پیام سپاهان

آخرين مطالب

مهمترین رویدادهای اقتصاد اصفهان در سال 96 اقتصادی

مهمترین رویدادهای اقتصاد اصفهان در سال 96
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان - استان اصفهان با بیش از 9 هزار واحد صنعتی، 880 معدن، حدود 100 هزار واحد صنفی و 570 هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از استان های سرآمد کشور در بخش اقتصادی است.
به گزارش ایرنا، گرچه برخی واحدهای صنعتی و صنفی این استان به دلیل مشکلات جا مانده از سال های گذشته با مسئله هایی مانند رکود مواجه بود و بخشی از اراضی کشاورزی بویژه در شرق اصفهان بدلیل جاری نشدن رودخانه زاینده رود در نیمه دوم سال گذشته زیر کشت نرفت اما با تلاش مردم، بخش خصوصی و دولت، توفیق های بسیاری از جمله در کسب رتبه های بالا در بخش های مختلف و تولیدات صنعتی، راه اندازی مجدد برخی کارخانه ها و کارگاه ها و افزایش صادرات و تولید محصولات کشاورزی حاصل شد که مهمترین شاخصه های آن بشرح ذیل است.
*** از سرگیری تولید در پلی اکریل
شاید بتوان از سر گیری فعالیت و تولید کارخانه بزرگ پلی اکریل اصفهان را یکی از توفیق های این استان در سال گذشته در حمایت از صنایع بویژه صنعت نساجی عنوان کرد.
شرکت پلی اکریل اصفهان با حدود 40 سال سابقه و حدود 2 هزار کارگر و کارمند در سال های گذشته دچار مشکل مالی شد و سال 95 از فعالیت و تولید بازماند بگونه ای که کارگران این کارخانه در 6 ماه نخست سال 96 زیر پوشش بیمه بیکاری قرارگرفتند.
سال 95 با پیگیری وزارتخانه های ' صنعت، معدن و تجارت' و 'تعاون، کار و رفاه اجتماعی'، مدیریت استان اصفهان، نمایندگان مجلس، بخش خصوصی و مدیران پلی اکریل 200 میلیارد ریال از سوی دولت برای کمک به پلی اکریل و آبان پارسال نیز 200 میلیارد ریال دیگر از سوی دولت به شکل تنخواه به این کارخانه پرداخت شد.
این حمایت ها در کنار پیگیری های مجدانه مدیریت استان و مدیران و کارگران این کارخانه باعث شد تا از نیمه دوم سال 96 بخشی از مواد اولیه مورد نیاز، تامین و برخی از خطوط تولید کارخانه از جمله پلی استر و اکریلیک راه اندازی شود و کارگران به سر کار خود بازگردند.
*** رتبه نخست استان در اعطای تسهیلات
همچنین دولت دوازدهم در ادامه فعالیت دولت تدبیر و امید، حمایت از واحدهای صنعتی مانند اجرای طرح های رونق و رفع موانع تولید و ارائه بسته های حمایتی و تسهیلات مالی به صنایع کوچک و متوسط را در دستور کار خود قرار داد.
در این راستا به مانند 2 سال گذشته از محل ثبت نام واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی در سامانه بهین یاب و همچنین بطور مستقیم از بانک ها، تسهیلاتی به واحدهای تولیدی دارای مشکل اقتصادی پرداخت شد که اصفهان، رتبه نخست را در این زمینه در کشور کسب کرده است.
سامانه اینترنتی 'بهین یاب' برای حمایت قانونی و ثبت نام واحدهای تولیدی که خود را مستحق اخذ تسهیلات می دانند، راه اندازی شده است.
به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، پارسال 600 واحد تولیدی استان اصفهان تسهیلاتی به ارزش 480 میلیارد تومان از محل طرح رونق تولید دریافت کردند.
اسرافیل احمدیه با بیان اینکه در مدت یاد شده 400 واحد نیز بطور مستقیم از بانک ها، تسهیلاتی به ارزش یکهزار میلیارد تومان دریافت کردند، افزود: در مجموع، اصفهان رتبه نخست کشوری را در زمینه اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی کسب کرده است.
همچنین تسهیلات طرح رونق تولید علاوه بر واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی به واحدهای معدنی و صنفی نیز در سه بخش شامل سرمایه در گردش، طرح های با پیشرفت بالای 60 درصد و نوسازی و ارتقای ماشین آلات پرداخت شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان به ایرنا گفت که در سال 96 حدود یکهزار و 800 واحد صنفی برای استفاده از این تسهیلات ثبت نام کردند که مقرر است حدود 30 میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ها به آنها پرداخت شود.
*** رتبه نخست اصفهان در تولید محصولات
رتبه های نخست استان اصفهان در شاخص های مختلف اقتصادی، صنعتی و کشاورزی نیز از دیگر دستاوردهای سال 96 بود.
بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، استان اصفهان در زمینه رشد اشتغالزایی از محل صدور پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی و صنعتی رتبه نخست کشور را کسب کرده است.
بر اساس این گزارش پارسال( از فروردین تا دی) 362 فقره پروانه بهره برداری با سرمایه مجوز 123 میلیارد و 321 میلیون ریال با اشتغال 6 هزار و 468 نفر در استان اصفهان صادر شده است.
این تعداد اشتغالزایی در مقایسه با مدت مشابه سال 95 حدود 32 درصد رشد داشته است که رتبه نخست را برای استان اصفهان به همراه داشت.
همچنین اصفهان با 362 فقره، بیشترین تعداد پروانه بهره برداری صادره در بین استان های کشور را دارد بطوریکه تعداد پروانه های بهره برداری شده در این استان در مدت مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال 95 معادل 10.7 درصد و میزان سرمایه گذاری صورت گرفته 7.1 درصد رشد داشته است.
در 9 ماه نخست سال گذشته، 802 جواز تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی با سرمایه مجوز 332 میلیارد و 74 میلیون ریال و اشتغال 17 هزار و 694 نفر در استان اصفهان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 95 به ترتیب 31.5، 54.5 و 58 درصد رشد را نشان می دهد.
استان اصفهان همچنین موفق به کسب رتبه های نخست در تولید برخی محصولات شده است که می توان از میان آنها به فولاد خام، محصولات فولادی، قند و شکر، ماشین لباسشویی و سیمان اشاره کرد.
بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولیدات برخی محصولات منتخب در 6 ماه نخست پارسال، تولید قند و شکر در اصفهان حدود 18 درصد، تولید ماشین لباسشویی حدود 30 درصد، تولید سیمان حدود 11 درصد، تولید فولاد خام حدود 47 درصد و تولید محصولات فولادی حدود 58 درصد از کل تولیدات کشور را دربرمی گیرد.
استان اصفهان رتبه نخست کشوری را نیز در ابطال طرح های صنعتی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی صفر درصد در کشور دارد.
سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، سال 96 تعیین تکلیف طرح های صنعتی نیمه تمام را در دستور کار خود قرار داد و در مرحله نخست تا نیمه نخست سال 96 بیش از سه هزار و 500 طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی صفر درصد، ابطال و از جامعه آماری وزارت صنعت خارج شد.
این اقدام ها باعث شد تا محمد شریعتمداری وزیر صنعت بهمن سال گذشته در پیامی خطاب به رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان از جدیت این استان در شفاف‌سازی عملکرد و جدیت در تعلیق مجوزهای راکد تقدیر کند و خواهان توجه سایر استان ها و جدیت در تکمیل زنجیره فولاد و ابطال مجوزهای راکد شود.
*** بهره برداری از 3 طرح بزرگ ملی
از دیگر رخدادهای بخش صنعت اصفهان در سال گذشته نیز می توان به بهره برداری از 9 طرح با سرمایه گذاری 952 میلیارد ریال و ایجاد 203 فرصت شغلی همزمان با دهه فجر اشاره کرد.
این طرح ها در زمینه های مختلف از جمله نساجی، انرژی و فولاد در شهرستان های اصفهان، لنجان، شاهین شهر و میمه، کاشان، آران و بیدگل و شهرضا افتتاح شد.
بهره برداری از سه طرح ملی و بزرگ شامل توسعه مجتمع فولاد سبا، فولاد سپید فراب کویر و فیلم های صنعتی شرکت سپهر پلیمر سپاهان نیز از دیگر دستاوردهای بخش صنعت در استان اصفهان است.
این طرح های ملی با سرمایه پنج هزار و 306 میلیارد ریال و 146 میلیون یورو و اشتغالزایی 456 نفر در استان اصفهان بهره برداری شد و مقرر بود در ایام دهه فجر 96 با حضور مقامات ارشد کشور به طور رسمی افتتاح شود که این کار به تاخیر افتاد.
اهمیت بخش اقتصادی و صنعتی استان اصفهان تا به حدی است که احمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم، نخستین سفر استانی خود را به اصفهان داشت و در سفر خود همزمان با هفته دولت در شهریور 96 از کارخانه ذوب آهن بازدید کرد.
وزیر صنعت در بازدید از کارخانه ذوب آهن در جریان طرح های جدید و در دست اجرای این مجموعه صنعتی و آخرین وضعیت خطوط تولیدی، ظرفیت ها و مشکلات آن قرار گرفت و نسبت به برگزاری جلسات مستمر با حضور مجموعه های مرتبط با ذوب آهن برای حل مشکلات این واحد تولیدی تاکید کرد.
محصولات شرکت ذوب آهن در 10 ماه سال گذشته 920 هزار تُن محصولات فولادی به ارزش یک هزار و 238 میلیارد و 800 میلیون تومان صادر شده است.
بر این اساس میزان صادرات محصولات ذوب آهن اصفهان در مقایسه با مدت مشابه سال 95 از لحاظ وزنی 84 درصد و از لحاظ ارزش مالی 145 درصد افزایش یافته است.
شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز از ثبت رکورد فروش بیش از 7 میلیون تُن در سالجاری خبر داده است که از رقم یاد شده، حدود 5 میلیون و 700 تا 800 هزار تن آن، در بازار داخلی به فروش خواهد رسید و برای تامین نیاز واحدهای داخلی مصرف شود و مابقی آن نیز که معادل یک میلیون و 200 تا 300 هزار تن است، صادر خواهد شد.
*** افزایش صادرات
افزایش صادرات محصولات مختلف از استان اصفهان به خارج کشور نیز از مهمترین تحولات استان در سالجاری است.
تا پایان بهمن سال گذشته، 947 قلم کالا به وزن چهار میلیون و 517 هزار تن و به ارزش یک میلیارد و 540 میلیون و 796 هزار دلار به مقصد 104 کشور جهان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 95 از لحاظ وزن 75 درصد و از حیث ارزش 41 درصد افزایش داشته است.
عمده ترین کالاهای صادراتی از استان اصفهان، آهن آلات و فولاد به ارزش 441 میلیون دلار، محصولات پتروشیمی 356 میلیون دلار و فرش 145 میلیون دلار است.
مهمترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان اصفهان، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، پاکستان و تایلند است.
*** کاهش نرخ بیکاری
تداوم روند کاهشی نرخ بیکاری استان اصفهان در سال 96 نیز از نکات قابل توجه است بطوریکه نرخ بیکاری استان در پاییز پارسال در مقایسه با فصل بهار و تابستان به ترتیب 2.4 و 0.3 واحد کاهش یافت.
متوسط نرخ بیکاری استان اصفهان تا پاییز سال گذشته حدود 14.6 درصد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال 95 حدود 0.7 درصد کاهش یافت.
میانگین نرخ بیکاری در کشور حدود 11.5 درصد است.
متوسط نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز در سه فصل اول سال گذشته در مقایسه با دوره مشابه سال 95 حدود 1.1 درصد افزایش یافته است.
کارشناسان اقتصادی، اجرای طرح های مختلف اشتغالزایی از جمله طرح اشتغال فراگیر با تعهد ایجاد 90 هزار شغل در استان اصفهان، پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی دارای مشکل و پیگیری برای رفع موانع تولید را از جمله دلایل روند کاهشی نرخ بیکاری عنوان کرده اند.
*** کشاورزی
در بخش کشاورزی نیز حدود 500 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفت که حدود 6 میلیون تُن تولید محصول داشته است.
بیشترین سطح زیر کشت در استان اصفهان را غلات با سهم بیش از 54 درصد، بخود اختصاص داده است.
سال گذشته 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان صورت گرفت و در دهه فجر پارسال 206 پروژه جهاد کشاورزی استان با 144 میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری رسید که سبب ایجاد اشتغال مستقیم برای یکهزار نفر و تثبیت شغل یکهزار نفر دیگر شد.
ارزش کل محصولات کشاورزی و دامی صادر شده از گمرک استان اصفهان در سال 95 حدود 80 میلیون دلار بوده که در سال 96 به 85 میلیون دلار افزایش یافته است.
حیوانات زنده، ماهی، گوشت مرغ،تخم مرغ، میگو، شیر خشک، لبنیات، عسل، صیفی جات، خشکبار، زعفران، انواع میوه مانند زردآلو، هلو، انواع شیره، لعاب و مواد غلیظ کننده، انواع روغن مانند روغن بادام و سویا، انواع خمیر، رب گوجه فرنگی، فراورده های غذایی مرکب، آبمیوه، گلاب و انواع دستگاه های کشاورزی و همچنین تجهیزات گلخانه ای از مهمترین محصولات صادراتی کشاورزی و دامی استان اصفهان به خارج از کشور است.
همچنین تولیدات دامی این استان بالغ بر یک میلیون و 500 هزار تُن است.
در بخش طیور نیز در استان اصفهان بیش از 187 واحد صنعتی مرغداری مرغ تخمگذار وجود دارد که ظرفیت آنها حدود 10 میلیون قطعه است.
همچنین با توجه به خشکسالی های دهه اخیر و کم آبی موجود، تغییر الگوی کشت و روی آوردن به کشت گیاهان مقاوم به خشکی، پسته، زعفران و گیاهان دارویی در دستور کار بخش کشاورزی استان اصفهان قرار گرفته است از این روز کشت محصولات زعفران در استان اصفهان در 180 هکتار، پسته 500 هکتار، گل محمدی 200 هکتار و گیاهان دارویی 150 هکتار انجام می شود.
جمع واحدهای فعال صنعتی و تولیدی استان اصفهان بر اساس آخرین آمار اعلام شده، 9 هزار و 193 واحد است.
این واحدها دارای سرمایه 221 هزار میلیارد ریال و اشتغال 263 هزار نفر هستند.
همچنین استان اصفهان دارای حدود 880 معدن با اشتغال 9 هزار تَن و سرمایه گذاری بیش از 10 هزار میلیارد ریال است.
چهار هزار و 763 واحد صنعتی نیز در استان دارای جواز تاسیس یا طرح توسعه با سرمایه گذاری 268 هزار و 673 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 148 هزار نفر هستند که کارهای اجرایی مربوط به بهره برداری از آنها در حال انجام است.
76 مجوز ایجاد شهرک و ناحیه صنعتی در استان اصفهان صادر شده که تاکنون از میان آنها 70 شهرک و ناحیه صنعتی با اشتغال بیش از 120 هزار نفر به بهره برداری رسیده است.
اصفهان با 12 هزار هکتار مساحت شهرک ها و نواحی صنعتی از نظر تعداد و اراضی مقام نخست را در کشور دارد.
11 درصد از اشتغال و هشت درصد از تولید ناخالص ملی اصفهان نیز به بخش کشاورزی اختصاص دارد.
گ/3011 / 1339

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/27081/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

فیلم/ لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان

صدای شنیده شده در شرق اصفهان مربوط به پدافند هوایی بود/ هیچ خسارتی نداشتیم

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (31 فروردین 1403)

علت شنیده شدن صدا ی انفجار در اصفهان چه بود؟ | حادثه اصفهان خسارتی به همراه داشت؟

جزئیات صدای انفجار در اصفهان | کار اسرائیل بود؟

فیلم/ آرامش کامل در سطح شهر اصفهان

(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

صدای شنیده شده در شرق اصفهان ناشی از شلیک پدافند هوایی

واکنش شورای عالی امنیت ملی به ادعای حمله خارجی به اصفهان

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

توضیح مقام ارشد ارتش درباره حادثه در اصفهان

تهاجم خارجی علیه ایران صورت گرفته است؟ | واکنش رسانه آمریکایی

عملیات اصفهان نوعی فرافکنی آمریکا بود

(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن ریز‌پرنده‌ها توسط پدافند هوایی در اصفهان

گاف رسانه اسرائیلی درباره انفجار در اصفهان /این تصویر جعلی است

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه 31 فروردین 1403 + آخرین وضعیت

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

مقام ارشد نظامی: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

داستانک/ شنوایی کم

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

قیمت طلا، سکه و ارز امروز 31 فروردین‌ماه 1403

گاف رسانه اسرائیلی درباره انفجار در اصفهان!

رگبار باران و رعدوبرق نیمه جنوبی و غربی اصفهان را فرا می‌گیرد

ارشد نظامی ارتش در استان: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

انتقاد از بی توجهی به از کارافتادگی جایگاه cng شهرعلویجه اصفهان

ببینید | تصاویری از وضعیت در اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی کذب است

این تصویر رسانه اسرائیلی از اصفهان جعلی از آب درآمد +جزئیات

فوری /اولین واکنش ارتش به انفجار در اصفهان

انتقاد از نرخ پایین کرایه های باربری در نسیم شهر اصفهان

تسنیم: فرودگاه شکاری اصفهان در امنیت کامل است /مردم اصفهان در صف خرید حلیم هستند یا ورزش صبحگاهی می کنند /وضعیت غیرعادی نیست

ببینید| لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی ارتش

تکذیب برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوای

ببینید | واکنش کارشناس صدا و سیما به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان؛ جنگ روانی است

(ویدئو) مقابله با ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان؛ حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

ببینید | واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای انفجار در آسمان اصفهان

خبرهای جدید از تاسیسات هسته ای اصفهان /چرا پدافند هوایی پایگاه شکاری فعال شد؟

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه