پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدیرکل هواشناسی استان:

بارندگی های اصفهان در فصل بهار کمتر از نرمال خواهد بود اقتصادی

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان - مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اعلام کرد: بارش ها در این خطه در بهار سال آینده نسبت به مدت مشابه سال های گذشته کمتر از نرمال و بصورت رگباری در نواحی غربی پیش بینی می شود.
به گزارش ایرنا، " مجید بیجندی " روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس آخرین برآورد نقشه ها و مدل های هواشناسی، وضعیت بارش ها در استان اصفهان در بهار آینده در مقایسه با میزان نرمال سال گذشته کمتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه میزان بارش ها در بهار آینده در سرچشمه های زاینده رود نیز کمتر خواهد بود گفت: وضعیت کم بارشی در غرب استان و سرچشمه های زاینده رود بیشتر خودنمایی می کند.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه بارش ها در این استان در مقایسه با میزان بارش ها در بلند مدت هم در وضعیت خوبی قرار ندارد گفت: این استان در رده پنجمین استان کشور از نظر میزان کم بارشی بلند مدت قرار دارد.
بیجندی بااشاره به میزان کم بارش ها در استان اصفهان در مقایسه با بلند مدت گفت: میمه با 85 درصد بارش کمتر از میزان بارش نسبت به بلند مدت و سایر نقاط استان هم نسبت به بلندمدت با کاهش بارش مواجه هستند.
وی میزان بارش ها در استان اصفهان تا 20 اسفند سالجاری را 31.6 میلی متر اعلام کرد و افزود: این میزان بارش نسبت به سال گذشته 58 درصد و نسبت به بلند مدت 68 درصد کاهش نشان می دهد.
بیجندی بااشاره به میزان بارش ها در کوهرنگ به عنوان سرچشمه اصلی زاینده رود گفت: میزان بارش های سال جاری در کوهرنگ 407 میلی متر می باشد که نسبت به سال گذشته 59 درصد و نسبت به بلند مدت 54 درصد کاهش یافته است.
وی بابیان اینکه میزان بارش ها در کوهرنگ از اول مهر تا 20 اسفند سالجاری از سال های بحرانی هم پایین تر است گفت: میزان بارش برف در سال آبی 95 -96 در کوهرنگ 16 سانتی متر و بلندمدت بطور متوسط 76 سانتیمتر برف بود.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه این وضعیت در نواحی غربی استان بدتر است اظهار کرد: بارش های سالجاری در شهرستانهای فریدن ( داران ) و خوانسار نسبت به سال گذشته به ترتیب 81 درصد و 70 درصد کاهش داشته است.
وی بابیان اینکه میزان بارش های سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته در ورزنه، اصفهان و کبوترآباد رشد داشته است گفت: این بارش ها، کمبود آب که طی سال های گذشته در مرکز و شهرهای شرق شهرستان اصفهان بوجود آمده است را جبران نخواهد کرد.
بیجندی بابیان اینکه اصفهان در مجموع باید تا 20 اسفند سال زراعی جاری 65 درصد از بارش نزولات آسمانی خود را دریافت می کرد گفت: در حال حاضر تنها 20 درصد از میزان بارش های سال زراعی در استان اصفهان دریافت شده است.
وی افزود: سایر شهرستان های استان اصفهان هم در سال زراعی جاری از وضعیت بارش مناسبی برخوردار نیستند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بارش کمتری را دریافت کرده اند.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان به میزان کل بارش هایی که باید در اصفهان انجام می شد، اشاره ای نکرد.
*** دمای هوا در بهار سال آینده گرم تر از سال های گذشته خواهد بود***
وی گفت: طبق پیش بینی ها، بهار سال آینده دمای هوا در این استان یک تا یک و نیم درجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش خواهد یافت و هوا گرم تر از سال های گذشته خواهد بود.
بیجندی بابیان اینکه افزایش دمای هوا، مقدار کم بارش ها را هم تبخیر می کند، گفت: دمای هوای بیشتر نقاط استان اصفهان در بهمن امسال نیز نسبت به بلند مدت افزایش پیدا کرد.
***تنها 3 درصد از استان اصفهان در وضعیت نرمال از نظر خشکسالی قرار دارد***
مدیرکل هواشناسی اصفهان بابیان اینکه بیشترمناطق این استان با لایه های مختلف خشکسالی از خفیف تا شدید درگیر هستند، افزود: در این پیوند تنها 3 درصد از استان اصفهان در وضعیت نرمال قرار دارد.
وی بابیان اینکه بیشتر مناطق استان اصفهان با پدیده خشکسالی مواجه هستند، اظهارکرد: بر اساس گزارش اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی، اصفهان دچار خشکسالی شدید شده است.
بیجندی بابیان اینکه به جز قسمت کوچکی از مرکز اصفهان، سایر نقاط این استان درگیر خشکسالی است گفت: قسمت های شمال، شمال شرق، مرکز و جنوب استان اصفهان با خشکسالی شدید و بسیار شدید درگیرند.
وی از هیدرولوژی، اقتصادی و اجتماعی، هواشناسی و کشاورزی به عنوان انواع خشکسالی نام برد و گفت: خشکسالی طی هفت سال گذشته در استان اصفهان تداوم داشته است و اثرات ویژه و نامطلوبی را در حوزه خشکسالی اقتصادی و اجتماعی برای این خطه در پی دارد.
*** 21 سال متوالی در استان اصفهان تَر سالی وجود نداشته است ***
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: طی 21 سال گذشته در استان اصفهان تَر سالی نداشته و این استان با پدیده خشکسالی مواجه بوده است.
بیجندی افزود: 97 درصد مساحت استان اصفهان تا پایان بهمن 96 (در 84 ماهه گذشته) با تبعات مختلف خشکسالی درگیر بوده اند.
وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب در استان اصفهان در آینده نزدیک برطرف نخواهد شد، گفت: بحران آب در استان اصفهان بسیارجدی است و پیش بینی های هواشناسی نوید این را نمی دهد که در آینده نزدیک، پدیده خشکسالی در استان اصفهان از بین برود.
بیجندی با اشاره به اینکه طی 17 سال گذشته میزان بارش ها به شدت کاهش یافته است، گفت: مدیریت منابع آب از اولویت های اصلی و ضروری این استان است.
*** هارپ هیچ تاثیری بر هواشناسی ایران ندارد***
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه هارپ هیچ تاثیری بر هواشناسی ایران ندارد گفت: تغییرات اقلیمی و دست اندازی انسان به طبیعت بیشترین تاثیر را بر حوزه تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی داشته است.
وی افزود: هارپ هیچ تاثیر اثبات شده ای بر کشور ما نداشته است.
هارپ یک پروژه نظامی است که در سال 1993 توسط ارتش آمریکا و همکاری با کشورهای روسیه، کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا با هدف انجام تحقیقات روی اتمسفر زمین شروع و نخستین تاسیسات آن در آلاسکا احداث شد.
بر اساس آنچه آمریکا اعلام کرده است، این پروژه روی لایه ای به نام یونوسفر (لایه بالایی زمین) تحقیق می کند اما عده ای بر این باورند هارپ تنها جنبه تحقیقاتی نداشته و لایه بالایی جو زمین را برای ایجاد تاثیرات اقلیمی تحریک می کند.
*** هر ابری قابلیت بارش ندارد***
بیجندی با بیان اینکه هر نوع ابری قابلیت بارش ندارد، گفت: بارور سازی ابرها یک اصل علمی قابل قبول و تجربه شده در دنیاست اما هر ابری قابلیت بارش و بارورسازی ندارد.
وی بابیان اینکه مرکز بارورسازی ابرها از 20 سال گذشته تاکنون در استان یزد فعالیت خود را آغاز کرده است افزود: بارور سازی ابرها را رد نمی کنیم اما این کار نیاز به کار فوق العاده تخصصی و بررسی ویژه، شناخت فیزیک ابرها و زمان ورود و خروج ابرها دارد.
ت 7150/ 2093

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/24619/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از جذب موفق طرح‌های برون‌دانشگاهی تا برپایی راهیان پیشرفت در حوزه فناوری

پیشبینی قهرمان لیگ از زبان اسطوره فوتبال اصفهان

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه