آخرين مطالب

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان:

افزایش پوشش آموزش یک بحران شده است علمي

افزایش پوشش آموزش یک بحران شده است

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: صندلی های خالی در دانشگاه عمدتا در بخش آموزش مجازی سپس در پردیس و به دلیل وسواس آموزش در برخی از دوره های دکترا است.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، یوسف شاقول امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه معمولا برای 20 درصد از رشته ها دانشجو نمی پذیریم، اظهار کرد: در برخی موارد به دلیل عدم استاندارد گروه و در برخی دیگر فاصله زیاد رشته با بازار کار دانشجو نمی پذیریم. بازار کار بازار استاندارد نیست و اینکه دانشگاه خودش را با بازار کار به صورت منطبق کند درست نیست، اما بی اعتنا بودن نیز نادرست است.
وی با اشاره به دوره زیستی که به دانش و اطلاعات نام گرفته است، اظهار کرد: دانشگاه جایگاه ویژه ای در شکل دهی به مناسبات جامعه دارد، طی چند سال اخیر وزارتخانه این ایام را دهه آموزش نام گذاری کرد تا رسالت دانشگاه (بعد آموزشی ) فراموش نشود.
وی با اشاره به قدمت بسیار دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دانشگاه اصفهان حدود 72 سال قدمت دارد و با 14 دانشکده از قدیمی ترین دانشگاه های کشور است. این دانشگاه 650 عضو هیئت علمی دارد که بیش از 40 درصد این تعداد دانشیار به بالا، 323 نفر استادیار و 11 نفر مربی هستند که از پیش استخدام شده اند و اکنون در این دانشگاه استخدام مربی نداریم .
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: 56 گروه آموزشی هسته اصلی و بنیادین این دانشگاه را تشکیل می دهد که تعداد کل دانشجویان 14 هزار نفر، 7 هزار و 500 نفر در مقطع کارشناسی، 4 هزار نفر کارشناسی ارشد، 2 هزار و 400 نفر در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند. 373 کد رشته محل (مجوز فعالیت برای رشته) فعال داریم، هم اکنون نیز 71 رشته در کارشناسی، 183 رشته در کارشناسی ارشد، 119 رشته در مقطع دکترا فعال است.
افزایش پوشش آموزش یک بحران شده است
شاقول با بیان اینکه عمدتا برنامه های آموزشی دانشگاه در رابطه با ارتقا کیفیت و استاندارد سازی برنامه های دانشگاه است، تصریح کرد: اگر چه افزایش پوشش آموزش، تعداد دانشجویان و تحصیل کردگان را افزایش داده است، اما اکنون به نقطه ای رسیدیم که افزایش پوشش آموزش یک بحران شده است، اکنون دانشجویان تحصیل کرده و بیکار زیادی داریم که این دانشجویان توقع دارند که کار برای آنها ایجاد شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه ها باید توانشان را روی ارتقا کیفیت بگذارند تا دانشجویان توانمندتری وارد جامعه شوند که بتوانند خودشان فرصت شغلی بسازند.
شاقول افزود: دانشگاه اصفهان طی سال های اخیر به ارتقا کیفی توجه خاصی کرده و برنامه های متنوعی برای این ارتقا ارایه داده است. از جمله برنامه های راهبردی دانشگاه می توان به توانمندتر کردن اساتید دانشگاه و دانش افزایی مستمر برای هیئت علمی اشاره کرد. در این راستا فرم های ارزشیابی اساتید را بازیابی کردیم و به منابع ارزشیابی تنوع دادیم که شامل ارزشیابی پایان سال، ارزشیابی 20 درصد از دانشجویان برتر در هر رشته و ارزشیابی مدیر گروه و رییس دانشگاه است.
وی افزود: راه اندازی مرکز صلاحیت های تدریسی در گام های ابتدایی انجام شده است و به زودی افتتاج خواهدشد. هم چنین جدول فعالیت های اساتید تهیه شده که هر استاد طبق فعالیت های آموزشی و پژوهشی که انجام داده است بر اساس این جدول سنجیده می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در خصوص شیوه نامه ای برای حضور اعضای هیئت علمی در فضای دانشگاه تصریح کرد: شیوه نامه ای برای حضور موثر اعضای هیئت علمی در دانشگاه تدوین کردیم تا دانشجویان بتوانند از حضور اعضای هیئت علمی استفاده لازم را ببرند.
شاقول افزود: از دیگر مولفه های ارتقا دانشگاه دانشجو است. هر چه دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند توانمندتر باشند خروجی نیز توانمندتر است. برای جذب دانشجویان توانمندتر نیز شیوه نامه تشویق و حمایت از نخبگان را در دستور کار خود قرار داده ایم.
وی افزود: طی 2 سال گذشته دانشجویانی که برای کنکور سراسری انتخاب رشته داشته اند را در برنامه انتخاب رشته خردمندانه همراهی کرده ایم تا انتخابی عاقلانه و به دور از احساسات داشته باشند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان افزود: برای دانشگاه های سطح یک که دانشگاه اصفهان و 13 دانشگاه دیگر در کشور هستند سهمیه استعداد درخشان تا 40 درصد افزایش داشته است. همچنین دانشگاه شیوه نامه دستیار آموزشی را تدوین کرد که طی این شیوه نامه دانشجویان دکترا به اساتید در امر تدریس یاری می رسانند. دو سال است که این شیوه نامه به شکل جدید کار می شود.
شاقول در خصوص بخش سوم برنامه ارتقا دانشگاه تصریح کرد: بخش سوم شامل ساختار و فرایندها است که اگر در این بخش آیین نامه ها و شیوه نامه ها برای بحث آموزش دست و پاگیر بود بتوانیم مشکل را حل کنیم. با تشکیل کمیته ارزشیابی و تضمین کیفیت استانداردهای آموزشی را کنترل و رصد می کنیم. هم چنین شیوه نامه درس کارورزی را به همه رشته ها تعمیم دادیم.
وی افزود: اگر دانشجویان در حین تحصیل بتوانند فعالیت اجتماعی داشته باشند و در جامعه فعالیت کنند کمک شایانی به موثرتر واقع شدن آنها می شود که در این راستا مهم ترین عامل شرکت ها و جامعه هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه از گروه های آموزشی خواسته شد تا برنامه ارزیابی تقویت 5 ساله گروهشان را ارایه دهند، تصریح کرد: ارایه دادن این برنامه باعث می شود فعالیت های گروه شکل منظم و موثری داشته باشد. در اصلاح برنامه درسی 25 درس بازبینی شده است. هر برنامه پس از گذشت 5 سال باید بازبینی شود. در غیر این صورت برای آن رشته دانشجو نمی پذیریم. راه اندازی رشته های بین رشته ای از دیگر فعالیت های دانشگاه اصفهان در راستای ارتقا کیفیت و استاندارد سازی برنامه های این دانشگاه است.
شاقول با بیان اینکه آموزش دانشگاهی نمی تواند با دنیا در ارتباط نباشد، تصریح کرد: سعی در تسهیل تعامل می کنیم تا فاصله دانشگاه اصفهان با دانشگاه های دنیا را کم کنیم، اما تسهیل تعامل میان دانشگاه و دانشگاه های دیگر صرفا به برنامه دانشگاه اصفهان وابسته نیست. مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... به این امر بستگی دارد، اما طی تلاش های صورت گرفته در سال 1394 – حدود 150 -160 و در سال 1395 حدود 220 تا 250 دانشجوی خارجی در دانشگاه اصفهان به تحصیل مشغول هستند.
وی افزود: دانشگاه اصفهان مجوز گرفته تا دانشجویان خارجی را بورسیه کند و در حال حاضر به سمت تدوین شیوه نامه استاد وابسته (اعضای هیئت علمی از کشورهای دیگر به صورت پاره وقت) می رویم. اجرای دوره های مشترک برای 5 رشته در دانشگاه اصفهان نهایی شده که دانشجویان به صورت مشترک یک سال در دانشگاه اصفهان و یک سال را در دانشگاه های خارج از کشور به تحصیل می پردازند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به عضویت در پایگاه متخصصان غیرمقیم تصریح کرد: دانشگاه اصفهان عضو پایگاهی شده است که متخصصان غیر مقیم را میزبانی می کند و اکنون میزبان 37 نفر از دانش آموختگان معتبر جهان که در 100 دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده اند هستیم. همچنین تلاش کردیم فعالیت های مربوط به دانشجویان خارجی را متمرکز کنیم. آرمان این برنامه از فرودگاه تا فرودگاه است اما هنوز به این آرمان نرسیده ایم.
شاقول افزود: هزینه ای معادل با یک میلیارد تومان در دانشگاه اصفهان در سال به دانشجویان نخبه تعلق می گیرد. هم چنین مرکز آموزش زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان نیز در این دانشگاه تاسیس شده است.
وی گفت: 106 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه زن هستند و 545 نفر مابقی مرد هستند. 13 هزار و 784 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند 40 درصد دانشجویان مرد ( 5 هزار و 900 نفر) و 60 درصد زن (8 هزار و 270 نفر) هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با ارایه آمار ورودی سه هزار و 992 نفری در سال گذشته گفت: در سال جاری سه هزار و 952 نفر ورودی داشته ایم و ریزش تعداد ورودی ها به دلیل عدم جذب دانشجو در پردیس است. تعداد ورودی های دانشگاه اصفهان در هر سال تقریبا چهار هزار نفر است که سعی می کنیم این نسبت را حفظ کنیم.
وی افزود: 35 الی 40 درصد از دانش آموختگان فارغ التحصیل از دانشگاه اصفهان که در رصد شغلی قرار گرفته اند موفق به یافتن شغل شده اند.
هم چنین مجید مقدم، مدیر گروه هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان با بیان اینکه حمایت از دانشجویان نخبه در چند دسته انجام می شود، اظهار کرد: ورودی های کنکور سراسری تا رتبه 500 المپیاد، "اختراع و مسابقات علمی و رباتیک" رتبه های اول تا سوم در تمام رشته گرایش ها در دانشگاه جایزه و حقوق ثابت دریافت می کنند.
همچنین منصور شریعتی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در خصوص رصد کردن و برنامه ریزی درسی تصریح کرد: مشکل کشور رصد کردن است، برای رصد کردن دانشجویان فارغ التحصیل باید به اداره کار مراجعه کنیم بنابراین ممکن است آمار دقیق نباشد.
وی افزود: مشکلات فرهنگی، میزان پایین تخصص در بخش خصوصی و ... نیز از دیگر مشکلات در زمینه آموزش است.
کدخبرنگار: 13092
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ساختمان شاخص پژوه در دانشگاه اصفهان باید تخلیه شود

دو مرکز جدید آموزشی در سال جاری راه اندازی می شود

« سمور سنگی » در پارک ملی قمیشلو دیده شد

دستگاهی برای بهینه‌سازی کود دهی به درختان شهری

سه نفر به جرم شکار غیرمجاز در کاشان دستگیر شدند

«مریم میرزاخانی» بازهم ایران را جهانی کرد

«ایستادن به پای پژوهش»؛ جهادِ بزرگِ جهاد دانشگاهی در دهه اخیر است

بررسی جامعه‌پذیری سیاسی دانشجویان

فناوران اصفهان برای احیای تالاب انزلی طرح ارائه کردند

داده‌های سازمان از طریق شماره نمابر قابل سرقت است

تاثیر بهداشت روانی بر عملکرد شغلی معلمان

خبرنگاران استان اصفهان پایش سلامت شدند

آسیب پذیری جدید در واتس اپ کشف شد

نامه "کلانتری" به "نوبخت" برای حمایت مالی از طرح محققان کشور جهت احیای تالاب انزلی

اصفهان میزبان سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری

برگزاری اولین دوره مسابقات رباتیک دانش‌آموزی در نطنز

یک شکارچی متخلف در کاشان دستگیر شد

هیچ بودجه دولتی به دانشگاه علمی کاربردی اختصاص نمی‌یابد

شرکت در انتخابات متضمن سرنوشت و امنیت ملی

قابلیت جدید اینستاگرام در بخش دایرکت

تاثیرات آلودگی هوا بر دستگاه تنفسی

فیلترینگ تلگرام به دستور رییس جمهور تکذیب شد

خطرناک‌ترین نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزیر ارتباطات به قطع دائمی تلگرام و اینستاگرام

واکنش جهرمی به مشکلات ایجاد شده برای کسب و کارهای اینترنتی

شرط ایران برای تلگرام جهت ادامه فعالیت

قطع ارتباط گوشی های رجیستر نشده از امروز

انتشار یک ویروس خطرناک به بهانه دور زدن فیلترینگ

شرط رفع فیلترینگ تلگرام

باکیفیت و بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل

اخطار دادستانی بابت رفع‌ فیلتر غیرقانونی اینستاگرام

تلگرام رفع فیلتر شد

علت رفع فیلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ایران است؟

آمارسازی برای توجیه رفع فیلتر غیرقانونی تلگرام و اینستاگرام

رفع مشکل باروری ابرها به کمک سپاه

قفل اپ‌استور بدون گذرواژه باز شد!

لینک سرویس تماس صوتی و تصویری تلگرام آلوده است؟

تلگرام ایکس آمد

تلگرام ایکس چیست؟ و چه فرقی با تلگرام دارد؟

تلگرام X را بر روی گوشی خود نصب نکنید!

خدانگهداری «پیک نوروزی» با نظام آموزشی کشور

ماجرای تلگرام ویروسی چه بود؟

آیا وزیر ارتباطات به رئیس جمهور شدن می اندیشد؟

پاسخ هاوکینگ به 4 سوال پر ابهام و همیشگی بشر

سقوط 58 میلیارد دلاری ارزش سهام فیس‌بوک و قطع همکاری موزیلا

خروج اپلیکیشن اینستاگرام از ساعت‌های هوشمند اپل تایید شد

پیام رسان سروش هم قربانی تحریم های آمریکا شد

حذف اپلیکیشن‌های روسی از اپل

بطحایی: آموزش زبان روسی منوط به آموزش زبان فارسی است

انتقاد نماینده مجلس پیرامون آموزش زبان روسی در مدارس