پیام سپاهان

آخرين مطالب

رد پای پسماند «آسکارل» در اصفهان فرهنگی

رد پای پسماند «آسکارل» در اصفهان
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان روزنامه اصفهان زیبا در شماره امروز خود در گزارشی وجود روغن آسکارل در انبارهای استان را بررسی کرد.
به گزارش ایرنا، روزنامه اصفهان زیبا روز شنبه در این باره نوشت: روغن های آسکارل به دلیل برخورداری از قدرت عایق و خنک کنندگی زیاد در ترانسفورماتورهای کاهنده ، در نیروگاه ها و صنایع فولادی استفاده می شوند. این روغن ها هر چند راهگشای صنایع مهم کشور است؛ اما از سوی دیگر، عوارض خاص زیست محیطی خودش را دارد. بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست کشور،‌ این ماده به دلیل ماندگاری در بافت های زنده حتی در تراکم‌های کم، اثرات مزمنی روی سلامت موجودات ایجاد می کنند. ایجاد انواع سرطان‌ها همچون ریه، شانه، مغز، پوست، سینه، پروستات،پانکراس و دستگاه گوارش از جمله عوارض این ماده است.
این روزنامه در ادامه آورده است: با وجود تاثیر تخریبی زیادی که این روغن ها روی سلامتی انسان ها و محیط زیست در پی دارد، آسکارل همچنان در صنایع فولادی و نیروگاه ها استفاده می شود. آنطور که کارشناس مسئول بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت شماره دو اصفهان پیش از این خبر داده تا چند سال پیش امکان امحای این روغن در کشور به دلیل پیچیده بودن فرآیند امحا و نبود فناوری لازم وجود نداشته است. مسئله ای که البته معاون فنی محیط زیست، امکانش را در اصفهان تایید می کند. مهدی ریاحی در گفت و گو با «اصفهان زیبا»، اظهار می کند: «خوشبختانه اصفهان تنها استانی در سطح کشور است که سیستم های امحای پسماند روغن های آسکارل را داراست، از این رو واحدهای صنعتی بایستی از این ظرفیت حداکثر استفاده را کنند.»اسفند 1391نیز مدیر گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست از امحای تمام روغن های آسکارل موجود در کشور تا دو سال آینده با همکاری وزارت نیرو خبر داد. محمد علیزاده در گفت و گو با ایرنا، عنوان کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون و 250 هزار لیتر روغن آسکارل در کشور وجود دارد که 250 هزار لیتر از آن آلودگی بیش از هفت هزار ppm دارند .
* انبارهای آلوده
با این اوصاف اوایل بهمن ماه بود که رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از آلوده بودن انبارهای اصفهان به ماده آسکارل خبر داد. به گزارش ایمنا، سید عبدالوهاب سهل آبادی در همایش صنعت بازیافت با شعار« از زمین برای زمین»، با اشاره به اینکه مقادیر زیادی از ماده آلوده کننده آسکارل در انبارهای استان ما وجود دارد، افزود: روغن آسکارل اثر تخریبی وحشتناکی بر آب و خاک دارد و یک قطره از آن می‌تواند ده‌ها متر مربع خاک را آلوده کند. سهل آبادی ضمن درخواست از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان برای امحای این ماده خطرناک از استان، تصریح کرد: دولت باید به فعالان عرصه بازیافت با نگاه بهتری بنگرد؛ چرا که این صنعت تلاشی مضاعف و درآمدی پایین و البته تاثیرات محیط زیستی مثبتی بر محیط زیست دارد و دولت باید همکاری بیشتری با این صنعت داشته باشد.رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در تماس تلفنی با «اصفهان زیبا»، ترجیح داد توضیحات بیشتری به جهت ایجاد نگرانی برای شهروندان اصفهانی ارائه نکند؛‌ اینکه کدام صنایع در این خصوص تخلف یا احتمالا کوتاهی کرده اند یا اینکه آسکارل در کدام انبارها بیشتر وجود دارد؟
*نظارت مستمر محیط زیست
موضوع را از مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان پیگیری کردیم. حسین صفاری در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا»، ضمن اشاره به اینکه رسیدگی به این موضوع در استان مورد توجه است، عنوان می کند: «رسیدگی و نظارت بر پسماندها در حوزه اختیارات محیط زیست است و در حوزه وظایف بهداشت محیط نیست.» آخرین وضعیت نگهداری و امحای اسکارل را از معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان جویا شدیم. مهدی ریاحی در گفت و گو با «اصفهان زیبا»، خاطر نشان می کند: «براساس قانون مدیریت پسماند مسئولیت مدیریت اجرای پسماندهای صنعتی اعم از جمع آوری، نگهداری و امحا یا دفن به عهده واحد صنعتی تولید کننده پسماندهاست؛ اما در این راستا این اداره کل بازدیدهایی کارشناسی و نظارت مستمری را اعمال می کند.»
اهمال برخی واحدهای صنعتی
این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه اصفهان تنها استانی در کشور است که سیستم های امحای پسماند روغن های آسکارل را داراست، ادامه می دهد: «در بسیاری از مواقع، ضوابط استاندارهای زیست محیطی رعایت می شود؛ اما همان طور که رئیس اتاق بازرگانی اشاره کرده، در برخی مواقع بعضی از واحدهای صنعتی نسبت به اجرای مقررات زیست محیطی اهمال می کنند که لازم است ضمن صدور اخطارهای زیست محیطی برخورد قانونی به عمل آید.» به گفته ریاحی، آسکارل جز پسماندهای خطرناکی است که در ترانسفورماتورهای کاهنده ای که در صنایع فولادی و نیروگاه ها وجود دارد، استفاده می شود. او که از میزان کنونی این پسماند در اصفهان خبر نداشت، خاطر نشان می کند: «صنایعی که از آسکارل در تاسیسات خود استفاده می کنند به دلیل خطراتی که این روغن می تواند برای سلامت کارکنان و محیط زیست به همراه دارد، حساسیت زیادی دارند.»معاون محیط زیست استان ضمن اشاره به اینکه یک مرکز سیستم‌های امحای پسماند روغن های آسکارل در اصفهان فعال است، تاکید می کند: « محیط زیست دستگاهی حاکمیتی است، نمی توانیم واحدهای صنعتی را برای ارسال پسماندها به این مرکز مکلف کنیم؛ اما این پسماندها رها شده نیز نیستند، یا در شرایط خاص در انبار واحدهای صنعتی نگهداری یا به مرکز امحای پسماند منتقل می شوند.» حال با توجه به نگرانی و دغدغه رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و اینکه سهل آبادی ترجیح داد در این خصوص توضیح بیشتری ارائه نکند و اینکه بروز تخلف از برخی واحدهای صنعتی امکان پذیر است، نمی توان به راحتی از کنار صنایعی که از این روغن استفاده می کنند، عبور کرد.
گ/8114/ 6022

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/22631/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) واکنش جالب مردم اصفهان به ماجرای ریز پرنده‌ها

واکنش جالب مردم اصفهان به فعال شدن سامانه پدافند هوایی

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر درباره حادثه اصفهان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان

زندگی در اصفهان جاری است

تصاویر جالب از استراحت زیر سایه پل خواجو/ عکس

طعنه بن گویر به گزارش‌ها درباره انفجار‌های اصفهان: مسخره است

تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان

فرمانده کل ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر و عضو کنست درباره حادثه اصفهان

امیر موسوی: تیراندازی سامانه‌های پدافند هوایی اصفهان به شی مشکوک

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

شنیده‌شدن صدای شلیک در قهجاورستان اصفهان

تصاویر جدید از مقابله پدافند هوایی با حملات پهپادی اسرائیل | ویدئو

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

لحظه هدف قرار گرفتن آنچه که گفته می‌شود ریزپرنده بوده، در آسمان اصفهان (فیلم)

ببینید/ امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان وجود ندارد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

تکمیلی بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

جدیدترین تصاویر از وضعیت فرودگاه اصفهان

جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور تکذیب شد

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

تکذیب تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی

واکنش‌های جهانی به حادثه اصفهان/ عمان محکوم کرد

وضعیت شهر اصفهان عادی است/ادامه پرواز هواپیماها در فرودگاه شهید بهشتی

بن گویر حمله ادعایی به ایران را مورد تمسخر قرار داد

محل برخورد موشک‌ به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

جزئیات ماجرای انفجار در اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

طعنه بن گویر وزیر تندرو اسرائیل به انفجار‌های اصفهان: «مسخره است»

لحظه هدف قرار گرفتن آنچه گفته می‌شود ریزپرنده بوده، در آسمان اصفهان (فیلم)

اولین عکس از محل برخورد ریزپرنده به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

تصاویری از اصفهان ساعاتی بعد از شنیده شدن صدای انفجار

تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد/ پدافند هوایی هوشیار است

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان | از هراس کشورهای اروپایی تا محکومیت توسط عمان

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

شور و شادی مردم اصفهان با سرود «ای ایران» در کنار زاینده‌رود