پیام سپاهان

آخرين مطالب

زنگ خطر تخریب محیط زیست با ورود زودهنگام عشایر اقتصادی

زنگ خطر تخریب محیط زیست با ورود زودهنگام عشایر
  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - اصفهان- ورود زودهنگام عشایر کوچرو به مناطق ییلاقی زاگرس میانی از جمله جنوب اصفهان زنگ خطر ازبین رفتن مراتع این منطقه و تشدید خشکسالی را به صدا درآورده است.
  سختی های زندگی در ییلاق و قشلاق و میانه مسیر کوچ، با تصرف بی امان ایل راه ها، شهرک سازی ها ، روند صنعتی شدن، کم بارشی، تهی شدن مراتع و چراگاهها و مهمتر از همه تداوم گرما و خشکسالی تشدید شده است.
مطابق تقویم سالانه کوچ عشایر و ایام ورود به ییلاق از 25 اردیبهشت آغاز می شود، این در حالیست که امسال عشایر 20 روز زودتر از این زمان قرُق را شکستند و با عبور از مرزهای عشایری جنوب استان اصفهان، وارد مراتعی شدند که هنوز در بخش های مرکزی و شمالی سمیرم، گیاهان بتازگی جوانه زده و حتی سبز هم نشده است.
مسئولان محلی سمیرم و حتی مدیران ارشد استانی از دستگاه هایی همچون منابع طبیعی فرمانداری و امور عشایر، هر سال قبل از نیمه فروردین و حتی اسفندماه با عزیمت به استان های گرمسیری، وضعیت عشایر قشلاق را جویا می شوند و از آنان می خواهند بگونه ای حرکت و کوچشان را زمان بندی کنند که زودتر از 25 اردیبهشت ماه به ییلاق نرسند.
برخی عوامل مانند گرمای طاقت فرسای هوا، خشکسالی گرمسیر، ماشینی شدن کوچ و جابجایی دامها، دست کم در یک دهه اخیر موجب شده است تا کوچ ییلاقی هرساله زودتر از سال قبل آغاز شود و این روند با توجه تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا سال به سال در حال تشدید است.
کارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، درباره آسیب های جبران ناپذیر ورود زودهنگام دام عشایر به مراتع به خبرنگار ایرنا گفت: امروز در حالی شاهد ورود عشایر به مراتع هستیم که در بخش عمده ای از مناطق شمال، شمال غرب و شمال شرق سمیرم هنوز پوشش گیاهی و علوفه مرتعی رشد نکرده است.
علی حسین بهرامیان با بیان اینکه بهار امسال هوای به نسبت سردتر و با رگبارهای بهاری بیشتری را شاهد هستیم افزود: گونه های گیاهی جنوب سمیرم نیز بتازگی باران خورده و پنجه زنی کرده اند.
این کارشناس با یادآوری اینکه در هر هکتار باید 120 تا 200 کیلوگرم علوفه تولید شده باشد تا دام بتواند از آن بهره ببرد، اظهار کرد: این در حالیست که تولید علوفه در هر هکتار از مراتع مرکزی و شمالی سمیرم، به سه کیلو گرم در هر هکتار هم نرسیده اما قرُق آزاد شده است.
وی در توضیح آسیب های ورود زودهنگام عشایر به مراتع ییلاقی گفت: دام ها با سُم کوبی خود در زمین در این فصل با وجود بارش های بهاری، گونه ها را از ریشه بیرون می کشند و مراتع را به سمت قهقرایی و کویری شدن می برند.
به گفته بهرامیان، علاوه بر این، تبخیر و تعریق گیاهان نیز کم شده، در نتیجه بارندگی کمتر می شود و این عوامل نیز فرسایش خاک و خشکسالی را تشدید می کند.
همچنین سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ورود عشایر در این زمان بی سابقه، غیرقانونی و تخلف است و پرونده تمام مختلفان در دادسرا تشکیل خواهد شد.
عزت الله مرادی اظهار کرد: سالهای سال است عشایر ییلاق به سمیرم سفر می کنند و با وجود تذکرها و هشدارهای متعدد و مداوم مسئولان منابع طبیعی هر سال با سفر زودتر از موعد قانونی، مشکلات و آسیب هایی را به عرصه های طبیعی وارد می کنند.
وی تصریح کرد: ورود زودهنگام بویژه با وجود بارندگی های اخیر، علاوه بر نابودی و تخریب طبیعت، مشکلاتی را نیز برای سایر سازمان ها بویژه هلال احمر ایجاد می کند.
ادامه این روند که به نظر می رسد با ادامه خشکسالی ها و بی آبی ها، زمان کوچ ییلاق سال به سال زودتر از هر سال خواهد بود تنها عایدی آن برای ما و خود عشایر، تنها کمتر شدن علوفه و نابودی بیش از پیش مراتع است.
مدیران یا باید یکجا نشینی در شهرک های عشایری را با توسعه اشتغال پایدار در این شهرک ها چاره کنند یا برای حل مشکلات متعدد کوچ، راهکاری بیابند.
راهکارهایی که دست کم زنگ خطر نابودی طبیعت را دیده و شنیده باشد و تکراری و تقویمی نباشند و یکبار برای همیشه، برنامه و تصمیم های اساسی برای عشایر و دام ها و در حقیقت زندگی و معیشت آنان بگیرند.
استان اصفهان دارای 9هزار و 605 خانوار عشایری است.
عشایر کوچرو اصفهان که شامل ایلات قشقایی و بختیاری می شوند ، بیش از 6 ماه از سال را در شهرستان ییلاقی و کوهستانی سمیرم و مناطق جنوب و جنوب غربی این استان زندگی می کنند.
عشایر سمیرم حدود 750هزار دام وارد این منطقه می کنند که بیش از نیمی از این دام ها مازاد بر پروانه چرا و وسعت مراتع و پوشش گیاهی منطقه است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/32128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتورسیکلت برقی در 1403

فیلم| واکنش‌های طنز به ساقط شدن ریزپرنده‌های اسرائیل در اصفهان

آب شرب پایدار 42روستای گلپایگان تأمین شد

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

اتفاقی که در اصفهان افتاد پرواز 2 یا 3 کوادکوپتر اسباب‌بازی بود

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

اصفهان در وضعیت قابل قبول

اکبرپور با گل به اصفهان می‌رود

غرق شدگی مردی جوان در اصفهان

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (اول اردیبهشت 1403)

ترقه بازی!

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم است

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 1 اردیبهشت 1403 + جدول