پیام سپاهان

آخرين مطالب

ایستگاه پایانی مترو اصفهان کجاست؟

مترو اصفهان ایستگاه «چهارباغ عباسی» را رد کرد اجتماعی

مترو اصفهان ایستگاه «چهارباغ عباسی» را رد کرد
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از یک سو می‌گوید «تیم مانیتورینگ برای پایش آثار چهارباغ عباسی اصفهان با هدف بررسی ارتعاشات عبور مترو در زمان‌های مختلف در حال استقرار هستند» و از سوی دیگر بیان می‌کند «فعلا خوشبختانه مشکلی را از نظر عبور قطار شهری در محدوده‌ چهارباغ عباسی اعلام نکرده‌اند.»
به گزارش ایسنا، به نظر می‌آید مسئولان امروزی میراث فرهنگی استان اصفهان نسبت به عبور قطار شهری از محدوده‌ چهارباغ عباسی و سی‌وسه پل کوتاه آمده‌اند، آن‌هم در شرایطی که از حدود 20 سال قبل بحث عبور مترو اصفهان از محدوده‌ چهارباغ و به تبع آن محوطه‌های تاریخی آن مطرح بوده و حتی با ایجاد تونل مترو در زیر محدوده‌ چهارباغ عباسی، مسئولان دولت قبل در میراث فرهنگی اعلام کرده بودند «در مسائل مربوط به آثار تاریخی و حفاظت از آن‌ها به هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آییم. اگر مسؤولان بگویند تونلی را حتی در عمق 200 متر حفر می‌کنیم، باز هم می‌گوییم که مترو نباید از چهارباغ عبور کند. »
از سوی دیگر در همان دولت در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران به طور دائم مطرح می‌شد که «ما همچنان اصرار داریم که مترو اصفهان از زیر چهارباغ عباسی عبور نکند و مسیر فعلی که به چهارباغ وارد شده است، اصلاح و تونل حفرشده پر شود.» و حتی مسیر جایگزین برای عبور مترو به جای چهار باغ عباسی یعنی خیابان شمس‌آبادی نیز مطرح شد، اما آن هم به جایی نرسید. 
حتی مدتی نیز ایجاد گالری در تونل مترو و در محدوده‌ چهارباغ عباسی و بعد از آن بحث ایجاد موزه عبرت مطرح شده بود، اتفاقات فرهنگی که فقط در حد حرف ماند و دست‌کم در طول یک سال گذشته، میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان تصمیم به عبور قطار شهری از زیر این بناهای تاریخی منحصر به فرد در اصفهان گرفتند.
پس از این تصمیم فریدون الهیاری مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان بعد از تکمیل مسیر خط مترو در محدوده‌ چهار باغ عباسی، اعلام کرد برای آرامش خیال میراثی‌ها در زمان عبور قطار شهری از این محدوده‌ تاریخی نخست باید ارتعاشاتِ عبور قطار شهری بررسی شود.
بررسی‌هایی که هنوز تکمیل نشده‌اند، با این وجود به نظر می‌رسد با گذشت زمان، میراث فرهنگی اصفهان هم نسبت به این عبور آرامش خود را به دست آورده است و با وجود تکمیل نشدن بررسی‌ها و نتیجه‌ مطالعات، معتقد است «ارتعاشات در محدوده چهارباغ عباسی کمتر از حد متعارف‌اند و همه‌چیز برای حرکت قطار شهری اصفهان از زیر چهارباغ عباسی آماده است.»
اتفاقی که چیزی حدود 15 سال با مخالفت مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دوستداران میراثی برای ایجاد خط مترو در مسیر چهارباغ عباسی مواجه بود و دو سه سال است که حتی پروسه‌ آزمایشی عملیات اجرایی شدن مترو در این محدوده را به صورت جدی دنبال می‌کنند تا فاز 3 خط یک مترو اصفهان از زیر یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی اصفهان هم عبور کند.
مرداد سال گذشته و بعد از بهره‌برداری از این خط بود که مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان به ایسنا اعلام کرد «مدیریت شهری موظف به انجام چک آزمایشی برای عبور مترو از محدوده زیر چهارباغ عباسی است، تا کنون نیز تجهیزات آماده‌اند و منتظر نصب دستگاه‌های مستندنگاری هستیم.» حتی اعلام شده بود که عبور قطار شهری تا زمان نهایی نشدن بررسی‌ها به صورت آزمایشی انجام می‌شود و فعلا قرار نیست به صورت دائمی انجام شود.
در واقع انجام این مستندنگاری و ثبت ارتعاشات برای بررسی تاثیرات رو بناهایی که در مسیر چهارباغ قرار دارند، هدف‌گذاری شد.
اما بعد از گذشت حدود هفت ماه از آن صحبت‌ها اکنون فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا از عادی شدن حرکت قطار شهری اصفهان در این محدوده‌ تاریخی خبر می‌دهد.
او می‌گوید: فعلا خوشبختانه مشکلی را از نظر عبور قطار شهری در محدوده‌ چهارباغ عباسی اعلام نکرده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: در واقع اجرای این پروژه از ابتدا بحثی مفصل و متعلق به گذشته است و خوب یا بد آن دیگر نباید مورد اظهارنظر قرار گیرد، هر چند اصولا از نظر دوستداران و کارشناسان میراث فرهنگی عبور قطار شهری از محدوده‌ چهارباغ عباسی گزینه مناسبی نبوده است، اما اکنون که این کار انجام شده است باید مدیریت تهدیدات عبور قطار شهری را در دستور قرار دهیم.
او با اشاره به تفاهم‌نامه‌ بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان در سال 1391 و درباره‌ عبور مترو در این محدوده، اظهار می‌کند: اکنون با پیش‌بینی‌های انجام‌شده براساس صورتجلسه سال 91 باید ارتعاشاتِ حاصل از عبور مترو به حداقل رسیده و کمتر از حد مجاز باشد. اما ما از نظر حساسیت بناهای تاریخی که در مسیر مترو قطار دارند، نیازمند یک مانیتورینگ و پایش مرتب هستیم، تا در شرایطی که اخلالی رخ دهد، در لحظه بتوان آن را اصلاح کرد.
اللهیاری ادامه می‌دهد: برای انجام مانیتورینگ استقرار در منطقه در حال انجام است، امیدواریم با استقرار این تیم و مانیتورینگ و پایش مرتب بناها و ارتعاشات، دوستداران میراث فرهنگی آسوده‌خاطر باشند و اگر مشکلی پیش آید طبیعی است که سازمان میراث فرهنگی بلافاصله اقدام می‌کند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به انجام بررسی‌ها و تست‌ها روی بناهای تاریخی در زمان عبور قطار شهری، می‌افزاید: اکنون ارتعاشات زیر حد مجاز است اما ما نیاز داریم که پایش در همه‌ زمان‌ها انجام شود. مقدمه همه کارها انجام شده و مشکل خاصی وجود ندارد. مترو نیز فعلا همه‌ کارهای خود را انجام می‌دهد و مقدمات انجام شده و در اجرا مشکل خاصی نداریم.
به نظر می‌رسد همان طور که اللهیاری هم معتقد است این دل‌نگرانی‌ها فقط متعلق به دوستداران و کارشناسان میراث فرهنگی است و نه متولیان این حوزه‌ فرهنگی و تمدنی.
در کنار هشدارهایی که به طور دائم از سوی دوستداران میراث فرهنگی در این زمینه به گوش می‌رسد، حتی یونسکو نیز در 15 تیر سال گذشته و در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در کراکوف لهستان برگزار شد، یکی از نخستین موارد در دست بررسی درباره‌ ایران را به مترو اصفهان و عبور آن از زیر محوطه‌ تاریخی اختصاص داده بود.
به اندازه‌ای که به گفته‌ محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آن جلسه علاوه بر ابراز خوشحالی برای عبور نکردن خط دو مترو از زیر میدان نقش جهان، به چگونگی پایش و کنترل عبور مترو از دیگر بخش‌های تاریخی اصفهان اشاره شده بود تا این موضوع اثرات منفی روی مجموعه‌ جهانی نقش جهان نگذارد، همچنین پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده بود.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در 16 تیر در این‌باره به ایسنا توضیح داد: در آن جلسه در اجلاس یونسکو «پیشنهاد شد تا یک گروه چندرشته‌ای درباره این موضوع یک گزارش بسیار دقیق را در فواصل منظم برای میدان نقش جهان ارائه کند و تا پیش از اول فوریه 2018 این گزارش باید برای یونسکو برود. در این زمینه همچنین در ارتباط با تهدیدات درباره اصفهان، چالش‌ها بررسی شدند و قرار شد ایران به دقت گزارش تفصیلی ارائه کند.»
فاز 3 خط یک مترو اصفهان از ایستگاه تختی تا میدان آزادی در اصفهان را دنبال می‌کند. این خط در عبور از چهارباغ عباسی، از ایستگاه‌های انقلاب، سی‌وسه پل و شریعتی به عنوان یک مسیر تاریخی رد می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/29639/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه