پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

/پایان نامه/

تمسک به عوامل فرامادی راهکار تبیین اختیار و اراده آزاد انسانی علمي

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - در هر نظام اخلاقی وجود اراده ای آزاد برای انجام انتخاب ها مهم است. موانع مختلفی در طول تاریخ تفکر بر سر راه اراده آزاد انسانی وجود داشته اند، اما اگر از تعریف صرفا مادی انسان فراتر برویم چشم اندازی برای خروج از این مشکل پیدا می شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا _منطقه اصفهان، عاطفه رضایی دانشجوی فلسفه علم دانشگاه اصفهان در پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «جایگاه "اراده آزاد" با توجه به دیدگاه قائل بر حاکمیت عدم "تعین"» به بررسی معنای این دو واژه در متن قرآن پرداخته است.
اراده آزاد همواره از مسائل مهمی بوده که اندیشمندان به آن پرداخته اند. خصوصا در هر نظام اخلاقی اراده ای آزاد برای انجام انتخاب ها مهم است. موانع مختلفی در طول تاریخ تفکر بر سر راه اراده آزاد انسانی وجود داشته اند، از جمله جبری که در برخی از نظام های کلامی به نام تقدیر یا سرنوشت الهی خوانده می شود.
 با پیشرفت علم تجربی عوامل دیگری نیز مطرح شدند از جمله امور ژنتیکی یا زیست محیطی، عوامل روان شناسی و اما مهم ترین دوره ای که اراده آزاد با مشکل رو برو شد با ظهور فیزیک کلاسیک بود. در این دوره این دیدگاه به طور قوی به وجود آمد که تمام هستی از قوانین یکپارچه و کلی تبعیت می کند پس می توان تمام رویدادها را با قوانین تجربی تبیین کرد. دیگر احتمال و شانس به معنای عینی آن وجود خارجی ندارد و هر آنچه را به شانس نسبت می دهیم در واقع به خاطر جهل ما به علل یا شرایط اولیه آن رویداد است، زیرا هر چه وجود دارد ضروری بوده است و این ضرورت در مورد همه رویدادها مطرح خواهد بود.
سوال مهمی که طبق این دیدگاه مطرح شد آن بود که آیا اعمال و کنش های انسانی نیز شامل این جبر و ضرورت حاکم بر رویدادها می شوند؟ اگر این گونه باشد هیج جایی برای اراده آزاد انسانی باقی نمی ماند و همه اعمال انسان حاصل قوانین طبیعی خواهد بود و هیچ مسئولیتی در قبال آن متوجه انسان نخواهد بود. نتیجه این امر تزلزل در اساس نظام های اخلاقی است. با ظهور فیزیک جدید و اصل عدم قطعیت این پرسش مطرح شد که آیا دفاع از اراده آزاد بر اساس قول به عدم تعین ساده تر نیست؟ در پاسخ باید گفت اگر منظور از عدم تعین، معرفت شناسانه باشد (نظریه اینشتین) هم چنان اصل حاکمیت تعین بر واقعیات امور نقض نشده است، بلکه این نظر اظهار می دارد علل یک رویداد به طور قطعی قابل شناخت نیست. اما اگر منظور عدم تعین، این باشد که عدم تعین در متن واقع حاکم است (نظریه هایزنبرگ) این دیدگاه می تواند زنجیره قطعی علل را دچار گسست کند، اما لزوما نمی تواند اراده آزاد را تبیین کند. دو مشکل مطرح است اولا عدم تعین کوانتومی مربوط به حوزه کوانتومی است، اما افعال انسانی مربوط به ابعاد بزرگ است. مشکل دیگری که افرادی مثل تیم مادلین به آن اشاره کرده اند این است که لازمه اصلی آزادی اراده داشتن کنترل بر روی اعمال است که در رویدادهای شانسی و احتمالی وجود ندارد.
به نظر می رسد آنچه که برای امکان اراده آزاد لازم است قول به وجود عنصری مجرد است که بتواند هم زنجیره علل را بشکند و هم وجود کنترل و مسئولیت مورد نیاز برای مسئولیت اخلاقی را تضمین کند. اگر از تعریف صرفا مادی انسان فراتر برویم چشم اندازی برای خروج از این مشکل پیدا می شود، اگرچه هم چنان مسائل مربوط به دوگانه انگاری مطرح هستند. از این رو متفکرینی که منشا اراده آزاد را نه در جهان مادی، بلکه در امور غیر مادی دنبال می کنند و از جمله قائلین به وجود نفس، استدلال کردند که تعین گرایی از احکام علم فیزیک است و صرفا به جهان مادی مربوط می شود.
به گزارش ایسنا؛ این پایان‌نامه با راهنمایی استاد رضا صادقی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان دفاع شد.
1445953973591_telisna3.jpg
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کتانی هایی که به موبایل وصل می شوند

بارش مصنوعی، چرایی و چگونگی

درمان دیابت با نانوراهبرهای مغناطیسی در فاز حیوانی

تقدیر از دانشجویان دانشگاه‌های علمی و کاربردی اصفهان به مناسبت روز دانشجو

زنانگی و افول زندگی دو روی یک سکه

نگرش نوین در پژوهش با برگزاری رویداد "بینشانه"

دانشگاه‌ها باید نقش تغذیه کننده سیاسی و اجتماعی جامعه باشند

بیش از 50 درصد معلمان تیران و کرون غیربومی هستند

استفاده از کتابهای کمک آموزشی در ابتدایی ممنوع است

جای خالی پرداخت به سربازی اجباری و تبعیض علیه مردان

دشمن نگران اثرگذاری دانش هسته ای به بخش های صنعتی است

لازمه بهره برداری از جاذبه های اکوتوریسم همکاری بین بخشی است

نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در کاشان گشایش یافت

آزمایشگاه مرجع ملی خلاء سال آینده بهره برداری می شود

توسعه کاربری نوین بر پایه پهپادها

دانشگاه باید فرصتی برای بالابردن قدرت انتخاب دانشجو باشد

جزییات رفع نقص آزمون وکالت 1397/ آخرین مهلت رفع نقص امروز است

دومین مسابقات چالش هوش مصنوعی در دانشگاه اصفهان برگزار شد

آموزش محیط زیست به کتاب های درسی افزوده می شود

مشاهده تصاویر سه بعدی بناهای تاریخی اصفهان در گوگل ارث

نخستین‌ جشنواره کشت بادام کوهی کاشان برگزار شد

شیب تغییرات بیوم‌های کشاورزی

اصلاح وضعیت آموزش عالی خواسته اصلی دانشجویان دکتری

آشنایی با کسب و کارهای دانش‌بنیان حوزه سلامت در اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان، مجری ساخت نخستین سامانه رادار ثانویه پیشرفته

نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در کاشان برگزار می شود

قدردانی مجمع اتحادیه‌های انجمن‌های علمی از برگزارکنندگان ‌جشنواره حرکت

رصد بارش شهابی "جوزایی" را از دست ندهید

برگزاری سومین دوره مدیریت درمان زخم و پانسمان‌های مدرن در جهاد دانشگاهی

فناوری 5G جایگزین وای‌-فای می‌شود

طراحی و تولید لباس ضد سلولیت چاقی

فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها باید مهارت محور باشد

عبور از مرزهای ملی، دستاورد یازدهمین جشنواره ملی حرکت در اصفهان

نابینایان هم می‌توانند از اینستاگرام استفاده کنند؟

جشنواره حرکت دانشگاه ها را به سمت کارآفرینی و خلاقیت سوق می دهد

برگزاری رخدادهای علمی مشترک به توسعه کشورها می انجامد

جشنواره ملی حرکت زمینه پیوند دانشگاه، صنعت و بازار فراهم کرد

اتحادیه اروپا و دانشگاه اصفهان مسائل مهاجرت را بررسی کردند

هدف جشنواره حرکت معرفی توانمندی انجمن‌های علمی دانشگاه به جامعه است

درخشش دانشگاه‌های اصفهان در یازدهمین جشنواره ملی حرکت

تقویت انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها مسیر پیشرفت کشور را هموار می‌کند

یازدهمین جشنواره ملی حرکت با تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد

ساخت رنگی که از انسان در برابر امواج الکترومغناطیسی محافظت می‌کند

انجمن‌های علمی رابط دانشگاه با جامعه و صنعت

جذب مدرس زبان انگلیسی در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان

احداث نخستین ایستگاه تحقیقات اقلیمی اکولوژیکی بین‌المللی در دانشگاه صنعتی اصفهان

"رادیو نقطه" فضایی برای ارتباط هنر و علم

کاربردی‌کردن دانش دانشگاهیان در جامعه، هدف جشنواره ملی حرکت

بررسی علت لغو برنامه "من بهشتی‌ام" بر عهده دانشگاه است/از تکرار این اتفاقات باید جلوگیری کرد

"جشنواره ملی حرکت" نماد اعتماد دانشجویان ایرانی به فناوری‌های داخل است