان معرفی شده که از بین آنها برای 572 طرح، پنج میلیارد تومان پرداخت شده است.
*** تاکید استاندار اصفهان بر جذب حداکثری اعتبارات اشتغالزایی
استاندار اصفهان نیز به فرمانداران و مسئولان دستگاه های اجرایی و بانک های این استان تذکر داده و تاکید کرده است که تا پایان سالجاری برای جذب صد درصدی اعتبارات اشتغالزایی در نظر گرفته شده اقدام کنند.
محسن مهرعلیزاده با اشاره به اینکه کارنامه استان اصفهان در این زمینه چندان خوب نبوده است، افزود: از مسئولان استان توقع و انتظار دارم که در یک ماه باقی مانده از سال برای جذب سهم خود در بخش ها و طرح های مختلف اشتغالزایی، اهتمام جدی داشته باشند و جذب اعتبارات را دست کم به صد درصد برسانند.
وی دیر ابلاغ شدن اعتبار طرح های مذکور ( در ماه های آذر و دی)، مشکلات مربوط به ثبت اطلاعات در سامانه متمرکز طراحی شده برای این طرح ها، کم بودن تمرکز بر روی طرح های مذکور و نادیده گرفتن آنها به عنوان فرصت، مشخص نبودن تکلیف دستگاه های اجرایی بویژه فرمانداران در اجرای این طرح ها و اطلاع رسانی ناکافی را از جمله دلایل مطلوب نبودن عملکرد استان اصفهان برشمرد.
استاندار اصفهان بر انجام تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده در جامعه برای افزایش آگاهی مردم از طرح های اشتغالزایی دولت و جذب آنها برای استفاده از این طرح ها تاکید کرد.
استان اصفهان پنج میلیون و 120 هزار و 850 نفر جمعیت دارد که شامل حدود 2 میلیون و 600 هزار مرد (51 درصد) و 2 میلیون و 520 هزار زن (49 درصد) هستند.
بر اساس نتایج سرشماری 95، استان اصفهان دارای یک میلیون و 780 هزار نفر جمعیت فعال است که از این تعداد یک میلیون و 520 هزار نفر شاغل و 260 هزار نفر بیکار هستند.
درمجموع حدود یک میلیون کارگر بیمه شده در استان وجود دارد که با احتساب خانواده های آنها 64 درصد جمعیت کل استان را تشکیل می دهد.
استان اصفهان با 9 هزار و 200 واحد صنعتی فعال با اشتغال 263 هزار نفر، سهم 11 درصدی از صنایع کشور و در زمینه اشتغال، رتبه دوم کشور را پس از تهران دارد.
گ/3011/ 6022

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/22620/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی