پیام سپاهان

آخرين مطالب

مهر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان گزارش می‌دهد؛

فرصت پیشنهادی یونسکو برای جاودانگی زنده‌رود/راز شیرهای سنگی سیاسی

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان - زاینده رود بیش از 400 بنای تاریخی را در کنار خویش جای داده به نوعی که یونسکو چند سال پیش پیشنهاد ثبت محور تاریخی طبیعی اصفهان را داد تا رودخانه از خشکی در امان مانده و جاودان بماند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها - فاطمه کازرونی: تاریخ شهر اصفهان به تنهایی به اندازه‌ای پربار است که هرچه از دیدنی‌های این شهر بنگاریم کم است، زاینده‌رود بخش جدایی ناپذیر از تاریخ این دیار است به نوعی که در سفرنامه‌های جهان نیمی از توصیف‌ها به این رودخانه و زیبایی آن یا انعکاس تصویر پل‌های تاریخی در جریان زلال رود برمی‌گردد، رودخانه‌ای که در طول جریان زندگی‌ساز خود در مسیر گذر از اصفهان بیش از 400 بنای تاریخی را در کنار خویش جای داده است به نوعی که یونسکو چندین سال پیش پیشنهاد ثبت محور تاریخی طبیعی اصفهان را داد که در صورت انجام آن به شکل طبیعی این 400 بنا نیز در یونسکو ثبت می‌شد، چنین پیشنهادی در هر کجای جهان بلافاصله مورد استقبال قرار می‌گرفت اما با گذشت چندین و چند سال از این پیشنهاد هنوز حتی پرونده این بناها برای ثبت به یونسکو ارسال نشده است تا فرصتی ناب برای نصف‌جهان و زنده‌رود از میان برود.
رد پیشنهاد یونسکو و خشک شدن زاینده‌رود
شاید اگر سال‌ها پیش مسئولان پیشنهادی که از جانب مدیران یونسکو مطرح شد را پذیرفته بودند اکنون شاهد خشک شدن زاینده‌رود نبودیم چراکه هر بخشی از تاریخ که در یونسکو ثبت می‌شود محفاظتی جهانی و با جدیت را درپی خواهد داشت، همانگونه که در طول سال‌های گذشته یونسکو با جدیت اجازه نداد ساختمان بی قواره جهان‌نما که زمانی به اصرار مسئولان اسبق شهرداری در میدان امام حسین (ع) اصفهان سبز شد بیش از حد مجاز قد بکشد و به اندازه‌ای در این راه ایستادگی کرد که پس از چند سال با تهدید به خارج شدن میدان نقش جهان از فهرست میراث جانی یونسکو مسئولان کشوری و استانی مجبور به تخریب چند طبقه اضافی این ساختمان شدند.

این مطلبی است که حتی ذاکر اصفهانی استاندار اسبق نیز بارها به آن اشاره داشت، فرصتی که از دست رفت و این شائبه را در ذهن مردم اصفهان ایجاد کرد که شاید این امر به قصد انجام شده است چراکه همگان می‌دانند به هیچ عنوان یونسکو از موضع خود در ارتباط با جاری بودن دائمی زاینده رود کوتاه نمی‌آمد.
در زیر برخی از آثار تاریخی اصفهان را مرور کنیم، تاریخی آثاری به قدمت چند قرن که بسیاری از آنها به عقیده کارشناسان به دلیل خشکی زاینده‌رود و احتمال فرونشست زمین در خطر نابودی قرار دارد.
پل جویی: این پل که در فاصله 33 پل تا خواجو قرار دارد،‌ به اشتباه به پل چوبی و جوبی نیز شهرت داشته است. پل جویی راه اختصاصی برای رفت‌وآمد دو کاخ در اصفهان به‌نام‌های هفت‌دست و کوشک آیینه‌خانه بوده است و به دلیل اینکه بر روی این پل جوی آبی روان بوده است آن را پل جویی نامیدند.

برج شش گوشه وسط پل با چشمه‌های آب جاری فرح بخش حال امیران، اشراف، مهمانان و سفیرانی بود که به حضور شاه شرفیاب می‌شدند و در قسمت غربی این پل آب رودخانه به صورت دریاچه‌ای درمی‌آمد به همین لحاظ به آن «پل دریاچه» نیز می‌گفتند.
تا حدود 10 سال پیش این پل به ویرانه‌ای شبیه بود و امکان عبور و مرور از آن امکان پذیر نبود تا اینکه با همکاری نهادهای شهری اصفهان مورد مرمت اساسی قرار گرفت.
شیرهای سنگی که چشمان آنها برق می‌زند: این دو شیر سنگی که در دو طرف پل خواجو قرار دارد و چشمان آنها در غروب آفتاب برق می‌زند به نوعی است که در هر سمت پل بایستید و به شیرسنگی در سمت دیگر پل نگاه کنید دو نقطه نورانی مشاهده می‌کنید، این شیرها در هنگان غروب آفتاب دیدنی تر هستند چراکه در نور اندک این زمان، هم شیر و هم چشمان نورانی آنها قابل مشاهده است.

کارشناسان دلیل این چشمان نورانی را نوع تراش چشمان این شیرهای سنگی می‌دانند گرچه هنوز گفت‌وگوی رسمی برای این امر از سوی کارشناسان میراث شاهد نبودیم و حتی برخی مسئولان از وجود چنین پدیده‌ای ابراز بی اطلاعی کردند.
نصف جهانی در چشمان مساجد، کنیسه‌ها، معابد و کلیسا
اصفهان شهری است مشهور به زندگی مسالمت آمیز میان ادیان به نوعی که پیروان چهار دین اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی، سالیان درازی است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و با یکدیگر تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند.
بر این اساس علاوه بر مساجد بی بدیل جهانی، کلیساها، کنیسه و معبد زرتشتیان اصفهان نیز از نقاط دیدنی این شهر است، البته برای کلیسای وانک همواره امکان بازدید وجود دارد اما برای بازدید از کلیساهایی مانند مریم و هاکوپ، کنیسه یهودیان و معبد زرتشتیان نیاز به هماهنگی است و بهتر است با تور به بازدید از این مکان‌ها بپردازید.
کلیسای تاریخی وانک اصفهان : ارامنه بعد از کوچ بزرگ از جلفا به دستور شاه عباس به اصفهان آورده شدند و از بدو ورود شروع به ساختن محل زندگی کردند و در وهله اول کلیساها را بنا کردند که «وانک» نخستین کلیسای بنا شده توسط آنها بوده است.
این کلیسا که در محله جلفای اصفهان قرار دارد بزرگ‌ترین کانون علم و مذهب ارامنه ارتدوکس ایران محسوب می‌شود.

قدمت تاریخی این کلیسا و حفظ آن در طول قرن های متمادی نشانه‌ای از هم زیستی ادیان مختلف در اصفهان در کنار یکدیگر است.
کلیسای مریم: کلیسای مریم مقدس دومین کلیسای قدیمی شهر اصفهان است و در سال 1613 میلادی در زمان حکومت صفویه توسط یکی از تاجران آن دوران به نام «آوِدیک باباکیان» ساخته شده است، مجموعه کلیسای هاکوپ و مریم مقدس، یکی از آثار ملی ایران است.

بر دیوارهای داخلی ساختمان کلیسا که با گچ پوشانده شده است نقاشی­‌هایی با موضوعاتی از کتاب مقدس به تصویر کشیده شده است و مجاورت ضلع جنوبی بنا هم نمازخانه کوچکی به نام استپانوس قرار دارد.
کلیسای هاکوپ که به کلیسای یعقوب مقدس نیز شهرت دارد قدیمی‌ترین کلیسای شهر اصفهان است. در سال 1613 میلادی در اطراف این کلیسا، ساختمان کلیسای مریم مقدس را ساخته‌اند و در حال حاضر کلیسای هاکوپ در داخل کلیسای مریم مقدس و در ضلع شمالی آن قرار دارد.

قبرستان ارامنه اصفهان: از نقاط دیدنی شهر اصفهان است که به دلیل تفاوت‌هایی با آرامستان ‌ های مسلمانان برای گردشگران جذاب است، این منطقه از نقاطی است که امکان دیدن آن به شکل فردی وجود ندارد و بهتر است با تور گردشگری برای دیدن آن اقدام کنید.

گرمابه‌هایی مجهز به استخر و حوضچه ضدعفونی پا
معماری اصیل ایرانی در هر بخش از بناهای اصفهان به نوعی رخ نموده است که هوشمندی اصیل آریایی در جای جای آن به چشم می‌خورد، شاید باورنکردنی باشد که این حمام‌ها قرن ‌ ها پیش به امکاناتی مجهز بوده است که امروز غربی‌ها به آن می‌بالند از سنگ‌هایی خاص برای ماساژ کمر تا حتی حوضچه ضدعفونی پا پیش از ورود به استخر.
حمام علی قلی آقا: این حمام دارای معماری کامل حمام‌های تاریخی ایرانی است و فضاهای مختلفی مانند استخری برای ‌آب‌تنی به همراه حوضچه ضدعفونی پا، مکانی با سنگ‌ مرمر خاص برای ماساژ دادن کمر، مکان‌هایی برای استراحت، صرف غذا و نوشیدن گلاب اصفهانی دارد و بخشی از تمدن عظیم و دقت بالای ایرانیان در ساخت هرگونه بنایی را نشان می‌دهد.

مشهور است که این حمام تا 50 سال پیش مورد استفاده مردم اصفهان بوده است.
حمام فین : گردشگرانی که از استان اصفهان عبور می کنند در صورت رد شدن از کاشان می توانند دو اثر بسیار زیبایی که در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند را مشاهده کنند که یکی حمام تاریخی فین و دیگری تپه های باستانی سیلک است.

حمام فین علاوه بر شهرت خاص خود به عنوان مکان به شهادت رسیدن امیرکبیر اکنون به باغ موزه ای تبدیل شده که با زیبایی معماری بخش های مختلف خود از جمله حمام ها و اتاق های مختلف تعجب گردشگران را بر می انگیزد.
سیستم لوله کشی این باغ که آب را در سراسر باغ و در انهار سرتاسری آن به شکل جوششی جاری می سازد از جمله عجیب ترین معماری های بناهای تاریخی است که هنوز راز آن به درستی کشف نشده است.
آتشکده و کوه آتشگاه: این آتشکده مربوط به دوران عیلامی‌ها بر فراز کوهی به همین نام و در خیابان آتشگاه قرار دارد که یادگاری از دوران باستان و قدیمی‌ترین مرکز تجمع انسان‌ها است، مشهور است چندین قرن نگهبانانی به طور دائم از آتش آن مراقبت می‌کردند تا خاموش نشود.

انگورستان ملک: از دیگر بناهای تاریخی اصفهان است که شیشه‌های هفت رنگ قجری آن موجب بازی نور بر دیوارهای ساختمان شده است و زیبایی این ساختمان تاریخی را که از سال ها پیش برای عزاداری امام حسین (ع) وقف شده به چشم گردشگران می‌کشاند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/24728/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رضائیان: برابر پرسپولیس حرفه‌ای بازی کردم

نقش اصحاب رسانه در تبیین حفظ زیست عفیفانه و جایگاه متعالی زن، مادر و خانواده حائز اهمیت است

اختصاص 800 میلیارد تومان به پروژه های محلات کم برخوردار در بودجه سال جاری

جدول لیگ برتر در پایان هفته 25 +نتایج کامل

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

کلاهبردار سابقه‌دار اشنویه‌ای دستگیر شد

رضاییان: هواداران پرسپولیس همیشه در قلب من هستند

باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال

رضاییان: شعار هواداران پرسپولیس مهم نیست، آنها در قلب من هستند

ربیعی: در فولادشهر مهمان نساجی بودیم!

بدل کارلوس در اصفهان دیده شد! (عکس)

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

قیمت پیکسل 8A احتمالاً نسبت به نسل قبل افزایش نخواهد یافت

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

شکست ذوب‌آهن در فولادشهر، بحران در خانه جدی‌تر از همیشه

شستن دست با ماده مشتعل تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت

داستانک/ آداب و رسوم الکی

زنگ هشدار آیفون برای برخی کاربران غیرفعال شده است؛ اپل مشکل را برطرف می‌کند

گوشی آیفون 16 چه زمانی عرضه می‌شود؟

مردی که تسلیم نمی‌شود

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

پیشرفت 50 درصدی طرح انتقال آب به اصفهان/ اتفاقات خوشایند حوزه تولید ثمره همدلی مردم است

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد کاشان معرفی شد

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

دل دوستان شکستی!

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

علیه کارگر؛ تبعات قراردادهای موقت

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم برگزار شد

گفتمان «شهر زندگی» نظام معنایی را منظم می‌کند

معاون سیاسی استانداری اصفهان در مدرسه دوران تحصیل خود حضور یافت

سرمربی زودتر از بازیکنان در چمن/ قدیمی ها هو شدند

معاون استانداری اصفهان در مدرسه دوران تحصیل خود حضور یافت

شعرخوانی زیبا دکتر کاکاوند از سعدی

تصاویر فا‌ش‌شده از گلکسی F55 شایعه مهم را تأیید می‌کنند

هشدارها و حسرت‌های دو رئیس‌جمهور

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

برای رفع مشکلات نیازمند اتحاد و وحدت میان دستگاه‌های مختلف هستیم

کشت گل محمدی در 600 هکتار اراضی کشاورزی کاشان

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت

هواداران سپاهان با شعارهای طلایی در ورزشگاه آزادی +فیلم