پیام سپاهان

آخرين مطالب

استاندار اصفهان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان و اولین جلسه استانی کارگروه سازگاری با کم آبی اعلام نمود: تا اواسط هفته منابع استانی با اولویت اول در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت سیاسی

استاندار اصفهان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان و اولین جلسه استانی کارگروه سازگاری با کم آبی اعلام نمود: تا اواسط هفته منابع استانی  با اولویت اول در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - دکتر مهرعلیزاده با تشریح مصوبات اولین جلسه استانی کارگروه سازکاری با کم آبی و 12 طرح با اولویت در این کارگروه، اظهارداشت: امیدواریم بتوانیم تا اواسط هفته، منابع مالی استانی را با اولویت اول در اختیار کشاورزان عزیز قرار دهیم تا با نزدیک شدن به ایام عید نوروز، بخشی از معیشت این عزیزان را تأمین کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر محسن مهرعلیزاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان اظهارداشت: در مسائل و مشکلات آب بعنوان استاندار اصفهان، حق را به کشاورزان خسارت دیده می دهم و معتقدم کُندکاری فعالیت ها، اهمال کاری ها و عدم تصمیم گیری های صحیح در طول سالهای گذشته، موجب این مشکل شده است.
استاندار اصفهان افزود: اگر در طول سال های گذشته با تمهیدات صحیح و تصمیمات بموقع فعالیت ها صورت می گرفت، به مشکلات امروز بر نخورده بودیم.
مهرعلیزاده با بیان اینکه دشمنان ما همیشه در صدد ضربه زدن به نظام هستند و مردم نیز به دلیل ناراحتی، ضربه پذیر می باشند، افزود: ما باید به هوش باشیم و باید حق را به مردم بدهیم و تصمیمات و تدابیر مناسب اتخاذ نماییم.
استاندار اصفهان با بیان اینکه دنیا به دلیل تغییر اقلیم به سمت کم آبی حرکت می کند، تصریح کرد: در ایران وضعیت بدتر است و فلات مرکزی و استان اصفهان به مراتب وضعیت بدتری نسبت به دیگر نقاط دارد.
وی با اشاره به اینکه از سال 1350 تاکنون ورودی آب به حوضه ی زاینده رود تقریبا نصف شده است، افزود: در سال آبی جاری حداقل 45 درصد از میزان ورودی آب کاهش خواهد یافت و عقل حکم می کند زمانی که این روند استمرار می یابد پیش بینی نماییم که در کمتر از 5 دهه ی آینده میزان ورودی آب به حوضه ی زاینده رود به صفر برسد.
وی تاکید کرد: این تفکر به ما حکم می کند که بجای مقابله با بحران خشکسالی، در نظر داشته باشیم که بحرانی در کار نیست بلکه یک روند کم آبی پیش روی ما است و باید زندگی مردم را با این شرایط سازگار نماییم.
وی با بیان اینکه در جلسات متعدد چند موضوع به عنوان اساس کار قرار گرفت، تصریح کرد: اینکه بدانیم آب کم است و آبی که به منطقه می توانیم اضافه نماییم آب محدودی است باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار اصفهان موضوع آب خاکستری و پساب را بسیار مهم خواند و افزود: این طرح می تواند آب را دو و یا حتی سه برابر اضافه نماید به این معنا که می توانیم دو یا سه بار از آب موجود استفاده نماییم.
مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به روش های سنتی، طرح تعریف نماییم و یا اینکه اصرار به بهشت آباد و یا آب خلیج فارس داشته باشیم، با توجه به تجربیات گذشته و مطول شدن پروژه هایی مانند تونل سوم کوهرنگ، این موضوع نیز به طول خواهد انجامید و باید با روشهای جدید و نو، این اقدامات صورت پذیرد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه مردم تاکنون از مسئولین بسیار وعده شنیده اند و متأسفانه عمل نشدن بعضی از این وعده¬ها باعث بی¬اعتمادی و ناراحتی مردم شده است، اظهارداشت: من نمی¬خواهم هیچ وعده¬ای بدهم و حتی نمی¬خواستم قبل از تأمین شدن منابع صحبتی داشته باشم ولی در هر حال، به دنبال تصویب طرحی بودم که خوشبختانه در هفته گذشته در سفر چهار روزه بنده به تهران، تصویب شد و اولین جلسه استانی آن هم برگزار گردید.
محسن مهرعلیزاده در مورد مصوبات این جلسه اظهارداشت: امیدواریم تا روز سه شنبه، منابعی را از خود استان در اختیار داشته باشیم و با اولویت اول در اختیار کشاورزان عزیز قرار دهیم چرا که کشاورزان، عضو آسیب¬دیده و با مناعت طبع در جامعه هستند و ما امیدواریم بتوانیم با نزدیک شدن به ایام عید نوروز، بخشی از معیشت این عزیزان را تأمین کنیم.
*تدوین 12 طرح برای تامین آب پایدار و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی
استاندار اصفهان در ادامه با تشریح اقدامات صورت گرفته در اولین جلسه استانی کارگروه سازگاری با کم آبی، مطرح نمود: با همکاری معاونین و همکاران در استانداری، شاکله طرحی را پایه ریزی کردیم که مطابق با آن، ما به ازای تأمین آب پایدار، صنعت مبالغی را پرداخت می¬کند که از طریق آن، کشاورزان با یک هفتم آبی که قبلاً مصرف
می¬کرده اند، همین کشت و زرع و معیشت را داشته باشند.
محسن مهرعلیزاده با اشاره به 12 طرحی که مدیریت استان که درصدد اجرای آن است، تصریح کرد: فرهنگ سازی درباره تغییر الگوی کشت کشاورزان استان از روش هایی مانند برگزاری نشست های متعدد در زمینه آگاهی کامل آنان نسبت به وضعیت بحرانی آب و لزوم تغییر الگوی کشت از پرآب بر به کم آب بر از جمله طرح های قابل اجرا در این خصوص می باشد.
وی تبدیل کشت سنتی به الگوی کشت گلخانه ای و افزایش بهره وری مصرف ضمن ثابت نگه داشتن سطح زیر کشت با تمرکز بر طرح و کمک به طرح های نظارت بر برداشت های آب در مسیر رودخانه و سفره های زیرزمینی به منظور جلوگیری از برداشت های غیرقانونی و بی رویه آب در مسیر رودخانه و چاه های غیرقانونی و بی رویه آب در مسیر رودخانه و چاه های غیرقانونی حفر شده را از دیگر طرح هایی خواند که در این بخش به اجرا گذاشته خواهد شد.
مهرعلیزاده تسریع در تکمیل طرح های ساماندهی رودخانه زاینده رود با هدف کاهش هدررفت آب از سرچشمه تا تالاب گاوخونی را از طرح های بسیار مهم خواند و یادآور شد: تسریع در عملکرد تکمیل طرح های مربوط به افزایش بهره وری در مصرف آب با تمرکز بر اجرای طرح های تسهیلی و استفاده از آب های خاکستری جهت مصارف کشاورزی و صنعتی با تمرکز بر طرح استفاده بهینه از پساب استان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
محسن مهرعلیزاده کمک به طرح های ویژه جایگزین از طریق طرح های اشتغالزایی و خدماتی، توسعه کشت استانی و فرااستانی، فرهنگ سازی و عملیاتی کردن کاربرد فناوری های بومی در مصرف بهینه در بخش آب شرب و استفاده از روش های نوین آبیاری به منظور کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری را از جمله طرح هایی خواند که در اولین کارگروه استانی سازگاری با کم آبی به تصویب رسیده است.
مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه تسریع و کمک به طرح ایجاد سد و تونل سوم کوهرنگ و تسریع و کمک به طرح ایجاد سد و تونل بهشت آباد نیز در این کارگروه به تصویب رسیده است، افزود: کمک و بررسی مطالبه شیوه های تامین آب از منابع جدید اعم از انتقال به حوضه، شیرین سازی، آب های ژرف، آب های غیرمتعارف و باران زا نیز از دیگر طرح های اجرایی در استان بشمار می رود.
استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: علاوه بر این 12 طرح، در مقاطع مورد نیاز مانند امسال، کمک به معیشت مردمی که از نداشتن آب متضرر شده اند، برای ما اهمیت ویژه دارد که به همین جهت، با پیشنهاد مشترک وزارت نیرو، کشاورزی، کشور، صنعت، معدن و تجارت و با استنادبه اصل 138 قانون اساسی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی شکل گرفت.
وی با اشاره به متن تصویب نامه تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، اظهارداشت: هیئت وزیران در جلسه 6/12/1396 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نیرو، جهادکشاورزی، کشور، صنعت معدن و تجارت و سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نموده که بمنظور هماهنگی، انسجام و پیگیری اجرای قوانین و مقررات موثر در تحقق سازگاری با کم آبی و تعادل منابع و مصارف آب در مناطق مختلف کشور و اتخاذ تصمیمات مناسب در این زمینه از طریق پیگیری امور زیر در چهارچوب قوانین مربوطه "کارگروه ملی سازگاری با کم آبی" با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزیران جهادکشاورزی و کشور، صنعت معدن و تجارت و رؤسای سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور تشکیل می شود. هر یک از دستگاه های اجرایی براساس قوانین و مقررات مربوط تکالیف خود را در این زمینه انجام می دهند و تشکیل کارگروه مذکور برای هماهنگی بین دستگاه های اجرایی بوده و نافی مسئولیت آن ها در انجام وظایف ذاتی و قانونی نیست.
استاندار اصفهان افزود: در این مصوبه تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف( شامل شرب و بهداشت، صنعت، کشاورزی، فضای سبز و محیط زیست) از طریق بررسی و تعیین اولویت مصارف در قالب منابع آب در دسترس در سال آبی در چهارچوب منابع آب تخصیص یافته توسط وزارت نیرو در هر حوضه / استان تعیین شده است.
وی یادآور شد: برنامه ریزی و هماهنگی های لازم برای انطباق الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم آبی و با توجه به سهم کاهش منابع آب در اختیار بخش کشاورزی و در چهارچوب الگوهای کشت مصوب وزارت جهادکشاورزی در هر حوضه / استان صورت خواهد گرفت.
مهرعلیزاده تصریح کرد: پشتیبانی از تدابیر استان ها در خصوص جلوگیری از بروز مشکلات و تعارضات اجتماعی ناشی از کاهش منابع آب در دسترس تعیین شده برای هر استان/ منطقه و نظارت بر عملکرد و پیشرفت برنامه ها در کارگروه های استانی از دیگر بندهایی است که در این مصوبه مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان به ترتیب به شورای حفاظت از منابع آب زیرزمینی موضوع ماده (6) تصویب نامه 85166/ت/35378 هـ مورخ 29/5/1387 اضافه می شوند و شورای مذکور عنوان کارگروه استانی علاوه بر وظایف مندرج در تصویب نامه یادشده، برای سیاستگذاری و برنامه ریزی اجرایی در زمینه سازگاری با کم آبی از جمله تعیین سهم کمبود بخش های مختلف مصرف متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی مناطق مختلف و براساس سهم آب تعیین شده برای استان در هر حوضه آبریز در چهارچوب تصمیمات کارگروه ملی با رعایت قوانین مربوطه اقدام می نمایند.
استاندار اصفهان یادآور شد: سیاست های وزارت جهادکشاورزی برای واپایی(کنترل) سطح زیر کشت بهاره و زمستانه، اعمال محدودیت یا ممنوعیت کشت برنج( خارج از استان های گیلان و مازندران) با توجه به محدودیت های منابع آبی در حوضه های آبریز/ استان اجرا می شود.
استاندار اصفهان اظهارداشت: با هدف آزادسازی منابع آب در اختیار فضای سبز و خدمات شهری، همه ی دستگاه های اجرایی و سازمان های عمومی مربوط به گونه ای برنامه ریزی کنند که تا پایان سال 1397 حداقل سی درصد آب مصرفی فضای سبز و خدمات شهری در شهرها نسبت به سال 1396 با روش های مختلف از جمله انتخاب گونه های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی و کم آب بر برای فضای سبز کاهش یابد.
وی با بیان اینکه در این مصوبه مشخص شده است که تحویل حجمی آب برای کلیه مصارف از جمله کشاورزی با رعایت کارکرد مجاز انجام می شود؛ افزود: درصورت عدم رعایت سقف ساعت کارکرد در خصوص منابع آب زیرزمینی و مصرف برق بیش از میزان مندرج در پروانه بهره برداری، بهای برق اضافی براساس مصارف تجاری محاسبه و دریافت می گردد.
مهرعلیزاده اظهارداشت: در این مصوبه استانداران مکلفند پس از تصویب شورای برنامه ریزی توسعه استان، منابع مالی مورد نیاز تحقق اجرای این تصویب نامه را از محل منابع مصوب مربوط در اختیار استان تامین نمایند و در صورت عدم کفایت، نحوه تأمین منابع مالی مورد نیاز با پیشنهاد کارگروه ملی در هیئت وزیران تصمیم گیری می شود.
وی افزود: در مواردی که برای جبران کمبود آب شرب در سقف الگوی مصرف بازنگری شده متناسب با شرایط کم آبی، جابجایی حقابه های کشاورزی موضوع تبصره (1) ماده (18) قانون توزیع عادلانه آب ضروری باشد، منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت مابه ازای حقابه جابجا شده مطابق سازوکاربند(م) ماده (28) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) – مصوب 1393- تامین می شود.
استاندار اصفهان تصریح کرد :در اجرای بند(الف) ماده (39) قانون برنامه ششم توسعه، تعرفه مصارف مازاد بر الگوی مصرف آب شرب و بهداشت به صورت پلکانی و با رعایت اصل بازدارندگی و متناسب با شرایط آبی توسط وزارت نیرو جهت تصویب به هیئت وزیران ارائه می شود.
وی افزود: در این مصوبه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید با همکاری وزرات نیرو برای اطلاع رسانی و برنامه سازی مناسب همگانی از وضعیت منابع آب به طور مستمر، متناسب با سیاست های اتخاذ شده در کارگروه ملی اقدام کند.
*طرح های استفاده بهینه از پساب و ارتقای بهره وری آب ویژه ی شرق اصفهان حداکثر از ابتدای سال آینده آغاز بکار خواهند کرد
مهرعلیزاده با بیان اینکه باید کارگروهی متشکل از استانداری، ذوب آهن و فولاد مبارکه در خصوص چگونگی وجوه واریزی برگزار گردد، اظهارداشت: در ادامه سایر اعضای امضا کننده در صورت ضرورت به جلسه دعوت خواهند شد.
وی طرح های استفاده بهینه از پساب و ارتقای بهره وری آب ویژه ی شرق اصفهان را از اولویت های مهم خواند و افزود: حداکثر از ابتدای سال آینده طرح ها آغاز بکار خواهند کرد.
محسن مهرعلیزاده تاکید کرد: باید همه ی تلاش ها در این جهت باشد که این طرح ها با قوت اجرا شود زیرا در جهت تامین منابع مالی، مشکلی وجود ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/24346/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا

نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل + فیلم

ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

اجرای 12 عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری

پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره

تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش 100 درصدی تولید خودرو

نقش اصلی رسانه‌ها اعتمادسازی، ترویج امید و افزایش رضایت‌مندی مردم است

حیات طیبه در خودنمایی نسیت، بلکه در اخلاص و پاکی است

پر شدن سیل بند‌ها بر اثر بارش باران شهروندان آران و بیدگل را شگفت زده کرد + فیلم

درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

صادرات بیش از 5 میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود

لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن

آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت

فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان

بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم

قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

آژیر قرمز در اصفهان؛ ترک های اصفهان، به میراث هم رسید

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است