پیام سپاهان

آخرين مطالب

در میزگرد تخصصی بررسی وضعیت سنگ اصفهان مطرح شد؛

با انحصار کالای ایرانی به بن بست می رسیم/تعریف درستی از خام فروشی سنگ نداریم اقتصادی

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه راه نجات صنعت سنگ از این شرایط ورود به دهکده جهانی با رعایت کیفیت تولید است، گفت: متاسفانه راه اجرای شعار حمایت از کالای ایرانی در کشور اشتباه است و ما با انحصار و لجبازی به بن بست خواهیم رسید.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، شهریار شعبانی عصر امروز (سه شنبه) در میزگرد تخصصی بررسی وضعیت سنگ اصفهان که به همت خبرگزاری دانشجویان ایران- اصفهان و با همکاری شرکت نمایشگاه های استان اصفهان برگزار شد، در خصوص اعتقاد برخی از فعالان صنعت سنگ مبنی بر اینکه مالیات چالش بزرگ این بخش است، اظهار کرد: طی سال های گذشته صنعت سنگ خود را درگیر تفکر مالیاتی و یا مالیات بر ارزش افزوده کرده است و این موجب شده تا این صنعت هر روز به عقب تر برگردد.
وی با بیان اینکه مالیات در تمام کشورهای توسعه یافته و حتی بیشتر از آنچه در ایران گرفته می شود وجود دارد، تصریح کرد: البته نظام مالیاتی این کشورها منظم و پیوسته است و فعالان اقتصادی آنها خود را از تفکر مالیاتی جدا کرده و تنها به کار می اندیشند.
دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه در آن کشورها این تفکر است که با پرداخت مالیات، دولت به آنها خدمات ارائه می دهد، اظهار کرد: مشکل امروز تولید، مالیات نیست، بلکه نظام مند نبودن سیستم مالیاتی کشور و ضربه تولید است.
وی با بیان اینکه دلالان و واسطه ها بزرگترین ضربه را به صنعت سنگ وارد می کنند، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل ثبت نشدن حساب های دلالان، آنها بدون نظارت به کار خود ادامه می دهند، البته این مشکل تمام صنوف است.
شعبانی تاکید کرد: با قانونمند شدن مالیات، واسطه گران حذف می شوند در این شرایط تفکر اینکه مالیات، صنعتی را درگیر به خود کند، از بین می رود.
وی در خصوص رکود حاکم بر صنعت سنگ، گفت: در برهه ای از زمان که کشور شرایط خوبی برای تولید داشت، به جای برنامه ریزی برای پنج سال آینده، به آن بی توجه بودیم.
دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کشور طی سال های 83 تا 85 به حدود هفت میلیون مسکن و همچنین دانشگاه برای تحصیل جوانان و ایجاد شغل نیاز داشت، اظهار داشت: در مقطعی از زمان در طرح مسکن مهر برای ساخت مسکن، صنایع زیادی درگیر و توسعه یافتند، هم چنین از نرخ دلار 40 به بیش از 100 دلار افزایش یافت و در این شرایط با مازاد ارزی مواجه شدیم، متاسفانه به جای برنامه ریزی لازم، نقدینگی بالایی را به جامعه تزریق کردیم که امروز تمام سیاست ها گذشته به بن بست رسیده است.
وی افزود: در طرح مسکن مهر به جای افزایش ظرفیت کارخانجات تولیدی، متاسفانه کارخانه های جدیدی را احداث کردیم و 250 سنگبری موجود در منطقه محمودآباد به 800 واحد افزایش یافت و امروز که تقاضای مسکن مهر به اتمام رسید، بازار مسکن تا 10 سال آینده دیگر تقاضایی برای ساخت نخواهد داشت و میلی برای خرید و فروش نداریم و عمده تقاضا برای ساخت و ساز است.
شعبانی راه نجات صنعت سنگ از این شرایط را ورود به دهکده جهانی با رعایت کیفیت و کمیت تولیدات عنوان کرد و افزود: متاسفانه امروز حتی واحدهای تولیدی کشور که استانداردهای لازم را دارند در کمیت دچار مشکل هستند و به دلیل اینکه سفارش کشورهای عربی بالا است در مدت پایین، توان تامین نیاز آن کشورها برایشان امکان پذیر نیست.
وی در خصوص برخی گلایه ها از واردات انواع سنگ به ایران، گفت: باید توجه داشت که بازار رقابتی یکی از اصول پیشرفت است و این بازار حق مصرف کننده است.
دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه حمایت از کالای ایرانی شعار جدی است، تصریح کرد: متاسفانه راه اجرای این شعار در کشور اشتباه است و ما با انحصار و لجبازی به بن بست خواهیم رسید.
وی با بیان اینکه دولت برای تحقق واقعی این شعار باید برنامه ای واقعی و نه شعاری را تا پنج سال آینده فراهم کند، گفت: اینکه افراد متمول را وادار به خرید کالاهای داخلی بی کیفیت کنیم، به نوعی تفکر کمونیستی است و باید توجه داشت که نمی شود جلوی جریان رودخانه و یا همان واردات را بگیریم.
شعبانی با تاکید بر اینکه باید سنگ داخلی با کیفیت با روش مطلوب تولید شود، اظهار کرد: نمی توان با تعرفه و گمرکی بالا، به زور کالای بی کیفیت را به مردم تحمیل کنیم.
وی با بیان اینکه تعرفه ها باید هدفمند در نظر گرفته شوند، گفت: نمی توان با اتخاذ تعرفه بالا بر روی سنگ های خارجی، افراد را وارد کنیم که این محصولات را خریداری نکنند، در حالیکه خریداری که در وضعیت مالی مناسبی به سر می برد، بدون توجه به این تعرفه ها جنس مورد نظر خود را حتی با رقم بالا تهیه می کند.
دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه باید دید تعرفه بالای گمرکی که از برخی محصولات وارداتی اخذ می شود به کجا می رود و یا یارانه ای که باید به بخش تولید داده می شود، در کجا هزینه شده است؟ افزود: زمانی که تعرفه افزایش می یابد، رقم آن باید در راه تقویت بخش معدن و زیرساخت ها، نوسازی ماشین آلات و ... هزینه شود، اما اگر تعرفه 2 برابر شود و هزینه آن به خزانه دولت واریز شود، اشتباه است.
وی در خصوص نوسانات نرخ ارز و همچنین قیمت تکلیفی دلار 4200 تومان از سوی دولت، اظهار کرد: مگر می شود به تولیدکننده بگوییم هم واردکننده و هم صادرکننده باشد، در این شرایط به طور قطع مشکلات ارزی رشد می کند.
شعبانی تصریح کرد: متاسفانه نوسانات نرخ ارز ناشی از ساختار اشتباه دولت و نداشتن تفکر بلندمدت است.
وی در خصوص تعدد تشکل ها و انجمن های سنگ در اصفهان و کشور، اظهار کرد: در برهه ای از زمان تعاونی ها به جای سندیکاها وارد کار شدند و بعد از مدتی برای ارتباطات بیشتر اتحادیه ها، انجمن های صنفی و .... وارد این عرضه شدند و سپس نیاز به وجود سندیکا برای صنوف احساس شد که حاصل آن تفرق انجمن و تشکل های مختلف در حوزه سنگ شد.
دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد: امروزه 30 سندیکا، اتحادیه، کنسریوم و سازمان مربوطه تصمیم گیرنده مربوط به صنعت سنگ در کشور داریم که با اضافه شدن اتاق بازرگانی، اوضاع بدتر خواهد شد.
وی در خصوص انتقاداتی که پیرامون خام فروشی سنگ می شود، گفت: باید دید تعریف از سنگ خام چیست؟ چرا که ما بعد از اکتشاف ماده معدنی، از دل کوه آن را جدا کرده و دیگر لفظ خام برای آن صحیح نیست هم چنین اگر خام نیست، باید پرسید چرا دولت حقوق خود را از این استخراج می گیرد؟
شعبانی با تاکید بر اینکه متاسفانه فاصله بسیاری بین شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و صنعت وجود دارد، اظهار کرد: تفکر دانشگاهی ایده آل، اما مشکلات صنعت چیز دیگری است؛ در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد حدود 150 خط تولید جدید در حوزه سنگ وارد کشور شد که حتی در ایتالیا که صادرکننده آن بود، چنین تکنولوژی استفاده نمی شود، اما متاسفانه ما کار با این تکنولوژی ها را بلد نیستیم.
وی با تاکید بر اینکه نمی توانیم دنیا را با سنگ ایرانی آشنا کنیم، تصریح کرد: این کار عملی نمی شود مگر اینکه بخشی از تولید خود را به طور خام به دنیا بفروشیم و در خارج از کشور فراوری کنیم و ضرورت دارد که بازارها در این صنعت باز باشد.
دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه به دلیل تحریم ها به طور مستقیم نمی توانیم به کشورهای دیگر سنگ را بفروشیم، گفت: متاسفانه ما هنوز به الفبای ارتباط با دنیا در حوزه تجارت، آشنا نیستیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/32152/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتورسیکلت برقی در 1403

فیلم| واکنش‌های طنز به ساقط شدن ریزپرنده‌های اسرائیل در اصفهان

آب شرب پایدار 42روستای گلپایگان تأمین شد

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

اتفاقی که در اصفهان افتاد پرواز 2 یا 3 کوادکوپتر اسباب‌بازی بود

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

اصفهان در وضعیت قابل قبول

اکبرپور با گل به اصفهان می‌رود

غرق شدگی مردی جوان در اصفهان

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (اول اردیبهشت 1403)

ترقه بازی!

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم است

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد