پیام سپاهان

آخرين مطالب

قدمگاه بهار در شهر گنبدهای فیروزه ای فرهنگی

قدمگاه بهار در شهر گنبدهای فیروزه ای
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان - اصفهان ، شهرگنبدهای فیروزه ای و خطه ای به وسعت تمامی تاریخ و تمدن ایران زمین با جلوه های بسیار زیبای طبیعی و تاریخی خود را برای نوروز 97 آماده کرده است.
استان اصفهان با مساحتی حدود 105 هزار و 937 کیلومترمربع بین 30 درجه و 43 دقیقه تا 34 درجه و 27دقیقه عرض شمالی خط استوا و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 31 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و در مرکز ایران قرار دارد که از شمال به استانهای مرکزی، قم و سمنان، از جنوب به استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد و از شرق به استانهای لرستان و چهارمحال و بختیاری محدود است.
اصفهان همانند ستاره ای درخشان بر تارک سرزمین کهنسال ایران می درخشد و با تنوع قومی خود از فرهنگ غنی در ابعاد ملی و مذهبی برخوردار است و به دلیل ویژگی های منحصر بفرد و جاذبه های بی نظیر خود همواره ودرطول سال گردشگران زیاد داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.
این استان در ایام نوروز هدف ویژه بسیاری از هموطنان و نیز گردشگران خارجی می شود.
هم اکنون جشن حیات دوباره طبیعت در جای جای خطه اصفهان برپاست و گویی که نوروز قدم بر چشم نصف جهان می گذارد.
اصفهان هم اینک با بیش از 20 هزار اثر تاریخی، خوان خود را برای استقبال از مسافران نوروزی گسترده است و با آثار تاریخی و باستانی بسیار زیبا شامل پلها، کاخها، مناره ها، مساجد و مدارس نظاره گر بازدید مسافران نوروزی است.
**میدان نقش جهان
چهار گوشه میدان تاریخی نقش جهان اصفهان قاب مستطیل شکل خود را برای ثبت تصویر گردشگران نوروزی گشوده تا خاطره ای خوش از مسجد امام، کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه در اذهان تاریخ نصف جهان باقی گذارند.
' مسجد امام ' از زیباترین بناهای جهان اسلام و در ضلع جنوبی میدان نقش جهان به دستور شاه عباس اول صفوی و توسط استاد علی اکبر اصفهانی در قرن یازدهم هجری قمری به سبک مساجد چهار ایوانی بنا شده است.
'مسجد شیخ لطف الله' در سال 1011 هجری قمری به دستور شاه عباس اول صفوی برای تدریس علوم دینی توسط شیخ لطف الله جبل عاملی از علمای برجسته جهان تشیع که از لبنان به اصفهان مهاجرت کرده بود آغاز شد و در سال 1028 هجری قمری پایان یافت.
'کاخ عالی قاپو' در زمره آثار باشکوه وعصر صفوی است که در میدان امام اصفهان و روبروی بنای مسجد شیخ لطف الله قرار دارد، ارتفاع این بنا 48 متر است و 6 طبقه دارد که با راه پله های مارپیچ می توان به آنها رسید.
'سردر قیصریه' بنایی مربوط به دوره صفویه است و در ورودی اصلی بازار اصفهان در ضلع شمالی میدان نقش جهان جای دارد و شامل چهار درب فرعی، یک دروازه اصلی و یک حوض بوده که حوض آن حدود دهه 1340 شمسی به باغچه تبدیل شد ولی اکنون احیا شده‌است.
**عمارت های تاریخی
کاخ ها و عمارت های تاریخی و با صلابت شهر گنبدهای فیروزه ای بسان ستاره ای در سپهر تاریخ و پیشینه هنر آفرین اصفهان در چشم هر مسافری می درخشد.
' عمارت چهلستون ' به فرمان شاه عباس اول بصورت یک عمارت و به منظور انجام امور دیوانی و تفریحی در دولتخانه صفوی در قرن یازدهم هجری قمری بنا نهاده شد.
' عمارت هشت بهشت ' در عصر صفوی و به فرمان شاه سلیمان صفوی (صفی دوم) در سال 1669 میلادی بنا شده و از نظر معماری و کاربرد هنرهای تزئینی در نوع خود بی نظیر است.
' تالار اشرف ' ، یکی از زیباترین بناهای به جای مانده از عصر صفوی است که بیانگر معماری اصیل ایرانی است.
**پل های تاریخی
پل های تاریخی زاینده رود که از شگفتی ها و پیام های پررمز و راز معماری بناهای تاریخی اصفهان به شمار می آید برای عبور گردشگران به صف ایستاده اند تا موجب اتصال و ارتقای معنوی و بصیرت در وجود آنها باشند.
' سی و سه پل ' یا پل الله وردی خان شاهکار بی نظیر قرن یازدهم هجری و از آث‍‍ار دوره س‍ل‍طن‍ت ش‍‍اه ع‍ب‍‍اس اول در ح‍دود 300 م‍ت‍ر طول و 14 م‍ت‍ر ع‍رض دارد و طوی‍ل ت‍ری‍ن پ‍ل زای‍ن‍ده رود اس‍ت.
'پل خواجو'، پل شاهی از زیباترین پل های تاریخی جهان در عصر شاه عباس دوم صفوی در محور شرقی شهر اصفهان در سال 1060 هجری قمری با 133 متر طول و 12 متر عرض و 21 دهانه بنا شده است.
'پل جویی'، یا پل سعادت آباد در وسط دو پل الله وردی خان و پل خواجو به طول 147 متر و در سال 1065 هجری در دوره سلطنت شاه عباس دوم صفوی بنا شده است.
' پل مارنان ' در یکی از قدیمی ترین محلات شهر اصفهان یعنی ماربین واقع شده و برخی شالوده های پل را به دوران ساسانی نسبت می دهند.
' پل شهرستان ' یا پل جی یکی از پل های قدیمی زاینده رود و در سه کیلومتری مشرق پل خواجو و مقابل ناحیه جی واقع شده و به عقیده بعضی از مورخان و باستان شناسان این پل دارای اساس و بنیاد ساسانی است.
**مناره های تاریخی
مناره های تاریخی اصفهان نیز بعنوان نمادی از هنر اصیل اسلامی، آنچنان برافراشته اند که هر گردشگری را به سوی خود رهنمون خواهند شد.
'' منار جنبان ' یکی از بناهای تاریخی و معروف اصفهان است که در مسیر این شهر به نجف آباد قرار دارد ؛ زمان ساخت منارجنبان که درواقع دو منار است، بطور دقیق مشخص نیست و تنها تاریخ قید شده برروی سنگ قبر یکی از صالحان معروف آن دوره به نام ˈعمو عبداللهˈ سال 716 هجری قمری و دوره حکومت ایلخانان مغول را نشان می دهد.
'منار ساربان' در انتهای شمالی محله جویباره شهر اصفهان واقع شده و زمان ساخت این منار در کتیبه های فعلی موجود نیست اما به دلیل شباهت زیاد آن با منار مسجد یمن از نظر تزیینات و همچنین از لحاظ معماری و نحوه نگارش کتیبه ها، کارشناسان میراث فرهنگی سال ساخت آن را بین 525 و550 هجری قمری تخمین زده اند.
' منارمسجد علی (ع)' جالب ترین و عظیم ترین منار موجود در اصفهان است که با فاصله کمی از مسجد جامع عتیق در کنار مسجد علی در مرکز شهر اصفهان قرار دارد و در سال 525 تا 515 هجری قمری بنا شده است.
**مدارس تاریخی
مدارس تاریخی اصفهان بعنوان یکی از بناهای باشکوه دوران صفویه نیز هم اینک در انتظار نمایش علم و فرهنگ نصف جهان به بینندگان این آثار عظیم و باشکوه تاریخی است.
مدرسه تاریخی ' نیماورد ' از مدارس مشهور و طلبه نشین شهر اصفهان به شمارمی رود که در زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی به وسیله زینب بیگم همسر حکیم الملک بانی مدرسه کاسه گران تاسیس شده است.
' مدرسه چهارباغ ' آخرین بنای با شکوه، مهم و با عظمت عهد صفویه در اصفهان است که برای تدریس و تعلیم طلاب علوم دینی ساخته شده و در ضلع شرقی خیابان چهارباغ اصفهان قرار دارد.
' مدرسه فرانسوی ها ' با ساختار نیمه اروپایی، نیمه ایرانی یکی از بناهای مشهور در کوچه های سنگفرش شده جلفای اصفهان است.
آثار هنری و صنایع دستی دیار نصف جهان نیز در هر گوشه و کنار این شهر در انتظار جلب توجه گردشگران نوروزی است.
استان اصفهان بدلیل برخورداری از ویژگی های یادشده یکی از مقاصد اصلی گردشگران در ایام نوروز است.
در مجموع استان اصفهان نوروز امسال نیز همچون سال های گذشته با90 هتل و 65 مهمانپذیر است که از این تعداد 57 هتل و 30 مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد، برای میزبانی پذیرایی از مسافران و مهمانان نوروزی آماده است.
گ/6994

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/24788/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است/ حماس یک جریان ریشه‌دار مردمی و یک حرکت آزادی‌بخش در مقابل اشغال است

واکنش امیرعبداللهیان به حوادث اصفهان: سلاح‌هایشان شبیه اسباب‌بازی بچه‌هایمان بود

(تصویر) سی‌ان‌ان سند رو کرد؛ پایگاه هوایی اصفهان آسیبی ندیده است

لحظه به لحظه با بورس / افزایش 61 هزار واحدی شاخص کل

استان‌های همجوار اصفهان در معرض ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب گاوخونی

عرضه نامحدود روغن موتور دیزلی اسپیدی در اصفهان

هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه | واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

افزایش تسهیلات شهرداری برای خرید موتورسیکلت‌های برقی در سال جاری

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مالیات بر عایدیِ سرمایه در انتظار مجلسی‌ها

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

فیلم| درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان!

امیرعبداللهیان: قضاوت ما بر مبنای رفتار کاخ سفید است/ ریزپرنده‎‌های اصفهان درحد اسباب‌بازی بودند

نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی / وزیر امنیت اسرائیل: مسخره و بی‌خاصیت بود

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

بستر مردمی تکریم منزلت معلم باید فراهم شود

نواختن زنگ اقتدار ایران اسلامی در مدارس استان اصفهان

هفت نکته درباره اتفاقات اصفهان و ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک

خیرین استان اصفهان 104 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در ماه مبارک رمضان کمک کردند

جمع‌آوری اقلام حجیم قابلیت جدید اصپاک در اصفهان/ خبرهای خوش در راه است

فرمانده سپاه اصفهان: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشور‌ها خبر دادیم

فرار سارقان موتور سیکلت بی نتیجه بود

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورد استفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

از ظرفیت شهروندان استفاده می‌کنیم

یک‌صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد

رشد 61 هزار واحدی صبحگاهی بورس

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در حادثه اصفهان کذب است

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورداستفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است

بازدید دانشجویان از دستاوردهای صنعتی اصفهان

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان کذب است

قوی سپید میزبان زردپوشان نصف جهان

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

حذف کامل کروکی های کاغذی تا پایان خرداد ماه

غرق‌شدگی مردی جوان در اصفهان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد