پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدال نقره جشنواره بین المللی عکاسی مالزی در دستان رامین امانی آرتیست فیاپ ایران فرهنگی

مدال نقره جشنواره بین المللی عکاسی مالزی در دستان رامین امانی آرتیست فیاپ ایران
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - رامین امانی با درخشش در یازدهمین دوره از مسابقه بین المللی عکاسی مالزی در چهار بخش و زیر نظر فدراسیون بین المللی هنر عکاسی و انجمن عکاسی آمریکا موفق به کسب مدال نقره و پذیرش سه اثر در این دوره از جشنواره شد و افتخار دیگری برای کشورمان در عرصه هنر عکاسی رقم زد.
رامین امانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: عکاسی پدیده‌ای علمی، صنعتی گسترده و هنری ماندگار است. عکاسی؛ پیوند فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست. در عکاسی ظرفیت بزرگی برای یادگرفتن و یاد دادن هست که باعث آشنا شدن با فرهنگ‌ها و تمدن‌ها می‌شود.
وی افزود: در دنیای پیشرفته امروز، عکس و عکاسی به عنوان یکی از اجزای جدا نشدنی زندگی روزمره درآمده است. درباره این که عکاسی هنر است یا تکنیک علمی، همواره بین صاحبنظران و علاقه مندان آن بحث و اختلاف نظر وجود داشته است، ولی می‌توان گفت اگرچه سروکار عکس و عکاس با دوربین، لنز، فلش، فیلتر، پایه و مانند آن است، با این همه، آن چه که عکاس تولید می‌کند، هنر و نگاه اوست. در عکاسی به عنوان یک هنر، نخست موضوع عکس است که تعیین کننده است. این موضوع می‌تواند از موضوعات اجتماعی گرفته تا محیط زیستی و غیر از آن باشد. آنگاه که موضوع انتخاب شد، نوبت سوژه عکس است که باید آن چنان هنرمندانه گلچین شود که نمایشگر و توصیف کننده موضوع عکس باشد. به دنبال موضوع و سوژه، نیز تکنیک عکاسی است که اهمیت پیدا می‌کند. 
این هنرمند عکاس ادامه داد: پس از آن بدنه کاری است که عکاس باید به آن بپردازد تا نمونه‌اش از راه برپایی یک نمایشگاه، بتواند هنر خود را در معرض دید علاقه مندان گذارد. تکمیل کننده این چرخه هنری نیز توصیف هنر و دیدگاهش در عکس به کمک جمله‌ها و گزاره‌های تاثیرگذار است.هنرمند عکاس به هنر دیدن و شکار لحظه‌ها مجهز است. چشم‌های هوشیار و جست و جو گر او به معنی مکان‌ها، اشیاء و حوادثی رخنه می‌کند که از نگاه لغزنده چشم‌های دیگران پنهان می‌ماند، بنابراین زیبایی را در چیزهای پیش پا افتاده،غیر معمول و معنی را در امور ظاهراً بی معنی می‌بیند. به جرات می توان گفت که این گفته آنسل آدامز "عکاسی، به عنوان رسانه‌ای قوی از بیان و ارتباطات، گستره‌ای نامحدود از ادراک، تفسیر و اجرا ارائه می‌دهد" یکی از بهترین تفسیرهایی است که در رابطه با هنر عکاسی دیده و شنیده‌ام. 
امانی تصریح کرد: برای مثال در عکسی که من از کویر به نام "زندگی کویر(Desert Life)" به ثبت رسانده‌ام می‌توان گفت که توانستم با استفاده از تکنیک‌های عکاسی، شناخت نور مناسب و هم چنین اصول ترکیب بندی و کادر بندی و البته مهم‌تر از همه، دید و نگاه جزئی نگر خودم این عکس زیبا را به ثبت برسانم، اکنون بهتر می‌توان به اهمیت نکته‌هایی که ذکر شد پی برد.
وی اضافه کرد: در عکس "خواهران (Sisters)" نیز که از سه دختر بچه عشایر چهارمحال و بختیاری هنگامی که در چادر ساده زیستی خود در کنار گهواره برادر خردسالشان نشسته و مشغول بازی بودند به ثبت رساندم که می‌توانم به جرات بگویم یکی از عکس‌هایی است که با تمام وجودم آن را دوست دارم، هر بیننده‌ای نیز با دیدن این عکس می‌تواند به معصومیت کودکان و زندگی ساده زیستی و بدون آلایش این قشر از جامعه پی ببرد.
این عکاس اظهار کرد: در عکس "خاک پاشی(Sprinkle Soil)" که چندین مدال بین المللی را نیز کسب کرده است، ثبت یک لحظه ناب در مراسم تعزیه امام حسین (ع) که در آن غم و اندوه و بُهت دختر بچه‌ای زانو بر خاک زده در صحنه‌ای که مادرش در کنارش در حال عزاداری و پاشیدن خاک بر سر خود است که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد، می‌توان گفت این عکس با شکار لحظه در کسری از ثانیه به ثبت رسیده است.
امانی به اهمیت ابزار در عکاسی اشاره کرد و افزود: بی تردید، بی اهمیت نیستند. اما راستش، پرسیدنِ این سؤال از عکاس که چه دوربین و چه لنز و چه فلشی را در گرفتنِ یک عکس هنری استفاده کرده، از نگاه من، درست به آن می‌ماند که از اِرنِست هِمینگوِی پرسیده شود چه دستگاهِ تایپی را برای ماشین نویسیِ نوشته‌هایش بهره گرفته است .همانطور که لذت آثار نویسنده‌ای هم چون اِرنِست هِمینگوِی را باید در نگاه و نوشتار وی پیدا کرد، به همین گونه نیز، لذت یک عکس هنری که به دل بینندهٔ آن خوش می‌نشیند را، باید در نگاه عکاس آن یافت. برای مثال در عکس "چشمان آبی(Blue Eyes)" که یکی از عکس‌های موفق در جشنواره‌ها نیز بوده است می‌توان گفت دلیل اهمیت پیدا کردن این عکس در ژِستی است که از سوژه عکس درخواست کردم که آن را اجرا کند و ابزار یا تکنیک خاصی از عکاسی را در ثبت این عکس به کار نبرده‌ام.
وی تصریح کرد: در عکاسی از طبیعت بیشتر به دنبال فرم‌ها و شکل‌ها می‌گردم و سعی بر این دارم که از فرم‌ها و خطوطی که در طبیعت به زیبایی هر چه تمام وجود دارند در عکس‌هایم استفاده لازم را ببرم و آنها را به ثبت برسانم، به همین دلیل است که برای عکاسی از طبیعت بیشتر به کویر می‌روم. 
این هنرمند عکاسی تاکید کرد: استفاده از نورهای طبیعی برای من بسیار مهم است. چرا که باعث ایجاد عمق، روح و زیبایی در عکس‌ها می‌شود. من هم چنین سعی می‌کنم از حضور انسان‌ها در عکس‌هایم استفاده ببرم، زیرا حضور انسان‌ها به عکس‌ها واقعیت خاصی می‌بخشد. مثلاً وقتی از حضور انسان در عکاسی از طبیعت استفاده می‌کنیم کوچکی انسان در برابر عظمت طبیعت می‌تواند در درک صحیح‌تری از بزرگی طبیعت به بیننده کمک شایانی بکند. برای مثال می‌توانم به دو عکس "مرد کویر(Desert Man)" و"زوج کویر (Desert Couple)" اشاره کنم که به خوبی بیانگر این موضوع هستند. علاوه بر این، انسان‌ها خود موضوع جالبی برای عکاسی خلق می‌کنند، چرا که به دلیل داشتن روحیات و احساسات متفاوت می‌توانند باعث القای شادی و خنده، غم و اندوه ، سکون یا جُنب و جوش و... باشند که نظر و احساس بیننده را جلب می‌کند.
امانی اضافه کرد: به عنوان مثال، در دو عکس "حنانه(Hanane)" و "دختر آتش(Fire Girl)" که از دو دختر بچه ثبت نموده‌ام، در یکی از عکس‌ها، کودکی شاد و خندان و در دیگری دختری با چهره‌ای مبهوت و غمگین دو حس مختلف را به بیننده منتقل می‌کنند که این موضوع بیانگر تاثیرگزاری مستقیم عواطف و احساسات انسان‌ها بر موضوع عکس‌ها است.
وی به موضوع اهمیت هنر عکاسی اشاره و اظهار کرد: به اعقاد من در عکاسی ظرفیت بزرگی برای یادگرفتن و یاد دادن هست که باعث آشنا شدن با فرهنگ‌ها و تمدن‌ها می‌شود. یکی از وظایف مهم هنرمند این است که ظرفیت هنریِ جامعه را ارتقاء ببخشد و با ارائه آثار هنری مطلوب به لطافت روحیات جامعه کمک کند. تصمیم دارم فعالیت هنری خود را به صورت شرکت در جشنواره‌های بین المللی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها ادامه دهم. یکی دیگر از برنامه‌ها برای آینده این است که مجموعه کتاب‌هایی موضوعی و مستند درباره فرهنگ و رویدادهایی که در یک تمدن دیده می‌شود، تنها و تنها با عکس آماده کرده و به چاپ برسانم.
این هنرمند عکاس تصریح کرد: به نظرم چاپ کردن کتاب‌های هنری عکاسی می‌تواند باعث انتقال آرامش در جامعه و تنش زدایی باشند. به عنوان مثال، در عکس‌هایی که از کویر ثبت کرده‌ام، آرامش طبیعت را معرفی کردم. اتفاقاً موفق شد تا جوایزی را نیز کسب کند. آرامشی که در عکس‌ها در رفتار ماسه‌های کویر پدیدارشده و ثبت و ضبط گردیده، در دل و روح بیننده نفوذ کرده و در وی آرامش را تداعی می‌کند. کتب عکاسی همچنین می‌توانند باعث جذب توریست‌ها و گردشگران به یک منطقه جغرافیایی شوند و علاوه بر معرفی هنری آن منطقه ،بازدهی اقتصادی خوبی نیز به همراه داشته باشند. چاپ چنین کتب عکاسی نیز در برنامه‌های آینده من قرار دارند.
به گزارش ایسنا، دارنده لقب AFIAP (آرتیست فیاپ ) از فدراسیون بین المللی هنر عکاسی است و در طول سال‌های اخیر افتخارات طلایی و نقره‌ای و برنزی زیادی در جشنواره‌های عکاسی به دست آورده است؛ همچنین روبان‌های افتخار در جشنواره‌های عکاسی معتبر بین المللی برای کشور کسب کرده است و آثارش در نمایشگاه‌های کشورهای مختلف دنیا به نمایش گذاشته شده است. اخیراً تعدادی از آثار آقای امانی در دهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر در بخش ستارگان جهانی هنر ایران به نمایش گذاشته شده است. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/29784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم