پیام سپاهان

آخرين مطالب

در میزگرد تخصصی بررسی وضعیت سنگ اصفهان مطرح شد؛

دولت در زمینه انتقال ارز مانده است/غیرممکن بودن رفع رکود واحدهای سنگبری اقتصادی

  بزرگنمايي:

سپاهان نیوز - یک عضو کمیته معدن اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه تصمیم های خلق الساعه دولت، به غیر از اینکه به ضرر اقتصاد و تعطیلی واحدها است، نتیجه دیگری ندارد، گفت: دولت با عظمت و بزرگی خود در زمینه انتقال ارز در کشور مانده است ، اما تولید کننده داخلی را تحت فشار قرار می دهد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، احمد کریمی عصر امروز (سه شنبه) شهریار شعبانی عصر امروز (سه شنبه) در میزگرد تخصصی بررسی وضعیت سنگ اصفهان که به همت خبرگزاری دانشجویان ایران- اصفهان و با همکاری شرکت نمایشگاه های استان اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه در تمام کشورها برای موضوع مالیات ابزاری برای کنترل بازار دارند، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ایران مالیات یکی از عناوین درآمد دولت محسوب می شود به گونه ای که مالیات بر درآمد یا ارزش افزوده به صورت صحیحی گرفته نمی شود.
وی افزود: قانون مالیات بردرآمد بیان می کند افراد مقداری درآمد داشته باشند و مقداری از آن را به دولت بپردازند. یعنی مالیات خود را براساس درآمدی که دارند به دولت بپردازنند.
این فعال صنعت سنگ تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل مشکلات دیگری که دولت داشته و یا بی پولی های که در جاهای دیگر وجود داشت، دولت به بخش هایی که منبع درآمد هستند، به چشم درآمد نگاه کرده است. یعنی بر اساس درآمد و سود هر صنف، مالیات می گیرد و هر صنفی موظف است مبلغی مالیات از پیش تعیین شده را بپردازد.
کریمی به حوزه مالیاتی کشور اشاره کرد و ادامه داد: صنف چه داشته و چه نداشته باشد، این حوزه موظف است که رقم مالیات هر صنف را محاسبه کند و به دلیل اشتباهی که دولت انجام می دهد در کوتاه مدت این روش شاید جواب دهد، اما به طور قطع در بلند مدت منجر به تعطیلی و کاهش تولیدات می شود.
وی گفت: در سال هایی که بسیای از واحدهای تولیدی سود داشتند و مالیات پایین و در آمد نفت وجود داشت، مشکلی برای دولت نبود، اما اکنون بازارها در رکود فرو رفته و دولت نیز دچار مشکل شده، بنابراین فشار بسیاری بر مالیات گذاشته است که نتیجه منفی در بلند مدت برای دولت خواهد داشت.
این فعال صنعت سنگ به عوامل مختلفی که رکود می تواند داشته باشد، اشاره کردو افزود: شاید یکی از اصلی ترین علت ها بی برنامگی دولت است.
کریمی با بیان اینکه حدود 6 هزار واحد سنگبری فعال در کشور داریم، گفت: در حالی که کشورهای دیگر همانند ترکیه حدود یک سوم واحدهای فناوری دارند، اما به هر حال از یک نظمی برخوردار هستند.
وی تحریم ها را علت دوم رکود عنوان کرد و ادامه داد: به علت اینکه هیچ گونه ارتباطی با کشورهای دیگر نداریم باید تمام تولید امروز به مصرف داخل برسد که این موجب تشدید رکود شده که شاید از دسترس مسئولان خارج باشد و تا زمانی که این موضوع برطرف نشود حداقل صنعت سنگ در رکود خواهد ماند، بنابراین رفع رکود برای 6 هزار واحد سنگبری غیرممکن است مگر اینکه برای سال های آینده فرهنگ سازی شود.
این عضو کمیته معدن اتاق بازرگانی با بیان اینکه حتی اگر بحث تحریم ها و مشکل ارتباطی ما با دنیا برطرف شود به دلیل اینکه در زمان های مختلف بازارهای داخلی توقع بالایی داشتند و متاسفانه فرهنگ سازی برای صادرات صورت نگرفته است، همچنان با مشکل روبرو هستیم، ادامه داد: تصور نمی شود حتی با برطرف شدن تحریم ها در سیستم بانکی و ارتباط با دنیا به طور سریع بتوانیم به بازارهای بین المللی جهانی برگردیم.
کریمی با اعتقاد بر اینکه موضوع واردات را آیتم منفی نمی دانم به هر حال امروزه دنیا، دنیای رقابت است و اگر در ایران که بهترین منابع معدنی و سنگ های طبیعی را دارد نتوانیم با کشورهای چین، ترکیه، ایتالیا و ... که هیچ کدام از نظر منابع انرژی به پای ایران نمی رسند، رقابت کنیم، عقب هستیم، خاطرنشان کرد: علت را باید از طرف خودمان بررسی کنیم که چرا نمی توانیم با این کشورها رقابت کنیم و آنها به راحتی در بازارهای ما مانور می دهند و اجناس خود را می فروشند.
وی ادامه داد: 6 هزار واحد سنگبری برای کشوری که صادرات سنگ نداشته و یا کمتر از یک درصد صادرات سنگ را به خود اختصاص داده بدین معنا است که این تعداد واحد سنگبری برای ایران زیاد است.
این فعال صنعت سنگ با اشاره به موضوع نرخ ارز، گفت: متاسفانه کشور در زمینه نرخ ارز باید اقداماتی ازسوی مسئولان انجام شود، زیرا به هیچ عنوان نمی تواندثباتی داشته باشد دولت برای رفع مشکلات سیاسی بخش های مختلف، از طریق اقتصادی قصد کنترل دارد و به نوعی مشکلات سیاسی باعث افزایش نرخ ارز شده است.
کریمی با تاکید بر اینکه تحریم ها باعث افزایش نرخ ارز شده است، گفت: دولت می خواهد با فشارهایی که به اطراف می آورد این افزایش را کنترل کند. دولت می گوید در زمینه صنعت سنگ شما ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما ثبت کنید، در حالی که توجه ندارد که هیچ سیستم بانکی برای این کار وجود ندارد.
وی ادامه داد: با این وجود با هزاران مشقت می توانیم جنس خود را صادر کنیم و مشتری پول خود را در کشورهای دیگر پرداخت می کند و فرصت خرید از ما گرفته می شود. مشکل ارز این است که امکان برگرداندن پول از کشور خارجی در سیستم بانکی ایران وجود ندارد، هم چنین راهی راهی برای توافق صادر کننده با وارد کننده برای ارز، وجود ندارد.
این فعال صنعت سنگ با بیان اینکه متاسفانه تصمیم های خلق الساعه دولت غیر از اینکه به ضرر اقتصاد بوده و به تعطیلی واحدها می انجامند، نتیجه دیگری ندارد، افزود: دولت با عظمت و بزرگی خود در زمینه انتقال ارز کشور مانده است و تولید کننده داخلی را تحت فشار قرار می دهد.
کریمی ادامه داد: از 100 درصد ارز حاصل از صادرات که وارد کشور می شود 90 درصد آن مربوط به 500 شرکت بزرگ و خصوصی وابسته به نهادهای دولتی است و حدود 17 هزار و 500 واحد ما تنها 10 درصد از ارز حاصل از صادرات را تامین می کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از یک درصد بازارهای جهانی داریم و تا دولت متوجه شود که اشتباه کرده، ما این بازارها را از دست می دهیم، گفت: متاسفانه دولت در بازار و اقتصاد امروز به صورت ساعتی و دقیقه ای برای تمام کارها تصمیم می گیرند و امیدواریم دولت بتواند به طور سریع عواقب موجود را بررسی کند و در زمینه ارز تصمیم درستی برای صنعت سنگ اتخاذ کند.
این عضو کمیته معدن اتاق بازرگانی با بیان اینکه طی سالیان گذشته با موضوع خام فروشی مواجه بودیم که ایران در بحث صادرات سنگ های خام بعضا رتبه نخست را در سال های قبل به خود اختصاص داده است، گفت: ایران رتبه دوم و سوم صادرات بلوک و درصادرات سنگ های بریده نیز با کمتر از یک درصد صادرات، جز آخرین کشورها است.
کریمی در خصوص اینکه آیا صادرات بلوک به نفع یا ضرر صنعت سنگ است یا خیر؟ اظهار کرد: قطعا در موضوع افزایش اشتغال، اگر جلوی صادرات خام گرفته شود، بهتر است، البته از نظر فرآوری، ماشین آلات بسیاری واردکشور شده است، اما متاسفانه فرهنگ سازی کافی برای بحث اینکه بلوک ها و تبدیل به سنگ هایی که قابلیت مصرف برای صادرات داشته باشند را نداریم و به علت داغ بودن بازار داخلی افراد علاقه ای برای ورود به بازار صادرات نداشتند.
وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از واحد های فرآوری با توجه به ریسک بالا هم چنین توان اشتغالزایی آنها، گفت: مقدار زیادی از استخراجات معادن ایران به صورت بلوک صادر می شود.
کدخبرنگار:13025
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/32153/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد