پیام سپاهان

آخرين مطالب

در یکصدمین سالگرد تولد استاد احمد ارچنگ برگزار شد؛

نکوداشتی برای نادره طراحی فرش ایران/کافه «ارچنگ» ایجاد می شود سیاسی

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان- در یکصدمین سالگرد تولد استاد احمد ارچنگ، از اساتید مسلم طراحی فرش ایران و اصفهان که مقلب به نادره طراحی فرش ایران است، مسئولان اصفهان قول ایجاد کافه ای به نام این هنرمند را دادند.

به گزارش خبرنگار مهر ، سالن اتاق بازرگانی اصفهان صبح سه شنبه در دومین روز از هفته فرهنگی اصفهان و به همت مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری میزبان مراسم گرامیداشت مرحوم احمد ارچنگ از اساتید مسلم طراحی فرش ایران و اصفهان بود.
استاد ارچنگ یکی از هنرمندانی بود که در طول حیات سراسر ارزشمند و هنری خویش، با اصالت دادن به نقوش اسلیمی، انواع لچک و ترنج‌های مداخل، گل‌های شاه‌عباسی انتزاعی و نامیرا، خلق نقوش گیاهی و جانوری، با نگاهی متفاوت و ایجاد فضاهای مثبت و منفی یکسان در فضای موجود نقشه قالی اصفهان، نگرشی نو را در طراحی فرش ارائه داد و باعث رونق مجدد هنری و اقتصادی در بازار و اهالی فرش اصفهان و حتی دیگر مناطق ایران شد.
از جمعیتی که زیر باران شدید سوم اردیبهشت ماه اصفهان خود را به سالن اتاق بازرگانی رسانده بودند، می‌شد محبوبیت استاد ارچنگ در میان اهالی هنر و فرش اصفهان را به خوبی لمس کرد.
مراسم با سخنان رئیس مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان آغاز شد. وی با اشاره به همکاری دانشگاه هنر اصفهان، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در برگزاری این مراسم اظهار داشت: علمای علم اقتصاد سرمایه را به دسته‌های مختلف مانند سرمایه مادی، فرهنگی، اجتماعی، نمادین و ... تقسیم می‌کنند، اما در یک تقسیم‌بندی کلی سرمایه به دو دسته سرمایه مادی و سرمایه معنوی تقسیم می‌شود.
رضا روحانی افزود: سرمایه‌های مادی شامل نفت، گاز و معادن است که باید صرف افزایش رفاه جامعه شود و سرمایه‌های معنوی که در جامعه ما زیاد است، موضوعاتی مانند فرهنگ عامه، میراث ادبی، موسیقی و هنر را شامل می‌شود که به زندگی ما هویت و معنا می‌دهد.
سرمایه‌ معنوی می‌تواند خلق ثروت کند
روحانی با بیان اینکه معنا، رضایت و رفاه سه رکن و ضلع اصلی توسعه هستند، گفت: طبق این تعریف، سرمایه‌های مادی باید رفاه جامعه را افزایش دهد و سرمایه‌های معنوی، معنای زندگی را تأمین کند، اما سرمایه‌های معنوی در عین حال می‌تواند علاوه بر دادن هویت و معنا به جامعه در جهت افزایش رفاه هم کارآمد باشد و خلق ثروت کند.
مسئول مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان ادامه داد: استاد احمد ارچنگ از مصادیق بارز سرمایه‌های معنوی ایران است که نه تنها با الهام از هنر نقاشی صفوی و احیا و توسعه آن، الهام‌بخش هنرمندان شد و در آنها احساس وابستگی تاریخی و فرهنگی به وجود آورد، بلکه با تربیت شاگردان بسیار، گردش مالی قابل توجهی در فرش ایران به وجود آورد و باعث توسعه مادی و افزایش رفاه شد. بنابراین می‌توان او را نه تنها هنرمند بلکه کارآفرین و اشتغال‌زا معرفی کرد.
ایجاد کافه احمد ارچنگ در اصفهان
وی گفت: مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان با نگاه تسهیل‌گری و نه تصدی‌گری و با خوش‌فکری و استقبال یکی از کافی‌شاپ‌داران اصفهان و همکاری خانواده و تعدادی از شاگردان استاد ارچنگ، این کافی‌شاپ که در گذشته بیش از دو دهه آتلیه آن مرحوم بوده است را به کافه استاد ارچنگ تبدیل خواهد کرد و این مکان بدون دخالت دولت و توسط بخش خصوصی به پاتوقی برای هنرمندان، طراحان، علاقمندان و دانشجویان طراحی فرش تبدیل می‌شود.
روحانی ادامه داد: ایجاد پاتوق‌های هنری و فرهنگی در دنیا بسیار مرسوم است و اصفهان شخصیت‌های جهانی فراوانی دارد که برای همه آنها می‌توان چنین کافه‌هایی ایجاد کرد و حتی می‌توان برای جذب گردشگر روی این مکان‌ها حساب باز کرد.
در ادامه فیلم مستندی از زندگی مرحوم ارچنگ پخش شد که در آن، شاگردان استاد از جمله علی محمودیان، عباس سپاسگزار، احمد کوشش، مرتضی انگوری، حسین سپاسگزار، احمد عرب‌زاده، حمید ظفرمنش، رضا مختارزاده، ابراهیم میرزایی، مرتضی کیان‌زاد و ... از منش و روش زندگانی این استاد طراحی فرش و چگونگی جذب تولیدکنندگان فرش به طراحی‌های وی، عشق و علاقه او به کار و احترام به کارگر و شاگرد گفتند.
رییس دانشگاه هنر اصفهان گفت: هنرهای مختلف ریشه مشترکی با هم دارند و اگر هنر قدیمی فرش را با هنر مدرن سینما مقایسه کنیم، طراح فرش شبیه کسی است که سناریوی فیلم را خلق می‌کند و فیلمی قدرتمند است که سناریوی قوی داشته باشد.
وی افزود: استاد احمد ارچنگ ایده و طرح اصلی فرش را می‌نگاشت و این، ارزشمندترین بخش ایجاد یک فرش است.
مصطفی کیانی ادامه داد: از قدیم می‌گفتند قالی دستباف مرگ ندارد ولی به نظر من هنرمند است که مرگ ندارد. هنرمندان همواره زنده هستند چون آثارشان زنده است و امیدوارم چنین مراسم‌هایی در زمانی که هنرمندان در قید حیات هستند، برگزار شود.
اصفهان کلانشهر نیست، جهان‌شهر است
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در مراسم گرامیداشت استاد احمد ارچنگ اظهار داشت: شهر اصفهان را کلانشهر نمی‌دانم چون این یک اصطلاح حقوقی است و هر شهری که جمعیت آن از یک میلیون نفر گذر کند کلانشهر محسوب می‌شود، در صورتی که جمعیت بسیاری از شهرها از یک میلیون نفر بیشتر می‌شود، اما آن شهر اصفهان نمی‌شود.
وی ادامه داد: از طرف دیگر هر شهری می‌تواند شهر جهانی باشد به شرط اینکه در مدار ارتباطات جهانی قرار گیرد، اما جهان‌شهر به شهرهایی گفته می‌شود که بتوانند ظرفیت‌های بومی و محلی خود را تبدیل به امری جهانی کنند.
محمد عیدی گفت: در شهر اصفهان سرمایه‌های انسانی فراوانی وجود دارند که قابلیت تبدیل از امری محلی به موضوعی جهانی را دارند به شرطی که نکو داشته شوند.
وی افزود: البته تنها گرامیداشت این سرمایه‌های انسانی باری از دوش ما برنمی‌دارد، باید بتوانیم روش و منش این سرمایه‌ها را بازخوانی کنیم و این روش‌ها در زندگی ما جاری و تبدیل به مدل مدیریتی شود.
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه قرار است شهر اصفهان با سه شاخصه زیست‌فصلی، معناگرایی و انسان‌محوری به سمت تبدیل شدن به شهری فرهنگی برود، اظهار داشت: وجود و خوانش سرمایه‌های نمادین به ما کمک می‌کند که هر سه مولفه را در شهر اصفهان بازنمایی کنیم. به همین دلیل وظیفه داریم در کنار تشکل‌های غیردولتی و نهادهای مدنی، این قابلیت‌ها را شناسایی کرده و روش و منش این افراد را تبدیل به مدل‌ها و الگوهای اجرایی کنیم تا محدود به زمانه خود نشوند و این، خواسته شهردار اصفهان و رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر از ما است.
متن‌خوانی زهره ارچنگ دختر ارشد مرحوم ارچنگ در مورد ویژگی‌های آن مرحوم، برگزاری پنل تخصصی طراحی فرش و تقدیر از شاگردان استاد احمد ارچنگ و اساتید طراح فرش معاصر اصفهان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
گفتنی است، این مراسم در حضور فریده روشن رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/29822/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی